Väljer man att förstöra andras liv med våld, och riskera andra hederligt arbetande människors liv för att man vill ha lite extra pengar så man kan stoppa nästa full med kola, eller eller söker lite spänning i livet så får man fan skylla sig själv.
Vad finns det att diskutera? Viftar du med ett automatvapen emot polisen så räkna med att dom kommer att skjuta dig, förvånad?
Polisen har ett par sekunder på sig att reagera, rånarna kunde kastat vapnena och gasat iväg, vad som helst!!!
Polisen har inte valt att få ett automatvapen riktade emot sig, guldsmeden har inte valt att bli grovt misshandlad och bestulen och eventuellt få sitt liv förstört.
Dessa människor har gjort det valet och det här är en av konsekvenserna, kulan träffade denna gång i huvudet, hade folk varit nöjdare om kulan träffat honom i bröstet och han dött av dom skadorna istället?
Jag ser ingen annan lösning på det som hände, ska dom bara stå och titta på? ska dom jaga dessa människor i tvåhundra blå på motorvägen tills antingen polisen eller rånarna rammat eran mor eller far med era små syskon i bilen? Hade det varit skoj att begrava hela eran familj för att rally harry från fittja fått för sig att råna en guldsmed för han inte orkar jobba som alla andra ?
Vad som helst kan gå fel när man begår ett så grovt brott som detta, kan inte känna någon som helst sympati med rånarna.
Jag är ingen expert för att bedöma detta..Det känns att rånarna är amatörer. Platsen de valde låg bara en bit från polishuset, hur har de tänkt här? Var de medvetna om detta eller en miss från deras sida när de planerade rånet? Det som är skrämmande är deras låga ålder. Här bör samhället ta sitt ansvar för att förebygga så att ungdomar inte hamnar i brottsligheten. Ta reda på vad anledningen att ungdomar väljer den dåliga banan. Nu har man fått höra att en av GM hade skådespelar talang och hade fotbollskariär. I detta fall handlar kanske det inte om dålig uppväxt. Därför tycker jag det är märkligt såna personer hamnar i den banan. Drogmissbruk, spelmissbruk samt stora skulder etc..brukar vara anledning till att man begår brott. BROTT LÖNAR SIG INTE
Han kanske pratade med någon som faktiskt visste på ett ungefär? BO eller någon annan.
Försöker bara vara källkritisk . Han kommer ju in i tråden och missvisaar alla andras information och hävdar sig ha den "rätta". Då är det väl inte mer än rätt att han förklarar vart denna information kommer ifrån? Att endast ha varit på platsen tycker jag verkar långsökt för att veta cirka hur mycket rånarna fick med sig osv.. Detta är för att förhindra fler osanningar..
Jag är polis och har lite svårt att greppa vissa delar av argumentationen i den här tråden.
För det första så framstår det för mig som självklart att en kriminell människa med vapen i händerna utgör ett hot mot mig som polis och mot allmänheten. Om någon tar fram/har ett vapen när jag är närvarande ser jag det som ett hot och jag kommer sannolikt använda mitt tjänstevapen för att oskadliggöra hotet. Har jag och kollegorna bra skydd och någorlunda kontroll i situationen kan varningsrop och/eller ett skott i gärningsmannens ben vara aktuellt. I alla andra situationer är det skott i bröstet som gäller. Där det är lättast att träffa och stor chans att gärningsmannen neutraliseras. Jag kommer aldrig någonsin passivt vänta på att gärningsmannen skall öppna eld för att på så sätt "känna" av situationen.
Den andra delen jag har svårt att förstå är argumenten om att polisen inte ska ingripa. Ser jag ett brott är det min plikt att ingripa. Ser jag ett hot är det min plikt att neutralisera det. Om polisen skall börja backa i farliga situationer vem skall då ta över? Vad händer om polisen alltid backar? Vart lämnar det alla vanliga medborgare som kan bli utsatta för beväpnade kriminella? När är det rätt läge att gripa beväpnade kriminella? Mitt på motorvägen bland andra bilister kanske, för då kan de inte skjuta? När de stannat hemma vid lägenheten, för där bor inga andra människor?
