Citat:
Ursprungligen postat av
slagskott
Jag och en kollega jobbade i Oslo 2009 och via chefen hyrde vi ett litet torp i fyra dagar, vi kom dit efter jobbet ca 20-tiden och vi var i säng före kl 22. Min kompis sommar med en gång i sitt rum oxh jag kollar film på min laptop som låg vägg i vägg med hans.
När filmen är slut tar jag av hörlurarna och ska lägga väck datorn när jag hör hur någon går utanför min dörr (mittemot toan) och förbi min dörr mot vardagsrummet/köket
Jag ligger och fokuserar på ljud tills jag somnar och hör inget mer.
Skiter i att säga något till min kompis på morgonen men helt plötsligt frågar han mig om jag var uppe och gick runt efter läggetid, han hade hört samma sak.
Då berättade jag också vad jag hört.
Sen skadade han sig på jobbet så han blev hemskickad, så jag fick sova där själv 😬
Många år senare jobbade jag på en fästning i Oslo, vi tog en paus jag och min kollega, min hjälm låg en bit bakom honom och helt plötsligt började lampan på hjälmen att lysa av sig självt.
Kan Inte förklara något av dessa underligheter, då har jag många gånger nattetid besökt ett gammalt mentalsjukhus utan att det var något konstigt där
Den mest sannolika förklaringen är såklart att det är helt vanliga fantasier, och efterkonstruktioner etc. Det verkar som din historia följer standardmallen för sådana historier... Avlägset torp ute på vischan, gammal fästning etc, sådana där platser som ofta sätter lite extra fart på folks fantasi....
Det är extremt vanligt att de knirrar och knakar till i gamla torp, vilket hjärnan och vår fantasi lät kan övertolka som om det skulle vara steg...
Hjälmlampor har ofta en konstruktion som gör att kretsen för lampan kan slutas spontant om den inte är ordentligt avskruvad.
Nu brukar de som kommer med anekdoterna oftast helt såga alla rationella logiska naturliga förklaringar, men varför skulle nåt övernaturligt vara mer sannolikt än de logiska naturliga förklaringarna....?