2013-01-06, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitsmer
Hur tror du rånare i framtiden kommer att agera när de kommer ut till flyktbilen och finner att det är poliser där?

Inte annorlunda än idag. Det här är inte en unik händelse även om den är ovanlig.
Citera
2013-01-06, 02:47
Medlem
Är det fastslaget att niggeräcklet mördade Kizil?
Vad gör han i så fall ute?
Citera
2013-01-06, 02:48
Medlem
Niramons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip1990
En sak fattar jag inte. Denna Hasan Guven gör ett rån med en person som har dödat hans vän Osman? Iallafall vad man kan se på fb så gillar Hasan Guven"rip Osman Kizil".. Jevla knarkare

VAR och av VEM påstås det att rånoffret är en mördare? Du sprider uppgiften vidare som en trådsanning och försämrar påså vis kvaliteten på den här diskussionen genom att det smyger sig in och biter sig fast uppgifter som är rena tramset.
Citera
2013-01-06, 02:48
Medlem
saktaibackarnas avatar
Idioter som anser att polisen gör fel när dom skjuter kriminella avskum. Synd att polisen inte träffade fler av idioterna, i synnerhet i huvudet. Om oskyldiga blir träffade så är det gärningsmännen som bär det absoluta ansvaret och skall dömas för skador som uppstått på grund av deras gärningar.

Jag hoppas att detta sätter ny standard för Svensk polis att skjuta flyende kriminella samt kriminella avskum som förgriper sig på andra med våld.

Sen så kan ni pedofil, rån, misshandel och våldtäktsmän sympatisörer sitta och gråta arslet av er när era kära avskum blir sönderskjutna.
Citera
2013-01-06, 02:49
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av venyl
Nej. Min herre är definitivt inte en anarkist. Snarare en konservativ gubbtjuv.
Jag tror på lag och ordning. Men jag tror också på intelligenta lösningar. Inte pöbelmentalitet.
Polisen i klippet som ligger uppe ger en klar bild. Ingen sköt på dom. All skottlossning som
förekom var polisiär. Om rånarna inte hade tvingats till att byta bil så hade inte allmänheten kommit emellan. Fruktansvärt undfallande, jag tillstår detta. men om vi vill leva i ett tryggt samhälle med ett minimum av våld så tror jag på min tes.

Är kanske inte den intelligentaste lösningen i just denna situation som vi i det här diskuterar att så snabbt som möjligt avvärja vålds- och dödshotet och ev framtida våld i spåret av detta brottlingarna SJÄLVVALDA scenario så snabbt och med så lite våld som möjligt?
Och det då dessutom med hjälp av den enda myndigheten som i fredstid får bruka dödligt våld inom Svea rikes gränser?
Att resultatet nu är att en person ligger allvarligt skadad är naturligtvis beklagligt, men i och med det OMEDELBARA skyddet för allmänheten och sig själva som polisen i det här fallet upprättar med sin verkanseld mot brottslingen måste väl ändå ses som en rätt och riktigt beslut? Tycker du inte?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Glock
Mycket oriktig info och falska anspelningar har jag nu läst mig igenom.

Jag var på plats när det skedde, tittade även på Audin efter flykten och vet precis vart skotten satt.
Vill inte avslöja vem jag är men detta är fakta, gör vad ni vill med informationen.

1. Rånarna sköt första skottet
2. Den skjutna blev ej överkörd utan släpades med ca 1 meter.
3. Bytet blev 3 väskor med uppskattningsvis 50kg(!) guld
4. Rånarna bröt armen av butiksägaren Mario
5. Båda framdäcken sköts sönder av Polis
6. Rånaren blev skjuten framifrån genom bildörren där han tog skydd.
7. Polis kom springandes bla via Luna gallerian som ligger mellan polishuset och Telge huset.
8. Poliserna på plats var klädda i arbetsbyxa från Blåkläder och dessa 3 (Inte 5-8st) tillhör en specialenhet inom NOVA. Var i stan i annat ärende och var nära.

Det var aktivitet dagen innan med helikopter över stora delar av Södertälje, bla över motorvägen, Moraberg samt Ronna. Detta pågick många timmar.
Det var även markresurser i rörelse.

Poliserna på plats visste vad de gjorde.

