2013-01-06, 02:38
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Försöker bara vara källkritisk . Han kommer ju in i tråden och missvisaar alla andras information och hävdar sig ha den "rätta". Då är det väl inte mer än rätt att han förklarar vart denna information kommer ifrån? Att endast ha varit på platsen tycker jag verkar långsökt för att veta cirka hur mycket rånarna fick med sig osv.. Detta är för att förhindra fler osanningar..

Det kan vara en siffra tagen ur röven helt enkelt. En uppskattning som vi varken kan bekräfta eller dementera. Det övriga han säger verkar alldeles rimligt och är betydligt mer intressant. De är riktiga svin om de avlossade skott bland oskyldiga människor mitt ute i centrum.
Citera
2013-01-06, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chansir
Okej. Har du sett filmsnuttarna från rånet?
Tycker du även att det är rätt av Polisen att fortsätta avlossa skott mot rånarna
när dom i princip redan åkt därifrån? På vilket sätt kände ni nödvärn när dom inte ens befann sig på platsen längre? Sen en sista sak... Om du tar en titt på bilden av rånarnas vapen. Tror du att ak47an kan vara en attrapp? Bara rent spontant sådär? Tror inte att du är nån vapenexpert men du lär ju sett en å annan attrapp...

Det är juridiskt helt rätt, och i det här läget även polistaktiskt, att i laga befogenhet skjuta mot bilen för att stoppa den. Rånarna är misstänkta för grovt rån, och mordförsök om de sköt mot polisen och därmed är reglerna kring laga befogenhetsskjutning i skjutkungörelsen tillämpliga. Att bilen sköts sönder gjorde även att de fick dumpa den vilket försenade rånarna och antagligen gjorde att de lämnade teknisk bevisning efter sig i bilen(istället för en uppeldad eller gömd bil).

Vapnet ser äkta ut men kan vara en attrapp. Jag har hållt i både äkta vapen och attrapper. Är de av bra kvalite kan man inte se skillnad om man inte plockar isär dom. Dessutom finns det många vapen gjorde för t.ex. knall eller gaspatroner som borrats upp till att passa skarp ammunition. Alltså attrapper som gjorts om till skarpa pistoler.

Notera att "vi" inte kännt nödvärn. Jag är polis inte medlem av ett gigantiskt nätverksmedvetande. Jag jobbar i Göteborg och upplevde varken nödvärn eller laga befogenhet när rånet inträffade eftersom jag var på jobbet i Gbg och helt ovetandes om att ett väpnat rån samtidigt inträffade i Sthlm.
Citera
2013-01-06, 02:40
Medlem
Min åsikt finns nog redan skriven av någon annan på detta forum, men jag känner att den tåls att repeteras.

Jag förstår inte dessa människor som tycker att polisen ha gjort fel som skjutit mot rånarna. Det var oturligt att rånaren träffades i huvudet, men det är rånarna själva som har skapat den här situationen och vare sig rånarna avlossade några skott eller inte så riktade dom automatvapen mot poliserna och poliserna handlade i nödvärn. Man kan inte vänta på att rånarna skjuter först för då kan det vara för sent. (Sen om rånarna hade attrapper eller inte är ju omöjligt för poliserna att bedöma)

Polisen får så mycket skit för allt som händer, oftast mer än gärningsmännen, men vi har lagar i det här landet och gärningsmännen har valt att ignorera dem.
Om polisen inte får använda våld eller skjutvapen eller jaga någon på bilvägar så kan vi lika gärna avskaffa poliskåren helt och hållet och bli ett laglöst samhälle eftersom poliserna då bara får stå bredvid och vifta med pekfingret.
Bryter man mot lagen får man ta konsekvenserna och gör sig illa när polisen kommer är det ingen annans fel än ens eget.

Detta sagt så finns det självklart rötägg inom polisen precis som inom alla andra branscher och det är beklagligt, men oundvikligt, men i sådana här fall så är det inte polisens fel att det går som det gick den här gången.
Citera
2013-01-06, 02:41
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 27Slak
Vilket skulle ge hela bytet ett värde på 20 miljoner. Vilket förmodligen är minst tio gånger mer än man faktiskt fick med sig.

Smycken i Sverige säljs ju i regel i 18 karat, men jag gissar att dessa niggers rafsat ner vad för skit som helst och merparten är nog värdelöst skräp.

Finns ju väldigt få privata butiker som sitter på lagervaror för 20 miljoner...

Är mer än vad jag trodde också även om de enligt uppgift handlade "under disken" i affären. Om det handlar om så pass mycket guld som nu är i polisens händer (?) så kommer ägaren att få problem att förklara varifrån det kommer. Tror dessutom att eventuella försäkringar inte täcker mer än ett par kilo om det jag hört från andra håll stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Jag är polis och har lite svårt att greppa vissa delar av argumentationen i den här tråden.

