2013-01-08, 10:05
Medlem
localeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Vad sägs om att titta på filmen och lyssna själv?
Det är ett av de stora humor inslagen i hela den här sörjan, polisen vågar inte göra något, pang.

Är det nu klarlagt att det är replikor det handlar om eftersom de endast blir häktade för grovt rån och inget vapenbrott?
Han är på sannolika skäl misstänkt för grovt rån och grovt vapenbrott.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
bara om man skjuter eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Hulahex
Betyder inte att alla vapen var riktiga.
De kan ha haft en pistol + replikor. Eller alla vapen var leksaksvapen men de häktas nu för grovt, så dra inga slutsatser av det.
Vid det här laget borde det vara klarlagt om vapnen är riktiga eller inte. Men visst, det kan ha blivit grovt p.g.a. den brutna handleden på butiksinnehavaren. Hur som helst blir det normalt inte separat vapenbrott vid rån (oavsett skottlossning eller ej).
Citera
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterSthlm
Läste precis i Aftonbladet:
"22-åringen bestrider alla häktningsskäl och anser sig ha alibi för råntillfället. Min klient har lämnat ett alibi och det har man inte ens brytt om sig att kontrollera"

Det vill man ju verkligen höra! " Öhhh, jag lovar, satt med några polare och rökte braj. Jag svär vid guuuud abouuu. Fråga dom. Vadå rån liksom"!

Haha
Trodde dam(m)råttorna var hans alibi, men braj var ju bäst
Citera
2013-01-08, 10:06
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Grovt rån = riktiga vapen.

Jag ser ingenting om att beväpning krävs för att det ska rubriceras som grovt rån.
Jag tycker att rånarna har nått grovt rån redan genom att tillfoga kroppsskada på butiks personalen och hänsynslöst utnyttjat den rånades skyddslösa eller utsatta ställning.

Så jag frågar igen är det klarlagt om det rör sig om replikor eller skarpa vapen?
Är detta besvarat bör det infogas i sammanfattningen.

Edit:

Citat:
Vid det här laget borde det vara klarlagt om vapnen är riktiga eller inte. Men visst, det kan ha blivit grovt p.g.a. den brutna handleden på butiksinnehavaren. Hur som helst blir det normalt inte separat vapenbrott vid rån (oavsett skottlossning eller ej).

Detta köper jag, dock så är jag fortfarande intresserad av huruvida det rörde sig om skarpa vapen.
Hittills så ändras det var tionde sida av folk med säkra källor osv.
Senast redigerad av Napi 2013-01-08 kl. 10:08.
Citera
2013-01-08, 10:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Napi

Jag ser ingenting om att beväpning krävs för att det ska rubriceras som grovt rån.
Jag tycker att rånarna har nått grovt rån redan genom att tillfoga kroppsskada på butiks personalen och hänsynslöst utnyttjat den rånades skyddslösa eller utsatta ställning.

Så jag frågar igen är det klarlagt om det rör sig om replikor eller skarpa vapen?
Är detta besvarat bör det infogas i sammanfattningen.
Det har jag aldrig påstått heller. Läs mitt nästa inlägg.
Citera
2013-01-08, 10:08
Medlem
evilbettys avatar
Citat:
Grovt rån = riktiga vapen.

Gärningen bedöms som grov, med fängelsestraff på mellan fyra och tio år, om våldet varit livsfarligt eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom, liksom om synnerlig råhet visats eller den rånades skyddslösa eller utsatta ställning utnyttjats hänsynslöst enligt 8 kap. 6 § BrB.
Citera
2013-01-08, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av evilbetty
Gärningen bedöms som grov, med fängelsestraff på mellan fyra och tio år, om våldet varit livsfarligt eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom, liksom om synnerlig råhet visats eller den rånades skyddslösa eller utsatta ställning utnyttjats hänsynslöst enligt 8 kap. 6 § BrB.
Visst, läs # 8778.
Citera
2013-01-08, 10:10
Medlem
SafeModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En sak till kan man notera:

Situationen i just Södertälje har gått alldeles överstyr, med olika rivaliserande invandrargäng som fungerar närmast som en maffia, undre värld (med den skillnaden att de även förpestar vanligt hederligt folks liv, vilket inte maffior normalt gör).

