2010-01-03, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Jag känner mig ganska öppen mot det övernaturliga. Jag har varit med om lite underliga saker, men inte underliga nog för att jag faktiskt ska kunna bekräfta någonting och på samma sätt har jag inte nog kunskap för att kunna motbevisa någonting.

Om vi nu antar att spöken (eller vad helst man vill kalla dessa) finns, var går då gränsen för när man är hemsökt?

Jag har haft mardrömmar som jag orolig har vaknat upp ur, jag har känt mig kall någon gång ibland och jag har "inte känt mig ensam". Betyder det att jag är hemsökt eller att psyket är väldigt komplext.

Om vi tänker att personen (faktiskt) har varit med om Paranormal activity-scenariot så kan jag ha viss översyn med att han har erfarenheten att kanske avgöra om det finns något omkring honom. Å andra sidan kan han ha blivit skrämd nog för att tro att han alltid är förföljd.
När det som i många fall här handlar om en 16-årig haschrökare som har suttit och spelat CS i sin källare och någon "mystisk vind" har stängt dörren eller någon annan förpubertal mupp har vaknat upp ur en dröm och fått för sig att han är hemsökt, har i alla fall jag svårt att de någon sanning eller över huvudtaget någon logik i det hela.
om det blir iskallt i rummet är det spöken, andar kan inte stanna så jättelänge men jag tror de kan komma och gå rätt så ofta, många andar brukar först säga jag kan inte stanna så länge, förr pratade jag och frågade men har nu lärt mig lyssna först och prata sen om tid ges. Har en stark känsla för att om en ande stannar för länge blir han spöke. Andar har egen energi medan spöken använder värmen i ett rum för att komma genom. Men det är bara vad jag tror/förstått genom deras beteenden. Vad som talar emot det är att spöken också kan flytta sig så snabbt att man ser en blixt, medan andar är ett ljusklot som är fyllt av energi.
Senast redigerad av skellefteewa 2010-01-03 kl. 11:25.
Citera
2010-01-03, 11:23
Medlem
MixPixs avatar
Citat:
Varför får alla för sig att de är hemsökta så fort de har lite mardrömmar? Och ständigt dessa: "jag kände at någon tittade på mig", "jag kände att jag inte var ensam" jada, jada, jada.

Kom med något konkret! Har det faktiskt hänt något?

Annars kan alla känslor bero på att man är hemsökt.

De få övernaturliga fenomen som jag har upplevt som äkta, har känts naturliga och trygga men ändå oförklarliga. När oron stiger i kroppen, är det snarare ett tecken på att nåt inte stämmer, ofta inbillning.
Citera
2010-01-03, 12:43
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MixPix
De få övernaturliga fenomen som jag har upplevt som äkta, har känts naturliga och trygga men ändå oförklarliga. När oron stiger i kroppen, är det snarare ett tecken på att nåt inte stämmer, ofta inbillning.
Min uppfattning är väl lite åt det hållet också. De saker jag har varit med om har jag inte reagerat något speciellt på förrän efteråt när man har börjat reflektera över vad som faktiskt har hänt. Att man direkt tror att det man är utsatt för är spökerier beror snarare på paranoia.
Citat:
om det blir iskallt i rummet är det spöken, andar kan inte stanna så jättelänge men jag tror de kan komma och gå rätt så ofta, många andar brukar först säga jag kan inte stanna så länge, förr pratade jag och frågade men har nu lärt mig lyssna först och prata sen om tid ges. Har en stark känsla för att om en ande stannar för länge blir han spöke. Andar har egen energi medan spöken använder värmen i ett rum för att komma genom. Men det är bara vad jag tror/förstått genom deras beteenden. Vad som talar emot det är att spöken också kan flytta sig så snabbt att man ser en blixt, medan andar är ett ljusklot som är fyllt av energi.
Det måste finnas mer precisa ramar än så. Kan du ge mig en enskild händelse och så objektiv som möjligt?
Har du faktiskt varit med om någonting så beklagar jag mitt tvivel, men du måste förstå att man inte bara kan acceptera allting som sägs på FB utan vidare och inte heller det folk säger som man träffar. Av erfarenhet vet jag att de som är mest hemsökta är de mest notoriska mytomanerna och uppmärksamhetssökarna.
Citera
2010-01-03, 12:58
Medlem
Citat:
Min uppfattning är väl lite åt det hållet också. De saker jag har varit med om har jag inte reagerat något speciellt på förrän efteråt när man har börjat reflektera över vad som faktiskt har hänt. Att man direkt tror att det man är utsatt för är spökerier beror snarare på paranoia.

