Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Nu har jag inte varit i alla de förorter du tog upp, men jag har svårt att tänka mig att de skiljer sig särskilt mycket från KBH-förorter - eller förorter till andra Europeiska små storstäder för den delen - på den punkten att de förlitar sig på den näraliggande storstaden. Man hamnar helt enkelt i funktionsskugga eftersom så mycket av livet i förorten handlar om vad som händer inne i stan. Det är där man har det stora utbudet, och nästan allt kultur- och nöjesliv föregår där. Kvar i förorten finns ett basutbud, men sällan mycket mer. Den sortens problem har sällan småstäder, även om de som sagt ibland kan konkurrera ut sig själva med externa köpcentra...
Nu vet jag inte om det är allmängiltigt, men min erfarenhet är att det ofta är de äldre förstäderna, som har börjat som fristående stad/ by och sen växt ihop med storstaden, som är mest levande.
Personligen skulle jag säga att den enda som skiljer åt är att småstäderna känns mysigare och att de har äldre stadskärnor.
Möjligtvis så finns det även bättre uteställen, de väldig många som ska festa i någon av Stockholms förorter tar sig nog in innanför tullarna (15minuters pendeltåg från Sollentuna - om vi fortfarande utgår från Sollentuna) - om man nu inte bara vill gå till en bar eller liknande.
Det är knappast basutbud, flera kommuner som jag beskrev sitter på stora köpcentrum - topp i Sverige - , och då räknar jag inte in handelsplatserna och lokala mindre köpcentrum (läs pizzeria, kemtvätt, matbutik, videbutik, osv).
Sollentuna - över 200 butiker (Sollentuna C och Stinsen)
Kista Galleria - 185 butiker
Täby C - 160 butiker
Väsby C - 70butiker
Solna - 120butiker + 250butiker när MoS är klar
Vällingby C - 140butiker
De som bor i Sollentuna har alltså över 1000 olika butiker inom 1mils bilfärd. Antagligen uppemot 1200-1300 om jag orkat räkna allt.
Nu vet jag inte exakt vad det var du menade med basutbud, men jag kan säga att om det handlar om saker man kan köpa för pengar (duh) så ligger det med några minuters avstånd i nästan varenda förort i hela Stockholm.
Kultur har jag faktiskt inte så bra koll på, men om man är intresserad av det så lär ju Stockholm erbjuda mer (?) än de flesta städerna i Sverige, och då kanske man kan ta sig till city de där 15minuterna på pendeln - om det nu inte finns i förorten
Nu kanske den här diskussionen hamnar lite OT, men den är intressant på något sätt.
Tror det är många ute i landet som bor i kommuner som ligger högt i listan för invånarantal som tror att känner att de bor i en "Sveriges största städer, större än Stockholms förorter - för tekniskt sett så gör dom ju faktiskt det, men verkligheten är att den som bor i en sketen förort "bor i en större stad med fler utbud" - i min mening.
Säger inte något är positivt med det hela, men kanske ger en förklaring varför många Stockholmare tycker att städer förutom Göteborg är så jävla bonniga.