2013-01-08, 19:19
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pancrase
Skulle läkarna lyckas väcka han så lär han ju ha hjärnskador
Han verkade inte särskilt bright till att börja med så det ska säkert gå bra.. Kanske rullstolsramp på flyktbilen nästa gång?
Citera
2013-01-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Ett bra rättväsende låter sina värsta förbrytare ha de bästa advokaterna.
Bara det faktum att du har en bra advokat med gott renommé är för att rättväsedet efteråt inte ska kunna bekyllas för att ha varit partiskt eller inte beaktat all relevant info i målet.

En advokat ska vara partisk....vare sej de försvarar Ekelund eller Breivik och ska ha respekt för sin yrkesroll annars har vi inget rättstat utan en lynchmobb.

Det är upp till rätten och oss att bedöma relevansen i argumentationen men vi ska inte klandra och håna advokaten för att denne tillvaratar sin klients intressen. Det är en yrkesroll och inget annat.

I det militära ska du kunna tilldelas denna roll som advokat av ett högre befäl och ha din bäste vän som åklagare och lägga fram relevant argumentation. Vad ni tycker privat om den åtalade och dådet är inte av intresse.

Är du ett militärt befäl ska du slumpmässigt kunna beordra två av dina unga löjtnanter att ta rollen som advokat respektive åklagare och sen utse en rätt där du är domare som därefter avkunnar en dom.

Vem kan klandra den domens legitimitet?

Jag vet att Serpil Gungur är en av tre advokater på en av Stockholms tingsrätters "förordna-inte-lista". En annan är hennes bror Ekrem Gungur som ofta biträder henne med diverse galenskaper på advokatfirman Salmi och partners.

På de förhandlingar där jag fått uppleva Serpil Gungur består hennes slutplädering i att hon högläser sitt på förhand skrivna förslag på frikänannde dom - vilket hon inte anpassat till vad som sagts och hänt under förhandlingen. Effekten brukar vara ganska komisk, jag har sett t.ex. Anton Strand (som är riktigt bra) himla med ögonen när hon sa att hennes klient hade förnekat brott - när han de facto erkände att han begått brottet.

Nu är väl i och försig ingen skada skedd eftersom killen ifråga antagligen aldrig kommer tillfriskna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pancrase
Vet inte riktigt hur de är släkt, känner inte den skjutne utan känner hans kusin. Fick reda på det idag att de är släkt
Den skadade = Kurd
Advokaten = Kurd

Alltså, dom ÄR släkt!
Citera
Medlem
Insatsstyrkan gjorde en raid i Tumba idag runt 15.30.
Vet dock inte om dom fick med sig någon därifrån.
Citera
2013-01-08, 19:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajen.01
N
Förresten, varför reagerar ingen på att poliserna skjuter vilt mitt i stan? Precis som händelsen mitt i centrala Stockholm där polisen sköt in i ett gym. Det är klart att det finns anledning att skjuta men frågan är hur fan dumma regler de har om dem får skjuta överallt? Nej det där känns bara fel. Tänk om någon som gick förbi bakom fick ett av de andra skotten i nyllet?

Det är klart att det finns regler och lagar som gör att de inte "får skjuta överallt".
Hur har du kommit till villfarelsen att vi inte har några lagar som reglerar när poliser får skjuta?

Gällande lagstiftning är omnämnd typ 999 gånger i tråden.
Citera
2013-01-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-Zpot
Mord är ett uppsåtligt dödande av en annan människa. Vad är det du inte förstår?
Snubben är inte död ännu. Vad är det du inte förstår?
Citera
2013-01-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rodman45
Insatsstyrkan gjorde en raid i Tumba idag runt 15.30.
Vet dock inte om dom fick med sig någon därifrån.
Mot vem slog de till?
Citera
2013-01-08, 19:24
Medlem
thewakka35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Nej, de hade just gjort det de skulle, dvs råna. De hade inget intresse av folk som stod glodde.
Det mest direkta hotet mot civilpersoner när rånarna kom ut från affären var polisens kulor. Ponera att rånarna haft skrapa vapen och besvarat polisens skott.
Polisen skapade faran för civilpersonerna med sitt ogenomtänkta agerande.

Men vittnena har ju redan sagt att det var polisen som besvarade rånarnas skott. Eller tänker du dig att poliserna inte skulle ha besvarat alls och låta rånarna vilt avfyra skott?
Förklara gärna hur du tänkte och hur du hade gjort annorlunda om du var polisen, för just nu så bidrar du inte med något logiskt.
Citera
Medlem
Awake420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Tänk om det varit ett riktigt vapen och rånaren skjutit i panik efter att polisen valt att inte öppna eld, och en förlupen kula från rånaren träffat en 6-årig flicka som lekte i parken bredvid. Hade du och advokaten till 26-åringen även då suttit och talat om vad bra att polisen valde att hålla låg profil?

