2026-01-19, 06:16
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Är sugen på att köpa min första Mac men vet inte vilken jag skall satsa på då jag bara har haft Pc innan. Den får gärna vara bärbar och den skall kunna hantera bildredigering och jag skall mestadels ha den till mina Apple Vision Pros där bilder skall göras om till 3D men även för att kunna nyttja mina Vision Pros fullt ut. Har en budget på ca 20 000kr men Macen får gärna bara billigare.

Om det måste vara bärbart skulle jag kolla på någon generation äldre MacBook Pro. Amazon har en del i lager, tex. En MacBook Pro med M3-pro chip, 18GB ram och 512 GB lagring:

https://amzn.eu/d/amLvm6G

Kan du tänka dig stationärt kan man plocka ihop en MacMini M4 med 24 GB minne och 512 GB lagring för ca 14.000 kr, då har du pengar över till skärm och tangentbord (om du inte redan har dom prylarna).
Senast redigerad av Rassa 2026-01-19 kl. 06:39.
Citera
2026-01-24, 14:22
Medlem
Tavastehuss avatar
Vad är en Mac Pro ”Soptunnan” från 2015 med följande specs värd och vilka användningsområden kan den tänkas ha?

・ CPU: Intel Xeon E5 3.7GHz
・ RAM: 16GB 1866MHz ECC (4GB x 4)
・ GPU: AMD FirePro D300 Dual (2 installed)
・ SSD: 256GB

Finns en i hyggligt skick för motsvarande 1200 kr. Tycker det låter som ett bra pris. Man kunde använda den istället för Minin från samma tidsperiod tänkte jag och samtidigt få en liten boost.

Lirar Linux tillfredsställande på den? Strömförbrukning?
Citera
2026-01-24, 15:53
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Vad är en Mac Pro ”Soptunnan” från 2015 med följande specs värd och vilka användningsområden kan den tänkas ha?

Finns en i hyggligt skick för motsvarande 1200 kr. Tycker det låter som ett bra pris. Man kunde använda den istället för Minin från samma tidsperiod tänkte jag och samtidigt få en liten boost.

Allt beror på var man är, vad man har, vad man önskar och vad man behöver.

1200:- för en sådan är väl kanske 8% av ursprungspriset = kaffepengar.
1200:- för en Mac utan M-chip är att bränna upp pengar.

Du, med dina behov och resurser, väljer vad som är rätt.

Personligen hade jag, i ungdomen (då jag hade sparsamt på kontot) övervägt - och kanske lutat åt - att slå till.
Idag då jag kan köpa vad jag vill - aldrig en chans i helvetet.

Där någonstans.. finns kanske du.
Citera
2026-01-24, 17:36
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Med OpenCore Legacy Patcher kan du köra macOS Sequoia och få grafikacceleration även på den gamla burken. Linux kan funka ok men det kan bli en del pillande för att få alla drivrutiner på plats. Lite tips från någon som har installerat Ubuntu på en Mac Pro Late 2013:

https://forums.macrumors.com/threads/linux-on-a-2013-mac-pro.2439072/?post=33719229#post-33719229

Det bör gå att hitta RAM-moduler billigt så att man kan få 32 eller 64 GB.
Citera
2026-01-25, 00:01
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Allt beror på var man är, vad man har, vad man önskar och vad man behöver.

1200:- för en sådan är väl kanske 8% av ursprungspriset = kaffepengar.
1200:- för en Mac utan M-chip är att bränna upp pengar.

Du, med dina behov och resurser, väljer vad som är rätt.

Personligen hade jag, i ungdomen (då jag hade sparsamt på kontot) övervägt - och kanske lutat åt - att slå till.
Idag då jag kan köpa vad jag vill - aldrig en chans i helvetet.

Där någonstans.. finns kanske du.

Där har du fel. Inget ont om M, men det finns definitivt användningsområden för äldre Macar. De blir som nya med Linux.

Nu hann någon annan före så ingen soptunna för min del denna gång. Vilket var bra. Den verkar krånglig på många sätt. MEN den har potential som bokstöd - precis som G4 Cube. Men då räcker det med en ”junk” för någon sketen hundralapp.

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Med OpenCore Legacy Patcher kan du köra macOS Sequoia och få grafikacceleration även på den gamla burken. Linux kan funka ok men det kan bli en del pillande för att få alla drivrutiner på plats. Lite tips från någon som har installerat Ubuntu på en Mac Pro Late 2013:

https://forums.macrumors.com/threads/linux-on-a-2013-mac-pro.2439072/?post=33719229#post-33719229

Det bör gå att hitta RAM-moduler billigt så att man kan få 32 eller 64 GB.

Tack, men personligen vill jag aldrig använda Mac OS’ gränssnitt igen. Den blaffiga docken går ju att dölja, men menyraden är en relik som Apple av någon anledning vägrar släppa. Jag stör mig på att något ”hänger” över mig på skärmen. Gnome går alltså bort likaså.
Citera
2026-01-25, 00:06
Medlem
Bando-Meidos avatar
Citat:
Den blaffiga docken går ju att dölja, men menyraden är en relik som Apple av någon anledning vägrar släppa.

System Settings > Control Center > Automatically hide and show menu bar
Citera
2026-01-25, 00:07
Medlem
Bando-Meidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Är sugen på att köpa min första Mac men vet inte vilken jag skall satsa på då jag bara har haft Pc innan. Den får gärna vara bärbar och den skall kunna hantera bildredigering och jag skall mestadels ha den till mina Apple Vision Pros där bilder skall göras om till 3D men även för att kunna nyttja mina Vision Pros fullt ut. Har en budget på ca 20 000kr men Macen får gärna bara billigare.

MacMini. Maxa minne.
Citera
2026-01-25, 08:01
Medlem
systems avatar
Citat:
Där har du fel. Inget ont om M, men det finns definitivt användningsområden för äldre Macar. De blir som nya med Linux.

Sant. Helt sant. Men då är det inte längre en Mac, från mitt perspektiv.

Missförstå mig rätt. Jag är helt för att använda/återanvända hårdvara till det inte längre är möjligt. I detta fallet utgick jag från att Macen fortfarande skulle vara en Mac.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in