Det måste finnas mer precisa ramar än så. Kan du ge mig en enskild händelse och så objektiv som möjligt?
Har du faktiskt varit med om någonting så beklagar jag mitt tvivel, men du måste förstå att man inte bara kan acceptera allting som sägs på FB utan vidare och inte heller det folk säger som man träffar. Av erfarenhet vet jag att de som är mest hemsökta är de mest notoriska mytomanerna och uppmärksamhetssökarna.
Har berättat om en sån händelse på BF för några dagar seda men om jag upprepar här blir det korspostning, kommer inte i håg vilken länk det var men någonstans på paranormalt. Mycket av det jag berättar har jag förstått just genom att rena spökhus och sånt. Jag har bara egen erfarenhet och några som andra berättat. Men kräver inte att någon ska tro på mig, men tror det kan hjälpa de som upplevt något att förstå sina upplevelser.
Citera
2010-01-03, 13:25
Medlem
Citat:

Men då blir ju alla diskussioner här helt onödiga. Du har målat in dig i ett hörn nu. Du ber om berättelser samtidigt som du konstaterar att det inte spelar någon roll vad någon berättar här eftersom alla kanske hittar på för att få uppmärksamhet.
Men alla är ju anonyma här så vilken uppmärksamhet får man då? Här på trådarna?

Jag kan ge dig en. Min första övernaturliga upplevelse i vuxen ålder, innan detta var jag ytterst skeptisk emot allt övernaturligt.

Jag flyttade till en lägenhet där det spökade.
Om man bortser från mina och min lilla 2 årings känslor i lägenheten och min radios förmåga att stänga av sig under de 1-2 år vi bodde i lägenheten. Om man bortser från smällande dörrar trots stängda fönster osv.

Jag kunde inte hitta någon logisk förklaring till att mina hundar gnällde oavbrutet när de var i lägenheten, de bodde hos min mamma då eftersom jag jobbade heltid. De betedde sig bara så i den lägenheten och annars låg de lugnt och vilade när de var hos mig.
De var mkt bekanta med planlösningen på en sådan lägenhet sedan tidigare och inte i de andra lägenheterna jag bodde i men de var bara oroliga i den här.

Som sagt, denna händelse var det första som rubbade min fasta övertygelse om att det inte fanns något övernaturligt.
Senast redigerad av Tina... 2010-01-03 kl. 13:30.
Citera
2010-01-03, 14:35
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Har berättat om en sån händelse på BF för några dagar seda men om jag upprepar här blir det korspostning, kommer inte i håg vilken länk det var men någonstans på paranormalt. Mycket av det jag berättar har jag förstått just genom att rena spökhus och sånt. Jag har bara egen erfarenhet och några som andra berättat. Men kräver inte att någon ska tro på mig, men tror det kan hjälpa de som upplevt något att förstå sina upplevelser.
Då ska jag hålla ögonen öppna efter det inlägget. Ingen skulle väl vara gladare än mig över att bli överbevisad.
Citat:
Men då blir ju alla diskussioner här helt onödiga. Du har målat in dig i ett hörn nu. Du ber om berättelser samtidigt som du konstaterar att det inte spelar någon roll vad någon berättar här eftersom alla kanske hittar på för att få uppmärksamhet.
Men alla är ju anonyma här så vilken uppmärksamhet får man då? Här på trådarna?

Jag kan ge dig en. Min första övernaturliga upplevelse i vuxen ålder, innan detta var jag ytterst skeptisk emot allt övernaturligt.

Jag flyttade till en lägenhet där det spökade.
Om man bortser från mina och min lilla 2 årings känslor i lägenheten och min radios förmåga att stänga av sig under de 1-2 år vi bodde i lägenheten. Om man bortser från smällande dörrar trots stängda fönster osv.

Jag kunde inte hitta någon logisk förklaring till att mina hundar gnällde oavbrutet när de var i lägenheten, de bodde hos min mamma då eftersom jag jobbade heltid. De betedde sig bara så i den lägenheten och annars låg de lugnt och vilade när de var hos mig.
De var mkt bekanta med planlösningen på en sådan lägenhet sedan tidigare och inte i de andra lägenheterna jag bodde i men de var bara oroliga i den här.

Som sagt, denna händelse var det första som rubbade min fasta övertygelse om att det inte fanns något övernaturligt.
Merparten av de som påstår sig vara hemsökta är tonårstjejer, nyseparerade småbarnsmammor och personer utan någon direkt vänskapskrets. Och då bortser jag från rena mytomaner. Alla vill väl kunna säga någonting intressant om sig själva och inte minst anonymt (fråga mig inte varför). Läser man runt på FB så ser man att alla killar tar minst 200kg i bänkpress, har en 35cm dase och en nettolön på 40 000 i månaden.

