2013-01-06, 22:35
Medlem
Benny76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Jag sitter inte inne på någon oåtkomlig insideinfo. Däremot så har jag vänner som bor i Fittja och rapporterat om att det rört sig om diverse skumraskaffärer hos Mario, möjligtvis pengatvätt.

Vad jag har hört så gick rånet väldigt lugnt till. Ingen blev skadad och mina ''kontakter'' där rapporterade om att Mario agerade som att inget hade hänt dagen efter.

Hade inte guldsmeden i Södertälje väldigt låg omsättning? Det har (vad jag förstått) Mario också. Det handlar i sådana fall om pengatvätt och försäkringsbedrägeri. Det kan även förklara varför rånarna anföll så nära polishuset. Det var inte ett ''rån'' egentligen, det skulle bara se ut som det.

Det är lite utav ett långskott, men det kan finnas finnas substans i det jag säger. Nu måste jag också fråga en sak, teorin faller lite på hurvida svaret blir. Varit lite olika uppgifter om det.

Sköt rånarna, ja eller nej? Om de inte sköt, så kan mycket väl vapnen vara attrapper...

En bruten arm men det kanske var uppgjort,sen springa ut vifta med armarna och sparka till rånaren och sen dra till med med att nu har jag fått nog och stänger butiken.ja,nog verkar som lite teater.
Citera
2013-01-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Six10
Kanske pucktvåa men Aftonbladet har publicerat en artikel där en nära släkting berättar att läkaren har berättat att hoppet är ute för han som fick en bula i skallen.
Såg att det ser illa ut
Citat:
– Läkarna har sagt att det inte finns något hopp, säger en anhörig.
Lite otur att det tydligen var en bra kille som sköts (om man får tro dom opartiska uttalandena)
Citat:
Flera av hans släktingar och vänner beskriver honom som en ödmjuk, trevlig, vänlig kille.

Ingen kan tro att han kunde begå ett rån.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16027112.ab
Citera
2013-01-06, 22:36
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
I första videon hör man att han skjuter först.

http://www.liveleak.com/view?i=7d4_1357337618

Då minskar min teoris trolighet en aning. Om det rörde sig om försäkringsbedrägeri så tror jag inte att ''rånarna'' skulle varit beväpnade på riktigt.

Kan ju röra sig om bedrägeri och rån dock.
Citera
2013-01-06, 22:36
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrVasaru
Skulle kunna vara någonting, fått konfirmerat att det inte är Hornstull det gäller. Måste vara Norge.
Stämmer bra det enligt denna norska artikel.
http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article6911603.ece
Citera
2013-01-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Såg att det ser illa ut

Lite otur att det tydligen var en bra kille som sköts (om man får tro dom oberoende uttalandena)

Alla vi har olika sidor i olika situationer. Killen var kanske ödmjuk och trevlig gentemot sina vänner och släktingar. Men det betyder inte att han var det i andra sammanhang.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akabelieve
Allt detta tjat om guldet. Nej, det fanns inte ens i närheten av 50 kg guld i butiken som vissa här påstår. Så nu släpper vi den diskussionen, tack.

Perfekt! Då kan vi kan återgå till att diskutera huruvida polisen gjorde rätt eller inte.

Eftersom du vet kanske du kan upplysa om hur stort bytet var och hur mycket guld som fanns i butiken.
Citera
Medlem
RobieBwois avatar
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10072108

En släkting undrar varför polisen inte sköt i foten istället...
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Hade Troian varit polis/militär och manövrerat in sej i ett läge där han tvingats dra sitt vapen hade han troligen tvekat så länge att initiativet övergått till motståndaren och troligen själv fallit offer.

Den som väljer att hota med vapen är den som startar den process där slutligen två grupper står mot varandra och försöker få ett psykologiskt övertag över den andra.

Det gör man bara med ett resolut och beslutsamt agerande där man inte viker, vilket förmår motståndaren att tveka. Den som tvekar förlorar.

Vill man inte hamna i den situationen drar man inte vapen och hotar inte med dem.

Jag skulle säga att 2 regler gäller här:
1. Riktar du ett vapen mot någon så ska du också vara beredd att skjuta, annars ska man ALDRIG rikta ett vapen mot någon.
2.Hamnar du i ett "dödläge" där båda riktar vapen mot varandra så skjut inom 3 sekunder motståndaren och då helst i huvudet. Annars är risken allt för stor att du inte överlever situationen.
Citera
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karate-Kalle
Varför tiger polisen om ett tal om ifall AK var äkta eller replika fortfarande?

Vi kanske anar en konspiration där de ämnar byta ut det fiktiva vapnet mot ett äkta istället så polisens skott blir mer legitimt

Allvarligt talat så kanske man har valt att vänta med att analysera vapnet till efter helgen då den är i säkert förvar eller så har det redan gjorts men man väljer att inte gå ut mer resultatet ännu men under de närmaste dagarna bör det klarna om det var ett riktigt vapen eller ej.
Citera
2013-01-06, 22:38
Medlem
PseudonymouZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akabelieve
Allt detta tjat om guldet. Nej, det fanns inte ens i närheten av 50 kg guld i butiken som vissa här påstår. Så nu släpper vi den diskussionen, tack.

Då vet du givetvis hur mycket guld de egentligen kom över?

Du har ju koll på detta, du vet precis hur det ligger till, ändå skriver du ingenting om just den saken.
Citera
2013-01-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du får komma ihåg att Flashback är ett forum för diskussion. Det är inte ett krav att i varje enskild fråga som diskuteras ska man ha en klar åsikt när man ger sig in i diskussion. Verkligheten är ofta allt för komplex för att jag okritiskt och utan förbehåll ska stöda ena parten i en konflikt. Det går att se saker ur olika perspektiv.

Jag har redogjort för varför polisens agerande kan ifrågasättas. Hade den allmänna stämningen i tråden istället varit exempelvis att det var fel av polisen att skjuta, eftersom rånarna själva (vad det verkar) inte hade avlossat något skott så skulle jag naturligtvis argumenterat detta.

Ja.. vi får vara glada för att du inte gödslar tråden med olika Facebook-sidor frågandes: Kan det vara han? Vilket har hänt tidigare.

Du har fört fram din påhittade opartiskhet och försök att hetsa media att granska polisen så det räcker nu.

Det är väl ingen som är så korkad att de inte förstår att Polisen hade alternativ?

Kan komma på hur många scenarier som helst men jag kan däremot inte ens gissa konsekvenserna för olika agerande, det kan såklart inte heller du hur mycket du än vill påskina att det skulle kunna vara så.

Det vi har i handen är däremot vad som hänt, alternativa lösningar och övrigt filosoferande kanske passar bättre i en tråd där man faktiskt diskuterar annat än det brott som begåtts?
Citera
2013-01-06, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av viking39
I AB är dessa grovt kriminella alltid snälla
Citat "Flera av hans släktingar och vänner beskriver honom som en ödmjuk, trevlig, vänlig kille."

Hur är dom andra då kan man undra från dom länderna ,om han som springer runt o rånar och skjuter med automatvapen räknas som så snäll ? Släkten kommer säkert o stämma polisen blir dyrt som fan för samhället :-(

Han blir förmodligen martyr och hjälte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in