2013-01-06, 12:17
Avslutad
Varför skulle inte polisen skjuta mot rånaren?
Han står ju mitt i centrum med en kaleshnikov med rånarluva på sig.

Typiskt detta skitsamhälle, att beklaga sig över polisens agerande och sympatisera med en rånare på facebook som direkt hotar allmänheten, för han är ju jättesnäll..
Polisen kände inte rånaren som jag gör snyft
Citera
2013-01-06, 12:17
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Ja men en soft air gun är så plastig, tycker inte att d ser ut som plast på bilderna vi har sett på vapnet som gm hade.

Jasså, jag tycker vapnet som på bilderna ser extremt plastigt ut.
Citera
2013-01-06, 12:18
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roubel
ska man få döda folk för dom begår brott tycker du?

men det sista du säger håller jag med om, det är ju anledningar nog till att skjuta.

synd att det blev pannskott bara

Polisen får skjuta i följande fall:

2§ Föreligger ett fall som avses i 24 kap. 2 § brottsbalken eller i 10 § första stycket 2 polislagen (1984:387) och är ett omedelbart ingripande nödvändigt, får polismannen använda skjutvapen för att

1. gripa den som på sannolika skäl är misstänkt för mord, dråp, grov misshandel eller människorov, våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, rån eller grovt rån, mordbrand, grov mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse, sabotage, grovt sabotage, kapning, sjö- eller luftfartssabotage, flygplatssabotage eller spridande av gift eller smitta, uppror eller väpnat hot mot laglig ordning, högförräderi, krigsanstiftan, spioneri, grovt spioneri eller landsförräderi, grovt narkotikabrott eller försök eller straffbar förberedelse till brott som nu har nämnts;

Samt i några ytterligare fall. Polisen hade alltså kunnat skjuta alla tre om de ville, eftersom de rånat och nu var på väg att fly.

Dock ska skottet inte vara menat att döda, endast att avbryta flykten eller angreppet. De här killarna kan ha haft skottsäkra västar på sig, vilket i så fall skulle betyda att verkanseld mot överkroppen i stort sett varit verkningslös, kanske var det därför skottet tog i huvudet, när rånaren riktade sitt vapen åt något håll där det fanns människor?
Citera
2013-01-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roubel
ska man få döda folk för dom begår brott tycker du?

men det sista du säger håller jag med om, det är ju anledningar nog till att skjuta.

synd att det blev pannskott bara

det beror på vilket brott det är, inte för rån såklart, men om man höjer vapnet mot en människa så ska polisen skjuta varje gång.
svårt att veta om han siktade i pannan men om han gjorde det så förstår man, för det är en 'antingen jag eller han' situation.
Citera
2013-01-06, 12:22
Medlem
Niramons avatar
AB "avslöjar" nu att Rånarkläderna förmodligen köpts på JULA...

Citat:
Aftonbladet kan avslöja att de troligen är inköpta på Jula.

– Det är mycket intressanta uppgifter för oss, *säger Lars Byström, *polisens presstalesman
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16025261.ab

Dessa uppgifter har varit kända på flashback sedan snart 2 dygn

Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Haha tänkte posta här, sen tänkte ähh känns som goleri så jag sket i.
Men det ser ut som de är köpta fårn Jula.

Citera
2013-01-06, 12:24
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av venyl
Eftersom denna dialog startade en si sådär 3077 inlägg tidigare så tillåter jag mig att rekapitulera mina ståndpunkter.
Jag har en humanistisk människosyn. Jag tror på människors lika värde och livets okränkbarhet.
Att ta en annan människas liv bör vara den yttersta konsekvensen.
Polismän har ingen rätt att utdöma straff. Det gör domstolar. Inte ens domare kan utdöma dödsstraff. Det finns inget stöd för det i Svensk lagstiftning.
Följaktligen så ska bara vapenkraft användas för att avstyra ett direkt hot mot liv och hälsa. Inte för att straffa eller statuera exempel.
Om polismännen vid händelsen i Södertälje hade avvaktat på behörigt avstånd så hade inte en människa legat för döden i detta nu. Vidare så hade inte en oskyldig bilägare blivit hotad och skrämd. Vi har en lång tradition i detta land av klokt och balanserat handlande i samband med våldsdåd. Låt oss vara rädda om den och fortsätta på det spåret.
Jag anser att polisen i detta fall gick långt utanför sina befogenheter. Jag ser fram mot en granskning och en debatt. Det som skedde var direkt våldsframkallande och farligt för allmänheten.
Mitt resonemang är baserat på en önskan om att minimera våld och dödsfall i samhället. Jag tror att det intelligentaste sättet att göra detta, att uppnå målet, är att i det längsta avstå från statssanktionerat våld.

För övrigt så finner jag det ord och uttryckt som skribenter här använder för att beskriva sin syn på sina medmänniskor som direkt motbjudande.

Frågan är om det finns en plats för er i ett öppet och demokratiskt Sverige.

Tack, en till som förstår att *Clint Eastwood's rollfigur "dirty Harry" inte används i utbildningen av svenska poliser, istället är det med ansvarstagande och välutbildade poliser som vi kan bibehålla ett väl fungerande rättssamhälle, inte med de metoder som används av USA's poliskår.
Citera
2013-01-06, 12:25
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det är medborgarnas och medias uppgift att granska även polisers agerande. Har skottlossning skett kan det finnas skäl att diskutera om detta var korrekt.
Jag ser inget fel i detta.

Det som stör mig är att media alltid får det att låta som om det skulle vara synd om den som blir skjuten av polis i olika sammanhang. Om en person riktar ett vapen och skjuter mot en polis (som arbetar för att skydda medborgarna) eller andra civila, då är det väl ganska självklart att polisen ska få besvara elden utan riskera att bli grundligt granskade och hängda i media. Att det alltid görs en INTERN rapport varje gång en polis använder sitt tjänstevapen är inget konstigt, men som sagt. De gör ju bara sitt jobb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
jesus christ vilken regnbågsfärgad fluffig moln-värld du lever i

Det är en utopi men en väldigt bra sådan. Sedan tror jag snarare att han syftar på livets värde än att du gillar någon mer än du gillar någon annan....... Mänskliga rättigheterna är ju grundade på att alla människor har lika värde. Strävar västvärlden efter något idiotiskt då menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eekamouse
Rånare är inte ute efter att skjuta på allmänheten. Dom vill göra sin grej och dra.

Vad planerar man använda sina vapen till?
Citera
Medlem
SituationStockholms avatar
Nu kommer uppgifter om att rånarkläderna var köpta hos Jula,det såg man ju på en gång ,när man såg första bilderna, sen är vapnen solklart köpta på Hobbex ,inga proffs dom där amatörerna.
Citera
2013-01-06, 12:28
Medlem
Krickedixans avatar
Kan någon köra en sammanfattning.
Vilka personer är det som är anhållna?
Vem är det som är fotbollsspelare och skådis?
Citera
2013-01-06, 12:28
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
De bilder jag sett säger inte mig vidare mycket. Vad tror du f ö händer med en gevärspipa om man kör över den med en bil? Är du en av dem som tror att vapen har något superstål som står emot allt? Pipor kan böjas av att man skjuter för mycket med dem så att de skall tåla att bli överkörda är endast något man läser på flashback av någon mupp som inte kan något om vapen. Vapnet som så är nog rätt för att jag vid en snabb titt skulle säga att det är en AK, att polisen på 25 meters håll skall kunna se att det är en replika är helt orealistiskt. Om det är en soft airgun/replika kan ni räkna med att lagen skrivs om väldigt snart.

Helt sinnessjukt för mig att man inte kastar vapnet och ger upp om man får polisen på sig och står där med ett vapen som skjuter plastkulor med 3J. Måste vara en väldigt korkad kille som viftar med en AK när snuten kommer eller så har han varit så drogad att han trott han spelar något FPS spel.

en pipa på en automatkarbin blir inte krokig av en bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in