Vill man diskutera känsliga politiska frågor får man ta det varligt. Av ren försiktighetsprincip bör man alltid betrakta användardatabasen som offentlig. Det räcker med ett säkerhetshål vid ett tillfälle för att uppgifterna ska vara ute.
Min bild är att Flashback börjar bli en viktig politisk kraft på allvar. Massmedia har en central roll om man vill påverka ett samhälles framtid. Flashback har ett användarantal som är jämförbart med de största dagstidningarnas upplaga, men har en helt annan öppenhet för samhällskritiska åsikter, och är därför farligt. Detta handlar om makt, vilket är intressant för helt andra personer på en helt annan nivå än några knarkaffärer eller illegal hårdporr.
Det behövs inte så mycket för att tysta obekväma röster. Bara att utlysa en belöning för våra identiteter, som de just gjorde, skrämmer säkert många. Annars kan man gå vidare med en vink till någon flitig debattör om att
"vi vet vem du är". Ungefär som Golonka råkade ut för nyss, även om det förstås kan vara ett rent sammanträffande. Räcker inte det kanske någons bil brinner upp, eller någon råkar bli misshandlad. Expo har som bekant omfattande erfarenhet av sådan verksamhet.
Den som räknar med stöd från polisen kan bli besviken. Kom ihåg statsministerns ord om våldsdåd mot SD-kandidater i valet:
"Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer." Man ska ha klart för sig vilka krafter man utmanar.
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Nog för att SD2014 är irriterande att läsa i var och varannan tråd men det är närmare 10% som röstar på dem! Vad skall ske med någon som är politisk egentligen?
De behöver inte slå ihjäl några 10%. Det räcker med att diskret peta på Golonka och kanske några debattörer till för att få ut budskapet:
"Vi vet vilka ni är. Ni vet att vi är kapabla till grovt våld. Tänk på familjen."
Citat:
Betydligt värre är det för folk som kommit med info i AboK och OB, fundera på vad vissa som skriver i skvaller skulle kunna råka ut för om deras identitet blir kända.
Min uppfattning är att de inte är lika intressanta ur ett samhällsmaktsperspektiv. Därmed inte sagt att de inte kan råka illa ut, beroende på vem som får tag i uppgifterna. Finns säkert många småkriminella som skulle kunna tänka sig att tjäna en hacka på utpressning.
Citat:
Ni som tror att en AFA stormtrupp kommer åka runt i landet och spöa folk om databasen är på vift fattar inte ritkigt vad det handlar om. [...] Någon med drogproblem som t ex är lärare kan bli körd för livet [...] Betydligt värre för dem!
Hade det gällt personer med drogproblem hade det snarare varit FMN eller IOGT-NTO som utlyst en belöning för databasen. Nu var det Expo, och det ligger därför nära till hands att tro att det handlar om befolkningspolitik.
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Om inte mods kan se mailadressen, så pekar det på att Flashback har ett säkerhetshål av ganska allvarlig karaktär
Möjligen. Jag kan tänka mig andra förklaringar. Det är exempelvis också möjligt att någon hackat mailoperatören för din fulmail, hittat ett registreringsmail ("Välkommen till Flashback, Golonka" -- skickades det ut sådana på den tiden?), och bestämt sig för att skoja lite.
Användaren Nim har gjort totalt tre inlägg, varav samtliga är flams-och-trams-inlägg från april 2002. Jag tvivlar på att "Expo Dissident Control, Inc" suttit på detta konto i tysthet i tio år. Kanske Nim använt samma fulmailsoperatör som du gjorde, och haft samma lösenord på FB som på fulmailen?
I vilket fall som helst vill jag understryka rådet som andra gett ovan:
använd alltid en anonym mail om du tänker diskutera migrationspolitik, om du inte står på den "Goda" sidan förstås. Helst bör man också använda IP-anonymisering.