2019-06-12, 17:14
Medlem
Jag upplever att Uppsala har växt kraftigt de sista åren. Man har byggt enormt mycket i bygg-boomen de sista åren. Det syns också i befolkningsstatistiken nu.

Under 2016, 2017 och 2018 har befolkningen ökat betydligt mer än tidigare år.

https://www.uppsala.se/boende-och-trafik/kartor-och-statistik/befolkningsstatistik/
https://www.uppsala.se/contentassets/f09f9e6b994f41408c66064a2da8470b/statistikfolder_2018.pdf

Bra infrastruktur är också viktigt för en "storstad". Uppsala ligger nära Arlanda flygplats. Motorvägen E4 går precis utanför. Järnväg i tre riktningar, dubbelspår mot Gävle, dubbelspår (som ska byggas ut till fyrspår) mot Stockholm, och enkelspår mot Sala, eventuellt kan spår mot Enköping byggas.
Citera
2019-06-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
Jag upplever att Uppsala har växt kraftigt de sista åren. Man har byggt enormt mycket i bygg-boomen de sista åren. Det syns också i befolkningsstatistiken nu.

Under 2016, 2017 och 2018 har befolkningen ökat betydligt mer än tidigare år.

https://www.uppsala.se/boende-och-trafik/kartor-och-statistik/befolkningsstatistik/
https://www.uppsala.se/contentassets/f09f9e6b994f41408c66064a2da8470b/statistikfolder_2018.pdf

När jag jämför med Västerås, så har Västerås befolkning ökat med ca 2000 per år under 2016, 2017 och 2018. Men för Uppsala så har ökningen varit ca 5000 per år under samma period.

https://www.vasteras.se/kommun-och-politik/kommunfakta/befolkning.html
http://statistikomvasteras.se/category/befolkning/

Fortsätter detta så kommer skillnaden i befolkningsstorlek mellan Västerås och Uppsala bli stor.
Citera
2019-06-12, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Fast innebär det att fler besöker Uppsala? I Helsingborgs fall är man ett självklart centrum i NV-Skåne (och i vissa sammanhang ett rätt populärt utflyktsmål i delar av Nordsjälland), så det bidrar till att Helsingborg känns större. Men i Uppsalas fall? Är det inte snarare så att Uppsala hamnar i funktionsskugga av Sthlm? Eller besöker stockholmare ofta Uppsala?

Stryk Lund. Trevlig stad men mycket småstadskänsla. Pytteliten kvartersstad. Hur mycket jag än älskar klassiska skånska gathus ger de inte direkt intryck av en pulserande metropol. Dessutom är staden helt tom tre månader om året. HELT tom!

Betyder ju att Stockholmare kan arbeta i Uppsala och tvärtom. Blir som en storstadsregion som tex Malmö och Köpenhamn
Citera
2019-06-12, 19:53
Medlem
Citat:
Fast innebär det att fler besöker Uppsala? I Helsingborgs fall är man ett självklart centrum i NV-Skåne (och i vissa sammanhang ett rätt populärt utflyktsmål i delar av Nordsjälland), så det bidrar till att Helsingborg känns större. Men i Uppsalas fall? Är det inte snarare så att Uppsala hamnar i funktionsskugga av Sthlm? Eller besöker stockholmare ofta Uppsala?

Stryk Lund. Trevlig stad men mycket småstadskänsla. Pytteliten kvartersstad. Hur mycket jag än älskar klassiska skånska gathus ger de inte direkt intryck av en pulserande metropol. Dessutom är staden helt tom tre månader om året. HELT tom!

Det är tveklöst mer folk i rörelse i Uppsala än i Helsingborg. Helsingborg känns alltför ofta stendött, oavsett hur mycket centrum i det är i nordvästskåne. Det känns som att "Helsingborgarna" i väldigt stor utsträckning sitter och trycker i Rydebäck, Ramlösa och allt vad det heter och inte särskilt ofta besöker sin stadskärna.
Dock har staden rent fysiskt mer stadskaraktär än de flesta andra svenska städer, Uppsala inkluderat.
Citera
2019-06-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Betyder ju att Stockholmare kan arbeta i Uppsala och tvärtom. Blir som en storstadsregion som tex Malmö och Köpenhamn

Kan ju lika gärna betyda att Sthlm dränerar Uppsala på allt intressant. Innan bron och en svinbillig svensk krona var där inte en käft från Köpenhamn som åkte till Malmö, så sånt är ingen självklarhet. Jag vet inte ett skit om Uppsala. Hur ser det egentligen ut?
Citera
2019-06-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det är tveklöst mer folk i rörelse i Uppsala än i Helsingborg. Helsingborg känns alltför ofta stendött, oavsett hur mycket centrum i det är i nordvästskåne. Det känns som att "Helsingborgarna" i väldigt stor utsträckning sitter och trycker i Rydebäck, Ramlösa och allt vad det heter och inte särskilt ofta besöker sin stadskärna.
Dock har staden rent fysiskt mer stadskaraktär än de flesta andra svenska städer, Uppsala inkluderat.