Folk verkar dessutom ha helt orimliga förväntningar på polisens förmåga att följa efter människor eller att med minuters varsel ställa upp vägspärrar och på ett säkert sätt spärra av alla tänkbara flyktvägar (och varför skulle det inte bli skottlossning vid vägspärrarna?). Poliser är helt vanliga människor av kött och blod som transporterar sig med bil. Vi teleporterar inte dit vi ska och vi kan inte se in i framtiden. När vi åker på ett larm vet vi inte vad som möter oss (även om du vet det nu eftersom du tittat på inspelningar och foton från brottsplatsen). Vi vet inte om det finns helikopter tillgänglig. Om närmsta hundpatrull är 5 eller 30 minuter bort. Om piketen är redo eller är på uppdrag i en annan stad. Tre minuter är tre minuter även för oss. Mycket hinner hända och att kommunicera allt över radio så att andra poliser har en exakt lägesbild är omöjligt.
Att poliser skjuter någon är inte "dödsstraff" lika lite som att det är ett straff när poliser tar grepp på en aggressiv fylla. Det är en anpassning av våldet för att neutralisera det aktuella hotet. Dödligt hot möts med vapen, stökighet med grepp och handbojor. Att skjuta mot rörligt mål gör naturligtvis att man inte kan garantera vart skotten träffar. Om det fanns ett vapen som på ett pålitligt sätt neutraliserade människor på långa avstånd utan att orsaka skada så skulle det användas istället för skjutvapen, men än så länge finns inte det.
När allmän värnplikt fanns, fick flertalet yngre män en utbildning, erfarenhet och en delaktighet genom samhällstjänsten, som idag inte ersatts med något motsvarande och kanske bildar man sina uppfattningar om frågorna via sådana här och andra forum där flyktiga politiska idéer florerar, i kombination med dataspel som ju gör våld till underhållning men inte har med verkligheten att göra.
Argumentation - och handlingar - blir väl så bra som man vet vad man pratar om?
Hursomhelst sover iallafall jag bättre när jag vet att polisen finns ett telefonsamtal bort.
Fast nu finns det ju inget som säger att det är Hassans farsa som äger La Casa.
Annars: tyckte Hassan såg bekant ut och jag åt en del på La Casa för sisådär 2-3 år sedan. Någon som vet om han jobbade där då?
Ja då är det Hasans farbror som äger stället, de är lika som bär i alla fall.
Jag är polis och har lite svårt att greppa vissa delar av argumentationen i den här tråden.
För det första så framstår det för mig som självklart att en kriminell människa med vapen i händerna utgör ett hot mot mig som polis och mot allmänheten. Om någon tar fram/har ett vapen när jag är närvarande ser jag det som ett hot och jag kommer sannolikt använda mitt tjänstevapen för att oskadliggöra hotet. Har jag och kollegorna bra skydd och någorlunda kontroll i situationen kan varningsrop och/eller ett skott i gärningsmannens ben vara aktuellt. I alla andra situationer är det skott i bröstet som gäller. Där det är lättast att träffa och stor chans att gärningsmannen neutraliseras. Jag kommer aldrig någonsin passivt vänta på att gärningsmannen skall öppna eld för att på så sätt "känna" av situationen.
Den andra delen jag har svårt att förstå är argumenten om att polisen inte ska ingripa. Ser jag ett brott är det min plikt att ingripa. Ser jag ett hot är det min plikt att neutralisera det. Om polisen skall börja backa i farliga situationer vem skall då ta över? Vad händer om polisen alltid backar? Vart lämnar det alla vanliga medborgare som kan bli utsatta för beväpnade kriminella? När är det rätt läge att gripa beväpnade kriminella? Mitt på motorvägen bland andra bilister kanske, för då kan de inte skjuta? När de stannat hemma vid lägenheten, för där bor inga andra människor?
