2026-03-03, 19:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Att inte frukta döden i sig är väl fullt förenligt med en preferens för att leva vidare och även med kval inför det faktum att man kommer att upphöra om en stund.

Jag tycker det är jättekonstigt. Typ idag och i flera år vill jag leva och jag vill det jättemycket. Sedan antar man att i ålderdomen att denna livsvilja ska gå bort? Det behöver inte vara så, jag vet gamla som skulle vilja ha mer tid och är unga i sinnet.
Citera
2026-03-03, 19:15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Logiskt tänkande och planering skapas i en annan del av hjärnan. Det är nog därför folk upplever att dom är orädda för döden när dom har distans till den men om man skjuter mot dom så blir dom livrädda pga överlevnadsinstinkten.

Jag tror en del faktiskt förnekar döden också, den blir så abstrakt att de tänker att det är så långt fram så det kommer nog inte hända alls.
Citera
2026-03-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag tror en del faktiskt förnekar döden också, den blir så abstrakt att de tänker att det är så långt fram så det kommer nog inte hända alls.

Ja så är det säkert. Religioner är väl det vanligaste sättet vi har för att förneka vår dödlighet.
Citera
2026-03-04, 09:42
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ju mer man forskar om medvetandet, desto mer verkar det som att det är sammanbundet i världen, dvs värden blir på något vis till när den betraktas. Detta visar ju inte på liv efter detta, men samtidigt är inte medvetandet frikopplat från universum. Jag tror fortfarande man försvinner när man dör, alternativt när universum dör. Hur kan man lura sig själv att tro på mer spännande saker? Älskar det ockulta, övernaturliga och de vardagliga konstigheterna, men det är mer för att roa mig.

När barn blir medvetna helt om döden, hur gammal är man då? Jag förstod vid 5-6 år att döden fanns, men trodde mer den bara tog vissa människor, och bara gamla. Den riktiga insikten fick jag först när jag var 8, känns väääldigt sent...

Ja precis, medvetandet är inte enkelt att förklara och det är troligen uppbyggt av komponenter som vi inte kan mäta vetenskapligt.
Det är tråkigt att man inte kan ha den disskusionen med en del vetenskapstroende utan att de ska kalla det för blähä.
För det behöver inte ha något alls med själar och andlighet att göra.
Citera
2026-03-04, 10:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Ja precis, medvetandet är inte enkelt att förklara och det är troligen uppbyggt av komponenter som vi inte kan mäta vetenskapligt.
Det är tråkigt att man inte kan ha den disskusionen med en del vetenskapstroende utan att de ska kalla det för blähä.

Nej precis. Jag tror inte på religioner, men medvetandet är ändå intressant, precis som andra saker i rymden vi kanske kan förstå matematiskt men ändå inte riktigt begriper. Världen är större än våra små hjärnor. Människan är inte alltings mått.

Sedan har vi dubbelspaltsexperimentet att leka med om de vetenskapstroende börjar bråka.
Citera
2026-03-06, 09:13
Medlem
Citat:

När de första insekterna utvecklades för cirka 500 miljoner år sedan uppstod medvetandet på jorden. Insekter har förmågan till subjektiva upplevelser, vilket är den mest grundläggande formen av medvetande.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/insekter-har-medvetande

De första medvetna djuren tros ha uppstått under den kambriska explosionen för ungefär 550 miljoner år sedan. Under denna period skedde en snabb diversifiering av djurlivet vilket ledde till utvecklingen av de första komplexa hjärnorna och därmed en första form av subjektiv upplevelse eller sensoriskt medvetande.
Citera
2026-03-06, 15:13
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
När de första insekterna utvecklades för cirka 500 miljoner år sedan uppstod medvetandet på jorden. Insekter har förmågan till subjektiva upplevelser, vilket är den mest grundläggande formen av medvetande.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/insekter-har-medvetande

De första medvetna djuren tros ha uppstått under den kambriska explosionen för ungefär 550 miljoner år sedan. Under denna period skedde en snabb diversifiering av djurlivet vilket ledde till utvecklingen av de första komplexa hjärnorna och därmed en första form av subjektiv upplevelse eller sensoriskt medvetande.

Ja, vi kan förstå hur evolutionen har skapat oss och vad andra djur upplever för typ av medvetandesgrad.
Svårigheten ligger i att förklara varför man har en subjektiv upplevelse, att det finns en känsla bakom att vara en människa eller ett djur.
Och den upplevelsen går inte att förstå vetenskapligt.
Citera
2026-03-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ja, vi kan förstå hur evolutionen har skapat oss och vad andra djur upplever för typ av medvetandesgrad.
Svårigheten ligger i att förklara varför man har en subjektiv upplevelse, att det finns en känsla bakom att vara en människa eller ett djur.
Och den upplevelsen går inte att förstå vetenskapligt.

Den enda troliga förklaringen är att subjektiv upplevelse utvecklades eftersom det hade en evolutionär funktion.

Känslor har en central evolutionär funktion och utvecklades som livsnödvändiga anpassningsmekanismer för att förbättra människans chanser att överleva och fortplanta sig. Ur ett evolutionärt perspektiv fungerar känslor som snabba, automatiska varnings- och motivsystem som styr beteenden.

Sen när individen dör så behövs inte upplevelsen längre.
Citera
2026-03-06, 20:23
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Den enda troliga förklaringen är att subjektiv upplevelse utvecklades eftersom det hade en evolutionär funktion.

Känslor har en central evolutionär funktion och utvecklades som livsnödvändiga anpassningsmekanismer för att förbättra människans chanser att överleva och fortplanta sig. Ur ett evolutionärt perspektiv fungerar känslor som snabba, automatiska varnings- och motivsystem som styr beteenden.

Sen när individen dör så behövs inte upplevelsen längre.

Mycket möjligt, så kan det vara. Men vetenskapen i sig och allt vad den innebär utgår endast från människans sätt att uppfatta världen. Men hade vår hjärna varit annorlunda så hade också den vetenskap vi utvecklar varit annorlunda.
Därför kan vi omöjligt säga att det vi människor "vet" är den ultimata sanningen. Det gör den materialistiska synen lite problematisk eftersom den utgår från att det vi kan mäta vetenskapligt är objektivt sant och det är det egentligen inte.
Citera
2026-03-06, 21:30
Medlem
Citat:
Mycket möjligt, så kan det vara. Men vetenskapen i sig och allt vad den innebär utgår endast från människans sätt att uppfatta världen. Men hade vår hjärna varit annorlunda så hade också den vetenskap vi utvecklar varit annorlunda.
Därför kan vi omöjligt säga att det vi människor "vet" är den ultimata sanningen. Det gör den materialistiska synen lite problematisk eftersom den utgår från att det vi kan mäta vetenskapligt är objektivt sant och det är det egentligen inte.

Det stämmer bra vetenskapen erbjuder inte någon absolut sanning. Filosofin erbjuder olika tänkbara förklaringar om vad som händer med oss när vi dör.

Däremot tvivlar jag starkt på att filosofin kan erbjuda en bättre mer sannolik förklaring än den som neurovetenskapen säger om medvetandet och döden. Vad tror du?
Citera
2026-03-06, 22:00
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Det stämmer bra vetenskapen erbjuder inte någon absolut sanning. Filosofin erbjuder olika tänkbara förklaringar om vad som händer med oss när vi dör.

Däremot tvivlar jag starkt på att filosofin kan erbjuda en bättre mer sannolik förklaring än den som neurovetenskapen säger om medvetandet och döden. Vad tror du?

Ska man försöka vara så sanningsenlig som möjligt så tyder det mesta på att medvetandet upphör med döden och att man inte kommer minnas att man har levt.
Att sedan vetenskapen inte helt kan förklara vad medvetandet är, det är en annan sak.
Citera
2026-03-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ska man försöka vara så sanningsenlig som möjligt så tyder det mesta på att medvetandet upphör med döden och att man inte kommer minnas att man har levt.
Att sedan vetenskapen inte helt kan förklara vad medvetandet är, det är en annan sak.

Yes håller med. Det enda säkra sättet är att vänta tills vi dör och sen får vi se om man upplever något eller ej 😅 Det löser sig nog naturligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in