2013-01-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karatekung90
Men statistiken för dödsdömda och återfall i brottslighet är ju 0 %. Så nog måste man ände se dödsstraffet som någonting som fungerar. Kanske dags vi inför det i Sverige också och slutar med daltandet.

Jo, om du känner att de är lösningen på problemen. Men ser man det Globalt så verkar de väl snarare vara så att inte alls många länder tillämpar denna metod. Vem vet kanske för att de flesta känner att moraliskt sett är fel. Det är ju väldigt lätt att sitta vid sidan om och anse att det är okej att ta livet av en person. Men blir de tal om personer i ens närhet, ja då uppstår plötsligt ett dilemma. Det är som när man råkar ut för vänner/bekanta som tycker något och sedan säger dem "Nej, men alltså inte du jag menar dem där andra." Dem han/hon precis beskrev som mig.
Citera
2013-01-07, 20:33
Medlem
Sniperesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Av min erfarenhet är det inte vanligt med ljuddämpare på automatkarbiner oavsett modell, så du har en viss poäng... Dock faller den poängen pladask i samma sekund du börjar tala om överljudshastighet, du har uppenbarligen nada koll.

Man kan dämpa skottljudet betydligt på de flesta vapen med ljuddämpare, men men kan inte få bort bogvågsknallen från kulan (det är överljudsknall) men denna kan inte användas för att höra varifrån skottet kommer eftersom denna knall följer kulan under hela kulbanan tills den kommer under ljudets hastighet, och denna knall hörs vinkelrätt ut från kulans bana.
Det endea sättet att fullständigt dämpa är att använda underladdad ammunition där hastigheten ligger under 330m/s.

Ursäkta inlägget då det eg inte hör hemma här utam mer i ett forum för vapenteknik osv
Citera
2013-01-07, 20:33
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dabanek
Denna kommentar är ungefär lika idiotiskt, som att begå ett rån. Det är fördjävligt att ett rån begås, men de är lika fördjävligt att de finns folk som hoppas på att någon ska dö =S. Man är ju lika skadad, om man sitter vid sidan om och hurrar över någons död. Finns ju många anledningar till varför det blir en utredning av varför skottet tog i huvudet och inte låret eller armen. Då man alltid "om möjligt" skall skjuta för att inte döda som polis. Sen om man inte har möjligheten till det, p.g.a. stress eller någon annan faktor är väl en annan sak. Men är man en frisk och ärlig polis, så fattar ni väl själva att han/hon som skjuter skottet inte mår alls bra av att döda en person heller. Ni som vill se folk som begår brott bli ner skjutna till döds vill väl förmodligen ha dödsstraff också. Men nu är det ju så att inte lösningen på alla problem är att döda, hade de varit så. Ja, då hade väl kriminaliteten i USA varit avsevärt lägre också, det är väl snarare tvärtom.

Som redan framkommit i tråden var detta ett drägg vars existens i Sverige inte är berättigat på något sätt. Vi är nog många här på flashback som kommer utbringa en skål då de Äntligen stänger av respiratorn för svinet.

Sedan glömmer du bort att hans så kallade kompisar faktiskt backade över fanskapet, det kan vara det som var slutliga dödsorsaken och inte skottet från Polismannen. Själv hoppas jag Polismannen mår prima och om han mot förmodan skulle sluta som Polis har en lovande framtid som professionell gamer i något shooter spel.

BOOM Headshot!
Citera
2013-01-07, 20:34
Medlem
Xeliouss avatar
Jag tror de andra rånarna sket på sig rejält när kulorna ven, synd man inte lär få höra dem när de försökte fly. De lär sagt shit ett antal gånger och luktade nog det i bilen också. Men vem vet, de kanske var dumma nog att filma. De var ju pinsamma nog att gilla snabba cash på fb och visa upp vapen...
Citera
2013-01-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronkakan
Ni som tycker att det var taskigt av den skjutne rånarens kumpaner att lämna honom, så håller jag inte med. Dom såg väl att han var i princip död eller i vart fall svårt skadad, så det bästa dom kunde göra för honom var att lämna kvar honom till polisen så att han blev tagen till sjukhus.

Och det gjorde de bäst genom att, om inte köra över honom, köra på honom i en hyfsat övertaskig position. Skulle inte förvåna mig en sekund om dödsorsaken är en knäckt nacke.

Grejen är att de överlämnade honom inte till polisen... Det sket fullständigt i vad som hände med honom vilket man med all övertydlighet kan se utifrån filmerna... Det var liksom inte bara det där med att han vart kvarlämnad utan snarare hur han blev kvarlämnad...

Men du, "Citronkakan" som inte håller med, hur mycket av din vakna tid ägnar du åt funderingar och tänkande?
Citera
2013-01-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PseudonymouZ
Det finns alltid en anledning, en officiell och en inofficiell som inte ens nämns för dem som släpps.

Men anledningen kan väl vara att man skött sig så bra på de tidigare permissionerna kombinerat med förmildrande omständigheter (familjerelaterat eller att psykologen instämmer att fången nu är sitt rätta jag igen) och en "välvilja" att delta i något nytt utslussningsprogram. Man kanske har visat att man försöker återanpassa sig genom att plugga, träna och hålla sig drogfri. Helt enkelt, den som är slug/manipulativ och vet vilka knappar den skall trycka på, den tar sig ut snabbare. Man gör en riskbedömning, kommer fången utgöra en fara för andra eller inte? Om nej, då kanske man kan förflytta honom till en anstalt i det fria där man får bada och snickra och mer eller mindre komma som man vill. Man ges alltså ökad frihet ju mer man visar att man sköter sig. Till slut får de springa ute flera dagar i streck, bara de är tillbaks på anstalten på utsatt tid och uppvisar nykterhet osv...

Listan kan ju göras hur lång som helst, och även om reglementet säger en sak, så finns det alltid något kryphål eller genväg.

Det största problemet är dock att "småförbrytarna" (som likväl kan ha skadat en annan människa allvarligt) aldrig får ett kännbart straff, något halvår hit och dit i effektiv tid. Eller några månader.

Jag känner till utlänningar som åkt dit med ganska stora mängder narkotika (narkotikabrott), flertalet gånger, och trots att man vet att de langar och har bevis för det, så har de inte suttit en sek i fängelse än. Inte konstigt att vissa av dem går vidare till att tex råna en guldsmed.

Detta är i alla fall den generella bild som förmedlats till mig.

EDIT: Den inofficiella anledningen är enkel: det finns inga pengar kvar. Varför tror du de låter en ensam inhyrd kvinna patrullera fängelse och bli misshandlad till döds annars?

Vaknade du sedan?

Hur som helst så är det väl extremt bra att snuten utreds så att man får koll på varifrån skotten egentligen kom? Ni som är så säkra på att snuten gjort rätt borde väl inte ha något emot att åklagaren inleder en förundersökning, och vi som inte är lika säkra på att snuten gjort rätt välkomnar den givetvis också.
Citera
2013-01-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Klassiskt Afrobladet. "Familjen har börjat sörja" istället för "Rånoffrets psykiska lidande och väg tillbaka".
Det är som vanligt mer synd om GM än BO i massmedia.

Det är inte säkert att rånoffret/offren vill uttala sig och det är väl bra att man respekterar det. Men det andra är ju bara dumt. Rånarens familjs känslor är inte av något allmänintresse.
Citera
2013-01-07, 20:36
Medlem
vildvilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Brottet kunde väl inte komma som en jätteöverraskning för familjen.. Han är väl dömd för grovt vapenbrott och förberedelse till grovt rån?

