2013-01-06, 12:28
Medlem
thewakka35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malevich
Jag tror att detta rån egentligen är en konspiration utav de som filmade rånet för att tjäna (lagliga) pengar från kvällstidningarna.

De visste att det skulle misslyckas med hög sannolikhet men lyckades manipulera rånarna att genomföra det.

Sedan positionerade de sig på väl utvalda ställen och filmade/tog bilder. Dessa bilder har de sedemera sålt till kvällspressen för en rejäl hacka.

Var det inte så att filmen las upp på YouTube?
Citera
Medlem
Leidmtd79s avatar
Tråkigt att en människa ska dö, men är man med i leken så får man leken tåla... Går man in med fake-vapen för att skrämma, får man ta konsekvenserna.

Tråkigt för hans nära och kära. Men nog är det också DERAS fel eftersom de inte motiverar denna människa som är insöad i sin undre världsträsk och varnar denna människa för hur de kan sluta.

Som man ser på hans facebook-cover så diggade han Tony Montana, likaså blev han skjuten till döds.....

Min fråga är, varför är det såhär, va driver en människa till detta? inspirationen ifrån? Varför har man Tony Montana som förebild?

Kan de vara snabba pengarna, eller ev. massa actionrullar eller spel som man jämnt blir intvättad i sin hjärna att det är acceptabelt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av venyl
Eftersom denna dialog startade en si sådär 3077 inlägg tidigare så tillåter jag mig att rekapitulera mina ståndpunkter.
Jag har en humanistisk människosyn. Jag tror på människors lika värde och livets okränkbarhet.
Att ta en annan människas liv bör vara den yttersta konsekvensen.
Polismän har ingen rätt att utdöma straff. Det gör domstolar. Inte ens domare kan utdöma dödsstraff. Det finns inget stöd för det i Svensk lagstiftning.
Följaktligen så ska bara vapenkraft användas för att avstyra ett direkt hot mot liv och hälsa. Inte för att straffa eller statuera exempel.
Om polismännen vid händelsen i Södertälje hade avvaktat på behörigt avstånd så hade inte en människa legat för döden i detta nu. Vidare så hade inte en oskyldig bilägare blivit hotad och skrämd. Vi har en lång tradition i detta land av klokt och balanserat handlande i samband med våldsdåd. Låt oss vara rädda om den och fortsätta på det spåret.
Jag anser att polisen i detta fall gick långt utanför sina befogenheter. Jag ser fram mot en granskning och en debatt. Det som skedde var direkt våldsframkallande och farligt för allmänheten.
Mitt resonemang är baserat på en önskan om att minimera våld och dödsfall i samhället. Jag tror att det intelligentaste sättet att göra detta, att uppnå målet, är att i det längsta avstå från statssanktionerat våld.

För övrigt så finner jag det ord och uttryckt som skribenter här använder för att beskriva sin syn på sina medmänniskor som direkt motbjudande.

Frågan är om det finns en plats för er i ett öppet och demokratiskt Sverige.

Amen lilla gubben, du tror väl inte på fullt allvar att det alltid går att göra alla nöjda? Du har rätt till din åsikt, även om du knappast är rätt person att uttala dig om vad polisen bör ha gjort i denna situation. Det är pressade, möter bankrånare med automatvapen framför sig, det är klart att deras första tanke är att ta bort hotet. Dagens våld är inte nådigt, därför kan inte polisen alltid ta risken att skjuta i benet eller liknande, vem vet ifall föröven börjat spraya och haft ihjäl 2-3 oskyldiga? Hade du sagt samma sak då?

