Citat:
Ursprungligen postat av comkilla
Jag tycker det är allas rättighet att få bära vapen, men sen får man skylla sig själv om man spelar allan ballan och går och blir skjuten. Det är rättvisa. Tacka vet jag Förenta Staterna, där råder total rättvisa speciellt i stater som tillåter i princip alla att openly/concealed carry.
Rånar man någon där eller hotar någon med dödligt våld så löper man risken att bli skjuten på plats utan att offret råkar i kläm med lagen över huvud taget.
Jämför det med England, där inte ens polisen har eldvapen. Där är det fritt fram att råna vem som helst om man kommit över nån puffra, enbart grovt kriminella och speciella poliser som har vapen. Ett sånt samhälle vill inte jag bo i, beklagligt att Sverige tyvärr går i den riktningen.
Nu får du ändå hejda dig! Jag är antagligen mer vapenliberal är vad du är och kan säga att du har fel.
Sverige går förvisso mot hårdare vapenlagar för
civilbefolkningen, det finns ett riksdagsstöd för att i långsiktigt princip avskaffa innehav av vapen för civila, rödgröna blocket har till och med på agendan att redan nu införa att jägarna ska förvara sina vapen hos polisen. Det som satt stopp är det praktiska, polisen har sagt att det skulle kräva enorma resurser som polisen idag inte har i närheten av pengar för att driva.
Däremot har du åt helvete fel när du säger att
svenska polisen går mot mindre beväpning. Tvärtom har det investerats i vapen och skydd mot vapen som aldrig någonsin. Polisen har fått farligare ammunition, alla poliser utbildas idag på k-pist och är behöriga att bära k-pist vilket vi ser vid större insatser att även en trafikpolis kan bära på en mp5a när det krävs. Idag finns det insatsutrustning till alla uniformerade poliser, dvs hjälmar, insatsvästar (stora skyddsvästar) osv. Utöver detta har polisen de senare åren fått flashbanggranater, pepparspray och expanderbara stålbatonger. Uniformerna har
militariserats, idag är combatbyxor, militärkängor och snabbhölster legio. Jämför med för tre decennier sedan då polisen bar vita knäppbara hölster! För bara några decennier sedan hade inte Sverige en polisiär specialstyrka med militär slagkraft, idag finns Nationella Insatsstyrkan med poliser som får extremt mycket träning och som har tillgång till automatkarbiner. Lägg därtill att polisen idag har särskilda skottsäkra insatsfordon som skyddar bland annat mot gas och bomber.
Du har också fel gällande polisen i UK. När man förr bara såg obeväpnade bobbies i Londons tunnelbana ser man idag k-pistbeväpnade poliser lite varstans. Det finns en enorm mängd beväpnade civila poliser i storstäderna i UK också. Idag tillhör de mer ovanligheterna att man ser obeväpnade poliser i tex London och de man ser är oftast runt turistkvarteren och verkar färska. Polisen i UK har dessutom väldigt långtgående befogenheter och kan i princip stoppa vem de vill och göra vad de vill, ex är den helt obeväpnade neger som hade bråttom till tunnelbanan och inte stannade på polismans order och därför sköts med 8 skott av k-pistbeväpnade poliser i tunnelbanan. De polismännen åtalades inte ens vilket definitivt hade hänt i Sverige.
Vill du däremot ta ett land som exempel är Norge det enda land i världen där alla uniformerade ordningspoliser går obeväpnade till vardags. Obeväpnade så till vida att de har sina skjutvapen liggandes i sina bilar.
Och du har fel när det gäller USA och deras concealed/open carry lagar. Många delstater har egna lagar och på flera ställen är det inte tillåtet att bära varken öppet eller dolt. Den överväldigande majoriteten i staterna bär inte skjutvapen på daglig basis därför att de inser att det är smartare att langa över plånboken än att göra motstånd. De flesta personrånare i USA är ju också beväpnade med pistol och har lite att förlora. Lustigt att alla alltid jämför med USA när det faktiskt finns europeiska länder också som har minst lika generösa lagar som USA. På Malta får man skjuta en inbrotttjuv utan varning efter mörkrets inbrott och vapenlicenser delas ut lika lättvindigt som i de flesta stater i USA. I Finland krävde man inte ens id-kort vid inköp av gevär för bara några decennier sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Snälla! Kan du låta bli att försöka göra ordet "babbe" legitimt... Det är bönder i skåne och andra halvdanskar som använder det uttrycket, det är liksom därför det låter så menlöst samtidigt som tankarna går mot Jimmie. En riktig rasse säger blatte, alternativt svarting eller neger.
Babbe?! Vad fan är det? En jävla halvdansks uttryck för??? Babianer???
Nej för fan, lär dig skilja på rätt och fel, kalla saker vid dess rätta namn... Fast nu ska ju inte jag vara den... Det är trots allt inget som tyder på att du inte är en inavlad bonde. Intelektuellt är ju iaf åsnorna långt ifrån hemmet.
Jag använder babbe just därför att jag vill inte använda det nedsättande ordet blatte samtidigt som jag vill markera ett avståndstagande. En kriminell hudfärgshandikappad = blatte. En icke kriminell hudfärgshandikappad = babbe
Och ja, jag är halvdansk.