För det första så framstår det för mig som självklart att en kriminell människa med vapen i händerna utgör ett hot mot mig som polis och mot allmänheten. Om någon tar fram/har ett vapen när jag är närvarande ser jag det som ett hot och jag kommer sannolikt använda mitt tjänstevapen för att oskadliggöra hotet. Har jag och kollegorna bra skydd och någorlunda kontroll i situationen kan varningsrop och/eller ett skott i gärningsmannens ben vara aktuellt. I alla andra situationer är det skott i bröstet som gäller. Där det är lättast att träffa och stor chans att gärningsmannen neutraliseras. Jag kommer aldrig någonsin passivt vänta på att gärningsmannen skall öppna eld för att på så sätt "känna" av situationen.

Den andra delen jag har svårt att förstå är argumenten om att polisen inte ska ingripa. Ser jag ett brott är det min plikt att ingripa. Ser jag ett hot är det min plikt att neutralisera det. Om polisen skall börja backa i farliga situationer vem skall då ta över? Vad händer om polisen alltid backar? Vart lämnar det alla vanliga medborgare som kan bli utsatta för beväpnade kriminella? När är det rätt läge att gripa beväpnade kriminella? Mitt på motorvägen bland andra bilister kanske, för då kan de inte skjuta? När de stannat hemma vid lägenheten, för där bor inga andra människor?

Folk verkar dessutom ha helt orimliga förväntningar på polisens förmåga att följa efter människor eller att med minuters varsel ställa upp vägspärrar och på ett säkert sätt spärra av alla tänkbara flyktvägar (och varför skulle det inte bli skottlossning vid vägspärrarna?). Poliser är helt vanliga människor av kött och blod som transporterar sig med bil. Vi teleporterar inte dit vi ska och vi kan inte se in i framtiden. När vi åker på ett larm vet vi inte vad som möter oss (även om du vet det nu eftersom du tittat på inspelningar och foton från brottsplatsen). Vi vet inte om det finns helikopter tillgänglig. Om närmsta hundpatrull är 5 eller 30 minuter bort. Om piketen är redo eller är på uppdrag i en annan stad. Tre minuter är tre minuter även för oss. Mycket hinner hända och att kommunicera allt över radio så att andra poliser har en exakt lägesbild är omöjligt.

Att poliser skjuter någon är inte "dödsstraff" lika lite som att det är ett straff när poliser tar grepp på en aggressiv fylla. Det är en anpassning av våldet för att neutralisera det aktuella hotet. Dödligt hot möts med vapen, stökighet med grepp och handbojor. Att skjuta mot rörligt mål gör naturligtvis att man inte kan garantera vart skotten träffar. Om det fanns ett vapen som på ett pålitligt sätt neutraliserade människor på långa avstånd utan att orsaka skada så skulle det användas istället för skjutvapen, men än så länge finns inte det.
Mycket bra skrivet, vilket egentligen gör det första jag tycker är värt att citera till det mest överflödiga.

1. För egen del önskar jag inte livet ut någon, inte heller gärningsmannen i den här tråden. Tvärtom så hoppas jag att han överlever och tar ditt förnuft till fånga, och kan kanske i framtiden hjälpa ungdomar som det har börjat gått snett för tillrätta utan att bara "mala" en massa fakta då han har egen erfarenhet av hur det kan gå. Ett önsketänkande kanske...

2. Om han avlider så kan jag inte påstå att jag kommer att sörja honom, det vore att ljuga. Men det betyder inte att andra inte kommer att göra det, och i den gruppen finns det säkerligen både kriminella och icke kriminella. Dom har alla samma rätt att få sörja, även om dom inte i min mening på något sätt kan lasta någon annan en vederbörande själv för att situationen är som den är, då lite respekt i tråden för dessa människor vore önskvärt.

Jag har själv barn och har många gånger undrat hur det skulle vara om något av mina barn gjorde något liknande. Hur man går vidare och troligen älskar sitt barn samtidigt som dom har genomfört något som är totalt oförsvarbart på alla plan. Jag vet hur man klarar det, men en gnutta respekt tycker jag kan vara på sin plats för dom som befinner sig i den mardrömmslika situationen kan nog vara på sin plats.

3. Polismännens agerande anser jag vara fullt korrekt och inom lagens ramar, och ännu viktigare, inom vad vi som samhällsmedborgare kan förvänta oss. Jag tycker dom är värda en stor rloge för sin insats, där dom utan att sätta sin egen säkerhet i första rummet går in och gör det dom bör göra. Det är inget deras löner motiverar till, utan det kommer av att dom verkligen har valt att vara poliser fullt ut, vilket långt ifrån alla klarar, och nej, det är långt ifrån självklart att man ska förväntas att klara dj:n omänskliga uppgiften bara för att man har valt polisyrket.