Fakta.. tack.. (ironi).. här pratar vi fakta,, detta e såklart en skakande överraskning för det stackars offrets släktingar från Danmark och Norge. (AB 6/1-13) eller har hade han mer på sig?
Citera
2013-01-07, 20:37
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedrick
Det är inte säkert att rånoffret/offren vill uttala sig och det är väl bra att man respekterar det. Men det andra är ju bara dumt. Rånarens familjs känslor är inte av något allmänintresse.

jo, dom bröt armen på stackars ägaren av guldbutiken och han är dessutom ett huvudvittne. Vill GARANTERAT höra hans historia hellre än familjen som sörjer och tror saker.
Citera
Medlem
PseudonymouZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du menar att det pågår upprepade inofficiella benådningar i svenska fängelser? Jag menar att du pratar skit.

Det menar jag. Den ena handen vet inte vad den andra gör, men pengarna är slut. Allt går till invandring och välfärd.

Av samma anledning har man lagt ner försvaret.

Om du inte tror att det finns fångar som bara sitter 2 år effektiv tid, trots att de tilldömts 6-7 år så får du tro det. Men dem finns.
Citera
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweat
Jaså inte? Jag har en kompis som blev rånad av en knivbeväpnad tjomme för några år sedan. Det var oerhört traumatiskt för henne, hon fick genomgå en jävla massa psykiatrisk terapi för att ens våga gå ut ensam efter den händelsen. Än idag går hon aldrig ut när det är mörkt, hon undviker kontakt och går på antidepressiva. Jag ska berätta för henne att hon kan vara lugn, för rån gör ju nämligen "ingen skada"...

Idiotiskt påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Butiksägaren fick en bruten handled av det här brottet som inte gör någon skada på annan person. För att inte tala om chocken och traumat efter att ha stirrat ett automatvapen i mynningen.

Citat:
Ursprungligen postat av JoliQuZ
Polisen som provocerade fram en hotfull situation!? Han kom ju för fan ut med en ak47, väst och rånarluva

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag är övertygad om att butiksägaren med bruten arm/hand inte håller med dig.

Jag tycker att ett människoliv är värt mer än värdet av stölden och skadan sked på de inne i butiken. Skadan och det trauma som skett när rånarna var där inne undviks på inget sätt mer för att polisen skall provocera fram en ny farlig situation när rånarna kommer ut ur butiken.

Tar på inget sätt rånarna i försvar, det dom gjort är fruktansvärt dåligt och deras behanding av deras skjutne "kompis" under all värdighet men tycker poliserna skötte sig dåligt dom med.

Sweat: Självklart är det ett trauma men om hotet sker i samband med ett rån så anses det värre än i en annan situation vilket jag anser är dumt.

Och jag är inte dum i huvudet för mina åsikter, det är ni som inte har tolerans för att folk tycker olika och jag har faktiskt en grund för mina åsikter om att rån är ansett som ett för grovt brott. Se på detta:
För rån får du fängelse 1-6 år

Om du istället förskingarar pengar och sedan hotar att skjuta någon någon får du detta
Grov förskingring fängelse max 2år
Olaga hot fängelse max 1år

Förstår ni vad som är snett?

Samma hot, samma värde men maxstraffet blir 3 år lägre...
Citera
2013-01-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Som redan framkommit i tråden var detta ett drägg vars existens i Sverige inte är berättigat på något sätt. Vi är nog många här på flashback som kommer utbringa en skål då de Äntligen stänger av respiratorn för svinet.

Sedan glömmer du bort att hans så kallade kompisar faktiskt backade över fanskapet, det kan vara det som var slutliga dödsorsaken och inte skottet från Polismannen. Själv hoppas jag Polismannen mår prima och om han mot förmodan skulle sluta som Polis har en lovande framtid som professionell gamer i något shooter spel.

BOOM Headshot!

Hehe, då hade de nog varit bättre om du sköt. Tror knappast polisen hurrar över att ha dödat en person, de borde ju vem som helst förstå. Men du kanske har rätt vem vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in