Folk verkar dessutom ha helt orimliga förväntningar på polisens förmåga att följa efter människor eller att med minuters varsel ställa upp vägspärrar och på ett säkert sätt spärra av alla tänkbara flyktvägar (och varför skulle det inte bli skottlossning vid vägspärrarna?). Poliser är helt vanliga människor av kött och blod som transporterar sig med bil. Vi teleporterar inte dit vi ska och vi kan inte se in i framtiden. När vi åker på ett larm vet vi inte vad som möter oss (även om du vet det nu eftersom du tittat på inspelningar och foton från brottsplatsen). Vi vet inte om det finns helikopter tillgänglig. Om närmsta hundpatrull är 5 eller 30 minuter bort. Om piketen är redo eller är på uppdrag i en annan stad. Tre minuter är tre minuter även för oss. Mycket hinner hända och att kommunicera allt över radio så att andra poliser har en exakt lägesbild är omöjligt.
Att poliser skjuter någon är inte "dödsstraff" lika lite som att det är ett straff när poliser tar grepp på en aggressiv fylla. Det är en anpassning av våldet för att neutralisera det aktuella hotet. Dödligt hot möts med vapen, stökighet med grepp och handbojor. Att skjuta mot rörligt mål gör naturligtvis att man inte kan garantera vart skotten träffar. Om det fanns ett vapen som på ett pålitligt sätt neutraliserade människor på långa avstånd utan att orsaka skada så skulle det användas istället för skjutvapen, men än så länge finns inte det.
Jag kör en spoiler då inlägget redan blivit citerat så rikligt.
1. Ditt ordval: "neutraliserat" är riktigt töntigt, framöver föreslår jag att du använder oskadliggjort istället, eller kanske det lite mer lättsamma "åtgärdat" eller kanske "fimpat", du låter som en karikatyr av en föreläsning från polisskolan.
2. Jag håller med dig i allt du berättar.
3. Jag tycker att allmänhetens behov av säkerhet i sådana här fall kan diskuteras. Det är viktigare att polisen har möjlighet att peppra, preja, utplåna, skjuta eller kanske bara boja samhällsfaror när det krävs, och, om en oskyldig förbipasserande eller närvarande råkas skadas på kuppen ligger ansvaret trots allt på skurken, förutsatt att polisen agerar yrkesmässigt. Vi kan ju inte ha ett samhälle där polisen låter bli att agera utifrån något slags idé om oskyldigas överordnade säkerhet ska sälerställas framför ett ingripande. Med en sådan strategi/taktik/politik kan man lika gärna grundlagsskriva att pistolbanditer alltid är oantastliga i sina pågående affärer.
4. Det aktuella fallet exemplifierar dock inga fel. Skurken tog stryk, Svensson/Södertäljeturksson klarade sig utan skador. Polisen agerade helt rätt.
En sak fattar jag inte. Denna Hasan Guven gör ett rån med en person som har dödat hans vän Osman? Iallafall vad man kan se på fb så gillar Hasan Guven"rip Osman Kizil".. Jevla knarkare
[quote=filip1990]Isse är föraren och han är redan gripen[/QUOTE
Jävligt trött på dina infantila inlägg! Se nu till att för en gång skull verifiera dina påståenden med en källa.
Var bekräftas det att denne Isse var förare under rånet? VAR?
Samhället har hårdnat sista 30 åren, ingen som vill det men så är det.
Skall samhället och de hedreliga lägga sig på rygg och vänta på att bli våldtagna eller skall vi alla säga att nej vi accepterar inte det här, om alla är med på att rån etc är fel och det bestraffas hårt, kommer samhället i stort bli humanare med tiden.
Att bara säga Ajabaja skaper bara fler wannabees och samhället blir rädda och klimatet blir hårdare.
Problemet är ju att det finns folk med denna inställning:
Ercan Yurdagul: "Ingen människa förtjänar att bli skjuten, bara för att man har valt en kriminell bana !! Det tragiska i det hela är att snuten har gjort bort sig totalt nu... Och dessutom har världens resurser och pengar från staten.. För att hantera sådana situationer, nu har dem tappat ännu mer trovärdighet hos mig iallafall !!! Må Gud vara med dig min vän( Allah yardimcin olsun)"
(Inlägg på Facebbooksidan till rånaren som ligger på sjukhus)
Ungarna lever i föreställningen att svenska staten och samhället har obegränsade resurser. Bara att ta för sig...
Senast redigerad av Akademica 2013-01-06 kl. 03:08.