Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-09, 15:16
  #601
Medlem
Brainmydamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Ledsen att jag var otrevlig. De gör väl en vanlig kreditprövning, och om den är okej är det bara att köra.
Märkte inte av att du var otrevlig. Tack för svar.
Citera
2014-08-09, 15:21
  #602
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainmydamage
Märkte inte av att du var otrevlig. Tack för svar.
Jo, jag var ganska arrogant...

Lycka till med ditt köp!

Men kom ihåg: 8 GB i RAM. Och retina ska du ha!

Sen måste jag fråga en sak. Många köper 13". Varför? En 15" är hundra gånger trevligare i längden. Men det är bara min åsikt.

Alternativet är förstås att ta en 13" och ha en 24"-skärm hemma att koppla in. Då funkar det med en hyfsad skärm från Samsung eller LG.

Då har man både smidigheten med en 13" och bekvämligheten med en 24".
Citera
2014-08-09, 15:23
  #603
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Sen måste jag fråga en sak. Många köper 13". Varför? En 15" är hundra gånger trevligare i längden. Men det är bara min åsikt.

Alla kanske inte har nästan 20k att lägga på en dator...?
Citera
2014-08-09, 15:49
  #604
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Alla kanske inte har nästan 20k att lägga på en dator...?

Exakt, det är en sjuhelvetes prisskillnad för två tum. Jag får lite fanboyvibbar av Mugsy efter att ha läst tråden ett tag...
Citera
2014-08-09, 16:18
  #605
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Exakt, det är en sjuhelvetes prisskillnad för två tum. Jag får lite fanboyvibbar av Mugsy efter att ha läst tråden ett tag...
Loooool. Jo, det stämmer ju faktiskt. (Man kan ju äta Vov eller Pussi ett tag så har man råd med världens bästa datorer. Själv kan jag dock rekommendera Whiskas eller Sheba. Bästa kvaliteten för pengarna. Kattmat håller mycket högre klass än hundmat, och det beror på att katter är kräsna med maten medan hundar glufsar i sig vad som helst.)

Men Macarna håller länge, länge... I många år om man sköter dem ordentligt.

När det gäller stora skärmar: Apple själva lade ner 17" MBP. Och det var synd... 17" är underbart.

13" är ju bra om man reser mycket, tar med sig datorn till skolan, i jobbet, på flyget, tåget osv. Smidigare, nättare...

Det är världens nästa bästa dator... efter 15" MBP retina.

Samtidigt kan man inte förneka att 24 eller 27" är mycket trevligt.

Vad man gör är alltså att man...

- köper en 13"
- och en okej skärm

Sen är man hemma!
__________________
Senast redigerad av Mugsy 2014-08-09 kl. 16:24.
Citera
2014-08-09, 21:04
  #606
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy

Det är världens nästa bästa dator... efter 15" MBP retina.

Samtidigt kan man inte förneka att 24 eller 27" är mycket trevligt.

Vad man gör är alltså att man...

- köper en 13"
- och en okej skärm

Sen är man hemma!

Jag får inte mindre fanboy-vibbar efter det inlägget.

Det lär bli en 13", jag har följande skärm hemma så på den fronten är det lugnt.
Citera
2014-08-09, 21:16
  #607
Medlem
Herr-Pumps avatar
Är det någon som vet om det ryktas om nya Time Capsules inom kort? senaste släpptes ju för lite över ett år sedan och jag är sugen på en. Men om det kommer en ny modell inom kort så sklle det kännas onödigt att inte ha väntat
Citera
2014-08-11, 21:29
  #608
Medlem
Hej. Jag kan ingenting om Mac-datorer, allt jag har är förutfattade meningar om att Apples produkter alltid är väldigt bra (efter att ha ägt ett antal iPods och en iPhone). Efter att ha önskat livet ur min PC ett tag så har jag nu bestämt mig för att köpa en Macbook.

Jag kommer att använda datorn till följande:
-skolarbete (pluggar ekonomi)
-surfa
-ladda ned någon serie då och då
-lagra mitt iTunes-bibliotek (för närvarande bestående av 75 GB musik)
-kanske spela något halvgammalt FPS-spel då och då, till exempel Battlefield 2


Då undrar jag, är detta ett bra alternativ för mig?
http://store.apple.com/se_edu_117739...A&step=config#


Mina främsta krav är att datorn ska orka med mitt iTunes-bibliotek, i synnerhet storleksmässigt, samt att den inte ska bli "seg" av de saker jag ämnar använda den till. Jag satsar hellre på en Pro än en Air då jag har hört att Pro lever längre och orkar med lite tyngre uppgifter, utifall att jag i framtiden kommer att behöva den till mer än jag vet idag, säg gärna till om jag har missuppfattat och riskerar att betala onödigt mycket.

En sista fråga: har denna dator någon CD/DVD-läsare, eller måste jag göra något tillägg för att få den möjligheten?

