Ursprungligen postat av pdng
Visserligen är jag skeptiskt till mer än hälften i den där tråden och vet väl inte riktigt hur jag ska ställa mig till det, men läskigt är det hursomhelst, sant eller inte.
Tänkte att jag skulle skriva ner lite skit jag har hört/varit med om.
Min morsa säger ju sig ha varit med om lite skumma grejer, bland annat så var hon och fiskade med mina syskon när de var små och med sig hade de nån gubbe, typ nån kusin till min morfar eller nåt. Vet inte varför han var med men min morsa har alltid hjälpt en massa folk med saker så det var säkert nåt sånt.
Min brorsa, som var typ 7 eller nåt vid tillfället hade pratat rätt högt, som ju barn gör och då hade gubben blivit helt arg på min bror och sagt åt honom att hålla tyst för att han skrämde fisken.
Min mamma hade då blivit skitsur och tänkt för sig själv att: "Jävla gubbjävel, hoppas att du dör!"
Efter några minuter eller nån halvtimme så hade gubben blivit helt grå i ansiktet, hållt sig för bröstet och ramlat ihop, mamma fick väl tag på nån telefon nånstans och ringde ambulansen som kom. Gubben dog några timmar senare på sjukhuset.
En annan gång när min bror var liten, kanske 5 år så var han ute och gick med vår mormor i skogen på nån stig, de hade kommit fram till en husgrund och det första min bror sa var: "Kommer du ihåg när vi bodde här mormor och hade en massa getter?"
Min mormor hade väl mest skrattat åt honom men min bror hade berättat värsta historien om hur de bodde där med getterna och inte hade rinnande vatten utan fick gå och hämta i en brunn osv.
Sen några dagar senare hade min mormor pratat med lite folk om det min bror hade sagt (tror till och med hon kollade i nån bok över "den gamla bygden" och då hade det kommit fram att för längesen så hade det bott en tant där tillsammans med sitt barnbarn, de hade dock inte haft getter utan en massa får.
Min mamma jobbade på ett vandrarhem (som innan dess hade varit ålderdomshem, det låg dessutom mittemot en kyrka) när jag var liten och tydligen hände det en massa skumt där, lampor som tändes, sängar som nyss varit bäddade som var "obäddade" igen, fönster som öppnades och stängdes och en gång när jag var där själv med min mamma så hörde jag nåt som liksom släpades på övervåningen. Frågade min mamma hur många gäster det var och min mamma ba: "Nej, vi har inga gäster inatt." Minns att jag då tänkte att "Jaha, då var det väl spöken då." som om det vore den mest naturliga saken i världen.
Min mamma har alltid varit rätt öppen med att "spöken finns" så tydligen var jag inte så rädd för sånt när jag var liten.
Kanske var lika bra det då mamma och min syrra säger att det spökade i huset vi bodde i en period. Mamma kunde höra steg på övervåningen när ingen var hemma och min syster kunde känna som att någonting "flög igenom henne" ibland.
I samband med att vi bodde i det huset så jobbade min pappa (och även min mamma litegrann) som kyrkvaktmästare. Kyrkan, vandrarhemmet och huset vi bodde i låg kanske...högst 50 meter från varann så jag antar att det var smidigt.
Jobbet gick väl mest ut på att plantera penséer och samla in kollekt, inte fan vet jag men min mamma och pappa säger sig många gånger när det varit gudstjänst i kyrkan hört en kvinnoröst som sjunger mycket mycket vackrare och hörs högre än alla andra rösterna.
Mamma har även hört massa skumma ljud i kyrkan när hon varit själv där och städat och syrran min har en sen kväll när hon var på väg hem från nån fest sett någon genomskinlig gestalt som "svävat" runt på kyrkogården. Hon var säkert full, men ändå...
Jag jobbade en gång på ett ställe åt kommunen, vi gjorde mackor, bullar, tårtor, kakor och sånt åt kommunalanställda. Själva köket låg i ett vanligt hyreshus med några hyresgäster i samma hus.
Det fanns en liten farbror som bodde där som brukade komma ner ibland och få köpa fika (ja, det fuskades lite eftersom det bara fick säljas till kommunens anställda, men lite undantag får man väl fan göra), hursomhelst, han köpte alltid kaffe och någon semla eller kaka tror jag.
Den här mannen var ju väldigt gammal så en dag så dog han, inget konstigt med det egentligen men det började hända lite skumma grejer på jobbet då i typ två veckors tid.
Bland annat så skulle jag sätta på en kanna kaffe, jag och en kollega var i köket då och liksom, det gick ju på rutin det där, lägga i filter, ner med pulver, i med vatten och trycka på.
Hursomhelst gjorde jag det och sen gick vi ut och tog en cigg. När vi kom tillbaks så var sladden till kaffet inte i trots att jag är HELT säker på att jag tryckte på knappen, såg att den lyste och hörde kaffebryggaren puttra.
Jaja, det kunde ju ha varit en miss tänkte vi så vi satte i sladden, kollade vattnet, pulvret och tryckte på den och gick sen och kollade på tv eller nåt (ja, det var en slött jobb då och då).
Nu hörde vi att kaffebryggaren puttrade i köket och ett litet tag senare så gick vi ut i köket och skulle hämta kaffe men då var det bara varmt vatten i kaffekannan, alltså BARA vatten. Kollade pulvret en extra gång för att kolla om jag hade glömt i alla fall men näe, däri låg helt torrt kaffepulver, vattnet hade på något sätt förflyttat sig från behållaren i kaffebryggaren till kaffekannan utan att passera pulverbehållaren. Rätt stört. Jag och min kollega bara kollade på varann och sa: "Artur!" för han hette så, den där farbrorn som dog.
En annan gång någon dag senare skulle jag gå in i ett förråd och hämta godisburkar, hade med mig nycklar och allt men dörrjäveln in dit gick inte att rubba, handtaget gick inte ens att trycka ner. Gick och hämtade en annan kollega så att hon skulle försöka men den gick inte att rubba då heller så vi gav fan i det. Några timmar senare så försökte jag igen och då gick dörren att öppna utan problem. Några gånger under några dagars tid kände jag hur det blev som jättekallt inne i några sekunder.
Det sista som hände på jobbet var det mest konstiga. Varannan fredag så storstädade vi, då brukade vi ta ner gallren (som var gjorda i nån skithård rostfri metall som inte går att bända eller böja med handkraft alls) som satt över fläktarna och spola av de med hett vatten och sen brukade de få stå och lufttorka över helgen.
Vi hade gjort det och stallt de bredvid varann som vanligt.
På måndagen när vi kom tillbaks så satt två att de här gallren ihop på ett ställe, precis som om någon hade klippt upp med metallsax, hakat fast de i varann och sen svetsat ihop.
Vi kollade liksom om de hade kunnat hakat fast i varann på nåt sätt men allt var ju liksom ihopsvetsat. SKITkonstigt.
Eftersom vi var tvugna att sätta upp de där gallren över fläktarna så var vi tvugna att ringa en gubbe inom "metallbranschen" som kunde komma och ta isär de där gallren med nåt jävla skärverktyg och han hade aldrig sett nåt liknande. Skumt som fan.
Efter det så hände det inte ett skit mer på jobbet.
Sen har jag väl, i vuxen ålder inte varit med om nånting mer jag uppfattat som övernaturligt direkt, eller vet inte... en vän bodde i ett läskigt hus på Öland en gång och där fick jag läskiga vibbar, och tydligen hände det lite skumma saker där också men inget jag vet tillräckligt väl för att återberätta.