Det är ett fint tankesätt du har, där folk hoppar omkring i hagen och luktar på blommor. Tyvärr ser världen inte ut så, men även om den är mörk så behöver man inte tappa hoppet helt, men man bör vara realistisk. Enligt sådana som dig så är det alltid polisens fel oavsett vad, de är också människor och gör inte alltid 100 % rätt. Att det finns människor som vågar sätta sig i den situationen är jag glad över, för jag skulle ej vilja vara där.
Citera
2013-01-06, 12:29
Medlem
_-?-_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Polisen får skjuta i följande fall:

2§ Föreligger ett fall som avses i 24 kap. 2 § brottsbalken eller i 10 § första stycket 2 polislagen (1984:387) och är ett omedelbart ingripande nödvändigt, får polismannen använda skjutvapen för att

1. gripa den som på sannolika skäl är misstänkt för mord, dråp, grov misshandel eller människorov, våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, rån eller grovt rån, mordbrand, grov mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse, sabotage, grovt sabotage, kapning, sjö- eller luftfartssabotage, flygplatssabotage eller spridande av gift eller smitta, uppror eller väpnat hot mot laglig ordning, högförräderi, krigsanstiftan, spioneri, grovt spioneri eller landsförräderi, grovt narkotikabrott eller försök eller straffbar förberedelse till brott som nu har nämnts;

Samt i några ytterligare fall. Polisen hade alltså kunnat skjuta alla tre om de ville, eftersom de rånat och nu var på väg att fly.

Dock ska skottet inte vara menat att döda, endast att avbryta flykten eller angreppet. De här killarna kan ha haft skottsäkra västar på sig, vilket i så fall skulle betyda att verkanseld mot överkroppen i stort sett varit verkningslös, kanske var det därför skottet tog i huvudet, när rånaren riktade sitt vapen åt något håll där det fanns människor?
Polisen får skjuta "när alla andra medel är otillräckliga".
Och i detta fall så var alla andra medel otillräckliga då personen riktade sitt vapen mot polismännen.

Sen skjuts verkanseld mot den delen där det ger effekt. Rånare brukar ha skottsäker väst och att skjuta i bålen ger ingen effekt. Därav skott mot det klassiska T:et (tänk er en linje mellan ögonen och linje ned längs med näsryggen). Alla skott där sätter förövaren ur stridbard skick direkt.
Citera
Medlem
Polisen hade ju span på dom så dom visste att det var leksaksgevär och kunde skjuta loss ala COD och få in ett "härligt headshot" som det kan pratas om i bastun senare. Finns ingen annan förklaring till att dom annars öppnade eld mot så tunga vapen bland folk och var så pass lugna (om dom nu inte är utvecklingsstörda eller drogade). Nästa gång kanske det är bättre att dom låter dom fly och plockar dom i närmaste skog istället utan oskyldiga människor omkring för ingen rånare kommer att använda attrapper i framtiden då dom tydligen inte har någon som helst avskräckande effekt längre. Polisen får väl hoppas att dom inte är smart nog senare att placera ur egna krypskyttar som håller ev. poliser tillbaka.
Citera
Medlem
evilbettys avatar
Nu blossar debatten up om vad det är för vapen igen, detta har visserligen behandlats förut men det verkar värt att upprepa.

Vapnet som blir kvar på marken är med säkerhet en Replika (vapenattrapp) av märket ”Denix”. Den är i stort verklighetstrogen, gjord i metall och väger like mycket som ett riktigt exemplar.
Det avviker genom att det saknar ett riktigt sikte, magasinets utformning och ovanlig placering av remfesten.

Det är inte en soft air gun eller ett luftgevär.

Det är inte möjligt att på avstånd skilja den från en riktig karbin och att det är en replika påverkar inte hur polisen ska agera.

