2013-01-04, 10:39
Medlem
Skydogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Vilken nytta kan de ha av databasen? Ett username kopplat till en nonsensmail är ju knappast något att hänga i granen, jag utgår ifrån att folk inte är så korkade att de använder sina namngivna mailadresser...

Jag gissar att merparten av alla användare här använder sin riktiga mejladress av den enkla anledningen att de endast diskuterar "normala" saker. Har man däremot extrema åsikter kan det dock vara lämpligt att ha det du kallar en "nonsens" mejl adress.

...och föresten är det någon som på allvar tror att en frisk person skulle gå igenom listor på över 700 000 registrerade användare och nära nog 40 000 000 inlägg. Mupparna i den där gruppen verkar endast vara intresserade av de som postar extrema inlägg i integrationstrådarna. Även om de vet vem som postat så kan de inte göra någonting åt det...jag tycker och tänker vad jag vill och vill någon registrera det så varsågod. Who gives a shit.
Senast redigerad av Skydog 2013-01-04 kl. 10:43.
Citera
2013-01-04, 10:40
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Det kan jag givetvis inte förklara eftersom jag inte har tillgång till din inbox eller innehållet i den, det har bara du. Om du vill att vi tittar på saken så kan du rapportera det PM:et.

admin4
Jag har nu motvilligt rapporterat, men jag begriper inte vad detta egentligen spelade för roll.... Jag har ju varit jävligt tydlig i tråden om vad som hänt. Jag är inte ute efter att någon skall bannas eller stängas av, jag vill veta hur FAN en för mig okänd smurf lyckas dyrka upp sig fram till en mailadress som aldrig lämnats ut förutom i samband med att Golonka skapades!
Citera
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Vad ska dom kunna göra? Det finns inga uppgifter lagrade som kan koppla mitt nick till min fysiska person. Hur skulle det gå till?

Bara för att du inte har någon koppling betyder inte att x antal andra inte har det.

Många har samma nick på spelsidor, chattar lagrade på nätet osv. Det går med stor sannolikheten att knyta an folks konton här till riktiga identiteter på nätet. Säker 20 procent eller mer, det är rätt många användare som då kan vara i "riskzon" för integritetsproblem.
Citera
Medlem
Vill man diskutera känsliga politiska frågor får man ta det varligt. Av ren försiktighetsprincip bör man alltid betrakta användardatabasen som offentlig. Det räcker med ett säkerhetshål vid ett tillfälle för att uppgifterna ska vara ute.

Min bild är att Flashback börjar bli en viktig politisk kraft på allvar. Massmedia har en central roll om man vill påverka ett samhälles framtid. Flashback har ett användarantal som är jämförbart med de största dagstidningarnas upplaga, men har en helt annan öppenhet för samhällskritiska åsikter, och är därför farligt. Detta handlar om makt, vilket är intressant för helt andra personer på en helt annan nivå än några knarkaffärer eller illegal hårdporr.

Det behövs inte så mycket för att tysta obekväma röster. Bara att utlysa en belöning för våra identiteter, som de just gjorde, skrämmer säkert många. Annars kan man gå vidare med en vink till någon flitig debattör om att "vi vet vem du är". Ungefär som Golonka råkade ut för nyss, även om det förstås kan vara ett rent sammanträffande. Räcker inte det kanske någons bil brinner upp, eller någon råkar bli misshandlad. Expo har som bekant omfattande erfarenhet av sådan verksamhet.

Den som räknar med stöd från polisen kan bli besviken. Kom ihåg statsministerns ord om våldsdåd mot SD-kandidater i valet: "Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer." Man ska ha klart för sig vilka krafter man utmanar.

Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Nog för att SD2014 är irriterande att läsa i var och varannan tråd men det är närmare 10% som röstar på dem! Vad skall ske med någon som är politisk egentligen?

De behöver inte slå ihjäl några 10%. Det räcker med att diskret peta på Golonka och kanske några debattörer till för att få ut budskapet: "Vi vet vilka ni är. Ni vet att vi är kapabla till grovt våld. Tänk på familjen."

Citat:
Betydligt värre är det för folk som kommit med info i AboK och OB, fundera på vad vissa som skriver i skvaller skulle kunna råka ut för om deras identitet blir kända.

Min uppfattning är att de inte är lika intressanta ur ett samhällsmaktsperspektiv. Därmed inte sagt att de inte kan råka illa ut, beroende på vem som får tag i uppgifterna. Finns säkert många småkriminella som skulle kunna tänka sig att tjäna en hacka på utpressning.

Citat:
Ni som tror att en AFA stormtrupp kommer åka runt i landet och spöa folk om databasen är på vift fattar inte ritkigt vad det handlar om. [...] Någon med drogproblem som t ex är lärare kan bli körd för livet [...] Betydligt värre för dem!

Hade det gällt personer med drogproblem hade det snarare varit FMN eller IOGT-NTO som utlyst en belöning för databasen. Nu var det Expo, och det ligger därför nära till hands att tro att det handlar om befolkningspolitik.

Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Om inte mods kan se mailadressen, så pekar det på att Flashback har ett säkerhetshål av ganska allvarlig karaktär

Möjligen. Jag kan tänka mig andra förklaringar. Det är exempelvis också möjligt att någon hackat mailoperatören för din fulmail, hittat ett registreringsmail ("Välkommen till Flashback, Golonka" -- skickades det ut sådana på den tiden?), och bestämt sig för att skoja lite.

Användaren Nim har gjort totalt tre inlägg, varav samtliga är flams-och-trams-inlägg från april 2002. Jag tvivlar på att "Expo Dissident Control, Inc" suttit på detta konto i tysthet i tio år. Kanske Nim använt samma fulmailsoperatör som du gjorde, och haft samma lösenord på FB som på fulmailen?

I vilket fall som helst vill jag understryka rådet som andra gett ovan: använd alltid en anonym mail om du tänker diskutera migrationspolitik, om du inte står på den "Goda" sidan förstås. Helst bör man också använda IP-anonymisering.
Citera
2013-01-04, 10:41
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Jag har nu motvilligt rapporterat, men jag begriper inte vad detta egentligen spelade för roll.... Jag har ju varit jävligt tydlig i tråden om vad som hänt. Jag är inte ute efter att någon skall bannas eller stängas av, jag vill veta hur FAN en för mig okänd smurf lyckas dyrka upp sig fram till en mailadress som aldrig lämnats ut förutom i samband med att Golonka skapades!
Anledning till RP: Det ageras aldrig på hörsägen, oavsett vem som kommer med den.
Citera
2013-01-04, 10:43
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassiopeia
Koppling till facebook torde vara det minsta problemet då man kan dölja sin e-post från att visas i profilen, och facebook-databasen lär inte stenkastarvänstern ha råd att köpa

Skrämmande att stenkastarvänstern har så direkt koppling till etablissemanget i form av Aftonbladet bl.a. Skulle vara intressant att se vad som hänt om Janne Helin suttit i tankesmedja med en högerextremist.

Usch!
Citera
2013-01-04, 10:49
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Möjligen. Jag kan tänka mig andra förklaringar. Det är exempelvis också möjligt att någon hackat mailoperatören för din fulmail, hittat ett registreringsmail ("Välkommen till Flashback, Golonka" -- skickades det ut sådana på den tiden?), och bestämt sig för att skoja lite.

Användaren Nim har gjort totalt tre inlägg, varav samtliga är flams-och-trams-inlägg från april 2002. Jag tvivlar på att "Expo Dissident Control, Inc" suttit på detta konto i tysthet i tio år. Kanske Nim använt samma fulmailsoperatör som du gjorde, och haft samma lösenord på FB som på fulmailen?

I vilket fall som helst vill jag understryka rådet som andra gett ovan: använd alltid en anonym mail om du tänker diskutera migrationspolitik, om du inte står på den "Goda" sidan förstås. Helst bör man också använda IP-anonymisering.
Skulle nog satsa på det också.
Gällande säkerheten tror jag att de som har för vana att använda den icke officiella mobilappen för FB bör tänka sig för rejält.
Har man det allra minsta säkerhetstänk så slutar man använda den och byter lösen omgående.
Citera
2013-01-04, 10:54
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Jag fick nyss ett pm från en användare här som reggade sig 2002 och som gjort tre inlägg sedan dess. Pm hade rubriken "ser dig" och innehöll endast en gammal fulmail som jag använde mig när jag reggade mig här och som jag inte använt sedan dess. Jag har vidare ändrat min kontakt-epost till en annan fulmail på min profil, men den presenterade han inte, utan alltså den ursprungliga emailen från registreringen.

Om det skulle visa sig att flashback bli hackat, så tror jag FBI kommer att vara intresserade. Flashbacks servers är i USA och det är helt andra straff där för hacking än det skulle vara i Sverige. Att stjäla privat information som mailadresser kan ge fängelse det är väl rätt troligt att det är olagligt att köpa eller erbjuda sig att köpa sådan stulen information också. Kanske vi kan hoppas på att EXPO-folket blir utlämnade?
Citat:
stealing personal and confidential information qualifies as wire fraud, too.
...
Identity theft is when someone uses fraud, deception, or trickery to get and use another person's personal information
...
in most states, there are criminal and civil identity theft laws. In addition, in some states, like Virginia, it's an invasion of privacy to look at someone's personal information, and it's a crime. In many states, like Maryland, accessing and telling the world about another person's personal information is an invasion of privacy that may make the hacker liable for money damages to the victim.

http://communications-media.lawyers.com/privacy-law/Email-Hacking-Is-A-Serious-Crime.html
Citera
2013-01-04, 10:56
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
De behöver inte slå ihjäl några 10%. Det räcker med att diskret peta på Golonka och kanske några debattörer till för att få ut budskapet: "Vi vet vilka ni är. Ni vet att vi är kapabla till grovt våld. Tänk på familjen."
Du menar att de fem som nämns i TS skulle vara intresserad av att ge sig på någons familj? Hur skulle du reagera om din familj hotades? Har din familj någonsin hotats? Jag har haft en kusin som fick problem med en exman och han fick betydligt mer problem när min släkt drogs in i soppan efter en misshandel. Skulle alla invandringskritiker få en massa problem av det här hacket är det betydligt lättare för dem att ge igen än någon som har en diagnos eller vänstrat som förlorar sin familj och alla vänner om informationen läcker ut.

