• 1
  • 2
2005-10-12, 20:54
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
http://www.expressen.se/index.jsp?a=450883

Jag blev totalt rasande när jag läste detta. Satans flathet och låt gå mentalitet av skolor och lärare. Stackars jävel.... Jag hatar mobbing i allmänhet och mot barn i synnerhet.

"Saknar sin Måns. Han var faktiskt väldigt omtyckt av de allra flesta, men ingen stoppade mobbarna, säger Anne-Marie och Claes om sin son Måns.

13-årige Måns mobbades till döds
LERUM. Måns, 13, drömde om att bli musiker.
Men drömmen gick aldrig i uppfyllelse. Han tog sitt liv efter sex år av ständig mobbning.
- Om vi ska se någon mening med att Måns är död måste vi se till att sådant här inte upprepas igen, säger pappa Claes Jenninger.

"Kritiken är allvarlig"
12 oktober 2005

Mobbningen av Måns Jenninger finns dokumenterad på ett kusligt sätt av de två skolorna där han gick, Almekärrsskolan och Torpskolan i Lerum
utanför Göteborg. Nästan 100 sidor fulltecknade med beskrivningar hur den verbala och fysiska misshandeln gick till.
- Detta fick vi inte ta del av förrän Måns var död, säger
Claes Jenninger.

Måns Jenninger blev 13 år gammal.
"Tänkte sekretessbelägga"
- De hade tänkt att sekretessbelägga hela saken så vi var tvungna att anmäla skolorna till skolverket.
I går fick Lerums kommun svidande kritik av skolverket för att de inte tagit Måns lidande på allvar.
- Skolverket säger ju att det inte var något fel på Måns utan det var skolan som gjorde fel. Han har fått lite upprättelse, säger Claes.
Redan i andra klass började mobbningen. En av de kamrater han tvingades gå till skolan med lämnade honom inte i fred.
- En dag kom Måns hem och berättade att kompisen hade beskrivit 18 olika sätta att avrätta honom på, berättar Claes.
Bara de första åren berättade han hemma om sitt helvete.
- Men de sista året såg han att inte ens vi föräldrar kom någon vart med skolan. Sen sa han inget, säger Claes.
- Han ville skydda oss hela tiden.
Både han och hustrun Anne-Marie Axelsdotter Jenninger går sjukskrivna sedan den 25 april i år, dagen då Måns inte orkade mer.

Hittar ingen tröst
Som så många andra föräldrar till barn som har begått självmord känner de en enorm skuld. De bor med sonen Kasper i ett vackert gammalt hus i Lerum.
Det ångrar de i dag.
- Vi skulle ha flyttat för Måns skull. Vi sökte andra skolor men han fick ingen plats.
Ännu har familjen inte hittat någon tröst i tillvaron. Det hjälper lite grann att prata om vad som har hänt. Och även att läsa hur andra föräldrar mist ett barn på samma sätt.
- Men tomheten och saknaden blir ju bara värre. Han är död varje morgon när jag vaknar, säger Claes Jenninger.
Något som är svårt för Claes och Anne-Marie att förlika sig med är att skolan inte accepterade Måns.
- De tyckte inte om honom. Det var Måns som skulle ändra sig.

Är du mobbad - här kan du få hjälp
Jourhavande kompis: Telefon: 020-222 444. Föreningen
Utfryst: Telefon: 073-710 44 56.
Dinkompis.net: Dinkompis.net är en antimobbningssajt som görs av ungdomar som jobbar gratis med sajten på sin fritid. Telefon: 073-581 01 19.
Stiftelsen Friends - elever mot mobbning: Telefon: 08-545 51 990.
Mötesplats Stadsmissionen: Telefon: 08-641 18 48, 070-421 68 82.
BRIS: Barnens Hjälptelefon: 0200-230 230.
BRIS-mejlen: Gå in på www.bris.se och klicka på BRIS-mejlen."
Citera
2005-10-12, 21:00
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
En av de kamrater han tvingades gå till skolan med lämnade honom inte i fred.
- En dag kom Måns hem och berättade att kompisen hade beskrivit 18 olika sätta att avrätta honom på, berättar Claes.
Bara de första åren berättade han hemma om sitt helvete.

När jag läser det där så får jag tårar i ögonen av ilska.

13 bast liksom.
Citera
2005-10-12, 21:02
Medlem
a4swes avatar
Ja, någon gång måste samhället inse att man även måste ta barns brott på fullaste allvar!
Citera
2005-10-12, 21:03
Medlem
Sun Rulers avatar
Så sant, finns inga ord som på ett passande vis kan återge med rättvisa de känslor denna artikel gav upphov till.

:shoot2:
Citera
2005-10-12, 21:03
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
När jag läser det där så får jag tårar i ögonen av ilska.

13 bast liksom.

DÄR är vi rörande överens, Jycken...
Citera
2005-10-12, 21:05
Medlem
Vissa vuxna är svin och vissa barn e fan inte bättre.Alltid lika trist att läsa om skolor som inte tror att det förkommer någon mobbning.Många lever i en värld av rosa blommor och söta hundar utan att se verkligheten.
Citera
Medlem
Makehastes avatar
Barn är monster. Det här är, i hård konkurrens med djurplågeri, det absolut värsta jag vet, det absolut lägsta hos människan.

Det blir inte lättare av att man förstår alltför väl varför ingen i klassen gjorde något, när man är i den åldern är den sociala skiktningen kanske det viktigaste man har att förhålla sig till. Ve den som avviker från ledardjuret.

Att lärarna och skolan inte gjorde något är däremot fullständigt oförlåtligt.
Citera
Medlem
Konrad Haifas avatar
Dalt- och veloursamhället överträffar hela tiden sig självt. Istället för att hårt ingripa mot mobbarna direkt låter man det gå alldeles för långt eftersom det antagligen är "synd" om dem också.

Självklart måste alla ansvariga avgå och aldrig mer få ett människorelaterat arbete, lika självklart kommer det aldrig hända.
Citera
2005-10-12, 21:08
Bannlyst
Det är skrämmande att sånt beetende tolereras överhuvudtaget.
Detta är ett problem som alla måste hjälpa till att lösa. Inställningen som många lärare har att "Det händer inte på vår skola" Måste slopas ganska fort. Mobbing och utrfrysning händer hela tiden överallt även utanför skolorna. Till och med på arbetsplatser. detta är något som måste stoppas och att folk tar tag i problemen istället för att stå och titta åt ett annat håll.
Citera
2005-10-12, 21:10
Medlem
a4swes avatar
Den enda rimliga lösningen är arbetsläger för mobbarna.
Citera
2005-10-12, 21:41
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Den enda rimliga lösningen är arbetsläger för mobbarna.

Hähähä...

Det värsta är att ingen kommer vara skyldig, utan alla kommer att vara skyldiga. Barnen kommer gråta ut, horungen som beskrev de 18 sätten att avrätta honom på kommer gråta och säga: " vi skojade ju bara, fattar inte att det är sant" mediadrevet kommer köra på någon vecka, sedan kommer man säga att familjen har lidit nog. En rektor får en reprimand och om ett år är det ingen som minns någonting.
Citera
2005-10-12, 21:48
Medlem
Det är hela är förjävla tragiskt. Jag bor i Lerums kommun, och i lokaltidningen har situationen på skolan uppmärksammats med jämna mellanrum, men det har varit ett svagt agerande från skoljäveln och kommunen. Torpskolan har alltid varit sämst i kommunen på att lösa mobbingproblem, jag fattar inte att något sånt här ska behöva hända innan de ens erkänner problemen. Jag saknar ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in