Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nähä, säger du det! En viss Westerberg åtalades för anstiftan till dataintrång i en viss dataintrångsskandal 2006. En viss Jakobsson i samma härva åtalades t.o.m. för anstiftan till anstiftan till dataintrång. Båda friades, men pga. bristande bevisning, inte för att brotten de anklagades för tekniskt inte existerar.
Medhjälp hade för övrigt kunnat funka (om anstiftan till dataintrång inte hade funnits); att genom råd eller dåd förmå huvudgärningen är väldigt generellt och kan fånga in väldigt diffusa handlingar, att betala för det hela passar definitivt in.
Medhjälp hade för övrigt kunnat funka (om anstiftan till dataintrång inte hade funnits); att genom råd eller dåd förmå huvudgärningen är väldigt generellt och kan fånga in väldigt diffusa handlingar, att betala för det hela passar definitivt in.
Det var som 17, jag hade faktiskt för mig att anstiftan inte var tillämpligt i den typen av mål.
Nu skall jag göra någonting som bara händer en gång per 10 miljoner inlägg på Flashback:
Jag medger att jag hade fel.
Eftersom anstiftansbrott är tillämpligt finns till och med anstiftan till anstiftan som möjlighet:
"Huvudbrottet för åtalet var dataintrång, men Niki Westerberg åtalades för anstiftan till dataintrång medan Johan Jakobsson åtalades för anstiftan till anstiftan till dataintrång."
Det verkar trots att vara rätt få fall det handlar om, med rätt konkret och uppenbar skada för BO som följd, undrar hur en domstol skulle se på saken i det här fallet.. Gissar att de var lite för vaga, och dessutom att gärningen inte utförts innebär att det är lugnt för Researchgruppens del..
Det är inte alls så att jag tagit både mail och användarnamn från 10minutemail... Är däremot folk så dumma att de använt sig av en fullt fungerande email som går att knyta användarens identitet till. ja då förtjänar man att bli uthängd