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=6xJD5UgcG00
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av venyl
Eftersom denna dialog startade en si sådär 3077 inlägg tidigare så tillåter jag mig att rekapitulera mina ståndpunkter.
Jag har en humanistisk människosyn. Jag tror på människors lika värde och livets okränkbarhet.
Att ta en annan människas liv bör vara den yttersta konsekvensen.
Polismän har ingen rätt att utdöma straff. Det gör domstolar. Inte ens domare kan utdöma dödsstraff. Det finns inget stöd för det i Svensk lagstiftning.
Följaktligen så ska bara vapenkraft användas för att avstyra ett direkt hot mot liv och hälsa. Inte för att straffa eller statuera exempel.
Om polismännen vid händelsen i Södertälje hade avvaktat på behörigt avstånd så hade inte en människa legat för döden i detta nu. Vidare så hade inte en oskyldig bilägare blivit hotad och skrämd. Vi har en lång tradition i detta land av klokt och balanserat handlande i samband med våldsdåd. Låt oss vara rädda om den och fortsätta på det spåret.
Jag anser att polisen i detta fall gick långt utanför sina befogenheter. Jag ser fram mot en granskning och en debatt. Det som skedde var direkt våldsframkallande och farligt för allmänheten.
Mitt resonemang är baserat på en önskan om att minimera våld och dödsfall i samhället. Jag tror att det intelligentaste sättet att göra detta, att uppnå målet, är att i det längsta avstå från statssanktionerat våld.

För övrigt så finner jag det ord och uttryckt som skribenter här använder för att beskriva sin syn på sina medmänniskor som direkt motbjudande.

Frågan är om det finns en plats för er i ett öppet och demokratiskt Sverige.

Om du nu ska ta upp att poliser inte kan bestämma straff eller domare dödsstraff och verka lagkunnig borde du inse att polisernas agerande är helt enligt lag!

Sen att du anser nånting annat är irrelevant!
Citera
2013-01-06, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Vad planerar man använda sina vapen till?
Du menar att råna med smörknivar hade gett samma effekt?
Citera
2013-01-06, 12:31
Medlem
TommyTurbos avatar
Är det några fler inblandade personer som det behövs kompletteras med domar på?
Samling med domar här.
Senast redigerad av TommyTurbo 2013-01-06 kl. 12:50.
Citera
2013-01-06, 12:32
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Aftonblajet avslöjar...: kläderna är från Jula! Fastslogs här redan i fredags. Patetiska tidning.

De verkar ha missat rånarluvorna från jula, det lades upp här igår eller om det var förrgår också

http://www.jula.se/ansiktshuva-901112

Skämt å sido har aftonbladet förmodligen inte ansett det vara så relevant att ta upp tidigare men nu väljer man det för att kunna presentera något nytt.
Citera
2013-01-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leidmtd79
Tråkigt att en människa ska dö, men är man med i leken så får man leken tåla... Går man in med fake-vapen för att skrämma, får man ta konsekvenserna.

Tråkigt för hans nära och kära. Men nog är det också DERAS fel eftersom de inte motiverar denna människa som är insöad i sin undre världsträsk och varnar denna människa för hur de kan sluta.

Som man ser på hans facebook-cover så diggade han Tony Montana, likaså blev han skjuten till döds.....

Min fråga är, varför är det såhär, va driver en människa till detta? inspirationen ifrån? Varför har man Tony Montana som förebild?

Kan de vara snabba pengarna, eller ev. massa actionrullar eller spel som man jämnt blir intvättad i sin hjärna att det är acceptabelt?
Det finns massor av människor som ser våld och kriminalitet på film utan att bli våldsamma eller kriminella själva. Skyll inte på film eller spel.
Citera
2013-01-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Polisen hade ju span på dom så dom visste att det var leksaksgevär och kunde skjuta loss ala COD och få in ett "härligt headshot" som det kan pratas om i bastun senare. Finns ingen annan förklaring till att dom annars öppnade eld mot så tunga vapen bland folk och var så pass lugna (om dom nu inte är utvecklingsstörda eller drogade). Nästa gång kanske det är bättre att dom låter dom fly och plockar dom i närmaste skog istället utan oskyldiga människor omkring för ingen rånare kommer att använda attrapper i framtiden då dom tydligen inte har någon som helst avskräckande effekt längre. Polisen får väl hoppas att dom inte är smart nog senare att placera ur egna krypskyttar som håller ev. poliser tillbaka.

De hade inte span på gänget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in