2021-03-13, 21:19
Medlem
Det finns bara två kandidater här: Helsingborg och Norrköping. De är byggda som riktiga städer med höga hus och puls i centrum olikt de andra förvuxna småstäderna som nämnts här. Väger man in allt relevant lutar jag åt Helsingborg som 4a och jag ska förklara varför.

Det enda Norrköping har på Helsingborg är att centrum är mer kompakt på grund av avsaknaden av parker i de centrala delarna, som delar Helsingborgs centrum. Hade inte parkerna delat centrum från Södercity, Tågaborg, Stattena och Olympia så hade Helsingborgs centrum varit på Malmö-nivå. Det går inte att säga att "hade man gjort så i Norrköping.." för stadsdelarna ovan har centrumbebyggelse med täta och höga hus.

Norrköping
-Mer kompakt centrum

Helsingborg
-Högre hus
-Tätare bebyggelse
-Större befolkning
-Invånarantalet växer i snabbare takt
-Mer puls
-Krogtätare
-Fler byggprojekt
-Sommarstad med hamn, färjetrafik, stränder och hav som lockar fler turister
-Bättre demografiskt och strategiskt läge (närmare kontinenten)
-Centralstationen i centrum har 45 000 dagliga besökare jämfört med Norrköpings 6 000 (säger inte det allt?)

1. Stockholm
2. Göteborg
3. Malmö
4. Helsingborg
5. Norrköping
6. Örebro

Resten är förvuxna småstäder.
Senast redigerad av rushtoeditor 2021-03-13 kl. 21:22.
Citera
2021-03-14, 00:11
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Hoppar in sent i tråden men Helsingborg där jag har bott och Västerås där jag bor nu. Båda är helt suveräna städer med stort utbud och stadskänsla. Uppsala som jag besökt några gånger känns som en småstad i jämförelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in