Diskussioner om
hur man avslutar sitt liv har ingenting alls i psykologi och psykiatri att göra. Det är inte från en moralisk utgångspunkt, utan hur en människa dör är mer en fråga för medicin och hälsa (där det redan finns trådar om ämnet) eller biologi (men som sagt, det finns redan trådar i M&H). Därför kommer alla trådar som handlar om självmordsmetoder i psykologi och psykiatri att kastas eller låsas.
Vi uppdaterade
forumriktlinjera nyligen, och då skrotade vi lite av anledningen varför självmordstrådar är förbjudna. Att diskutera sitt mående utifrån att man är självmordsbenägen är fullt tillåtet, så länge fokus i tråden inte är att man ska begå självmord. Då handlar det inte så mycket om diskussion längre, utan blir som KiaW var inne på en annonsering om att man tänker ta livet av sig och då vill ha någon form av chatt/kommentarstråd, som i sin tur blir låst. Låsningen är för att tråden i sig är inte nödvändigtvis felplacerad, men för att den saknar underlag för diskussion.
Detta är inte heller något jag bestämt efter eget huvud, vi har diskuterat saken i outlaw. Jag är inte heller den enda som låst självmordstrådar, även om jag ofta är rätt snabb att göra det. Exempelvis har admin5 varit inne och låst en.
Notera också att det inte är förbjudet att diskutera självmord som fenomen, men då ligger just fokus på diskussionen, och kraven då är att det ska vara en generell diskussion eller en diskussion utifrån ett specifikt fall (exempelvis
denna tråden som diskuterar en 13-årings självmord).