Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-21, 18:44
  #1093
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Jag har en MacBook Pro Retina mid -14 2,6 GHz Dual Core Intel Core i5, 8 GB 1600 MHz DDR3.

Jag använder den för vardagligt bruk, laddar ner film, streamar film inget spelande eller annat tungt arbete. Tycker man verkar få mycket mer för pengarna begagnat med de låga kraven jag har.
Har alltid varit nöjd men batteriet är helt dött typ.

Jag funderade först på att byta batteri men såg att de begagnade inte kostade många tusenlappar.

Jag söker tips på vilken som är mest prisvärd? Önskar att den är minst lika bra men helst bättre än min nuvarande så klart. Jag vill helst inte lägga 10k men 5-8k beroende på prestanda.
Jag tar tacksamt emot tips på vilken jag borde jag leta efter?

En MacBook Air M1 (Apples egenutvecklade processor) borde passa dig bra. Den slår din nuvarande dator med hästlängder i prestanda och har bra batteritid. Det finns några på Blocket för runt 8000 kr. Sen finns det MacBook Air med Intel-processor från 2018 typ, för runt 5000 kr. Inget dåligt köp heller, man behöver kolla så att batteriet är ok oavsett vad man köper,

https://support.apple.com/sv-se/guid...lp/mh20865/mac
Citera
2023-03-21, 20:44
  #1094
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
En MacBook Air M1 (Apples egenutvecklade processor) borde passa dig bra. Den slår din nuvarande dator med hästlängder i prestanda och har bra batteritid. Det finns några på Blocket för runt 8000 kr. Sen finns det MacBook Air med Intel-processor från 2018 typ, för runt 5000 kr. Inget dåligt köp heller, man behöver kolla så att batteriet är ok oavsett vad man köper,

https://support.apple.com/sv-se/guid...lp/mh20865/mac
Började kolla lite på Marketplace och såg att de fanns M1 modeller. De måste ju vara ett roligt lyft från min -14.

Ska läsa på lite om dessa, men ser ju att M1 Air 2020 ligger på runt 10000 :- från butik. Är det dumsnålt att köpa en begagnad för 7-8k..? Jag tycker min har funkar så väl i snart 10 år att det kändes mest naturligt att spara lite pengar på begagnat. Batteriet är väl de viktigaste.

Hakar upp mig lite på att min är 2,6GHz och många modeller har lägre. Men det kanske inte spelar så stor roll som jag inbillar mig.
Citera
2023-03-22, 08:39
  #1095
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Började kolla lite på Marketplace och såg att de fanns M1 modeller. De måste ju vara ett roligt lyft från min -14.

Ska läsa på lite om dessa, men ser ju att M1 Air 2020 ligger på runt 10000 :- från butik. Är det dumsnålt att köpa en begagnad för 7-8k..? Jag tycker min har funkar så väl i snart 10 år att det kändes mest naturligt att spara lite pengar på begagnat. Batteriet är väl de viktigaste.

Hakar upp mig lite på att min är 2,6GHz och många modeller har lägre. Men det kanske inte spelar så stor roll som jag inbillar mig.
Fråga efter battericyklar när du köper från marketplace och liknande.
Citera
2023-03-22, 18:27
  #1096
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Fråga efter battericyklar när du köper från marketplace och liknande.
Tack det ska jag fråga efter.

Är fundersam på en annons på Tradera MacBook Pro M1 2020.
https://www.tradera.com/item/302393/...ok-pro-2020-m1

Han har "köp nu" för 7000:-. Han har skickat bilder på den via chatten, han ska ta bild på battericyklerna när han kommer hem säger han. Men han sa ca 130 men skulle återkomma om det.

På bilderna ser den inte ens smutsig ut, men de måste väl va något lurt? Har man någon säkerhet när man handlar genom tradera? Tycker Air går för 7-8k och Pro någon tusen över.

Varför säljer han den för 7000:-?

Edit: Jag kan ha fel om priserna sett några få annonser sen igår bara. Men en extra flashback åsikt hade ju vägt tungt.
__________________
Senast redigerad av JoeL431 2023-03-22 kl. 18:39.
Citera
2023-03-24, 22:44
  #1097
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Tack det ska jag fråga efter.

Är fundersam på en annons på Tradera MacBook Pro M1 2020.
https://www.tradera.com/item/302393/...ok-pro-2020-m1

Han har "köp nu" för 7000:-. Han har skickat bilder på den via chatten, han ska ta bild på battericyklerna när han kommer hem säger han. Men han sa ca 130 men skulle återkomma om det.

På bilderna ser den inte ens smutsig ut, men de måste väl va något lurt? Har man någon säkerhet när man handlar genom tradera? Tycker Air går för 7-8k och Pro någon tusen över.

Varför säljer han den för 7000:-?

