2013-01-14, 16:23
Medlem
Tillflyktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Egentligen borde Helsingborg vara solklar etta här, eftersom stan är centralort i det - med svenska mått - tätbefolkade NV-Skåne. Man har en betydligt större befolkning inom tre-fyra mil än alla de andra städerna, och det märks tydligt i vissa sammanhang. Å andra sidan har man byggt ett gigantiskt köpcentrum på en jävla åker utanför stan, vilket har lett till att innerstan är döende. Så jag skulle nog vara diplomatisk och säga att det hela beror på sammanhanget - en varm sommarkväll när alla uteserveringar är fulla känns Hbg som betydligt större än sina ynka 100 000 invånare. En februarisöndag när alla är ute på Väla och stan är tom känns Hbg som ett... Eslöv.

Lund är väl konkurrenten till Hbg, med universitetet och placeringen i det ännu mer tätbefolkade SV-Skåne. Men utvecklingen har inte varit snäll mot Lund. Allt inom kultur och nöje i SV-Skåne är numera centrerat till Malmö, och Nova har gett innerstan samma problem som Helsingborgs. Dessutom är det ett stort minus att stan är stendöd under årets bästa månader eftersom studenterna lämnar Lund om sommaren.

På 80-90-talet hade Lund varit solklar etta. Idag är stan tröttare än Hbg.

Sollentuna. Känner ett par som bor i Hvidovre. De har säkert någon halvmiljon inom en mils radie, men lustigt nog känns det ändå bara som en trött förort på Vestegnen. Undrar varför?
Kan bara hålla med om Lund. Har bott där i snart två år och när man varit nere och skrivit en omtenta under jullovet då majoriteten av studenterna inte är i Lund är staden helt övergiven. Känns ganska konstigt att gå omkring i Lund en fredagkväll i början av januari utan att det är någon ute på stan. Sommaren är säkert ännu mer öde och de som bor i Lund permanent lär ju söka sig till Helsingborg eller Malmö då istället.
Citera
2013-01-20, 00:10
Medlem
tryffs avatar
Du får beskriva hur du använder tätbefolkat och var dina siffror kommer ifrån. Jag gissar att det bor mer människor inom en omkrets av 200, 300 och 400 meter från en central punkt i hgb än lund. Själva centrum har mer karaktären av en storstad alltså.
Helsingborgs tätort kan mycket väl ha större yta då man antagligen har betydligt större industriområden t.ex. en hamn.
Jag vet inte om det är så....men det är min känsla när jag är i lund och hgb.
Citera
2013-01-20, 00:19
Medlem
tryffs avatar
"Ser du till bebyggelse från 50-talet och framåt är HBG precis lika utspridd som svenska småstäder. Inget speciellt där."

Det här direkt felaktigt. Titta på slottshöjden i hgb. Man fortsätter bygga stad när alla andra satsar på luft och ljus och 3 våningar. Idag är det rådande trend men så var det inte då.
Citera
2013-01-20, 01:07
Medlem
LågOchLångsams avatar
Raderade ett gäng inlägg som bara namedroppade städer utan motivering. Sådant beteende kommer i fortsättningen att resultera i varning.

/mod
Citera
2013-01-20, 18:18
Medlem
Att Uppsala skulle ha en tråkig puls vill jag inte hålla med om den är rätt bra. Utbud av butiker, restauranger osv är bra. Det enda som är mindre bra är väl utbudet av konserter och musik. Stockholm tar mycket av det stora internationella artisterna samt vi har inget vettig hall för stora konserter. Sen beror det också på vad man gillar för musik.

Västerås, Helsingborg, Jönköping och städer med mellan 80 000 -110 000, vet jag inte mycket om eftersom jag inte varit där eller varit där för lite. Örebro dock har ett lite större centrumområde än Uppsala och det kan ju upplevas som bättre.

Nåväl kanske är en aning lokalpatriotiskt men jag tycker ändå Uppsala sker skäl för att vara på plats fyra utöver folkmängden.
Citera
2013-01-22, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Det enda som är mindre bra är väl utbudet av konserter och musik.

Det här gäller ju bara populärmusik (div. P3, reklamradio etc.) och riktigt stora internationella artister, möjligtvis. Övrig musik som klassiskt, jazz, folkmusik, kör m.m. är överlägset i Uppsala jämfört med andra städer i kategorin. Jag jobbar i musikbranschen och har varit mycket i andra någorlunda jämförbara städer runtom i landet, och även varit bosatt i flera av dem, och utbudet på dessa har varit tragiskt litet jämfört med i Uppsala. Staden är ju också känd som kulturstad med förmodligen flest orkestrar, band och körer per capita i Sverige. Det nya konserthuset, nu med några år på nacken, har också fått rykte om sig att kunna locka artister från hela världen som hör till de bästa i respektive musikkategori - då borträknat pop-/rockartister som normalt bara gör stadionspelningar. Uppsala konserthus får ofta besök från andra konserthus/arrangörer som vill veta hur de lyckas med detta.

Jag skulle däremot ha hållit med dig om du skrivit att Uppsala inte gjort sig känd som någon vidare elitidrottsstad, åtminstone inte vad gäller de stora lagidrotterna. Här har staden bara lyckats få fram stjärnor i udda grenar som kast med ilsken dvärg och ärtsoppaätning genom näsan m.m.
Citera
2013-01-22, 01:41
Medlem
Vireks avatar
Hur är det med städerna i Norrland, Umeå Luleå och Sundsvall(ligger kanske i Svealand?).
Citera
2013-01-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Du får beskriva hur du använder tätbefolkat och var dina siffror kommer ifrån.

Plockade från wikipedia för tätorterna. Inte särskilt överraskande att Lund är mer tätbefolkat med tanke på alla studenter. Ingen direkt hemlighet att de flesta studenter är rätt trångbodda, och det drar ju upp siffrorna. Vad gäller bebyggelsen är jag helt enig i att HBG känns betydligt större än Lund. Misstänker även att vissa stadsdelar (Söder, Eneborg, Högaborg är väl troligast) har en större befolkningstäthet än i Lund, men som helhet är Lund mer tätbefolkat.

Citat:
Ursprungligen postat av tryff
"Ser du till bebyggelse från 50-talet och framåt är HBG precis lika utspridd som svenska småstäder. Inget speciellt där."

Det här direkt felaktigt. Titta på slottshöjden i hgb. Man fortsätter bygga stad när alla andra satsar på luft och ljus och 3 våningar. Idag är det rådande trend men så var det inte då.

Slottshöjden kom till stora delar till under 40-50-tal och ligger väl lite i skarven mellan kvartersstadsbyggande och hus i park-mentaliteten som kom att prägla senare bebyggelse. Oavsett vad så rör det sig ju knappast om klassisk kvartersbebyggelse - stora delar av Slottshöjden är ju lamellhus och punkthus omgivna av rätt stora gräsytor (som på senare år har bebyggts med nya punkthus). Faktum kvarstår att den kvartersstad som finns i Helsingborg i stort är begränsad till de gamla stadsdelarna - innerstan (inkl Söder), Norr, Tågaborg och Eneborg/Högaborg.

Tror de flesta är rätt eniga i att HBG och Norrköping är rätt överlägsna när det gäller stadsmässig arkitektur. Men det finns ju som sagt andra kriterier också. Helsingborg är tex mer eller mindre döende vad gäller handel i innerstan, eftersom allt flyttar ut till Väla. Det känns inte så stadsmässigt. Men man är ju knappast heller ensamma om problemet. Lund är precis samma histora, Jönköping också, Borås etc etc. Finns där någon småstad som har lyckats bevara och utveckla handel i innerstan?
Citera
2013-01-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duckpuddle
Det här gäller ju bara populärmusik (div. P3, reklamradio etc.) och riktigt stora internationella artister, möjligtvis. Övrig musik som klassiskt, jazz, folkmusik, kör m.m. är överlägset i Uppsala jämfört med andra städer i kategorin. Jag jobbar i musikbranschen och har varit mycket i andra någorlunda jämförbara städer runtom i landet, och även varit bosatt i flera av dem, och utbudet på dessa har varit tragiskt litet jämfört med i Uppsala. Staden är ju också känd som kulturstad med förmodligen flest orkestrar, band och körer per capita i Sverige. Det nya konserthuset, nu med några år på nacken, har också fått rykte om sig att kunna locka artister från hela världen som hör till de bästa i respektive musikkategori - då borträknat pop-/rockartister som normalt bara gör stadionspelningar. Uppsala konserthus får ofta besök från andra konserthus/arrangörer som vill veta hur de lyckas med detta.

