Detta inlägg riktar sig till de som är mer kunniga om andevärlden:
Jag har ju skrivit en tråd om att det spökar på jobbet.
https://www.flashback.org/t1174643
Vi är tre-fyra personer som oberoende av varandra upplevt spökerier, och efter det att vi tog bladet från munnen och pratade med varandra om saken så har saker eskalerat runt mig och en annan. Bland annat har någon osynlig person sprungit genom lägenheten mitt i natten och dragit ut en kökslåda och kört in den direkt igen med ett stort skrammel, saker har ändrat plats, jag har hört någon rumstrera runt i hallen och sedan hört diffusa ljud alldeles bredvid mig, en osynlig hand har knuffat tillbaka en dörr jag just skjutit igen, allmänna höga knäppningar hörs överallt ifrån och följer mig där jag är osv osv. Saker händer hela tiden nu. Nå, jag kan berätta om en lite speciell händelse som jag gärna vill få tolkad från någon som vet mer om detta med andevärlden och är mer insatt i hur andar kan visa sig. Först en prolog innan jag beskriver händelsen:
Jag har alltid varit intresserad av det vi i vanligt tal kallar för spöken, men har innan jag började på detta jobb endast erfarenhet av en handfull händelser som jag skulle vilja klassa in som "spökerier". Jag har följt programmet Det okända, jag tror att programmet är hyfsat autentiskt och jag bygger mina kunskaper kring andevärlden enligt det som framkommer i programmet. Där har jag snappat upp att andar kan höra våra tankar (en tanke jag inte uppskattar, för jag vill ha mina tankar ifred, men ok...

och att det finns andar som bara dyker upp på besök, men även andar som behöver hjälp med att gå över till andra sidan. Nå till händelsen jag vill få tolkad av en mera kunnig:
Jag jobbade dag och bestämde mig för att ta en kopp thé, så jag gjorde det och ställde mig och hängde förstrött mot bordet. Ibland har jag sänt ut lite tankar till den där eventuella anden om att jag skulle uppskatta om den lät bli att greja med saker mitt i natten eftersom jag blir rädd då och liknande i den stilen. Nå, nu när jag stod och hängde mot bordet så sände jag ut följande tankar: "OM det nu verkligen är så att du är här och vi inte inbillar oss allt detta så undrar jag om du är någon som behöver hjälp? Jag kan ordna hjälp till dig, men då måste jag få klara bevis för att vi inte inbillar oss allt detta."
Jaha detta tänkte jag där jag stod mot köksbordet. Några sekunder efter att jag hade tänkt detta så såg jag hur något fladdrade högre upp till höger så jag såg dit. Mot skåpet fladdrade ett solkattsliknande ljus, inte i luften utan mot skåpsluckan men i en medveten cirkel. Ljuset rörde sig motsols och i fladdriga lite fjärilsliknande rörelser. Jag tittade på det där och såg hur ljusstyrkan falnade bort ett par gånger för att sedan återkomma med full ljusstyrka igen. Jag tänkte att en unge på gården kanske lekte med speglar och roade sig med att skapa solkatter inne hos mig så jag såg ut men ingen människa var i synhåll. Ljuset rörde sig runt runt med fladdriga rörelser i ca två minuter innan ljuset tonade bort slutgiltigt och försvann. Jag funderade över vad ljuset kunde ha varit och kom sedan på att det antagligen var någon skämtare i huset mitt emot, som hade sett mig sätta mig mot bordet och som hade skojat genom att skapa solkatter för att förvirra mig. Det var den förklaring jag tyckte funkade, om dock haltande eftersom man inte syns speciellt bra utifrån plus att andra huset är minst 50 meter bort. Sedan insåg jag att den förklaringen inte funkade heller eftersom jag insåg att hela det huset och fram till en meter framför vårt hus var helt sänkt i skugga. Solen låg så att jag eventuellt hade kunnat skapa solkattseffekter mot andra huset, men inte tvärtom. Jag har visat och berättat detta för två andra personer som inte heller fann en tillfredsställande förklaring till varifrån ljuset kan ha kommit.
Min fråga är om andar helt enkelt kan visa sig på detta vis, och var detta i sådana fall ett svar på det jag tänkte?