Edit: Jag kan ha fel om priserna sett några få annonser sen igår bara. Men en extra flashback åsikt hade ju vägt tungt.
Ja, du har säkerhet om du kan bevisa att säljaren ljuger så kan du reklamera köpet via dom. Vann du den?
Citera
2023-08-05, 18:31
  #1098
Medlem
JoeL431s avatar
Jag har inte köpt någon ny dator ännu. Är fortfarande intresserad av en begagnad M1 13".

Jag ser att en Pro modell med 8gb RAM ligger i samma prisklass som en Air 16gb RAM. Är det någonting som ger fördel åt Air'en?

Som jag skrivit tidigare jobbar jag inte med något tungt i laptopen så antar att det inte spelar någon större roll. Men vilka fördelar samt nackdelar finns det mellan dessa två modeller.
Batterilivet ska naturligtvis ligga högt oavsett. Helst 95%+.
Citera
2023-08-05, 21:36
  #1099
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Jag har inte köpt någon ny dator ännu. Är fortfarande intresserad av en begagnad M1 13".

Jag ser att en Pro modell med 8gb RAM ligger i samma prisklass som en Air 16gb RAM. Är det någonting som ger fördel åt Air'en?

Som jag skrivit tidigare jobbar jag inte med något tungt i laptopen så antar att det inte spelar någon större roll. Men vilka fördelar samt nackdelar finns det mellan dessa två modeller.
Batterilivet ska naturligtvis ligga högt oavsett. Helst 95%+.
Om skärmen är lika stor och du inte arbetar tungt, så köp för guds skull en Air.
Citera
2023-08-06, 13:28
  #1100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Jag har inte köpt någon ny dator ännu. Är fortfarande intresserad av en begagnad M1 13".

Jag ser att en Pro modell med 8gb RAM ligger i samma prisklass som en Air 16gb RAM. Är det någonting som ger fördel åt Air'en?

Som jag skrivit tidigare jobbar jag inte med något tungt i laptopen så antar att det inte spelar någon större roll. Men vilka fördelar samt nackdelar finns det mellan dessa två modeller.
Batterilivet ska naturligtvis ligga högt oavsett. Helst 95%+.

Ja 16 GB RAM är en enorm fördel för airen, och om du inte jobbar med något tungt dessutom så är förmodligen Air perfekt för dig.
Sen finns det andra faktorer som kanske kan spela roll, jag gissar du jämför med 13” Pro nu som egentligen inte är pro annat än att den har en fläkt och där med kan köra hårdare belastning kontinuerligt men det är exakt samma processor i maskinerna i övrigt och då är valet solklart tycker i alla fall jag, jag hade tagit en 16 GB Air alla dagar i veckan.

Går du upp till de större pro modellerna som 14 eller 16 så pratar vi inte längre samma processorer även om de heter lika, M1 / M2 Pro har en helt annan topologi än M1/M2 dessutom är skärmarna på de dyra pro modellerna ljusår bättre än de billigare modellerna.

Med det sagt så är bas modellerna på M1 och M2 fortfarande väldigt snabba jämfört med det mesta andra du hittar på marknaden.

Edit:

Glömde addressera batteriliv, jag är iofs fortfarande lite förvirrad om vilken modell vi pratar om här, men personligen har jag både air och pro macbook och gillar dom av olika anledningar men om jag var tvungen att välja så hade jag valt air, det är en av de bästa datorer jag ägt (och jag har/haft många).

Air får jag ut ungefär 13-15 timmar på beroende på årstid (Skärmbelysningen i första hand som spelar roll).
Där med inte sagt att pro modellerna har dålig batteritid heller och fläkten behöver du inte oroa dig för för den hörs inte, men pratar vi 13” Pro jämfört med Air så välj Air.
Angående minne så är 8GB ok om du bara surfar eller så, men eftersom du aldrig kommer kunna uppgradera minnet och att grafikchipet på M datorerna använder samma minne så är 16GB värt massor när/om du börjar göra tyngre saker eller vill spela osv.

Skriver du bara i ordbehandlare, surfar osv klarar du dig på 8GB utan problem.
__________________
Senast redigerad av JohnnyMnemonic 2023-08-06 kl. 13:36.
Citera
2023-08-07, 17:59
  #1101
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja 16 GB RAM är en enorm fördel för airen, och om du inte jobbar med något tungt dessutom så är förmodligen Air perfekt för dig.
Sen finns det andra faktorer som kanske kan spela roll, jag gissar du jämför med 13” Pro nu som egentligen inte är pro annat än att den har en fläkt och där med kan köra hårdare belastning kontinuerligt men det är exakt samma processor i maskinerna i övrigt och då är valet solklart tycker i alla fall jag, jag hade tagit en 16 GB Air alla dagar i veckan.

Går du upp till de större pro modellerna som 14 eller 16 så pratar vi inte längre samma processorer även om de heter lika, M1 / M2 Pro har en helt annan topologi än M1/M2 dessutom är skärmarna på de dyra pro modellerna ljusår bättre än de billigare modellerna.

Med det sagt så är bas modellerna på M1 och M2 fortfarande väldigt snabba jämfört med det mesta andra du hittar på marknaden.

Edit:

Glömde addressera batteriliv, jag är iofs fortfarande lite förvirrad om vilken modell vi pratar om här, men personligen har jag både air och pro macbook och gillar dom av olika anledningar men om jag var tvungen att välja så hade jag valt air, det är en av de bästa datorer jag ägt (och jag har/haft många).

Air får jag ut ungefär 13-15 timmar på beroende på årstid (Skärmbelysningen i första hand som spelar roll).
Där med inte sagt att pro modellerna har dålig batteritid heller och fläkten behöver du inte oroa dig för för den hörs inte, men pratar vi 13” Pro jämfört med Air så välj Air.
Angående minne så är 8GB ok om du bara surfar eller så, men eftersom du aldrig kommer kunna uppgradera minnet och att grafikchipet på M datorerna använder samma minne så är 16GB värt massor när/om du börjar göra tyngre saker eller vill spela osv.

Skriver du bara i ordbehandlare, surfar osv klarar du dig på 8GB utan problem.
Hej och tack för svar. Jag letar efter en begagnad 13" då det bästa som mäter min budget är M1, antingen Pro eller Air. Men efter ditt svar så kanske jag ska luta mer åt en Air med 16GB RAM.

Sitter på en Pro -14 som jag haft sedan dess födsel. Det är den bästa datorn jag haft och därför tänkte jag kliva vidare i samma spår. Förstod sedan att M1 processorn som kom -20 är helt fantastisk så satte ribban då på en sån.

Alltid haft fördomen (kanske?) att Pro med sin fläkt (o namn) är bättre än Air. Men du skriver att i 13" är det alltså en bättre affär att satsa på Air och kanske då med högre RAM för att pressa fram den bästa modellen för för pengarna?
Jag jobbar inte med något hårt eller tungt program utan det är vardagssurf, streaming, tankar.. Det vanliga. Spelar knappt på datorn men absolut det finns en chans till att jag vill spela nåt.
__________________
Senast redigerad av JoeL431 2023-08-07 kl. 18:01.
Citera
2023-08-07, 20:36
  #1102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Hej och tack för svar. Jag letar efter en begagnad 13" då det bästa som mäter min budget är M1, antingen Pro eller Air. Men efter ditt svar så kanske jag ska luta mer åt en Air med 16GB RAM.

Sitter på en Pro -14 som jag haft sedan dess födsel. Det är den bästa datorn jag haft och därför tänkte jag kliva vidare i samma spår. Förstod sedan att M1 processorn som kom -20 är helt fantastisk så satte ribban då på en sån.

Alltid haft fördomen (kanske?) att Pro med sin fläkt (o namn) är bättre än Air. Men du skriver att i 13" är det alltså en bättre affär att satsa på Air och kanske då med högre RAM för att pressa fram den bästa modellen för för pengarna?
Jag jobbar inte med något hårt eller tungt program utan det är vardagssurf, streaming, tankar.. Det vanliga. Spelar knappt på datorn men absolut det finns en chans till att jag vill spela nåt.

Ja bara en sådan sak som att slippa touchbaren på 13 tummaren är värt något enormt, det är en av de dummaste saker Apple gjort (Precis som en massa annat som Jony Ive hittade på, som att sätta laddningskontakten på undersidan av musen osv.).

Det ända som är bättre med 13" pro:n är som sagt att den har en fläkt och därför klarar kontinuerlig belastning bättre, Airen kan göra sådant också men eftersom den är passivt kyld så blir resultatet att chassit blir märkbart varmt och framförallt så kan inte processorn jobba med absolut max hastighet pga detta så därför kommer pron: vara några procent snabbare på samma operation (om den är långvarig, med långvarig så menar jag 10 minuter eller mer).
Och med värmeutveckling så kan jag garantera att den Pro du har idag blir varmare trots sin fläkt vid motsvarande operation så jag menar inte alls att den blir skållhet men som sagt om du gör långvarigt tunga operationer är så är det inte rätt dator för dig, utifrån vad du skrivit så låter det helt klart som det inte ska vara något som helst problem.

Ja M1 är något fantastiskt snabb jämfört med Intel modellerna, vilket var en av de saker som förvirrade användare då Apples billigaste datorer var snabbare än deras dyraste på processor bundna operationer. Sedan dess har så klart M1 Pro, Max (Pro och Max är identiska i CPU topologi och prestanda, enbart grafik och till viss mån minnesbandbredd som skiljer) och Ultra kommit som "ställt saker till rätta" men fortfarande idag är M1 rejält konkurrenskraftig.
Citera
2024-03-21, 17:53
  #1103
Medlem
GormDenGamles avatar
Är det någon som kan gissa när en ny Mac Mini med M3-chippet kommer?
Läste på någon sida att det kan ske nu i mars/april. Och på en annan sida i sommar.
Någon som vet..?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback