Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-11-24, 12:25
  #1
Medlem
Hylands avatar
Kommer vi någonsin att göra det? Det är ju trots allt en del av livet.
Varför har vi inte accepterat döden än?
Citera
2002-11-24, 13:18
  #2
Medlem
mandrakes avatar
Tror inte vi kommer göra det förrän man kan förklara "vad" som kommer hända när man dör. Allt som människan inte vet skrämmer oss.
Citera
2002-11-24, 16:59
  #3
Medlem
Jag har då accepterat döden, tycker bara att det ska bli lite tråkigt att inte finnas längre 8)

Och alla religösa, de måste väl ändå verkligen acceptera döden om de tror på ett liv "efter"?
Citera
2002-11-26, 12:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mooo
Jag har då accepterat döden, tycker bara att det ska bli lite tråkigt att inte finnas längre 8)

Och alla religösa, de måste väl ändå verkligen acceptera döden om de tror på ett liv "efter"?

Rekomenderar er att läsa

"Det finns ingen död" av Rauni-Leena Luukanen - Väldigt bra. lättläst
"Tala med himlen" av James VanPraagh - Också väldigt lättläst och bra
"Kristalltrappan" av Eric Klein

Den sista boken kan vara lite djup men rekomenderar den ändån.

Man behöver inte vara religös för att tro att livet fortsätter efter döden eller att döden är början på något nytt. Jag vet att döden är början på livet efter detta, har fått mina egna bevis för det.
Citera
2002-11-26, 15:20
  #5
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molurus
Citat:
Ursprungligen postat av mooo
Jag har då accepterat döden, tycker bara att det ska bli lite tråkigt att inte finnas längre 8)

Och alla religösa, de måste väl ändå verkligen acceptera döden om de tror på ett liv "efter"?

Rekomenderar er att läsa

"Det finns ingen död" av Rauni-Leena Luukanen - Väldigt bra. lättläst
"Tala med himlen" av James VanPraagh - Också väldigt lättläst och bra
"Kristalltrappan" av Eric Klein

Den sista boken kan vara lite djup men rekomenderar den ändån.

Man behöver inte vara religös för att tro att livet fortsätter efter döden eller att döden är början på något nytt. Jag vet att döden är början på livet efter detta, har fått mina egna bevis för det.

Och vad har du för beviskrav, Molurus?
Citera
2002-11-26, 16:42
  #6
Banned
Caine_Gothenburgs avatar
Jag tror att alla rationella människor har accepterat döden. För att citera Anaïs Nin, "People living deeply have no fear of death."

Skulle jag dö imorgon skulle det vara synd, men det är ju inget jag kan bestämma, så varför bry sig?
Citera
2002-11-26, 17:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av Molurus
Citat:
Ursprungligen postat av mooo
Jag har då accepterat döden, tycker bara att det ska bli lite tråkigt att inte finnas längre 8)

Och alla religösa, de måste väl ändå verkligen acceptera döden om de tror på ett liv "efter"?

Rekomenderar er att läsa

"Det finns ingen död" av Rauni-Leena Luukanen - Väldigt bra. lättläst
"Tala med himlen" av James VanPraagh - Också väldigt lättläst och bra
"Kristalltrappan" av Eric Klein

Den sista boken kan vara lite djup men rekomenderar den ändån.

Man behöver inte vara religös för att tro att livet fortsätter efter döden eller att döden är början på något nytt. Jag vet att döden är början på livet efter detta, har fått mina egna bevis för det.

Och vad har du för beviskrav, Molurus?

Jag har inga bevis som passar varken för dig eller andra. Bara till mig själv. Har varit intresserad av just sådana här ämnen ganska länge som brukar gå under namnet spiritualism. Därför beslutade jag mig för att besöka en sådan förening på min hemort och där fick jag bevisen. Det finns en ganska bra sida som tar upp detta ämne men jag minns f-n inte adressen :evil: ...kommer jag på den kan jag skicka den...
Citera
2002-11-27, 21:47
  #8
Medlem
Som du säger Caine tror jag att många rationella människor inser att döden innebär slutet, och ingen pånyttfödelse. Det är dock otroligt ångestfyllt att det inte skulle komma något mer efter döden, vilket får många att söka sig till olika slags föreningar/trosbekännelser. Men kan människan föreställa sig motsatsen till livet, icke-varat? Enligt mig är det omöjligt...
Citera
2002-11-28, 02:41
  #9
Medlem
Tanken på döden är en del av livet, döden själv är inte en del av livet, då den är just slutet av densamma.

Det finns för övrigt ingen rationell anledning att tro på en fortsättning, och ska vi ta till massa trosatser här kan vi göra det överallt, och då finns ingen anledning till diskussion. Utom då någots högre väsens existens.

Har dock inte greppat varför kristna kreationister argumenterar för sin tro, tomas tvivlaren framställdes ju i dålig dager av den anledningen.
Citera
2002-11-28, 10:37
  #10
Medlem
Döden... Tungt....

Jag tror inte att någon har faktiskt accepterat döden, för det vet inte egentligen inte så mycket om. De som gör det kan tyvärr inte berätta.... Jag tror att fler och fler har lärt sig att acceptera att detta liv inte kommer att vara för evigt, men det är fortfarande inte många.

Vore det så skulle man inte bli så orolig när förändringar skedde, och jag vet att jag inte tror att jag kommer att dö. Som en fyraåring ungefär. Jag blir lika chockad varje gång jag är sjuk och måste stanna hemma i sängen. Att tappa fysisk funktionalitet är inget jag är beredd på, även om det har hänt ett antal gånger.

Dödsångesten spar jag till min 40-års kris.
Citera
2002-11-28, 18:32
  #11
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartchick
Döden... Tungt....

Jag tror inte att någon har faktiskt accepterat döden, för det vet inte egentligen inte så mycket om.
Jag tror inte heller att någon människa har accepterat döden helt och hållet. Har t.ex svårt att tro att religiösa är så enögda och pantade som dem verkar. Finns som sagt inget bevis för vad som händer efter döden och att lita på en (erotisk) roman, skriven för tusentals år sedan är ingenting jag tänker göra.
Citera
2002-11-29, 20:18
  #12
Medlem
Bitmasters avatar
...

har ni hört om att dom har lyckats att temporärt stänga av/avaktivera en del av hjärnan, och därmed fick personen en illusion om livet efter detta?

har för mig att det var nånstans på sidan av huvet, nära tinningen, och att de gjorde det med nån form utav vågor (strålning).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback