2013-01-09, 00:29
Medlem
thewakka35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligMedborgare
Han hade ju ett automatvapen som han riktade mot polisen. Hur ska dom kunna veta att han är dum nog att göra det med en replika?
Jämförelsen håller inte alls.

Kan någon förklara valet att använda ett ickefungerande vapen? Lägre straff om man åker dit?

Eller att de andra "kompisarna" lurade honom genom att ge honom en leksak som såg riktig ut och låta han stå ensam vakt ute
Citera
2013-01-09, 00:30
Medlem
Spraykungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedrick
Om de inte gärningsmannen hade som mål att skjuta skulle ha inte ha lagt an och siktat på person heller. Nu gjorde han det två gånger.

Oavsett om gärningsmannen siktat två gånger "på person" som du slarvigt skriver, så tror jag inte det var ämnat för att skjuta och träffa, jag menar.. tror du seriöst han skulle skjuta ner någon med ett leksaksgevär?
Citera
Medlem
In.Controls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademica
Just på grund av skadorna, så är ju inga vitala delar skadade. Donation borde vara fullt möjligt.
Jag skrev inget om att organen är skadade?

Det jag bland annat menade var att det faktiskt är så att invandrare donerar organ mer sällan. Vet inte om det finns en officiell statistik men vet från vad sådana som arbetar som organdonationskoordinatorer att det är så, särskilt när det gäller personer från vissa kulturer.

Och om ditt "barn" blivit skjuten av polisen under ett rån så kanske inte viljan att donera är sådär jättestor?

Däremot kan han ju ha fått behandling som gör att vissa organ inte går att donera, en del säger ju att han blev påkörd av bilen också, det kan ha gett inre skador som krävt behandling, finns ju många alternativ, t ex ett pleura- eller thoraxdrän och de kan ju göra så att donation inte är lämpligt för alla organ, eller att själva organen skadats av påkörningen. Bara några exempel, sedan finns det ju andra saker som kan göra en olämplig som organdonator, som vissa sjukdomar.

Men det är mycket underligt att de inte avslutat den livsuppehållande vården om han verkligen är så dålig som de skrev i tidningarna idag. Nu står det mer att han kämpar mot alla odda, igår lät det som att han redan var hjärndöd. Som vanligt kan man inte lita på media...
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Självklart är ingripande inte helt optimalt eller lyckat av den enkla anledningen att polisen inte kan förbereda sig för situationen.. De vet inte vad, vart eller när de kommer ställas inför en situation.

Går vi bakåt i tiden från skottögonblicken så kan vi uppskata att polisen fick veta att det pågick ett rån ca 2 minuter innan. De vet ungefär vart, de vet att rånarna är beväpnade. Ingenting i en sådan situation sker på deras villkor. De får helt enkelt rycka ut och göra sitt jobb efter bästa förmåga.

Poliserna som faktiskt upplever situationen har väldigt begränsad insyn i den, de ser inte alla 80 kameravinklar vi har sett, de kan inte backa bandet och titta igen, de saknar helikopterperspektiv..
De har sina 5 sinnen att samla information för att skapa sig en bild av situationen, vilken blev att rånarna utgjorde ett akut hot mot antingen allmänheten eller poliserna själv. Poliserna vill nog in i det sista undvika situationer när de behöver skjuta någon, de vet att de måste leva med det på sitt samvete. Men med de förutsättningar de har i situationer som denna så är det ofrånkomligt att de kommer ställas inför sådana situationer

Så att kräva eller ens förvänta sig att situationen kommer lösas på ett sätt att det skulle tillgodo se alla analyserande världsmästares i efterhand konstruerade uppfattning är endast naivt.

Håller i stort med dig i ditt resonemang. Min slutsats är dock inte att polisens agerande inte bör kritiseras om de har begått misstag. Tvärtom, i fall de begått misstag ska man gå ut med det och peka på hur man kunde gjort i stället. (Samtidigt inte utan att säga att polisen gjort sitt bästa utifrån deras bedömning, om de nu gjorde det - vilket jag tror.)

Att utreda detta och komma med klara slutsatser tror jag kan bidra till att klargöra hur poliser ska agera i liknande situationer i framtiden, vilket minskar risken för misstag. Det oavsett vad man nu kommer fram till.
Citera
2013-01-09, 00:31
Medlem
Tur det finns stopp i samhället för denna typ av brott samt att polisen var på rätt ställe i rätt tid.
Nog kunde det både gått bättre och sämre. Med tanke på hur tvivelaktigt det förelåg med kompetens hos de misstänkta kunde det ha gått mycket värre om de hade fått tag i riktiga vapen i stället för leksaker.

Det är klart, snälla, ödmjuka killar som H*san får ju inte tag i riktiga vapen. Sådana killar har ju otur och blir lurade av hårda kriminella så som "Barnstjärnan" till att begå brott.

Hur som helst, det blev som det blev. Hoppas det blir kännbara domar i efterspelet av detta och inte något daltande.

Hasses idol kanske har något att säga om saken. Håll tillgodo!