Citat:
Min uppfattning är att de inte är lika intressanta ur ett samhällsmaktsperspektiv. Därmed inte sagt att de inte kan råka illa ut, beroende på vem som får tag i uppgifterna. Finns säkert många småkriminella som skulle kunna tänka sig att tjäna en hacka på utpressning.

Hade det gällt personer med drogproblem hade det snarare varit FMN eller IOGT-NTO som utlyst en belöning för databasen. Nu var det Expo, och det ligger därför nära till hands att tro att det handlar om befolkningspolitik.
Men vad skall de göra, outa Golanka med förhoppning om att en folkstorm startar när 10% tycker som han (om han nu är SDare)? Det finns användare som sitter betydligt trångare till än de flesta SD 2014 postare forumet har och du kan räkna med att någon kommer att utpressas om de är nog intressanta att utpressa. Sven Svensson som lever på socialen kanske inte är så intressant att utpressa men tänk att det finns någon som har en känslig plats i ett företag eller organisation, där finns det intresse och det behöver inte vara pengar de är ute efter!

Folk som läckt info om diverse ruggiga typer kan få söka polisskydd för att klara sig och läser du lite trådar fattar du att det finns ett par som gjort detta. Vissa är kända men alla är inte det!
Citera
2013-01-04, 10:57
Medlem
detaljerdetaljers avatar
Är personligen inte rasist men ger gärna lite teknisk input.

Denna sidan är databas-driven (dvs du tittar inte på statiska sidor utan dynamisk data lagrad i databas-tabeller) för dom som tvivlar på att det inte finns en FB-databas. Efter att ha inspekterat en handfull av sidor ser jag att många php dokument som skulle kunna tillåta SQL injections om dom inte är saniterade på rätt sätt.

Sidans html-kod ser upprensad ut men ser ut att vara baserad på ett ganska vanligt forum jag väljer att inte nämna namnet på. Jag kan bara hoppas att det är en regäl omskrivning då orginal-koden haft många exploits genom åren, eller att resterna jag ser bara var en del av designen.

Att hela databasen skulle vara krypterad är jag skeptisk till då detta skulle skapa enorma påfrestningar på servern, med 23000 users online as we speak. Samma gäller tyvärr också för användardata i dom flesta fallen då jag ALDRIG sett någon webapplication som krypterar hela tabeller, bara enstaka fält (vanligtvis bara password).

Till dom som tvivlar på att nån skulle göra detta för 50K, tänk igen. Otaliga siter blir hackade utan att nån tjänar en krona varje dag.

Nån sa, vem orkar lägga pussel med all denna information? Det behöver dom inte, det finns applikationer för visualisering av databaser, system som t.ex splunk som kan finna relationer mellan tabeller och data, vem mailar vem, vad skrivs osv. Med stor sannolikhet ser dom ut att vara ute efter rasister, så dom bryr sig nog inte mycket om runt 700.000 av oss.

Min förhoppning är att flashback är en ointaglig borg, där IDS/IPS system skyddar forumet från folk som försöker göra SQLi, XSS, exploits mot andra tjänster på samma box. Om det finns nått jag kan göra finns jag via PM här, men förhoppningsvis har alla dessa årens fight för rätten till en åsikt redan löst alla dessa faktorer.

Vidare skulle jag inte lita på att betalning skedde. Dom är uppe i 150.000 enligt denna tråden. Det är en hel del cash och många kommer veta hur och när pengar utväxlas, för det kommer uppenbart inte komma föras över på ett konto eftersom det är betalning för ett brott. Med tanke på vilken typ av forum flashback är kommer namnet på tjuven en dag komma fram om databasen nu skulle plockas vid nått tillfälle, och jag skulle gissa på att ett halvt dussin människor här skulle ta på sig att döda människan i fråga om det hände.

Slutligen: tror inget kommer hända.
Senast redigerad av detaljerdetaljer 2013-01-04 kl. 11:15. Anledning: Tillägg
Citera
2013-01-04, 11:01
Medlem
Skezs avatar
"Sälja epostadresser?" någon?
Citera
2013-01-04, 11:03
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skez
"Sälja epostadresser?" någon?
Vet inte riktigt vad du ville säga med det, men du tänkte aldrig på vilken kategori tråden ligger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in