Dessa invandrargäng består av allehanda självutnämnda tuffingar, och deras följe av invandrar-kidz som ser upp till "tuffingarna" som gudar. Hade polisen fegat ur i detta fall, eller blivit förnedrade av rånarna, så hade det knappast minskat detta bisarra väldes dragningskraft på kidzen.

Jag gillar inte att någon blir skjuten i huvudet, men just i detta fall sörjer jag det inte jättemycket om man får säga så. Situationen i Södertälje är så exceptionell och förlorad, så att det kan behövas en mycket, mycket tuffare polis för att reda ut det hela. Typ insats-styrka eller halvmilitär organisation.

All cred åt Polisens agerande!

Sen tror jag att rånarna inte hade riktiga vapen MEN hade de haft det - då hade utgången sett helt annorlunda ut.
Då skulle jag vilja veta vad alla gnällisar skulle ha tyckt om det.

Nu är det en RÅNARE men automat vapen som blivit skjuten - det är inte en invandrarkille som gått med huvtröja, det är ingen invandrarkille som kastat sten mot polisen, eldat upp bilar, misshandlat eller dödat en syster i hedersmord.

Detta var ett RÅN, där de har vapen för att får det dem vill - alla ska vara tacksamma att det inte var fler av rånarna som blev skjutna men det tänker man inte på.

Kriminella ska bekämpas och kriminella i Sverige klarar sig undan med låga straff och kommer de in i finkan så är det ju inte så tuffa förhållande som väntar.

Kolla in denna video som är i Kina, där kan man kalla att man inte skyr några medel för att få fast bovarna.

http://youtu.be/_TziaTxQms8
Citera
2013-01-08, 10:12
Medlem
localeyes avatar
Den 22 åroge man är just blivit anklagat av åklagaren på sannolika skäl misstänkt för grovt rån och grovt vapenbrott.
http://www.expressen.se/nyheter/polisen-har-inte-kontrollerat-hans-alibi/ live uppdatering..
Citera
2013-01-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterSthlm
Läste precis i Aftonbladet:
"22-åringen bestrider alla häktningsskäl och anser sig ha alibi för råntillfället. Min klient har lämnat ett alibi och det har man inte ens brytt om sig att kontrollera"

Det vill man ju verkligen höra! " Öhhh, jag lovar, satt med några polare och rökte braj. Jag svär vid guuuud abouuu. Fråga dom. Vadå rån liksom"!

Det är väl hans kriminela dampfarsa som är alibit, det satt väll i garaget och skruva på en stulen fyrhjuling, och antagligen hade en LVU som det lärde upp samtidigt.
Citera
2013-01-08, 10:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Mao: En AK47 kan se ut lite hur som helst och kan fungera eller inte ändå.
Därför måste man se upp lite när man blir pekad på med en Ak47 tex och polis och alla andra med förresten måste då på lämpligt sätt agera efter nödvärnsrätten. En polis i tjänst utrustad med vapen måste då använda sitt vapen och oskadliggöra tex. som aktuellt fall.

Vad som talar för att det är en replika/softair är att den ser ut som en AK-47 pga kolven vilket annars är ganska ovanlig eftersom de flesta vapen av denna modell som finns i cirkulation är av modell AKM eller kloner av AKM. Den ursprungliga AK-47 är ganska sällsynt men replikorna brukar vara just AK-47 och inte AKM.
Citera
2013-01-08, 10:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag har väldigt svårt att förstå de som i denna tråd kritiserar polisens agerande, och sitter och rabblar teoretiska polisinstruktioner.