Om vi nu bortser från känslor och bara går på det rent konkreta som på ett eller annat sätt skulle gå att bevisa så är det en radio som stänger av sig själv och dörrar som stängs.

Var det ordentligt stängda dörrar (där låsblocket har gått igen) som öppnade sig? Öppnades låsta dörrar? låstes olåsta dörrar? Om du inte bor i en rymdskyttel så kan lufttrycket ändra sig fram och tillbaka även om de största fönstren och dörrarna är stängda.
Till radion då. Hur gammal är den? Har den stängt av sig innan du flyttade? Stänger den fortfarande av sig? Började den stänga av sig så fort den kom innanför tröskeln eller följdes det av att den stöttes till på något sätt eller liknande?
Citera
2010-01-03, 16:00
Medlem
Citat:
Då ska jag hålla ögonen öppna efter det inlägget. Ingen skulle väl vara gladare än mig över att bli överbevisad.
Merparten av de som påstår sig vara hemsökta är tonårstjejer, nyseparerade småbarnsmammor och personer utan någon direkt vänskapskrets. Och då bortser jag från rena mytomaner. Alla vill väl kunna säga någonting intressant om sig själva och inte minst anonymt (fråga mig inte varför). Läser man runt på FB så ser man att alla killar tar minst 200kg i bänkpress, har en 35cm dase och en nettolön på 40 000 i månaden.
Om vi nu bortser från känslor och bara går på det rent konkreta som på ett eller annat sätt skulle gå att bevisa så är det en radio som stänger av sig själv och dörrar som stängs.
Var det ordentligt stängda dörrar (där låsblocket har gått igen) som öppnade sig? Öppnades låsta dörrar? låstes olåsta dörrar? Om du inte bor i en rymdskyttel så kan lufttrycket ändra sig fram och tillbaka även om de största fönstren och dörrarna är stängda.
Till radion då. Hur gammal är den? Har den stängt av sig innan du flyttade? Stänger den fortfarande av sig? Började den stänga av sig så fort den kom innanför tröskeln eller följdes det av att den stöttes till på något sätt eller liknande?

Ja, därför att många män som upplever något förtränger eller tiger om den för att inte bli idiotförklarade av omgivningen.
Att man upplever mer när man är känslosam och mer ensam än normalt är inte mer konstigt än att man ser att blommorna är vackrare och att musiken är bättre. Man är mer öppen för omgivningen helt enkelt än när man har fullt upp.
När man är ung och upplever något sådant så pratar mer om det också, det är en större händelse. Sedan när man blir äldre så bryr man sig inte om att tala om det utan håller det för sig själv, för att slippa omgivningens fördömelse.
Börja fråga runt på jobbet, om du har olika kön och ålder på jobbet vill säga, var inte fördömande så lär du få höra från alla ålderskategorier och kön.

Jag var inte singel heller om du menade mig. Men ung mor var jag, det var ju min första upplevelse i vuxen ålder jag pratade om.

Det var innerdörrar som for upp på nätterna och stod och slog emot garderober. Inga fönster öppna, ingen storm i lägenheten.

Radion konstrade aldrig före lr efter det ca 1,5 år vi bodde i lägenheten. Men återigen så bortsåg jag från den bevisningen eftersom det är min upplevelse och elektriska ting. Hundarna kunde jag däremot inte bortse ifrån.

Om man räknar varsel så att man kan rädda liv som övernaturlig händelse så hade jag en upplevelse före detta som var svår att bortförklara. Jag hade lagt min lilla tjej för en tupplur på em och satt mig framför tv och koppla av efter en hel förmiddag i sandlådan.
Hon var helt frisk och det fanns ingen logisk förklaring till att jag fick för mig att gå in och kolla till henne, mitt i det spännande på tv. Jag brukade aldrig göra så, då hade hon fått plötslig hög feber och hade fått en feberkramp. Det var helt ljudlöst.

Det har hänt mig 2 gånger till senare i mitt liv, alltså ologiskt beteende från min sida som resulterar i att jag har räddat liv.

Men återigen, detta är bara mina berättelser och vem vet vilka galningar det finns på FB Jag videofilmade det inte heller.. Tänkte inte på det just då..
Senast redigerad av Tina... 2010-01-03 kl. 16:03.
Citera
2010-01-03, 17:08
Medlem
Citat:
Och jag antar att du har en forskarexamen vid något fint universitet på ämnet dimensioner? Kan du referera till någon seriös avhandling som bevisar sambandet andar/dimensioner matematiskt, eller med någon form av bevis eller åtminstone ett logiskt samband.

