• 17 187 online
  • 1 139 609 medlemmar
  • 59 030 149 inlägg
2012-12-25, 00:40
Medlem
smurfehs avatar
Hej!

Efter tidigare omröstning visade det sig lämpligt för en större tråd gällande köptips kring mb/mbp/mba etc - således kör vi en stor tråd för detta fr.o.m. nu! Nya trådar kommer antingen flyttas till denna tråd eller kastas i PK.

Go ahead!

/mod

En rätt basic FAQ från en anonym användare - vill ni redigera är det bara att höra av er

---------------------

Q: Räcker det med X GB lagring?
A: Det beror på din användning. Vissa klarar sig nätt och jämnt med 256GB medan andra använder 128GB utan problem. Även om externa hårddiskar blir snabbare och smidigare så kan det ändå bara en bra idé att sikta på 128GB som minimum.

Q: Räcker 4 GB RAM?
A: Beror också på din användning. RAM är datorns korttidsminne där t.ex program du startat lagrar data under användningen. Har du mer RAM så kan du köra fler program samtidigt. Lättare användare klarar sig oftast med 4 GB. Om du vill kunna köra tyngre program såsom bild- och videoredigeringsprogram, eller webbläsare med många flikar parallellt med andra program, så är 8 GB en bra minnesmängd. Om du köper en dator där RAM-minnet inte går att uppgradera i efterhand, tänk då på att 8 GB är en investering i mån om framtidssäkring både sett till andrahandsvärde och till att mjukvara utvecklas ständigt och att RAM-användningen följaktligen ökar.

Q: Om jag köper en dator med X GB RAM/lagring och senare inser att det är för lite, går det att uppgradera i efterhand då?
A: Beror på vilken dator du köper. I både Macbook Air och retina-modellerna av Macbook Pro är RAM-minnena fastlödda och går inte att uppgradera i efterhand. På en vanlig Macbook Pro går det att uppgradera både hårddisk och RAM-minne i efterhand. Du kan också installera en extra hårddisk i en vanlig MBP på bekostnad av din Superdrive med en optibay. På rMBP och MBA är det rent tekniskt möjligt att uppgradera lagringen men utbudet av uppgraderingskit är väldigt smalt. Länk: OWC

Q: Vad säger garantin om att uppgradera Macbook:ar i efterhand?
A: Du får byta ut hårddisk och RAM själv på en vanlig MBP. Alla andra ingrepp i Macbook:ar bryter garantin, men skulle du behöva lämna in datorn på en reparation under garantitiden så kan du ofta bara återställa datorn till sitt ursprungliga skick för att kunna "återfå" garantin.

Q: rMBP eller MBP, det är frågan (?).
A: Avvägningen mellan portabilitet och prestanda blir i regel större, ju mindre dator du är ute efter. rMBP är mindre och har en betydligt bättre skärm, men en MBP vinner både på prisvärdhet och hållbarhet, i och med uppgraderingsmöjligheterna. Till prestanda så motsvarar den billigare 13" MBP:n de båda 13" rMBP:arna (samma processorer). Den billigare 15" MBP:n motsvarar den billigare 15" rMBP:n, förutom att grafikminnet i den billigare MBP:n är mindre. Den dyrare 15" MBP:n motsvarar den dyrare 15" rMBP:n.

Q: 13" MBP eller 13" MBA?
A: Även här är det en viss avvägning mellan prestanda och portabilitet. Airen kommer med flashminne som standard medan det är något du skulle behöva betala extra för att få till en MBP. Utöver det så är det olika processorer. På den fronten så motsvarar Airen med uppgraderad processor (i7) den billigare Pro:n.
Senast redigerad av smurfeh 2013-01-06 kl. 16:14. Anledning: -
Citera
2012-12-26, 11:31
Medlem
MacBook Pro 13" - Vilken väljer man?

Hej och god jul!

Jag ska köpa mig en MacBook Pro 13" nu i dagarna, men kan inte riktigt bestämma mig för vilken då det verkar vara en hel del olika modeller.

De två jag jämfört mest är:

Apple MacBook Pro - 2,9GHz DC 8GB 128GB DVD±RW 13"
http://www.prisjakt.nu/produkt .php?p=1283636

och

Apple MacBook Pro - 2,5GHz DC 8GB 128GB 13"
http://www.prisjakt.nu/produkt .php?p=1462856

Priset är nästan desamma, men jag undrar vilken av dessa som är mest värd för den summan. Är den "vanliga" MacBooken med 2.9Ghz mer för pengarna än den "nyare" med Retina display, fast då 2.5 Ghz?

Om ni skulle komma med något annat förslag så jättegärna! Jag skulle helst vilja ha SSD-hårddisk dock! Prisklass mellan 14-16k

Mina användarområden kommer vara för plugg, surfande, PS och liknande designprogram. Möjligtvis något spel men det är inte huvudtanken.