Hade jag fått välja hade jag helst sett ett scenario utan eldgivning från polisens sida i det läget dom befann sig. Jag är helt säker på att även polisen hade valt den utvägen om dom hade hunnit överväga det som en trolig, bättre lösning. Nu gjorde dom inte det, och alla som tycker att det var den enda lösningen kan ju fråga sig hur mycket mer som få spela in i övervägandet.

Låt säga att dom har fru och barn hemma vilket inte är helt otroligt. Ska dom fega ur då även om allmänheten hotas för att inte göra sina egna barn föräldralösa, eller ska dom stå kvar och vänta på att själva bli beskjutna vilket kan resultera i samma sak?
Jag tror inte heller att polisen som sköt den nu skadade personen sitter och önskar att denne ska avlida, tvärtom. Men jag hoppas innerligt att han inte har ångest och dåligt samvete för det, för i en mycket svår situation som få kan föreställa sig hur det är att vara i fattade han troligen det enda rätta beslutet.

Det är tragiskt att någon så ung ligger skadad även om jag inte tycker synd om vederbörande personligen, och självklart fick dom räkna med att bli beskjutna av polis vid en konfrontation. Det visar återigen hur illa ställt det är i samhället idag, och hur mycket jobb vi har framför oss...
Citera
Medlem
[quote=filip1990]En sak fattar jag inte. Denna Hasan Guven gör ett rån med en person som har dödat hans vän Osman? Iallafall vad man kan se på fb så gillar Hasan Guven
Citera
2013-01-06, 02:43
Medlem
addictedtochanels avatar
Vem är den kände barnskådespelaren som var med i rånet? Och tjejen? Någon som vet?
Citera
2013-01-06, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Jag tycker att det utom tvivel var rätt att skjuta verkanseld på ett sådant sätt som omedelbart neutraliserar gärningsmannen. Gärningsmannen utgör här ett sådant hot (ak47 och liknande karbiner har en mycket stor eldkraft jämfört med pistoler) att skott i benet inte är aktuellt. Själv hade jag siktat mot bröstet men det är omöjligt att träffa exakt där man tänkt på en person som rör sig. Sannolikt har polisen ifråga siktat mot gärningsmannen i stort och inte mot huvudet.

Att gärningsmannen dör är inte syftet med skottet, syftet är att neutralisera hotet. Det är inte precis som att skottet sköts mot ett orörligt mål på en meters avstånd.

Det korta svaret: Jag tycker att poliserna på plats handlade korrekt.

Hur tror du rånare i framtiden kommer att agera när de kommer ut till flyktbilen och finner att det är poliser där?
Citera
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addictedtochanel
Vem är den kände barnskådespelaren som var med i rånet? Och tjejen? Någon som vet?

Har nämnts flera ggr i tråden. Bara att bläddra...
Citera
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addictedtochanel

Han heter Evy Makuena. https://www.facebook.com/makuena
Citera
2013-01-06, 02:45
Medlem
MrBONGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-Gordon
Hassan G o hans syskon är födda i sverige

Intressant när det behövdes tolk på sjukhuset killen måste ju vara runt 30år.
Är inte 30år tillräckligt att lära sig språket så kommer vi få grova problem i framtiden
Citera
2013-01-06, 02:45
Medlem
Kannas avatar
Som polis kan du inte alltid avgöra om vapnet som riktas mot dig är en attrapp eller ett riktigt vapen. Du kan inte chansa, med livet som insats, på att det är en attrapp, har du fel dör du kanske. En polis vädjade en gång på ett möte jag var på till föräldrar att inte köpa soft air guns till sina barn. Hon sa rent ut att om hon fick en sådan riktad mot sig och den som höll i den inte la ner den när den blev beordrad att så skulle hon skjuta varningsskott och eventuell verkanseld.
I de filmer som finns från rånet hörs både eldgivning från polisen och från rånarna. En teori kan vara att man inte hade tillräckligt många riktiga vapen och därför försett någon eller några med attrapper eftersom de kan uppfattas som tillräckligt hotfulla.

Vad gäller skotthålen i Audin tror jag att det skotthål som är synligt i bakluckan härstammar från samma kula som den vänstra som gått in i vindrutan, har den träffat något i bilen kan den mycket väl ha ändrat riktning. Kula nummer två i vindrutan ser vi inget annat hål från men man ser å andra sidan inte hela bakluckan på bilen.

Jag tycker dock inte synd om den som träffades av en Speer Gold Dot, hans skalle borde vara rejält mosad efter träffen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in