Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-21, 12:22
Medlem
Sweeper80s avatar
Eftersom jag är en vän av ordning, så undrar jag dels varför "självmordstrådar inte är tillåtna" - exempel: https://www.flashback.org/sp41029104 - och dels om moderatorerna får bestämma sina egna regler i de olika delfora, i vilka de är ansvariga?

Jag har läst igenom reglerna flera gånger, men där i hittar jag inget om att det inte är tillåtet att prata självmord? Har jag missat något?

Jag trodde, vidare i min enfald, att detta var ett öppet forum; ett forum där man kan diskutera och - kanske framförallt - fråga om råd angående vilken punsch som passar bäst till ärtsoppa, hur man bäst odlar sina pelargoner eller hur man bäst avslutar sitt eget liv?

Faller inte en stor del av poängen med Flashbacks form, nu när moderatorerna börjar censurerar ämnen som de tycker är obehagliga, just bara för att de tycker att de är obehagliga?
Citera
2012-12-21, 12:29
Medlem
endures avatar
Du kan tänka dig moderatorerna som Högsta Domstolen eller EU-domstolen. De bestämmer praxis, med en grundläggande utgång efter reglerna bokstavligt, men brukar även teleologisk tolkning, dvs från reglernas olika syften och funktioner.

Ofta tar EU-domstolen beslut utifrån allmänna principer. För att forumet ska fungera måste man ibland skapa nya principer för att upprätthålla de grundläggande reglerna. Anledningen till att just självmordstrådar inte tillåts är antagligen eftersom det finns så många redan, bara att använda sökfunktionen för de som intresserar sig.

Varje självmordsfall är givetvis unikt, men att diskutera sina tankar kan man göra i en mer generell tråd också.

Sedan kan det dessutom ha en laglig aspekt, med tanke på att forumets regler förespråkar att man inte ska uppmuntra eller medverka till brott. Självmord går givetvis inte att straffa, men medhjälpen kan jag tänka mig vara olaglig, med tanke på den rådande eutanasidebatten. Är dock inte säker på om att svara på en självmordstråd är likställt med medvållande.
Senast redigerad av endure 2012-12-21 kl. 12:33.
Citera
2012-12-21, 12:29
Medlem
Uninteresteds avatar
Det lär väl vara av samma anledning som att det inte skrivs om i medier. Självmord föder självmord.
Citera
2012-12-21, 12:35
Medlem
ojns avatar
Du kan läsa mer här: Flashback kommenterar självmordet på forumet. Och nej, Zom agerar inte efter eget huvud. Varför tråden kastades framgår väldigt tydligt i moderatorsinlägget. Om inget annat är det en ego-tråd av bloggkaraktär som inte inbjuder till någon vidare diskussion.

KiaW förklarar det ganska bra i en annan trådlåsning från 2011.
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Flashback är ett diskussionsforum med filosofin att allt ska få lov att diskuteras, så även svåra ämnen som självmord. Dock ska tyngdpunkten ligga i diskussionen, vilket gör att trådstarter som enbart innehåller ett subjektivt konstaterande, annonser, dagboksinlägg och dylikt blir kastade då de inte har diskussionsunderlag.

Denna trådstart är i huvudsak en annons om att självmord kommer att ske och att det ska kommenteras live under tiden vilket inte är ok, det i sig gör tråden till en uppvisning snarare än en diskussion.
Dock finns det en del frågeställningar som gjort att tråden fått ligga kvar initialt. Tråden har nu fått nästan 480 svar, svar som besvarar frågeställningarna samt olika förslag till annan lösning för problemen, men ingen diskussion förekommer.

Med ovanstående motivering blir tråden härmed låst, och TS hänvisas till denna tråd för tips om var man kan vända sig för att få hjälp: https://www.flashback.org/t1238618

Tråd låst
/Mod
Citera
2012-12-21, 12:39
Medlem
Jag ser inte problemet. Tråden hänvisar också till existerande trådar för hjälp och information.