Äntligen någon med fakta efter 5000 inlägg som inte är så trovärdiga! Alltså, allt låter ju rimligt i din lista förutom det där med guldet! Varför skulle en butik ha 50 kg guld?! guld/pengatvätt eller vad??
Citera
Medlem
Chansirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Det är juridiskt helt rätt, och i det här läget även polistaktiskt, att i laga befogenhet skjuta mot bilen för att stoppa den. Rånarna är misstänkta för grovt rån, och mordförsök om de sköt mot polisen och därmed är reglerna kring laga befogenhetsskjutning i skjutkungörelsen tillämpliga. Att bilen sköts sönder gjorde även att de fick dumpa den vilket försenade rånarna och antagligen gjorde att de lämnade teknisk bevisning efter sig i bilen(istället för en uppeldad eller gömd bil).

Vapnet ser äkta ut men kan vara en attrapp. Jag har hållt i både äkta vapen och attrapper. Är de av bra kvalite kan man inte se skillnad om man inte plockar isär dom. Dessutom finns det många vapen gjorde för t.ex. knall eller gaspatroner som borrats upp till att passa skarp ammunition. Alltså attrapper som gjorts om till skarpa pistoler.

Notera att "vi" inte kännt nödvärn. Jag är polis inte medlem av ett gigantiskt nätverksmedvetande. Jag jobbar i Göteborg och upplevde varken nödvärn eller laga befogenhet när rånet inträffade eftersom jag var på jobbet i Gbg och helt ovetandes om att ett väpnat rån samtidigt inträffade i Sthlm.

Okej, tack för svaren! En sista fråga, hur länge brukar en internutredning inom polisen pågå?
Citera
2013-01-06, 02:52
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garganiac
Vafan!!! Det handlar inte om att släppa rånarna fria shit va många det är här som bara snackar massa skit! Det handlar om att inte utsätta allmänheten för fara. Rånaren är absolut INTE intresserad av att skjuta någon då det förmodligen skulle ge honom livstid! Han tar ju knappast med sig en slangbella vem fan ska han skrämma med den, jag tycker absolut inte om kriminella men polisen är makt missbrukande idioter som alltid tror dem kan göra hur dem vill har en mängd exempel från mitt eget/bekantas liv och jag är en laglig hårt arbetande människa. Jag tycker han gjorde fel som pepprar hur fan som helst mitt i centrum, alla som skjutit med pistol vet hur lätt det är att missa på långt håll vad fan händer då om det står en unge eller nån annan där!!!!

Herregud - hur gammal är du, 16, eller? Lär dig det svenska språket innan du sätter dig på några moraliska, höga hästar, lille vän! Jag får ont i ögonen av ditt sätt att skriva...

Hur vet du att rånarna inte skulle börja skjuta när de i ett senare läge känt sig än mer hotade/pressade i den uppkomna situationen, en situation de själva skapat - och då självklart får stå till svars för...

Varför skall polisen vänta på att bli beskjuten och möjligtvis skadad eller dödad? Eller någon annan civil, för den sakens skull?
Citera
2013-01-06, 02:54
Medlem
VonMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niramon
VAR och av VEM påstås det att rånoffret är en mördare? Du sprider uppgiften vidare som en trådsanning och försämrar påså vis kvaliteten på den här diskussionen genom att det smyger sig in och biter sig fast uppgifter som är rena tramset.

Kan du läsa om igen vad Filip skrev?
Citera
2013-01-06, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Inte annorlunda än idag. Det här är inte en unik händelse även om den är ovanlig.

Som rånare hade jag nog tänkt likadant som polismannen som blev siktad på, dvs polisens liv eller mitt, nu gäller det att skjuta först och för att oskadliggöra hotet.
Men eftersom det inte är mitt yrke så behöver jag ju egentligen inte sätta mig in i det sån tur väl är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chansir
Okej, tack för svaren! En sista fråga, hur länge brukar en internutredning inom polisen pågå?

Det är något av en "hur långt är ett snöre" fråga. De kan pågå i evigheter eller avslutas fort beroende på händelsen. Jag har dock ingen kunskap om "normal"längden. Men internutredningen i det här fallet avslutas nog när händelseförloppet blivit så utrett som möjligt och vapenundersökningarna (både på GM´s och polisers vapen) är avklarade. Möjligt att den avslutas innan vapenundersökningarna är klara också. Som det verkar nu kan jag inte se att någon skälig misstanke finns utan endast att en rutinutredning genomförs pga att tjänstevapen använts.
Citera
Medlem
Han som plockades in i Nürsborg lär väl vara Abou, Brushan eller Len.

För övrigt: stals 50 kilo guld har nog butiksägaren ett stort problem just nu.

Den där verksamheten har ju inte täckning för sånt. Aldrig att Mario i Södertälje förfogar över lagligt guld för 20 mille...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in