Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-19, 01:00
  #1
Medlem
Står stadigt fast på 87 kilo och vill ju förlora mer men jag orkar inte så mycket mer än 10-15 minuter på rodd ena dagen och 30 minuter cykel någon annan dag. Vill ju tappa kilon än att stå stadigt, får väl äta mindre, tycker jag inte äter så mycket då jag bara äter 3 gånger per dag, är ju inga stora lass jag lägger upp, mer normala potioner.

Hur länge roddar/cyklar ni på era "maskiner" ?
Citera
2012-12-19, 01:11
  #2
Medlem
Skabbtantens avatar
Räkna kalorier. Uppenbarligen felar det någonstans i maten om du inte går ner i vikt. Det är kosten som gör att man går upp eller ner i vikt, inte träningen per se.
Citera
2012-12-19, 01:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skabbtanten
Räkna kalorier. Uppenbarligen felar det någonstans i maten om du inte går ner i vikt. Det är kosten som gör att man går upp eller ner i vikt, inte träningen per se.

Tycker dock det är väldigt svårt att räkna kalorier på när man lagar kvällsmat för familjen, försöker mer ta en vanlig portion istället. Får la försöka räkna på vad jag äter resten av dagen och anta att maxvärde man normal inte brukar gå över som kvällsmat, inte effektivt men kanske funkar.
Citera
2012-12-19, 01:45
  #4
Medlem
phille21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heineken59
Tycker dock det är väldigt svårt att räkna kalorier på när man lagar kvällsmat för familjen, försöker mer ta en vanlig portion istället. Får la försöka räkna på vad jag äter resten av dagen och anta att maxvärde man normal inte brukar gå över som kvällsmat, inte effektivt men kanske funkar.

Lägg in ett par helkroppspass i gymmet istället för roddmaskinen! Fördelen med motionscykel efter gympass är att dina glykogendepåer är tömda och då istället förbränner dina fettreserver. Tänk på vad du käkar, ät flera mindre mål mat om dagen än färre stora.

Citat:
I eat at least 6 times per day, and so should you. If you want a houseplant to grow, would you water and feed it periodically, or would you ignore it for long stretches and then flood the pot once in a while? The analogy isn't far-fetched. A constant flow of nutrients is better than feast or famine. Muscles are no exception.
Citera
2012-12-19, 02:15
  #5
Medlem
Skabbtantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phille21
Lägg in ett par helkroppspass i gymmet istället för roddmaskinen! Fördelen med motionscykel efter gympass är att dina glykogendepåer är tömda och då istället förbränner dina fettreserver. Tänk på vad du käkar, ät flera mindre mål mat om dagen än färre stora.


Även om din quote, som inte kom med här, är en festlig analogi så är det ju bevisat att det inte är nödvändigt med frekventa mål.
Citera
2012-12-19, 11:22
  #6
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phille21
Lägg in ett par helkroppspass i gymmet istället för roddmaskinen! Fördelen med motionscykel efter gympass är att dina glykogendepåer är tömda och då istället förbränner dina fettreserver. Tänk på vad du käkar, ät flera mindre mål mat om dagen än färre stora.

Trovärdig källa på det? Och nej, det spelar mindre roll hur många gånger om dagen du äter.
Citera
2012-12-19, 11:50
  #7
Medlem
Hur länge man klarar på Roddmaskinen är ju som med allt annat, något man kan träna upp. Jag brukade som max också köra 10min, mer klarade jag inte mentalt. Men nu har jag med mig min mp3spelare, och lyssnar på ljudböcker, så nu går det bättre

Bara öka några minuter varje gång du kör, sedan är du uppe i 20min, och efter det 30min, 60min.

Jag har inte kollat upp i tabeller, men på maskinen brukar det stå att man gjort av med 700 kalorier på en timme. Så det bränner ju lite, men man blir lite sugen efter passet med
Citera
2012-12-19, 13:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madasafish
Hur länge man klarar på Roddmaskinen är ju som med allt annat, något man kan träna upp. Jag brukade som max också köra 10min, mer klarade jag inte mentalt. Men nu har jag med mig min mp3spelare, och lyssnar på ljudböcker, så nu går det bättre

Bara öka några minuter varje gång du kör, sedan är du uppe i 20min, och efter det 30min, 60min.

Jag har inte kollat upp i tabeller, men på maskinen brukar det stå att man gjort av med 700 kalorier på en timme. Så det bränner ju lite, men man blir lite sugen efter passet med

Galet, kommer upp till 20-30 kcal förbränt enligt displayen på 10 minuter, medans man bränner +250 på cykeln efter 30-40 min, nu ska man ju inte förlita sig på skärmen till 100% men tycker det låter lite mysko att den visar så lite.
Citera
2012-12-19, 14:40
  #9
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heineken59
Galet, kommer upp till 20-30 kcal förbränt enligt displayen på 10 minuter, medans man bränner +250 på cykeln efter 30-40 min, nu ska man ju inte förlita sig på skärmen till 100% men tycker det låter lite mysko att den visar så lite.

20-30kcal är osannolikt lite om du arbetar i "normal takt". Så mycket per minut lär inte skilja roddmaskinen och cykeln åt per minut om takten är likvärdig.
Citera
2012-12-19, 15:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
20-30kcal är osannolikt lite om du arbetar i "normal takt". Så mycket per minut lär inte skilja roddmaskinen och cykeln åt per minut om takten är likvärdig.

Testade idag med högre motstånd, var mycket enklare att använda benen än att köra på lättare, på lättare använde man armarna mera, körde på 15 minuter idag, displayen visade ~60kcal och körde med 25-30spm, får fixa upp konditionen och mer benstyrka så ska vi nog se att dom där 60 blir dubbelt upp inom en kort framtid.
Citera
2012-12-19, 20:35
  #11
Medlem
phille21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Trovärdig källa på det? Och nej, det spelar mindre roll hur många gånger om dagen du äter.

Allmänt vedertaget.
Citera
2012-12-19, 21:12
  #12
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phille21
Allmänt vedertaget.

Nej, det är en gammal myt som levt kvar. Dags att du lär om och lär rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback