Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-21, 17:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
1.04. Uppvigling

Mig veterligen är självmord ett brott enligt svensk lag.
Så det är väl att organisera ett brott?

Sen så tas det mer på allvar efter LurifaxFlux/Marcus Jannes (Ja jag avslöjade nu hans identitet, men killen är DÖD)...
Du får mer än gärna hänvisa till relevant lagrum i detta fall.

Självmord är inte ett brott, då rekvisiten för mord stadgar att man skall beröva ANNAN livet, tar jag mitt eget liv så berövar jag inte annan livet, vilket gör att det faller redan på brottsbeskrivningsenligheten. Att hjälpa någon att begå självmord är inte heller olagligt om man t.ex. tillhandahåller rep för en snara eller dylika föremål. Vad som däremot är olagligt är att skjuta någon (trots samtycke), att injicera höga doser morfin osv. Vad som däremot är lagligt är att t.ex. lägga piller i en persons mun, som personen sedan själv sväljer. Vilket leder till personens död.

Så nej, självmord är inte olagligt. Att hjälpa någon att begå självmord är inte heller olagligt såtillvida man inte aktivt bidrar till personens död.
Citera
2012-12-21, 17:08
Medlem
Sunners avatar
Citat:
1.04. Uppvigling

Sen så tas det mer på allvar efter LurifaxFlux/Marcus Jannes (Ja jag avslöjade nu hans identitet, men killen är DÖD)...

Självmord är inte brott, inte heller att passivt hjälpa någon att begå självmord genom att t.ex tala om hur denne ska göra eller rentav ge personen ett redskap eller ämne som ska användas till det. Det är bara om du aktivt hjälper någon att begå självmord som det är olagligt, t.ex om du skulle vara den som håller i sprutan eller vad det nu må vara.

Men som sagt, "Jag tänker begå självmord" är ju rent krasst inte en bättre start på en tråd än "Nu går jag till gymmet" eller "Jag käkade Kelloggs till frukost idag".

Edit: dra åt helvete eXtremo din flinka jävel.
Citera
2012-12-21, 17:15
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
1.04. Uppvigling

Nej, sen 1856 är det i Sverige lagligt att begå självmord.

Även lagligt att förse någon med tips, eller saker för att underlätta ett självmord.
Edit:
Fan puck3:a.

Orsaken att det inte är ok med självmordstrådar är att det inte är något diskussionsvärde i att starta en tråd med "Jag ska ta livet av mig idag", speciellt då TS försvinner från tråden.
Citera
2012-12-21, 18:41
Medlem
Dr_Dollars avatar
Det som Zom skriver här:
https://www.flashback.org/sp41029104

Citat:
Flashback är inte rätt ställe att söka akut hjälp på.

...är liksom inte hela sanningen heller.
Flashback är väl exakt det ultimata stället när det gäller att just "söka akut hjälp"
Men det är iofs bara mina tankar...
Citera
2012-12-21, 18:54
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Det som Zom skriver här:
https://www.flashback.org/sp41029104

...är liksom inte hela sanningen heller.
Flashback är väl exakt det ultimata stället när det gäller att just "söka akut hjälp"
Men det är iofs bara mina tankar...
För akut hjälp skulle jag själv ringa 112. Flashback kan inte göra så mycket vid matförgiftning, benbrott, pågående rån, bränder eller allvarliga psykiska problem. Däremot får man givetvis diskutera dessa saker och söka råd på forumet.

Men nu var det ju inte relevant. Inlägget handlar i första hand om att tråden inte är tillåten och ger tips på ställen dit man kan vända sig istället.
Citera
2012-12-21, 19:04
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Borde man inte istället skapa ett ställe här på FB för alla som vill begå självmord?

Inte bara för att få tips och råd utan för att få säga hejdå och kanske skriva en hälsning.

Berätta om varför man gör det.

Det verkar ju som om många vill det. En del kanske inte har någon annan att vända sej till?

Sen, om man berättar för någon irl så blir man bara skickad till psyk.

Ju mer jag tänker på det, ju bättre verkar idén.

Visst är det en förlust för samhället när någon dör i förtid, men många klarar verkligen inte av livet och de borde få chansen till ett värdigt avslut.

Skulle själv vilja kunna vända mej hit och skriva vad jag känner för när det blir dags.
Citera
2012-12-21, 19:25
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
Borde man inte istället skapa ett ställe här på FB för alla som vill begå självmord?

Inte bara för att få tips och råd utan för att få säga hejdå och kanske skriva en hälsning.

Det verkar ju som om många vill det. En del kanske inte har någon annan att vända sej till?

Visst är det en förlust för samhället när någon dör i förtid, men många klarar verkligen inte av livet och de borde få chansen till ett värdigt avslut.

Skulle själv vilja kunna vända mej hit och skriva vad jag känner för när det blir dags.
Eller så kan man hänvisa till en egen blogg som på alla sätt och vis är ett bättre format. Enda skillnaden är exponeringen, men är man bara ute efter att så många som möjligt ska läsa det man har att säga så är frågan ifall det är en önskan Flashback ska uppfylla.
Citera
2012-12-21, 21:57
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Nej.
Citera
2012-12-21, 23:31
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:

Men Flashback är inget community, ingen blogg eller dagbok i allmänhet. Det är ett diskussionsforum.
Vill du bara skriva av dig då får du skaffa en egen blogg eller skriva ett gammalt hederligt avskedsbrev.

Vill man få stöd eller dela med sig av sina tankar är 112 eller självmordsupplysningen.se alternativ.
Man kan även läsa mer här: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Sjalvmord/
Citera
2012-12-21, 23:45
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Jag skiter fullständigt i om någon väljer att ta livet av sig eller inte, det finns sålunda inget allmänintresse i det, inte heller något diskussionsvärde. Att "skriva av sig" får man göra på sin blogg, på Facebook eller i ett avskedsbrev, det är ingenting som behöver läggas upp på Flashback.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in