Juridik har en liknande tråd för påföljdsfrågar. Det betyder inte att Juridik har skapat egna regler.

Sedan är det omöjligt att be om hjälp till självmord och förse med hjälp att begå självmord utan att bryta mot 1.04.

För övrigt så skulle det här ha hanterats över PM med Zom och om det inte fungerat så PM till Admin.
Citera
2012-12-21, 12:49
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Du kan tänka dig moderatorerna som Högsta Domstolen eller EU-domstolen. De bestämmer praxis, med en grundläggande utgång efter reglerna bokstavligt, men brukar även teleologisk tolkning, dvs från reglernas olika syften och funktioner.

Ofta tar EU-domstolen beslut utifrån allmänna principer. För att forumet ska fungera måste man ibland skapa nya principer för att upprätthålla de grundläggande reglerna. Anledningen till att just självmordstrådar inte tillåts är antagligen eftersom det finns så många redan, bara att använda sökfunktionen för de som intresserar sig.

Varje självmordsfall är givetvis unikt, men att diskutera sina tankar kan man göra i en mer generell tråd också.

Sedan kan det dessutom ha en laglig aspekt, med tanke på att forumets regler förespråkar att man inte ska uppmuntra eller medverka till brott. Självmord går givetvis inte att straffa, men medhjälpen kan jag tänka mig vara olaglig, med tanke på den rådande eutanasidebatten. Är dock inte säker på om att svara på en självmordstråd är likställt med medvållande.

Problemet är väl här att det är svårt att, som svensk - vare sig det handlar om en användare, eller moderator - att vara bekant med amerikansk lagstiftning?

Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Det lär väl vara av samma anledning som att det inte skrivs om i medier. Självmord föder självmord.

Anledning att vuxna människor i Sverige, behandlas som om de fortfarande var inskrivna inom dagbarnvården?

Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Du kan läsa mer här: Flashback kommenterar självmordet på forumet. Och nej, Zom agerar inte efter eget huvud. Varför tråden kastades framgår väldigt tydligt i moderatorsinlägget. Om inget annat är det en ego-tråd av bloggkaraktär som inte inbjuder till någon vidare diskussion.

KiaW förklarar det ganska bra i en annan trådlåsning från 2011.

Tack för detta - huvudet på spiken; det var precis detta som jag hade i åtanke - mycket väl formulerat av denna moderator. Jag har full förståelse för att annonsera ett självmord, t ex, är en sak - då diskussionsunderlag då saknas - men att, exempelvis, föra en diskussion kring ett - vid egen hand - livsavslut är en annan sak; det senare är fortfarande helt tillåtet?

Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Jag ser inte problemet. Tråden hänvisar också till existerande trådar för hjälp och information.

Juridik har en liknande tråd för påföljdsfrågar. Det betyder inte att Juridik har skapat egna regler.

Sedan är det omöjligt att be om hjälp till självmord och förse med hjälp att begå självmord utan att bryta mot 1.04.

För övrigt så skulle det här ha hanterats över PM med Zom och om det inte fungerat så PM till Admin.

Skulle det? Som jag skrev, så var det ett exempel - det framgår med önskvärd tydlighet i mitt inlägg, att jag önskar diskutera förhållningen till självmord i allmänhet, och känsliga ämnen i synnerhet, på detta i forum - och inte en specifik moderators åtgärder i synnerhet.
Senast redigerad av Sweeper80 2012-12-21 kl. 12:54.
Citera
2012-12-21, 13:36
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Tack för detta - huvudet på spiken; det var precis detta som jag hade i åtanke - mycket väl formulerat av denna moderator. Jag har full förståelse för att annonsera ett självmord, t ex, är en sak - då diskussionsunderlag då saknas - men att, exempelvis, föra en diskussion kring ett - vid egen hand - livsavslut är en annan sak; det senare är fortfarande helt tillåtet?
Fast att bara berätta hur man själv mår och konstatera att man överväger att ta livet av sig är inte mycket mer än ett blogginlägg postat på ett forum. Visst är det en väldigt speciell situation då någon nått punkten då ett självmord ses som ett alternativ, men Flashback tillåter inte någon annanstans trådar där man bara delar med sig av sina tankar och sin sinnesstämning, och det innebär i förlängningen att det inte heller bör tillåtas när det gäller självmord.