Nåväl, får spara på fikat ett tag till verkar det som, i alla fall tills det sparar en vårdplats på Karolinska....
Citera
2013-01-09, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oqjf
Nej det gjorde han inte. Det var inte automatvapen, och han riktade "vapnet" (som var fake) mot polisen.

Som jag skrev i det svar som du kortade ned så kunde ju poliserna omöjligen veta att det inte var ett riktigt vapen. Ska dom vänta på att han skjuter först för att vara säkra?
Citera
2013-01-09, 00:32
Medlem
thewakka35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Håller i stort med dig i ditt resonemang. Min slutsats är dock inte att polisens agerande inte bör kritiseras om de har begått misstag. Tvärtom, i fall de begått misstag ska man gå ut med det och peka på hur man kunde gjort i stället. (Samtidigt inte utan att säga att polisen gjort sitt bästa utifrån deras bedömning, om de nu gjorde det - vilket jag tror.)

Att utreda detta och komma med klara slutsatser tror jag kan bidra till att klargöra hur poliser ska agera i liknande situationer i framtiden, vilket minskar risken för misstag. Det oavsett vad man nu kommer fram till.

Instämmer helt med dig och jag är glad att se lite klokhet i tråden
Citera
2013-01-09, 00:33
Medlem
FESKEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Klassiskt drama jag beskrev från USA.
Man öppnar inte eld mot någon som inte först öppnat eld i USA utan grava konsekvenser för polismannen men tydligen gör man så i Sverige, inte ostraffat dock.

Du har ingen koll... Titta bara på cops så kommer du se att de hade skjutit varje dag i veckan i detta fall. Idioten rikta en AK47 mot polisen självklar har de rätt att skjuta innan han gör det....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spraykungen
Oavsett om gärningsmannen siktat två gånger "på person" som du slarvigt skriver, så tror jag inte det var ämnat för att skjuta och träffa, jag menar.. tror du seriöst han skulle skjuta ner någon med ett leksaksgevär?

Tror och tror, polisen har millisekunder på sig att fatta beslut när rånaren väl höjer vapnet. Inte läge att spekulera om du frågar mig.
Citera
Medlem
När polisens handlande ifrågasätts är det i huvudsak två saker:

1. Allmänhetens säkerhet när polisen valde att skjuta
Vi har två potentiella källor till fara, GM som viftar med en AK samt en för situationen utbildad polis, vem utgör störst hot?
OM polisen bedömer GM's viftande med AK'n som ett hot så ställs hans pricksäkerhet mot GM's syfte med AK'n, vem skulle du lita "mest" på om du befann dig på platsen som civil?

2. Om polisen hade "rätt" att skjuta, moraliskt samt juridiskt
Jur: GM viftar med vapnet så nödvärn/skydd motiverar verkanseld
Moraliskt: här har resonerats om polis visste att GM har en replika, om så är fallet måste polisen bli väldigt förvånad när GM (som vid det här laget måste vetat om att polisen har riktiga vapen) behåller vapnet SAMT riktar vapnet mot polisen, denna situation skulle nog göra den mest rutinerade osäker, bytt vapen till ett riktigt eller varan är det frågan om? Skulle nog jag tänka, tror jag.

Alternativ hypotes:
Polis väljer att vara passiva i situationen, något för rånarna oförutsett inträffar varav en skottsalva från den riktiga AK'n bränner av, x antal civila döda samt x antal skadade.
Som sagt en hypotes MEN inte alls orimlig med tanke rånargruppens lämplighet för uppgiften.
Citera
Medlem
Ahvenmaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men det är fortfarande väldigt få av er som diskuterar eventuella misstag som kan ha gjorts i skedet innan - det vill säga polisens beslut att dra vapen överhuvudtaget.

Kan ha missat något i tråden, men det är rätt mycket vi inte vet, t ex:

Vilken info hade poliserna när de sprang till platsen?
Hur såg det ut när poliserna kom till platsen?
Vad skedde innan mobilkamerorna började rulla?
När upptäckte Hasan poliserna? Hur reagerade han (kamerorna är inte särskilt högupplösta, så det är svårt att se)
Vad ropades som vi inte har lyckats höra på mobilsekvenserna?
Varför valde poliserna att skjuta - deras motiv?

Ändå vill olika debattörer betona hur dåligt polisens agerande var, från rent pladder som rasister, avsikt att döda till allmänt ogillande och/eller igrågasättande.

Sm jag ser det är grundinställningen att polisen bör hävda sitt våldsmonopol. I vissa fall bör de hålla igen om de bedömer att riskerna för tredje man och för dem själva är alltför höga. I Södertälje valde de att agera.
Innan vi kan fylla i de många kunskapsluckorna enligt ovan är det rätt spånigt att säga att polisen gjorde fel.
Citera
2013-01-09, 00:34
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Omöjligt?

1 mynningen, en BB attrapp (AS, S-A) har ett väldigt litet hål. En riktig AK är en 7,54? Ett stoort hål.

2 Magasinbrunnen ser helt annorlunda ut (så nära kan dessa poliser inte går, men poliser jag stött på skulle ha kunnat utan att ta sönder våra vapen).

3 det står SYSTEMA på hela magasinbrunnen (eller andra märken)

Men tjena vad skulle polisen göra, gå fram till rånaren och inspektera vapnet först?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in