MVH
Citera
2012-12-26, 11:41
Medlem
smurfehs avatar
Trådar sammanfogade.

/mod
Citera
2012-12-27, 18:48
Medlem
Någon som har koll på när nya MBA släpps? Är det värt att vänta?
Citera
2012-12-27, 19:02
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeeOne
http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Air
Citera
2012-12-27, 20:32
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeeOne
123 dagar enligt ovanstående postare. Skulle personligen tippa på en "early 2013"-release för bärbara, antingen MBP eller MBA, eftersom det senast var ett mid-släpp sist (mid 2012 är senaste för både MBP och MBA).

Om du bara funderar på att uppgradera och inte har något akut behov kan det väl vara kul att vänta, lite roligare är det ändå att ha det allra nyaste. Jag skulle förvänta mig att nästa refresh är en mindre iallafall. Den generation som nu är nyast fick ju en hel del sist: ny processorarkitektur (Ivy Bridge) och USB 3.
Citera
2012-12-27, 23:56
Medlem
Hej!

Är denna begagnade MPB värd sitt pris?

Early 2011
I7 quad core 2.0 GHz
4 gig 1333 Mhz ram
glossy skärm
500 gig 5400 rpm hårddisk
2 små repor
Tror batteritiden är bra

Kostar 7500 kr.

Om inte, vad ska jag försöka pruta ner den till?

Har tänkt att uppgradera själv till 16 gig ram och 250 gig SSD + 750 gig 7200 rpm.
Har någon koll på vad det ungefär skulle kosta?
Är det svårt att montera en hårddisk i platsen för cdläsaren?
Citera
2012-12-28, 22:12
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexterday
Hej!

Är denna begagnade MPB värd sitt pris?

Early 2011
I7 quad core 2.0 GHz
4 gig 1333 Mhz ram
glossy skärm
500 gig 5400 rpm hårddisk
2 små repor
Tror batteritiden är bra

Kostar 7500 kr.

Om inte, vad ska jag försöka pruta ner den till?

Har tänkt att uppgradera själv till 16 gig ram och 250 gig SSD + 750 gig 7200 rpm.
Har någon koll på vad det ungefär skulle kosta?
Är det svårt att montera en hårddisk i platsen för cdläsaren?

Jag personligen skulle nog lagt pengarna på en ny, även om andrahandsvärdet är relativt högt på Mac:ar.. Jag lyckades hitta ett fynd för några månader sedan - en mba mid 12, 13" 60SSD för 6000 bagis.. Men ja, jag skulle nog lagt de extra slantarna på en ny, but that's me..
Citera
2012-12-31, 04:24
Medlem
Tips på en mac för ett hyffsat pris som ska användas till största del för musikproduktion?
Citera
2012-12-31, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
123 dagar enligt ovanstående postare. Skulle personligen tippa på en "early 2013"-release för bärbara, antingen MBP eller MBA, eftersom det senast var ett mid-släpp sist (mid 2012 är senaste för både MBP och MBA).

Om du bara funderar på att uppgradera och inte har något akut behov kan det väl vara kul att vänta, lite roligare är det ändå att ha det allra nyaste. Jag skulle förvänta mig att nästa refresh är en mindre iallafall. Den generation som nu är nyast fick ju en hel del sist: ny processorarkitektur (Ivy Bridge) och USB 3.

Yes, blir nog att vänta isåfall! Tackar.
Citera
2012-12-31, 15:13
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseBildoktor
Tips på en mac för ett hyffsat pris som ska användas till största del för musikproduktion?
iMac 27" helt klart. Du kan hitta begagnade för bra priser. Eller så köper du en beggad MacPro.
Citera
2013-01-03, 03:31
Medlem
SailorCalvins avatar
Ok nu ær det dags att byta ut min pc laptop.
Snøat in mig på Mac Book Pro 13" då jag reser vældigt mycket.. Dock ær jag lite i valet och kvalet ang modell. Ær den "dyra" mbp bættre val æn den "billiga" mbp retina? eller ræcker den billigaste mbp?

Jag anvænder datorn till att skriva, surfa, kolla lite film o serier, spotify osv, så problemet med den billiga retinan ær eventuellt att 128 gb hårddisk ær før litet.

Dock tænker jag som så att om man har en ssd før det "dagliga" som spotify och dokument, så har man ændå filmer och annat tungt på extern hdd, vilket skapar en fræsh dator med lagom arbetsutrymme.

Alternativet ær att slippa extern hårddisk och gå før en "dyr" gammal mbp.. Hur mycket ær Retina vært? vad tycker ni om att bara ha 128 gb hårddisk??
Citera