2013-01-07, 20:38
Medlem
Hastiiiifans avatar
Någon som vert vart dessa hälsningar på facebook görs? Jag skulle också vilja lämna en hälsning
Citera
2013-01-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Ja, rödastjärnan-replikan för under 2000 sek har plåten:
http://img.rodastjarnan.com/stridsutrustning-ak47-replika-8541-c2.jpg

Någon har tidigare i tråden nämnt att placeringen av bärremmens bakre fäste skiljer på södertäljebössan och alla bilder på äkta AK 47r.

Södertäljebössan har fästet ovanför handgreppet, medan bilder på riktiga AK 47r har remfästet längst bak på kolven.

Någon som kan hitta riktiga AK 47r med fästet som i Södertälje?

//Brute
Den här bla. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTv7gYGqQo8G-ZcO4Aok33POh_hEd7pZpTjgop_jxfT4tMqYGd4 Biten på bilden är från en M70, en jugoslavisk Kalashnikov-kopia.
Just den delen (remfästet) heter sling swivel, lådan/stommen heter receiver, sök runt lite så kan du nog hitta fler bilder. Tror jag såg bilder på antingen bulgariska eller rumänska Kalashnikov-kopior i samma utförande också, och ev. polska också.
Hittade en till: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1X2wO6Ft_OwHGSfi6gQdMKwTPgif27 02vlzLAZAPL0aAInnwx Bulgarisk.
Senast redigerad av FNFAL 2013-01-07 kl. 21:14. Anledning: fixade länkarna
Citera
2013-01-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Det är väl knappast jämförbart. Poliserna var skjutna och det befanns i Malexander i mitten av ingenstans. I detta fallet så förstår jag till fullo att de lämnade sin polare på platsen.
De hade punktering på bilen och inom kort halva Stockholms poliskår.
Att lämna honom på plats innebar att ambulans var på plats inom några minuter......

Den enda missen som blev när rånarna lämnade var att backa över honom och det jar dessutom ett punkterat däck dvs att han känna på en aluminium fälg

Ja, det var såklart en smärre miss han Hassan aka panskottet fick känna på en alluminumfälg... Som jag tidigare sagt finns det inget som heter tjyvheder.
Citera
2013-01-07, 20:41
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastiiiifan
Någon som vert vart dessa hälsningar på facebook görs? Jag skulle också vilja lämna en hälsning

Nog för att GM(BO) var ett respektlöst jävla as, den åsikten delar jag med de flesta här. Men det betyder inte att du behöver vara lika respektlös. Låt bli.
Citera
2013-01-07, 20:42
Medlem
PseudonymouZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oov
Vaknade du sedan?

Hur som helst så är det väl extremt bra att snuten utreds så att man får koll på varifrån skotten egentligen kom? Ni som är så säkra på att snuten gjort rätt borde väl inte ha något emot att åklagaren inleder en förundersökning, och vi som inte är lika säkra på att snuten gjort rätt välkomnar den givetvis också.

En rak fråga: känner du folk som suttit? Har du någon som helst inblick annat än det du läser i media och det som tex silbersky talar om för dig när han medverkar på TV?

De här killarna kommer att sitta 3 - 4 år effektiv tid, tror du inte på det?

Tycker du att det är ett lagom straff? 3 år?

Är du en sådan som tror att alla som döms till fängelse och utvisning verkligen utvisas i praktiken också?
Citera
Medlem
Gårdagens händelse i Södertälje har öppnat upp för diskussion angående polisens våldsanvändning och framför allt polisens rätt att skjuta. Det är, som ni kanske misstänker, starkt reglerat både i lag men också i polisens föreskrifter och allmänna råd.

Oftast när vi använder oss av våra vapen handlar det om en nödvärnssituation. Kort sagt befinner vi oss i- eller hotas av ett brottsligt angrepp. Enligt skjutkungörelsen får vi använda tjänstevapnet när vi befinner oss i en nödvärnssituation och vill avvärja oss från svårare våld mot oss själva eller någon annan (alternativt hot som innebär fara för sådant våld). Befinner du dig i en sådan situation om någon riktar ett automatvapen mot dig? Vad tycker ni?

Vi får också skjuta för att gripa någon som på sannolika skäl är misstänkt för bl a mord, rån, mordbrand eller våldtäkt. Då kallas det att man skjuter i laga befogenhet.

Innan vi skjuter ska vi beakta risken för att utomstående skadas. Helst ska vi även varna genom tillrop samt OM MÖJLIGT skjuta varningsskott. Vid skott mot person ska vi STRÄVA EFTER att tillfälligt oskadliggöra honom eller henne.

Det här är bara toppen på isberget som är lagstiftningen kring användande av våra skjutvapen och beslutet om att skjuta ska tas på en millisekund. Funderar du för länge kan det vara för sent.

Hoppas jag inte rört till det för er!

(kvällslektyr: Brottsbalkens 24:e kapitel, kungörelsen om användande av skjutvapen i polistjänsten
samt RPS föreskrifter och allmäna råd 104-2).

Citera
Medlem
Glorifieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastiiiifan

Hehe jag har också letat men det är svårt för han har ju 200 familjemedlemmar över hela världen.
Citera
2013-01-07, 20:43
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilbetty
Titel på artikel:
Polisen utreds för tjänstefel - Åklagare inkopplad för att granska polisens agerande

Vad åklagaren säger:
Kay Engfeldt, vice chefsåklagare vid riksenheten för polismål, beslutade på måndagen att inleda en förundersökning med anledning av polisens agerande vid guldrånet i fredags, rapporterar flera medier.