Situationen var väldigt hetsig och hotfull, och gick snabbt. Rånarna var tungt beväpnade med automativapen. Polisen uppfattar detta givetvis som en nödvärnssituation, man avlossar skott (ej med avsikt att ta i huvudet) men det råkar bli ett skott i huvudet på en av rånarna. Polisen ska om möjligt undvika våld, eller oproportionerligt våld.

Dock är min fasta åsikt att den skjutne rånaren får skylla sig själv:
- hade han inte varit i kriminella banor hade detta inte hänt
- hade han inte deltagit i detta rån hade detta inte hänt
- hade han inte burit skarpladdat automatvapen hade detta inte hänt
- hade rånarna direkt gett upp då polisen kom till platsen hade detta inte hänt

Således många gränser som skulle överskridas för att han skulle hamna på sjukhuset skjuten i huvudet.

Jag håller till stor del med. Det går inte på förhand att veta utgången, nu blev det såhär. Han bör inte dömas för det, det var i nödvärn som jag ser det. Och rånarna får självklart vara beredd på konsekvenserna. Osv.

Det "rabblas" också "teoretiska polisinstruktioner" för att man vill att man ska bli bättre, det handlar inte enbart om att såga polisens arbete. Jag hoppas att polisen själva rabblar sådant varje dag, ja jag önskar t.o.m. att alla i hela samhället rabblar och har förmågan att vara självkritiska i syfte att bli bättre. Förmodligen kan polisen sitt jobb mycket bättre än "vanligt folk", men man kan väl ändå ha synpunkter.

Det jag inte håller med om är folks allmänna inställning att detta är enda sättet att hantera det hela, inte ens med facit i hand och om man spekulerar hurvida de hade kunnat göra det hela annorlunda eller inte, kan folk tänka sig någon annan utgång.

Det hade också varit en HELT annan sak om detta inte skedde i centrala delar där civila människor rör sig. Hade det varit på en öde väg skiter jag i princip hur många skott som avlossades för att rädda sig själv. Men nu fanns det även civila människor som man måste ta med i riskberäkningen.

Ja, man fick fast en snubbe. Resten smet ju..."Trots" skjutandet, så det var ju egentligen inte såå lyckat och det löste inte så himla mycket i ett brottsförebyggande perspektiv. Det hade förmodligen gått minst lika bra att följa efter dom efteråt. Det var ju överhuvudtaget inte genom skottlossningen som de åkte fast (med ett undantag), så varför ser folk det som så otroligt viktigt att man börjar peppra mitt på ett torg? Skiter ni i om andra skadas/dör bara man får fast rånarna? Det var ju rent flyt att ingen hamnade mitt i detta.

Själv tror jag att det löser mer brott om man istället blir bättre och fokuserar på detta område, där man inte riskerar folks liv: (främst civila då)

"Enligt Leif GW Persson är de snabba gripandena anmärkningsvärda: - Jag har aldrig sett sådant polisarbete i verkligheten. Det är bara att gratulera. Det måste ju ha blivit en jävla uppryckning i spaningsarbetet som erfarenhetsmässigt brukar ta dagar."
/AB.

Till er som tror att mer skjutningar från polisens sida per automatik minskar brotten i samhället (de enda som avskräcks av något dylikt är skraja smågangsters) ska man då uppfatta det som att till exempel Norges polis bör skjuta minst tio gånger oftare? Vi är trots allt redan överlägset mest "skjutglada" i Norden, så med det resonemanget borde vi ha fått ned brottsligheten rätt kraftigt.

"Svensk polis skjuter i snitt en person med dödlig utgång varje år. Internationellt sett är siffran låg, men i Norden toppar Sverige listan över antalet dödsskjutningar. Då hänsyn tas till befolkningsunderlaget landar Danmark på ungefär samma nivå, sett till såväl antal skjutningar som antal döda.

Intressantare är Norge och Finland. Svensk polis genomför i snitt trettio skjutningar på ett år - i Norge är motsvarande siffra tre per år. Att någon dör är ytterst ovanligt. Orsaken tros vara att norsk polis som regel är obeväpnad. I övriga nordiska länder är förhållandet det motsatta."
/SVD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in