Jag skulle däremot ha hållit med dig om du skrivit att Uppsala inte gjort sig känd som någon vidare elitidrottsstad, åtminstone inte vad gäller de stora lagidrotterna. Här har staden bara lyckats få fram stjärnor i udda grenar som kast med ilsken dvärg och ärtsoppaätning genom näsan m.m.
Alltså vad gäller musikutbudet borde jag ha påpekat att de beror på vad man som individ har för musiksmak. Visst finns ett hyfsat utbud av jazz, gitarrkonserter och dylikt. Tror jag utgick lite väl mycket från min egna smak på den punkten.

Absolut håller jag med dig om att Uppsala inte är en elitidrottsstad, nåväl Storvreta finns ju och har vunnit SM men i övrigt inte mycket att komma med på den fronten.
Citera
2013-01-22, 23:01
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Plockade från wikipedia för tätorterna. Inte särskilt överraskande att Lund är mer tätbefolkat med tanke på alla studenter. Ingen direkt hemlighet att de flesta studenter är rätt trångbodda, och det drar ju upp siffrorna. Vad gäller bebyggelsen är jag helt enig i att HBG känns betydligt större än Lund. Misstänker även att vissa stadsdelar (Söder, Eneborg, Högaborg är väl troligast) har en större befolkningstäthet än i Lund, men som helhet är Lund mer tätbefolkat.

Slottshöjden kom till stora delar till under 40-50-tal och ligger väl lite i skarven mellan kvartersstadsbyggande och hus i park-mentaliteten som kom att prägla senare bebyggelse. Oavsett vad så rör det sig ju knappast om klassisk kvartersbebyggelse - stora delar av Slottshöjden är ju lamellhus och punkthus omgivna av rätt stora gräsytor (som på senare år har bebyggts med nya punkthus). Faktum kvarstår att den kvartersstad som finns i Helsingborg i stort är begränsad till de gamla stadsdelarna - innerstan (inkl Söder), Norr, Tågaborg och Eneborg/Högaborg.

Tror de flesta är rätt eniga i att HBG och Norrköping är rätt överlägsna när det gäller stadsmässig arkitektur. Men det finns ju som sagt andra kriterier också. Helsingborg är tex mer eller mindre döende vad gäller handel i innerstan, eftersom allt flyttar ut till Väla. Det känns inte så stadsmässigt. Men man är ju knappast heller ensamma om problemet. Lund är precis samma histora, Jönköping också, Borås etc etc. Finns där någon småstad som har lyckats bevara och utveckla handel i innerstan?

Håller fullständigt med. Helsingborg är en liten stad med lite att göra. Men just arkitekturen skiljer sig. Försvarar inte alls staden....bara arkitekturen. Men misstänker som sagt att man räknar hela tätortens yta inklusive hamn och industriområden.
Citera
2013-01-28, 19:45
Medlem
Steff83s avatar
Norrköping..Definitivt! Den enda svenska staden utanför Sthlm-Gbg-Malmö som har en någolunda puls och storstadskänsla i centrum...Den har en storstadsstruktur med en ganska stor stadskärna...Den enda medelstora stad som kan mäta sig med dom 3 stora vad gäller detta med arkitektur..
Även en av landets verkliga klassiska industri och arbetarstäder..trots att den nu bara är landets 9-10:e stad...men var länge fjärde största förr.

Det är förvuxna studenthålor som vuxit förbi mestadels som Uppsala och Linköping. Norrköping är ruskigt "oakademisk" så antar att staden fått stryka på foten därför när den "nya" tiden inträtt.

Helsingborg är väl också värd att nämna vad gäller struktur arkitektur. Norrköping är dock mer levande, och en större stadskärna.

Men städer som Uppsala, Västerås ( i viss mån), Linköping och Örebro är förvuxna småstäder mer eller mindre, medan Norrköping och Helsingborg det motsatta...Förkrymta "storstäder"??
Senast redigerad av Steff83 2013-01-28 kl. 20:04.
Citera
2013-01-29, 10:04
Medlem
0th3rlands avatar
Örebro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in