– Det jag är intresserad av är att få reda på om någon av rånarna har avlossat sitt vapen. Det är en mängd vittnen som är hörda och uppgifterna går isär

– I den bästa av världar och med facit i hand är det lätt att säga att man skulle ha gjort annorlunda. Men polisen har skyldighet att ingripa för att förhindra brott. Och om gärningsmännen är utrustade med skjutvapen är det försvarligt av polisen att använda vapen, säger Kay Engfeldt.

Det där är väl inget att så sig för pannan över. Visar inte åklagaren intresse i fallet blir det ett jäkla liv, samtidigt tycker jag mig läsa att detta inte är något han kommer att väcka åtal för.
Citera
2013-01-07, 20:43
Medlem
Bastardoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Brottet kunde väl inte komma som en jätteöverraskning för familjen.. Han är väl dömd för grovt vapenbrott och förberedelse till grovt rån?

Det är bättre att låtsas som att han var helylle. Hedern står på spel.
Citera
2013-01-07, 20:44
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Det här med bristande förstånd är förmodligen the story of your life.

Hur kan man vara så dum i hela jävla huvudet att man påstår att polisen provocerat fram en hotfull situation här? Du kommer att misslyckas här livet unge man. Ditt inlägg visar för övrigt att du saknar tillgångar eftersom du inte ens begriper den skada ett rån åstadkommer för både de direkt och de indirekt drabbade. Jag drabbas t.ex. indirekt genom att jag måste betala högre premier på mina försäkringar när landet lusas ned av alla dessa inavlade missfoster.

En viss återbäring tycks jag dock förhoppningsvis få i det att den skjutne av allt att döma snart ska dö, vilket leder till minskade skattekostnader.

Som jag skrev i ett annat inlägg Olaga hot + grov förskingring ger max 3 år fängelse, rån 1-6 år. Förstår du det skeva.

Och jo polisen hade inte behövt stå där de står och skapa ytterligare en farlig situation. Och att jag menar att det är polisen som provocerar fram situationen är för att de har möjligheten och skall vara kloka nog att undvika det.
Citera
2013-01-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Frågan är hur effektiv målklädseln är när de flesta har västar?
Med en sådan är en väst överflödig.
http://www.zazzle.se/bullseye+kepsar
Senast redigerad av DaSnow 2013-01-07 kl. 20:49. Anledning: ändrade länken.
Citera
2013-01-07, 20:45
Medlem
flashbackcreatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
Nu får du ändå hejda dig! Jag är antagligen mer vapenliberal är vad du är och kan säga att du har fel.

Sverige går förvisso mot hårdare vapenlagar för civilbefolkningen, det finns ett riksdagsstöd för att i långsiktigt princip avskaffa innehav av vapen för civila, rödgröna blocket har till och med på agendan att redan nu införa att jägarna ska förvara sina vapen hos polisen. Det som satt stopp är det praktiska, polisen har sagt att det skulle kräva enorma resurser som polisen idag inte har i närheten av pengar för att driva.

Däremot har du åt helvete fel när du säger att svenska polisen går mot mindre beväpning. Tvärtom har det investerats i vapen och skydd mot vapen som aldrig någonsin. Polisen har fått farligare ammunition, alla poliser utbildas idag på k-pist och är behöriga att bära k-pist vilket vi ser vid större insatser att även en trafikpolis kan bära på en mp5a när det krävs. Idag finns det insatsutrustning till alla uniformerade poliser, dvs hjälmar, insatsvästar (stora skyddsvästar) osv. Utöver detta har polisen de senare åren fått flashbanggranater, pepparspray och expanderbara stålbatonger. Uniformerna har militariserats, idag är combatbyxor, militärkängor och snabbhölster legio. Jämför med för tre decennier sedan då polisen bar vita knäppbara hölster! För bara några decennier sedan hade inte Sverige en polisiär specialstyrka med militär slagkraft, idag finns Nationella Insatsstyrkan med poliser som får extremt mycket träning och som har tillgång till automatkarbiner. Lägg därtill att polisen idag har särskilda skottsäkra insatsfordon som skyddar bland annat mot gas och bomber.

När fick alla poliser utbildning i k-pist? det var något nytt!?!? du har helt fel, gissar du nu?

Insatsutrustning... vad exakt menar du med det? hjälm säger du.. ja för att ta på när vänstern kastar sten under demonstrationer, stor skyddsväst.. en skyddsgväst som tar grövre ammunition, kan vara bra vid rån eller andra händelser där det finns tid att förbreda.

Knäppbara vita hölster hade man på 70-80 talet, ja det hade man, kanske var så för att det itne fanns något annat, titta runt i världen så såg det exakt likadant ut då.

Vet inte riktigt vad du vill få fram, att polisen är våldsamare eller har våldsamare saker? enligt min mening anpassar de sig till det våld de kan bli utsatta för.... mindre beväpning knappast, men inte direkt mer på en vanlig polis, batongen mer skonsam än den hårda gummibatongen, många lämnar kvar sin expanderbara och byter till gummi på demonstrationerna för mer effekt. Pepparspray har man fått, enda ytterliggare beväpningen som gjorts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in