2013-01-05, 22:07
Medlem
Gm:s vapen är en atrapp!
Finns en bra bild där vapnet ligger kvar på marken (se tidigare inlägg i tråden) där man ser att magasinet är skarvat i längs med hela böjen. Riktigt magasin är inte skarvat där!
Man hör även att det aldrig avfyras något av den kalibern.
Citera
2013-01-05, 22:07
Medlem
LordChesterfields avatar
Vad har ni att säga om planeringen av rånet? Tycker några punkter verkar oklara:

Rånarna drog därifrån i den skottskadade bilen som de givetvis var tvugna att dumpa. De tvingas då stoppa en bil på gatan och sno den. Borde de inte ha haft en flyktbil stående? Även om inte den första bilen hade blivit skjuten hade de ju behövt byta för att inte bli igenkända?

Anledningen till att polisen var där så snabbt på plats är enligt polisen själva att det ligger en polisstation precis i närheten. Nog måste det väl finnas guldaffärer som inte ligger granne med polisstationer? Varför valde dem en som gör det?

Hur mycket kan man egentligen få från en vanlig guldbutik? Oavsett om rånarnas vapen var äkta eller inte borde de väl ha insett att såna tunga vapen kommer leda till att det blir en jäkligt stor polisinsats. Hade det inte varit smartare att bara ta med sig varsin handpistol? - rånarbytet hade antagligen blivit exakt detsamma men polisen hade inte upplevt hotet lika stort och kanske inte behövt skjuta.

Varför hade de parkerat bilen så att de skulle bli tvugna att backa ut? Verkar osmidigt när de istället hade kunnat backa in innan rånet och sen bara komma iväg snabbt efteråt.

Fler kommentarer om planeringen av rånet? Hur lång tid tror ni de tagit att planera ihop det här?
Citera
2013-01-05, 22:08
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Ehe, nej det är nästan alltid bättre med en AK än en pistol i en eldsrid. Finns några undantag där det handlar om extremt korta avstånd.

De flesta skjuter två riktade skott snabbare med en AK än en pistol och att det skulle ta längre tid att inta en skjutställning med AK är också helt fel

Avstånd -15m= Pistol. Avstånd +15m= AK.
Citera
Medlem
För bli lite ontopic igen. Jag har några frågor och funderingar:

1. Finns det i något filmaterial nått som tyder på att poliserna uppger att de är poliser? Jag har inte hört det.

2. När stängs bakluckan? Det ser ut att vara ett kulhål mitt i bakrutan, är detta ett separat skott, eller är det utgångshålet från de skott som träffar framrutan?

3. Hur lång tid tar rånet från det att bilen stannar utanför tills de kör iväg igen?

4. Hur långt är avståndet från bilen till Guldbutiken?

5. Vad är adressen till den plats där bilen stod vid skjutningen?

6. Vem tog bilderna på den skjutne snett uppefrån? Det är onekligen ett kanonläge med skarpa bilder. Hur lång tid efter själva skottlossningen är dessa tagna?

7. Kan någon göra en Eniro-kartlänk till platsen så att man kan skapa sig en uppfattning om hur det ser ut på plats?

8. Det fanns en bild med tekniker som hade placerat ut små gula skyltar runt den plats där polisen sköt ifrån. Jag kan inte hitta den igen. På bilden fanns det skyltar med bokstäver från A-H. Ligger nära till hands att tro att det var polisens tomhylsor man märkte upp. Är det nån som vet vilken bild jag menar? Skulle vara intressant att se fler bilder ur den serien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonytord01
http://m.expressen.se/nyheter/utredning-av-ran-i-brakne-hoby-drar-ut-pa-tiden/?partner=www

Läs också, lite längre ner.
samma sak
där som här. snuten har fått nog. ett skott i pannan blev det här också.
han som blev skjuten av snuten bar svensk och även han blev överkörd av sina vänner.
Skottlossningen som skedde i sthlm stad. snuten har fått nog ordentligt.
Men jag vet att nästa gång så skjuter rånarna snuten i pannan först. våld föder våld
så du tycker att polisen ska dalta med rånare och annat löst folk?
Dom kanske skall sätta in DIALOG poliser nästa gång
Citera
2013-01-05, 22:09
Medlem
typ0s avatar
Även om polisen går ut med att de inte hade span på just den gruppen, så tvivlar jag på sanningshalten i det. Det är ju absolut inte ohört att polisen förnekar span när de fortfarande har ett pågående uppdrag som de inte vill röja.

Tror definitivt att polisen hade span på dom och andra i deras vänkrets/gäng (och har det fortfarande).
Citera
2013-01-05, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Har följt tråden och har en fundering. Läser nämligen att många tycker att polisen har gjort sitt jobb. De skjuter i en skarp situation. Fick polismannen order/klartecken att skjuta en av rånarna? Nu kunde de övriga bara ta bilen och åka vidare. I ett sådant trängt läge måste risken för gisslan vara ganska stor. Jag förstår faktiskt inte varför polisen inte bara följde efter rånarna i bil med hjälp av helikopter. Skottlossning mitt i centrum vid lunchtid i en stad med 90 000 invånare ? Obegripligt ! De hade inte situationen under kontroll helt klart.

De fick i alla fall full kontroll över en av idioterna som orsakat hela situationen.
Citera
2013-01-05, 22:10
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chansir
Har du sett hur rånarnas bil ser ut? Det finns två skotthål i framrutan, precis i huvudhöjd. Kände polisen sig fortfarande hotade av rånarna trots att rånarna satt sig i bilen och påväg därifrån?
Nej, det tror jag fan inte. Det var skjutglada snutar som fastnade i skottlossnings mode och inte kunde sluta avlossa skott. Vad jag tycker är väldigt märkligt är att rånarna inte ens verkar ha besvarat polisens skott. Ändå fortsätter polisen skjuta? Polisen kunde ju förfan inte ens sluta trycka på avtryckaren efter rånarna lämnat platsen... Eh.. Helt jävla sjukt.

Hur vet du att skotthålen i vindrutan inte kom i en tidigare sekvens, när rånarna inte satt i bilen? Polisen har ju uppenbarligen försökt demobilisera bilen genom att skjuta sönder däck osv; kanske siktade på kylaren men träffade framrutan?
Citera
2013-01-05, 22:11
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/polischefen-det-var-ratt-att-skjuta/
Citera
Medlem
Ny film från rånet. Har inte sett den förr.

http://www.liveleak.com/view?i=d60_1357379944
Citera
Medlem
Kan någon bekräfta att en riktig AK inte har det främre fästet på remmen ute på pipan utan längre bak? Se inlägg 5171
Citera
2013-01-05, 22:12
Medlem
Muhamedssons avatar
Jag är förvånad att svensk polis tar för sig. Var tog de riktiga vapnen vägen? De som polisen måste tigga sig till? Jag ska skicka en ros till polisen i Södertälje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in