2013-01-04, 21:29
Medlem
Fattar fortfarande inte varför inte snuten hindrade de innan om de nu visste om rånet. Även om de inte visste exakt vart, de civare som var på plats lär ju ha fattat att det är ett rån på g innan rånarna hade kommit ut från stället, så varför skickades inte hela styrkan dit då? Det påminner för mycket åm rånet i Umeå då grisarna visste om rånet men valde att ingripa efter att de utförde rånet vilket ledde till skottlossning där också. Tycker att grisarna agerade fel och onödig skottlossning.
Citera
2013-01-04, 21:29
Medlem
MeineMeinungs avatar
Jag gissar på att poliserna var något styrka utöver den ordinera ”radiobils falangen”.
Vanliga civvare brukar väl inte ha hantverkarbyxor? Det är väl NI som har det?..
Citera
2013-01-04, 21:30
Medlem
Citat:
Herregud vilka amatörer vi har inom poliskåren. Kolla hur de agerar i den där nya videon. Den ene civilpolisen står bredvid papperskorgen och blottar hela sin kropp medan den andra går och hukar sig helt utan skydd. Vad sysslar de med?! Förstår de inte kraften av automatvapen? Tur för dem att rånarna inte besvarade elden.

Tro mig. Det fanns ingenting på den platsen som skulle stoppa en 7.62a ändå.
Verkan går före skydd heter det i det militära. Primärt ska du kunna verka med ditt vapen. Det är viktigare än att ha ett bra skydd. O polismannens verkan va ganska god eller vad tycker du?
Citera
Medlem
Charlatanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Tyder inte val av plats på att rånarna var väldigt desperata över pengar eller guld i detta fall? Jag kan inte Södertälje eller Sthlm öht. Men det har ju inte undgått någon att det sätts in stora resurser nu på organiserat brottslighet i området. Måste finnas bättre guldaffärer som ligger bättre till! Eller hade denna butik något exklusivt i sitt sortiment?

Guld är guld och går att smälta ner och sälja vidare väldigt lätt. Guldpriset i dagsläget är nära 350 kr per gram så några kilo "krimskrams" blir en del pengar.
Citera
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Dom heter SOG idag, men helt klart skulle det kunna vara så!

/Ironghost

Eller inte eftersom det skulle krävas regeringsbeslut för att använda militären till polisiära uppgifter.
Citera
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilleloie
Bra noteringar, det där är garanterat inga vanliga poliser!
Precis som någon annan skrev tror jag dom kände till detta och har haft span på grabbarna. Likaså lät dom rånet fortgå så att straffvärdet blir större.
Det som inte talar för ovan är dock att rånarna kom undan? Eller gjorde dom verkligen det, har dom span på lägenheten och kommer någon gång under små timmarna att kliva in med fullt manskap?

Det hade inte varit smartare att låta dom lämna ett tätbefolkat torg, och ta dom med vägspärrar strax utanför citykärnan om dom nu haft span på dom tro?

Svårt att tro att polisens plan var att ingripa tungt beväpnade rånare just där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIGHTPLAY
Herregud vilka amatörer vi har inom poliskåren. Kolla hur de agerar i den där nya videon. Den ene civilpolisen står bredvid papperskorgen och blottar hela sin kropp medan den andra går och hukar sig helt utan skydd. Vad sysslar de med?! Förstår de inte kraften av automatvapen? Tur för dem att rånarna inte besvarade elden.

Och vart tar man skydd på en gågata?

Jag tycker snarare att polisen gör ett bra jobb genom att dra nytta av rånarnas troliga ovana vid vapen. Jag har själv varit i Afghanistan och vad man som soldat vet är att motståndaren oftast är väldigt dålig på att hantera ett vapen och till 99.9% väldigt mycket sämre än dig som soldat.

Sen måste man ha i åtanke att polisen endast har pistoler och det krävs att man måste vara ganska nära för att kunna verka.
Citera
Medlem
Låt nu polisen jobba i lugn och ro och sluta att spekulera som förstör för dom. Imorgon när vi vaknar är alla gripna. Gunwald verkar vara på bettet..:-)
Citera
2013-01-04, 21:31
Medlem
Flash-Gordons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mgs00
Fattar fortfarande inte varför inte snuten hindrade de innan om de nu visste om rånet. Även om de inte visste exakt vart, de civare som var på plats lär ju ha fattat att det är ett rån på g innan rånarna hade kommit ut från stället, så varför skickades inte hela styrkan dit då? Det påminner för mycket åm rånet i Umeå då grisarna visste om rånet men valde att ingripa efter att de utförde rånet vilket ledde till skottlossning där också. Tycker att grisarna agerade fel och onödig skottlossning.

De var inte på plats när rånet utfördes, de kom dit när rånarna var på väg ut.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Nja, du missförstår mig.

Med reservation för förändringar, så jobbar även poliser inom nationella insatsstyrkan som vanliga poliser.
Dessa kan nog flyttas runt utan den statusen.
Men jag misstänker att Södertäljepolisen borde ha egen personal som är eller har vart knuten till dito.

Ok du menar mer rätt peson på rätt plats av mer eller mindre flax. Men som sagts i tråden skottet kan också varit ren flax. Men håller annars med positionering och ge eld direkt med sådan träffsäkerhet det tyder på att är mycket bra agerat. Annat det än att tömma ett mag och träffa allt annat än rånaren som är det närmaste vi kan jämföra med. Min poäng just utifrån det är dock att bara anta en eller annan sak är fel då kall under press ligger i själva arbetets natur och hur det går visar sig just först när det är skarpt läge. Detta gäller inte bara NI.
Citera
Medlem
Idioter som valde fel butik.Alla i Södertälje borde veta att det är grymt mycket poliser i centrum nu för tiden.Rånarna verkar inte varit erfarna i alla fall.
Citera
2013-01-04, 21:32
Medlem
Om polisen "visste" att rånet skulle begås så borde de burit skyddsväst allihop. En bild jag såg på en av de civila poliserna såg det inte ut som han hade väst på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in