Den som svarar på detta inlägg får både en guldstjärna och ett plus i kanten!
Citera
2014-08-11, 21:46
  #609
Medlem
Macbook, jag redigerar mycket film i Sony Vegas. Är macbook något alternativ? Vilken sort?
Citera
2014-08-11, 22:19
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Hej. Jag kan ingenting om Mac-datorer, allt jag har är förutfattade meningar om att Apples produkter alltid är väldigt bra (efter att ha ägt ett antal iPods och en iPhone). Efter att ha önskat livet ur min PC ett tag så har jag nu bestämt mig för att köpa en Macbook.

Jag kommer att använda datorn till följande:
-skolarbete (pluggar ekonomi)
-surfa
-ladda ned någon serie då och då
-lagra mitt iTunes-bibliotek (för närvarande bestående av 75 GB musik)
-kanske spela något halvgammalt FPS-spel då och då, till exempel Battlefield 2


Då undrar jag, är detta ett bra alternativ för mig?
http://store.apple.com/se_edu_117739...A&step=config#


Mina främsta krav är att datorn ska orka med mitt iTunes-bibliotek, i synnerhet storleksmässigt, samt att den inte ska bli "seg" av de saker jag ämnar använda den till. Jag satsar hellre på en Pro än en Air då jag har hört att Pro lever längre och orkar med lite tyngre uppgifter, utifall att jag i framtiden kommer att behöva den till mer än jag vet idag, säg gärna till om jag har missuppfattat och riskerar att betala onödigt mycket.

En sista fråga: har denna dator någon CD/DVD-läsare, eller måste jag göra något tillägg för att få den möjligheten?

Den som svarar på detta inlägg får både en guldstjärna och ett plus i kanten!

MBP utan retina har cdspelare. Dock har de inte blivit uppdaterade på några år, rekommenderas ej. Jag köpte en MBP 13" med 16GB RAM och med 256GB lagring. Eftersom jag vet att jag inte kommer att lagra mycket så blir 256GB bra. Hursomhelst, MBP med de specifikationerna du länkade kommer passa dig utmärkt, du får fråga dig själv om du tror lagringen räcker. Angånde cd/dvd läsare kan du köpa till en superdrive(tror jag den heter) för 750kr var det nog.
Citera
2014-08-11, 23:19
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
-kanske spela något halvgammalt FPS-spel då och då, till exempel Battlefield 2
Halvgamla spel borde inte vara något problem, men långt ifrån alla spel finns till OS X. I så fall måste man installera Windows på det ena eller andra sättet. Om man behöver Windows för spel är den mest lämpliga lösningen att använda det inbyggda verktyget Bootcamp. Någon Windows-licens ingår dock inte så den får du skaffa på annat lagligt eller olagligt håll.

Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
En sista fråga: har denna dator någon CD/DVD-läsare, eller måste jag göra något tillägg för att få den möjligheten?
Ingen ny Mac har CD/DVD, förutom gammel-Macbook Pro som nämnts, och som alltså är just gammal. Att dagens Macbooks är så tunna har gjorts möjligt av att man slängt ut skivläsare, ethernetport och andra omoderna ting. Det går inte att välja till en inbyggd läsare.

Du behöver inte köpa Apples externa läsare utan vilken som helst duger (även blu-ray-läsare). De är oftast billigare än Apples. Det går även att "låna" en annan dators (både Mac och PC) skivläsare.
Citera
2014-08-11, 23:21
  #612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotaaN
MBP utan retina har cdspelare. Dock har de inte blivit uppdaterade på några år, rekommenderas ej. Jag köpte en MBP 13" med 16GB RAM och med 256GB lagring. Eftersom jag vet att jag inte kommer att lagra mycket så blir 256GB bra. Hursomhelst, MBP med de specifikationerna du länkade kommer passa dig utmärkt, du får fråga dig själv om du tror lagringen räcker. Angånde cd/dvd läsare kan du köpa till en superdrive(tror jag den heter) för 750kr var det nog.

Tack så mycket! Det är svårt att veta. Mitt bibliotek växer inte så snabbt, och det består enbart av musik. Skulle räkna med att ha 160-180 GB ledigt direkt efter "flytten", dock så saknar jag perspektiv på hur stora vanliga "bruksprogram" man vill ha kan vara. Jag får göra lite research.

Citat:
Halvgamla spel borde inte vara något problem, men långt ifrån alla spel finns till OS X. I så fall måste man installera Windows på det ena eller andra sättet. Om man behöver Windows för spel är den mest lämpliga lösningen att använda det inbyggda verktyget Bootcamp. Någon Windows-licens ingår dock inte så den får du skaffa på annat lagligt eller olagligt håll.

Ingen ny Mac har CD/DVD, förutom gammel-Macbook Pro som nämnts, och som alltså är just gammal. Att dagens Macbooks är så tunna har gjorts möjligt av att man slängt ut skivläsare, ethernetport och andra omoderna ting. Det går inte att välja till en inbyggd läsare.

Du behöver inte köpa Apples externa läsare utan vilken som helst duger (även blu-ray-läsare). De är oftast billigare än Apples. Det går även att "låna" en annan dators (både Mac och PC) skivläsare

Värdefulla tips, tackar!
__________________
Senast redigerad av Fishbone Mash 2014-08-11 kl. 23:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback