Citat:
Ursprungligen postat av venyl
Eftersom denna dialog startade en si sådär 3077 inlägg tidigare så tillåter jag mig att rekapitulera mina ståndpunkter.
Jag har en humanistisk människosyn. Jag tror på människors lika värde och livets okränkbarhet.
Att ta en annan människas liv bör vara den yttersta konsekvensen.
Polismän har ingen rätt att utdöma straff. Det gör domstolar. Inte ens domare kan utdöma dödsstraff. Det finns inget stöd för det i Svensk lagstiftning.
Följaktligen så ska bara vapenkraft användas för att avstyra ett direkt hot mot liv och hälsa. Inte för att straffa eller statuera exempel.
Om polismännen vid händelsen i Södertälje hade avvaktat på behörigt avstånd så hade inte en människa legat för döden i detta nu. Vidare så hade inte en oskyldig bilägare blivit hotad och skrämd. Vi har en lång tradition i detta land av klokt och balanserat handlande i samband med våldsdåd. Låt oss vara rädda om den och fortsätta på det spåret.
Jag anser att polisen i detta fall gick långt utanför sina befogenheter. Jag ser fram mot en granskning och en debatt. Det som skedde var direkt våldsframkallande och farligt för allmänheten.
Mitt resonemang är baserat på en önskan om att minimera våld och dödsfall i samhället. Jag tror att det intelligentaste sättet att göra detta, att uppnå målet, är att i det längsta avstå från statssanktionerat våld.
För övrigt så finner jag det ord och uttryckt som skribenter här använder för att beskriva sin syn på sina medmänniskor som direkt motbjudande.
Frågan är om det finns en plats för er i ett öppet och demokratiskt Sverige.
Amen lilla gubben, du tror väl inte på fullt allvar att det alltid går att göra alla nöjda? Du har rätt till din åsikt, även om du knappast är rätt person att uttala dig om vad polisen bör ha gjort i denna situation. Det är pressade, möter bankrånare med automatvapen framför sig, det är klart att deras första tanke är att ta bort hotet. Dagens våld är inte nådigt, därför kan inte polisen alltid ta risken att skjuta i benet eller liknande, vem vet ifall föröven börjat spraya och haft ihjäl 2-3 oskyldiga? Hade du sagt samma sak då?
Det är ett fint tankesätt du har, där folk hoppar omkring i hagen och luktar på blommor. Tyvärr ser världen inte ut så, men även om den är mörk så behöver man inte tappa hoppet helt, men man bör vara realistisk. Enligt sådana som dig så är det alltid polisens fel oavsett vad, de är också människor och gör inte alltid 100 % rätt. Att det finns människor som vågar sätta sig i den situationen är jag glad över, för jag skulle ej vilja vara där.