Om det bara är du som känner det så kan det mycket väl vara ditt luktsinne det är fel på. Att en ande skulle ha manipulerat din näsa verkar lite osannolikt. En annan variant är att du går omkring och intalar dig att du har ett rökande spöke i sovrummet, så att du faktiskt gör allt för att känna det för att på så sätt bevisa det för dig själv.
Är det ett lägenhetshus kan luftkonditioneringen vara kopplad mellan flera lägenheter och du på så sätt får in röken. Det kan vara din sambo som har tjuvrökt någon gång eller umgås med personer som röker och på så sätt luktar rök, men har vant sig vid lukten så att hon/han inte känner den.
Min sambo har aldrig rökt, men familjen som bodde här och gav oss spöket inpå köpet har bekräftat att han var rökare. Det enda de sa till oss var att han blev sur om man inte diskade bort allt innan man la sig på kvällen. Ingen rökare finns i huset. Min dotter som aldrig diskar har sett honom sur. Men han är snäll, väckte mig när jag glömt ett ljus på och gått och lagt mig.
Citera
2010-01-03, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Var det ingen som dog i samma veva eller strax före ett par dar?

Inget som hon har nämnt men jag tror inte det. Farmor har berättat också att i hennes källare i samma hus så har hon en låst dörr som hon alltid har nyckeln i låset. Den nyckeln har hon funnit ett antal gånger liggandes någon meter från dörren
Citera
2010-01-04, 00:12
Medlem
AtomSmashers avatar
Hade en katt som dog när jag var 11 år. När jag, morsan och farsan satt i vardagsrummet på nedervåningen hörde vi flera gånger tassar som sprang på övervåningen och dunsar som att katten hoppade ner från en hylla. Vi bodde då mitt ute i skogen och katten som dog vägde ca 10 kg så ljuden var alldeles för tunga för att vara råttor eller något annat. Jag och farsan letade igenom allt på övervåningen som kunde tänkas rymma nån ohyra men ingenting. Inga spår efter något djur som tuggat åp möbler eller något heller. Det var kort sagt komplett djurfritt. Ljuden kom definitivt inte från taket, huset var rätt så högt så skillnaden märktes mellan tak och övervåning. När ljuden kom brukade de hålla på i några minuter åt gången och sen bara försvinna. Alla hörde ljuden på samma gång så det var definitivt ingen inbillning. Men jag tyckte iaf det kändes trevligt, att hon fortfarande var där och sprang runt och kollade läget ibland ungefär. Kände många gånger hur hon låg bredvid mig i sängen och kurrade fast det inte var någon där, det var liksom varmt i sidan och lät som en katt, fast mer överhängande i rummet än att ljudet kom från nån specifik källa.

Ljuden och det andra slutade när morsan och farsan skiljde sig när jag var 13. Men i 2 år så kom de från och till vid olika tillfällen. Är nog det enda övernaturliga jag är säker på faktiskt är bortom denna värld som jag upplevt.
Citera
2010-01-04, 00:23
Medlem
elopis avatar
Det var en grej som skrämde mig rätt rejält när jag var yngre. Det känns lite fånigt när jag tänker på det för så rädd jag var då har jag fan aldrig varit tror jag.

Det var i alla fall en 'människa' i villan vi nyss kommit ut från som stod och glodde på oss i fönstret. Jag och min vän frågade oss högt vem det var och började kisa för att se bättre. Äcklet i fönstret bytte då långsamt skepnad och när en kropp, ett ansikte och hår kunde urskiljas tydligt så skrek vi rakt ut och sprang in i huset igen. Eftersom vi inte vågade vara ute Sen satt vi och grät ett tag av rädsla. Haha.
Citera
2010-01-04, 00:45
Medlem
Zeromatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Det var en grej som skrämde mig rätt rejält när jag var yngre. Det känns lite fånigt när jag tänker på det för så rädd jag var då har jag fan aldrig varit tror jag.

Det var i alla fall en 'människa' i villan vi nyss kommit ut från som stod och glodde på oss i fönstret. Jag och min vän frågade oss högt vem det var och började kisa för att se bättre. Äcklet i fönstret bytte då långsamt skepnad och när en kropp, ett ansikte och hår kunde urskiljas tydligt så skrek vi rakt ut och sprang in i huset igen. Eftersom vi inte vågade vara ute Sen satt vi och grät ett tag av rädsla. Haha.

Är du hög eller under 15 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in