Skrev om det för några år sedan. Ingen större anledning att ändra på det jag skrev då. Finns lite mer utförligt om innerstadsdöden i Hbg om du kollar längre bak i tråden. Så här sammanfattade jag Hbg 2013:

“Egentligen borde Helsingborg vara solklar etta här, eftersom stan är centralort i det - med svenska mått - tätbefolkade NV-Skåne. Man har en betydligt större befolkning inom tre-fyra mil än alla de andra städerna, och det märks tydligt i vissa sammanhang. Å andra sidan har man byggt ett gigantiskt köpcentrum på en jävla åker utanför stan, vilket har lett till att innerstan är döende. Så jag skulle nog vara diplomatisk och säga att det hela beror på sammanhanget - en varm sommarkväll när alla uteserveringar är fulla känns Hbg som betydligt större än sina ynka 100 000 invånare. En februarisöndag när alla är ute på Väla och stan är tom känns Hbg som ett... Eslöv.”
Citera
2019-06-12, 21:26
Medlem
Citat:
Kan ju lika gärna betyda att Sthlm dränerar Uppsala på allt intressant. Innan bron och en svinbillig svensk krona var där inte en käft från Köpenhamn som åkte till Malmö, så sånt är ingen självklarhet. Jag vet inte ett skit om Uppsala. Hur ser det egentligen ut?

Jag har ingen koll heller, bara spekulerar
Citera
2019-06-13, 14:40
Medlem
OFOTCNs avatar
Citat:
Kan du definiera funktionsskugga? Alternativt vilket sammanhang du syftar på. Det är ett så generellt begrepp (och en googling av 'funktionsskugga site:www.flashback.org' påvisar att det nästan endast är du som använder ordet på forumet). Skulle Uppsala ligga i skugga vad gäller arbetstillfällen? Då användaren du citerar talar om pendlingsavstånd och det för mig innebär regelbundna resor för arbeten och studier. Eller menar du nöjesutbud? För ditt svar ger intryck av att handla om enstaka besök.

Ta det inte som ett påhopp, jag vill bara veta hur du resonerar, särskilt med tanke på den korta diskussionen vi hade om Malmös funktionsskugga till Köpenhamn.
Citera
2019-06-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OFOTCN
Kan du definiera funktionsskugga? Alternativt vilket sammanhang du syftar på. Det är ett så generellt begrepp (och en googling av 'funktionsskugga site:www.flashback.org' påvisar att det nästan endast är du som använder ordet på forumet). Skulle Uppsala ligga i skugga vad gäller arbetstillfällen? Då användaren du citerar talar om pendlingsavstånd och det för mig innebär regelbundna resor för arbeten och studier. Eller menar du nöjesutbud? För ditt svar ger intryck av att handla om enstaka besök.

Ta det inte som ett påhopp, jag vill bara veta hur du resonerar, särskilt med tanke på den korta diskussionen vi hade om Malmös funktionsskugga till Köpenhamn.

Hittade en kort definition i en uppsats om Eslöv:

Citat:
Funktionsskugga är ett annat ord för det underläge en plats hamnat i, i förhållande till en närliggande plats som bättre attraherar regionens människor.

Det kan gälla allt ifrån små områden till hela städer. Öppnar ett storcenter i grannstadsdelen är det troligt att min lokala huvudgata med fiskehandlare, café och frisör hamnar i funktionsskugga. De flesta förstäder ligger i funktionsskugga i förhållande till storstaden, och vissa städer ligger i funktionsskugga i förhållande till andra (Eslöv kontra Lund/Malmö). Det är givetvis också så att mekanismerna är olika inom olika områden. Ingen i Eslöv åker till Lund för att köpa ett paket mjölk, men handlar det om att köpa kläder eller gå ut och ta en öl är det nog mer lockande att röra på sig.

Gissar på att Uppsala - precis som Malmö - både känner av fördelar och nackdelar med att ligga nära en storstad. Det är säkert bra för arbetsmarknad och studiemöjligheter, men i andra sammanhang kan det dränera. Har som sagt dålig koll på Uppsala, men det är väl inte otroligt att Stockholm slukar det mesta som är smalt? Specialbutiker, arrangemang och konserter tex. Kanske är det inte jättelockande att arrangera spelningar eller driva kulturkofte-bio när alla ändå drar in till Sthlm för sånt? Jag vet som sagt inte men det skulle förvåna mig om närheten till Sthlm enbart är positiv för Uppsala.
Citera
2019-06-13, 16:30
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartilleBruno
Uppsala är Sveriges fjärde största stad efter Sthlm Gbg Malmö , personligen är jag dock tveksam om den känns som nummer 4 när man är där sett till storlek på stadskärna , puls , utbud osv. Vilka städer tycker ni känns mest som en storstad efter de tre?