Låt han dö. Kan låta hårt men är fullt välförtjänt.

Tänk om! Tänk om polisen missat och och en förlupen kula träffat en 6-årig flicka som lekte i parken bredvid. Hade du då talat om vad bra polisen gjorde som sköt mot en rånare beväpnad med ett leksaksvapen?

Tänk först.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För poliserna tror jag inte att det är av särskilt stor vikt, om ingen av dem har varit klantig nog och sagt att rånarna sköt först. Från rånarnas synvinkel däremot tror jag att det har viss betydelse. Rånar du med en riktig AK47 åker du dit för väpnat rån, olaga vapeninnehav osv.
Rånar du med en softairgun så är det inte väpnat rån och de torde inte riskera att åka dit för olaga vapeninnehav. Dvs, lindrigare påföljd.

Men eftersom de tog med sig alla vapen utom ett i bilen därifrån så finns det inget sätt för dem att bevisa att de övriga vapnen också var atrapper.

Därav är det ett väpnat rån oavsett. Det finns säkert även någon klausul som medger att vapenkopior också klassas som väpnat rån.
Citera
2013-01-08, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajen.01
Någon form av källa på det skulle vara nyttigt, annars ser jag ingen anledning till att ens reagera på det du skriver.

Förresten, varför reagerar ingen på att poliserna skjuter vilt mitt i stan? Precis som händelsen mitt i centrala Stockholm där polisen sköt in i ett gym. Det är klart att det finns anledning att skjuta men frågan är hur fan dumma regler de har om dem får skjuta överallt? Nej det där känns bara fel. Tänk om någon som gick förbi bakom fick ett av de andra skotten i nyllet?

för att det inte skjuts vilt. Alla skott sitter där de ska sitta. Och till skillnad från vad de flesta verkar tro, så är det just skytte i tät bebyggelse som polisen tränar mest på, då de är mycket väl medvetna att andra personer kan finnas på plats när de tvingas skjuta.

Citat:
Ursprungligen postat av Awake420
Tänk om! Tänk om polisen missat och och en förlupen kula träffat en 6-årig flicka som lekte i parken bredvid. Hade du då talat om vad bra polisen gjorde som sköt mot en rånare beväpnad med ett leksaksvapen?

Tänk först.

din logik fallerar (eller stärks?) av att det går åt båda hållen, så klart. Jävligt dumt om polisen alltid ska chansa på att brottslingarna har replikor. Då kommer mer oskyldiga dö i framtiden, för att polisen tvingas vänta till efter brottslingarna har börjat skjuta. Och då, min vän. Då är det redan försent.

Citat:
Ursprungligen postat av Red.Cross
Advokaten säger följande:
"– Jag har talat med 26-åringens familj. Det är av vikt om vapnet har varit äkta eller inte. Min uppfattning är att polisen hade avsikt döda min klient. Det verkar, utifrån vad jag läst och sett, inte som det skjuts något varningsskott – han skjuts direkt i huvudet."
-

Han sköts väl för i helvete inte alls direkt i huvudet, det small ju massor innan 26-åringen blev skjuten själv.
Däremot hör man väl inte polisen säga "lägg ner vapnet" eller liknande, det kan man kanske tycka borde ha gjorts?

Njae. Det görs i största möjliga mån. Men i det här fallet höjer rånaren vapnet mot en polis (det syns tydligt i diverse filmer. kolla de från cafét, i synnerhet det där en tjej hörs tala) och samma sekund som han gör det tolkar polisen det som att rånaren är på väg att skjuta. Redan där har rånaren skrivit på sin dödsdom
Senast redigerad av Nibbolu 2013-01-08 kl. 19:29.
Citera
2013-01-08, 19:25
Medlem
Red.Crosss avatar
Advokaten säger följande:
"– Jag har talat med 26-åringens familj. Det är av vikt om vapnet har varit äkta eller inte. Min uppfattning är att polisen hade avsikt döda min klient. Det verkar, utifrån vad jag läst och sett, inte som det skjuts något varningsskott – han skjuts direkt i huvudet."
-

Han sköts väl för i helvete inte alls direkt i huvudet, det small ju massor innan 26-åringen blev skjuten själv.
Däremot hör man väl inte polisen säga "lägg ner vapnet" eller liknande, det kan man kanske tycka borde ha gjorts?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in