Handlar det om någon som vill få hjälp så går det utmärkt i befintliga trådar eller genom att faktiskt lägga upp en vettig grund för diskussion, men när det i bästa/värsta fall är ett genuint meddelande om att någon inte längre orkar så finns det inte mycket att diskutera som så, och när det i värsta/bästa fall är någon som bara söker uppmärksamhet så finns det absolut ingen plats för tråden.
Citera
2012-12-21, 13:51
Moderator
ofays avatar
Det finns en tråd i medicin och hälsa: https://www.flashback.org/t340137
Den tråden finns för där är fokus på tips och trix vilket är tillåtet.
Citera
2012-12-21, 14:05
Medlem
Zoms avatar
Diskussioner om hur man avslutar sitt liv har ingenting alls i psykologi och psykiatri att göra. Det är inte från en moralisk utgångspunkt, utan hur en människa dör är mer en fråga för medicin och hälsa (där det redan finns trådar om ämnet) eller biologi (men som sagt, det finns redan trådar i M&H). Därför kommer alla trådar som handlar om självmordsmetoder i psykologi och psykiatri att kastas eller låsas.

Vi uppdaterade forumriktlinjera nyligen, och då skrotade vi lite av anledningen varför självmordstrådar är förbjudna. Att diskutera sitt mående utifrån att man är självmordsbenägen är fullt tillåtet, så länge fokus i tråden inte är att man ska begå självmord. Då handlar det inte så mycket om diskussion längre, utan blir som KiaW var inne på en annonsering om att man tänker ta livet av sig och då vill ha någon form av chatt/kommentarstråd, som i sin tur blir låst. Låsningen är för att tråden i sig är inte nödvändigtvis felplacerad, men för att den saknar underlag för diskussion.

Detta är inte heller något jag bestämt efter eget huvud, vi har diskuterat saken i outlaw. Jag är inte heller den enda som låst självmordstrådar, även om jag ofta är rätt snabb att göra det. Exempelvis har admin5 varit inne och låst en.

Notera också att det inte är förbjudet att diskutera självmord som fenomen, men då ligger just fokus på diskussionen, och kraven då är att det ska vara en generell diskussion eller en diskussion utifrån ett specifikt fall (exempelvis denna tråden som diskuterar en 13-årings självmord).
Citera
2012-12-21, 15:53
Medlem
1.04. Uppvigling

Mig veterligen är självmord ett brott enligt svensk lag.
Så det är väl att organisera ett brott?

Sen så tas det mer på allvar efter LurifaxFlux/Marcus Jannes (Ja jag avslöjade nu hans identitet, men killen är DÖD)...
Citera
2012-12-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
1.04. Uppvigling

Sen så tas det mer på allvar efter LurifaxFlux/*** (Ja jag avslöjade nu hans identitet, men killen är DÖD)...

Att döma av all tidigare inlägg så finns det en hel uppsjö av regelmässiga skäl att låsa självmords trådar. Vilket nog är för det bästa.
Citera
2012-12-21, 16:56
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
1.04. Uppvigling

Sen så tas det mer på allvar efter LurifaxFlux/Marcus Jannes (Ja jag avslöjade nu hans identitet, men killen är DÖD)...
Nej, det är inget som är ens i närheten av att falla under begreppet uppvigling, lika lite som det är ett regelbrott att förklara att man legat i 150 på motorvägen och vill ha tips på hur man chippar motorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in