2013-01-05, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nähä, säger du det! En viss Westerberg åtalades för anstiftan till dataintrång i en viss dataintrångsskandal 2006. En viss Jakobsson i samma härva åtalades t.o.m. för anstiftan till anstiftan till dataintrång. Båda friades, men pga. bristande bevisning, inte för att brotten de anklagades för tekniskt inte existerar.

Medhjälp hade för övrigt kunnat funka (om anstiftan till dataintrång inte hade funnits); att genom råd eller dåd förmå huvudgärningen är väldigt generellt och kan fånga in väldigt diffusa handlingar, att betala för det hela passar definitivt in.

Det var som 17, jag hade faktiskt för mig att anstiftan inte var tillämpligt i den typen av mål.
Nu skall jag göra någonting som bara händer en gång per 10 miljoner inlägg på Flashback:
Jag medger att jag hade fel.

Eftersom anstiftansbrott är tillämpligt finns till och med anstiftan till anstiftan som möjlighet:
"Huvudbrottet för åtalet var dataintrång, men Niki Westerberg åtalades för anstiftan till dataintrång medan Johan Jakobsson åtalades för anstiftan till anstiftan till dataintrång."

Det verkar trots att vara rätt få fall det handlar om, med rätt konkret och uppenbar skada för BO som följd, undrar hur en domstol skulle se på saken i det här fallet.. Gissar att de var lite för vaga, och dessutom att gärningen inte utförts innebär att det är lugnt för Researchgruppens del..
Citera
2013-01-05, 03:38
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldskool
Instämmer. Jag hoppas kanske inte att identiterna skulle läcka ut, men det skulle i alla fall bli ett rätt stort drama om de gjorde det. Hade säkert kommit fram en del intressant. Tänk om t.ex. kungen sitter och diskuterar sina sexuella problem på FB eller nåt...

Generell regel: Om man leker anonym och det man skriver om inte är värre än att man kan ta det med ett garv om identiteten läcker ut, då är man på rätt nivå. Om man upplever att man kommer att rasa ihop totalt om det blev känt vad man skrivit, då borde man nog hållit truten, även som anonym.

Vi får se hur du känner inför detta om du skulle bli outad. Tex lever vi i en tid där de flesta arbetsgivare söker igenom internet på allt som finns att läsa om arbetssökande. Jag tog en snabb titt på dina tidigare inlägg och kan konstatera att du skulle få svårt att hitta ett jobb om din identitet öppet kopplades ihop med ditt FB-konto. Du har inte skrivit något häpnadsväckande kontroversiellt direkt men det är tillräckligt för att din ansökan skulle hamna i papperskorgen till förmån för andra vid en sådan process. Detta hade du inte tänkt på kanske?

Citat:
Jag vet inte hur avancerat FBs skydd är men jag är rätt säker på att t.ex. Anonymous skulle kunna ta sig om de verkligen ville.

Nej.

Jag tänker inte gå in på detta närmre men om du läser på lite om vad Anonymous är samt grunderna om hur dessa grupper håller på med så inser du hur löjligt det citatet var.
Citera
2013-01-05, 03:45
Medlem
dcafes avatar
Nu rör det sig inte om någon särskillt stor summa i sammanhanget. Men vill man verkligen åt något behöver man inte veta mer om datasäkerhet än vad jag gör för att lyckas.

Allt man behöver veta för att hacka villket datasystem som helst är vart någons barn bor och åt villket håll man riktar ett vapen.
Citera
2013-01-05, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Vi får se hur du känner inför detta om du skulle bli outad. Tex lever vi i en tid där de flesta arbetsgivare söker igenom internet på allt som finns att läsa om arbetssökande. Jag tog en snabb titt på dina tidigare inlägg och kan konstatera att du skulle få svårt att hitta ett jobb om din identitet öppet kopplades ihop med ditt FB-konto. Du har inte skrivit något häpnadsväckande kontroversiellt direkt men det är tillräckligt för att din ansökan skulle hamna i papperskorgen till förmån för andra vid en sådan process. Detta hade du inte tänkt på kanske?
Lol ? Jag skulle kunna ha högläsning med det jag skrivit på FB på jobbet utan att någon skulle höja ett ögonbryn. För övrigt så brukar jag argumentera för en ökad invandring om det är såna åsikter du tänker på...

Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Jag tänker inte gå in på detta närmre men om du läser på lite om vad Anonymous är samt grunderna om hur dessa grupper håller på med så inser du hur löjligt det citatet var.

Kan du utveckla vad du menar istället för att lägga in pubertala s ?
Den politiska aspekten, att man kan se både anonymous och FB som en del av yttrandefrihetsrörelsen har jag ju redan tagit upp. Vad jag faktiskt skrev om var ju att en sådan grupp skulle vara KAPABEL att ta fram uppgifterna om de ville, en helt annan sak alltså. Så vad menar du ?
Citera
2013-01-05, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Nu rör det sig inte om någon särskillt stor summa i sammanhanget. Men vill man verkligen åt något behöver man inte veta mer om datasäkerhet än vad jag gör för att lyckas.

Allt man behöver veta för att hacka villket datasystem som helst är vart någons barn bor och åt villket håll man riktar ett vapen.
Du har nog sett lite för många deckare, har svårt att tro att det skulle funka i verkligheten, och att någon skulle vara SÅÅ intresserad av databasen.
Citera
2013-01-05, 03:52
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Du har nog sett lite för många deckare, har svårt att tro att det skulle funka i verkligheten, och att någon skulle vara SÅÅ intresserad av databasen.

Eh... Om någon hade erbjudit låt säga 250'000 istället för 50'000 så finns defintivt folk som skulle kunnat göra det för att få pengarna. Steget är inte direkt oändligt långt.
Citera
2013-01-05, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Eh... Om någon hade erbjudit låt säga 250'000 istället för 50'000 så finns defintivt folk som skulle kunnat göra det för att få pengarna. Steget är inte direkt oändligt långt.
Jag undar hur ofta en sådan sak händer i Sverige ? Att man går in med en pistol och hotar någons barn. Du kan säkert googla fram något exempel men jag tror nog att det är högst ovanligt. Jag kommer att tänka på SIBAs Fabian Bentsson, i det fallet så kidnappade man en vuxen person mot en lösen på 50 mille; Jag skulle tro att man får lägga upp en hel del pengar (flera miljoner) för att det skulle hända något. Kanske inte omöjligt men rätt långsökt. Nu skall jag i alla fall knyta mig, so long.
Citera
2013-01-05, 04:00
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Jag undar hur ofta en sådan sak händer i Sverige ? Att man går in med en pistol och hotar någons barn. Du kan säkert googla fram något exempel men jag tror nog att det är högst ovanligt. Jag kommer att tänka på SIBAs Fabian Bentsson, i det fallet så kidnappade man en vuxen person mot en lösen på 50 mille; Jag skulle tro att man får lägga upp en hel del pengar (flera miljoner) för att det skulle hända något. Kanske inte omöjligt men rätt långsökt. Nu skall jag i alla fall knyta mig, so long.

Jag vet att det har hänt i verkligheten för betydligt mindre pengar. Var visserligen inte mina barn som hotades utan jag personligen. Men jag blev väckt av att yttedörren bröts upp och innan jag han samla mig fick jag ett vapen upptryckt i ansiktet. Men jag är övertygad om att hade jag haft barn hemma då så hade de varit föremål för hotet de med.

I din värld kanske sånt inte händer i Sverige men jag vet att det sker.
Citera
2013-01-05, 04:19
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Lol ? Jag skulle kunna ha högläsning med det jag skrivit på FB på jobbet utan att någon skulle höja ett ögonbryn. För övrigt så brukar jag argumentera för en ökad invandring om det är såna åsikter du tänker på...

Nej.

Vadå nej? Jag hävdar inte att du nödvändigtvis kommer bli sparkad från ditt nuvarande jobb men blir du av med det får du det jobbigt. Jag har en vän som arbetar på ett rekryteringsföretag där jag själv vart och sett hur de arbetar och hade din person varit sammankopplad med ditt FB konto hade din ansökan som sagt hamnat i papperskorgen. Inte därför att personen som kollar upp dig inte håller med om dina åsikter utan därför att du rör dig i kontroversiella sammanhang och dessutom framstår du som en väldigt osympatisk och besvärlig person. Och nu vill jag inte att du kommer med något svar om att du minsan har kontakter och kommer klara dig utmärkt eller dylikt. Min poäng var att många mänskor som inte skrivit särskilt kontroversiella saker skulle skadas ordentligt av att dessa uppgifter släppts.

Citat:
Kan du utveckla vad du menar istället för att lägga in pubertala s ?
Den politiska aspekten, att man kan se både anonymous och FB som en del av yttrandefrihetsrörelsen har jag ju redan tagit upp. Vad jag faktiskt skrev om var ju att en sådan grupp skulle vara KAPABEL att ta fram uppgifterna om de ville, en helt annan sak alltså. Så vad menar du ?

För det första verkar du inte ha förstått vad "Anonymous" är (mer eller mindre en Pseudonym som används av alla möjliga personer och tillfälliga sammanslutningar).

För det andra finns det ingen "hackare" eller grupp av "hackare" i hela världen* som kan "hacka" Flashback om de vill eller på beställning, det fungerar inte riktigt så.

Det är inte så att dessa grupper sätter sig ner och bestämmer sig för att hacka den och den sidan, de letar efter säkerhetshål och har de tur hittar de ett. Oftast handlar det dock om sådana här händelser http://www.flashback.se/artikel/2826/interpol-i-indonesien-hackade , varför den Indonesiska interpol? Jo därför att de var de enda som hade en tillräckligt kass sida (antagligen efter att ha sökt igenom 80 andra länders interpol-sidor) , de lyckades såklart inte komma åt någon information heller.

Att en såpass väl skyddad sida som Flashback blir hackad så djupt att de kommer över känsligt information händer i princip aldrig av den enkla anledningen att det inte går. Det är såklart möjligt att Flashbacks säkerhetsansvariga någon gång i framtiden klantar till det samtidigt som någon hinner dra nytta av detta men då sker det pga en tillfällighet precis som vid alla "hackningar" av större sidor.

* Bla Kina, Israel och USA har underrättelsetjänster som ägnar sig åt dataintrång, dessa skulle såklart antagligen klara av det men det beror på att de har tillgång till instrument som inga civila har.
Senast redigerad av sven33 2013-01-05 kl. 04:22.
Citera
2013-01-05, 04:49
Medlem
Usch vad hemskt om de får tag på min mail Det är inte alls så att jag tagit både mail och användarnamn från 10minutemail... Är däremot folk så dumma att de använt sig av en fullt fungerande email som går att knyta användarens identitet till. ja då förtjänar man att bli uthängd
Citera
2013-01-05, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h936860
Usch vad hemskt om de får tag på min mail Det är inte alls så att jag tagit både mail och användarnamn från 10minutemail... Är däremot folk så dumma att de använt sig av en fullt fungerande email som går att knyta användarens identitet till. ja då förtjänar man att bli uthängd

Hur tänker du nu? Tror du att alla medlemmar registrerar sig på Flashback för att näthata och skriva dumma saker som de inte vågar stå för? Blir man automagiskt rasist, narkoman, hackare eller musiker för att man blir medlem på Flashback?

Trams!
Citera
2013-01-05, 05:35
Medlem
Citat:
Vi frågade efter länkar på sådana händelser som faktiskt hänt, inte att du skall drömma upp scenarier som aldrig någonsin har hänt i verkligheten. Ni rasisters offerkofta är ju enorm, och enormt patetisk. Vad tror du egentligen skulle hända om det kom ut att du var rasse ? Med största sannolikhet ingenting drastiskt alls. Själv har jag "unfriendat" ett par personer på FB som körde med SD-propaganda, men något utöver det handlar det knappast om, så vida du inte är en framträdande offentlig profil för rörelsen. Dags att vakna upp.

Varför kommenterar ingen moderator här i tråden, någon med insyn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in