Västerås med sin "skyskrapa", Norrköping och Karlskrona(Båda dimensionerade när de faktiskt var bland Sveriges största städer(Norrköping är visserligen fortfarande ganska stor relativt sätt, topp 10 eller så, och spårvagnarna gör ju sitt till). Uppsala som defacto är 4:e största staden i Sverige idag, är också aspirant på epitetet "känns störst".

Dessa fyra städer är det enligt mig som "känns" störst efter de du nämner
Senast redigerad av Belavia 2019-06-13 kl. 16:57.
Citera
2019-06-16, 13:44
Medlem
Drullknulls avatar
Norrköping säger jag utan att tveka. Staden har en relativt tät stadskärna, förhållandevis många gamla byggnader, "årsringarna" d.v.s. stadsmiljöer från olika tidsepoker är tydliga, de två spårvägarna påverkar intrycket mycket, Motala ström genom staden ger en känsla av storhet, industrilandskapet bräcker konkurrenterna - unikt i Sverige. Staden borde ha 250000 invånaren för att göra stadskärnan rätt, vilket krävt förorter som i sin tur kräver arbetsplatser som inte finns.
"Dåliga sidor": begränsat uteliv, relativt dåligt utbud av restauranger, svalt kulturliv (jo Östgötateatern finns i gamla yllefabriken), provinsiell känsla (mest Östgötar)
Summa summarum: Norrköping lever på gamla meriter som andra medelstora städer har svårt att bygga i kapp.

God tvåa blir Örebro, tät stadskärna, bättre utbud av kultur än Norrköping, förhållandevis bra utbud av restauranger, universitet, mer kosmopolitisk än Norrköping
"Dåliga sidor": svag dynamik i stadsbebyggelsen, saknar årsringarna Norrköping har, staden saknar även andra attribut (spårväg e.t.c.) som får en känsla av storhet
Summa summarum: Örebro är god två med en bit upp till ettan

Helsingborg: är inte i samma dimension som Norrköping och Örebro, bra kulturliv för sin storlek men stadsbilden drar ner intrycket.

Västerås: för utspritt för att vara med, om staden är nummer ett i något så är det rivningsraseri, deprimerande stadskärna

Linköping: några rondeller gör ingen stad

Uppsala: för utspritt, tråkig stadsbild, svagt kulturliv, en besvikelse

Jönköping: saknar stadskärna med dynamik

Lund: akademisk bondby

Sundsvall: stenstaden ger intryck för stadens storlek

Gävle: Stortorget och några kvarter räcker inte till
Senast redigerad av Drullknull 2019-06-16 kl. 13:58.
Citera
2019-06-17, 00:35
Medlem
Steff83s avatar
Som många sagt..och jag själv innan. Norrköping är ett klar etta rent estetiskt vad gäller stadskärnan. Den är storstadsmässig(med svenska mått). Likaså spårvagnarna gör sitt med. Dessvärre är staden i övrigt inte det minsta storstadsmässig. Det är ett vackert skal med rätt lite innehåll. Man ser att det har varit en stor och viktig stad men som lever på svunna tider. Östgötagrannen Linköping är raka motsatsen på dom flesta punkter för övrigt.

Den stad som i verkligheten är störst..Uppsala, känns inte som den sticker ut på något. Snarare blir den lite dränerad av Universitetets dominans och närheten till Stockholm vad gäller kultur och nöje.

Helsingborg har en gata som känns urban..som inte finns i resten..men det är också allt.

Örebro känns som en bra kompromiss. Bäst stadskärna efter Norrköping, men har och fyller mycket mer viktiga funktioner. Uppvisar bredd helt enkelt. Mest kosmopolitisk som någon sa. Och har ett hyfsat stort omland att vara centrum i utan att hamna i fuktionsskugga med någon större region.

Bland övriga topp10-städer, dvs Västerås och Jönköping...så sticker inte Västerås ut något speciellt..och saknar framförallt funktioner som högre prestigefyllda utbildningar och en lite för utspädd stadskärna. Jönköping ger det häftigaste intrycket uppifrån med sin vidsträckta bebyggelse och vackra läge...dock..tittar man närmare så är det inget särskilt men en ynklig provinsiell stadskärna.
Senast redigerad av Steff83 2019-06-17 kl. 00:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in