2012-12-21, 19:10
Moderator
v50s avatar
Vart det någon demonstration eller liknande kl 18.00 eller rann det ut i sanden?
Citera
2012-12-21, 19:14
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merciless
Frågan är ju vad de hade tänkt göra med personen dom letade efter om de fick tag i denne?
Avrätta på gatan?
Hade de fått tag på henne så kunde det mycket väl blivit en ren lynchning till döds. Flickan som blev nedtacklad kunde också dött om hon slagit huvudet i trottoarkanten. Konstigt nog verkar det inte beskymra media att internet kan användas till att båda upp en lynchmobb på flera hundra personer.

Hade det velat sig illa kunde uthängda "orrar" kostat mer liv än muhammedfilmen när "kränkta" ges rätt att hämnas urskildringslöst.
Citera
2012-12-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Vart det någon demonstration eller liknande kl 18.00 eller rann det ut i sanden?
Undrar jag också!

Kanske vart för kallt?
Citera
2012-12-21, 19:24
Medlem
PostWhores avatar
Någon som vet om det hände något 18:00 ?

Sen undrar jag också, varför tar inte Polisen bara kontakt med Instagram och frågar efter ip-adress? Det blir ju inte så svårt att hitta personen då? Och vad kommer h*n som har gjort hela skiten få för straff? Enligt Aftonbladet är det en mellan 15-18 som ligger bakom det hela.

Varför ska det ta så långt tid, fattar inte
Citera
2012-12-21, 19:47
Medlem
Det mest pinsamma i hela det här är väl att polisen aldrig kommer att kunna fälla någon.
Av egen erfarenhet ( min dotter har blivit mordhotad i sin blogg) lägger polisen ner dessa fall i brist på bevis.
Även fast det finns ett hot på print och ett ip nummer. Det svåra är att det aldrig går att bevisa vem som satt bakom tangentbordet och skrev eller laddade upp bilderna. Likaså är IPRED lagen ett skämt.
Hur i helvete skall de bevisa vem som fysiskt begått brottet?

En sak jag personligen tycker att FB och IG kam göra är att skippa anonyma konton. Gör så att man endast kan skapa ett konto med hjälp av säg ett bankID.

Hursomhelst är hela grejen i GBG pinsam och ett resultat av att samhället inte hänger med och bara tycker att det är kul med internet..
Blev du mobbad i skolan förut kunde du alltid gå hem idag kan mobbarna nå dig överallt via nätet, SMS etc..
Citera
2012-12-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PostWhore
Någon som vet om det hände något 18:00 ?

Sen undrar jag också, varför tar inte Polisen bara kontakt med Instagram och frågar efter ip-adress? Det blir ju inte så svårt att hitta personen då? Och vad kommer h*n som har gjort hela skiten få för straff? Enligt Aftonbladet är det en mellan 15-18 som ligger bakom det hela.

Varför ska det ta så långt tid, fattar inte

Hur ska du bevisa vem som fysiskt skapade kontot utan ett erkännande??
Fyra tjejer kanske satt och lekte på den femte tjejens data...

Hen som startade kontot kan väl fly till Ecuador?
Citera
2012-12-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weazl30
Hur ska du bevisa vem som fysiskt skapade kontot utan ett erkännande??
Fyra tjejer kanske satt och lekte på den femte tjejens data...

Hen som startade kontot kan väl fly till Ecuador?

vafn skulle h*n i equador och göra. Det var ju zigenartjejen från Albanien det gällde? Elelr var det Kosovo?
Citera
2012-12-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weazl30
Det mest pinsamma i hela det här är väl att polisen aldrig kommer att kunna fälla någon.
Av egen erfarenhet ( min dotter har blivit mordhotad i sin blogg) lägger polisen ner dessa fall i brist på bevis.
Även fast det finns ett hot på print och ett ip nummer. Det svåra är att det aldrig går att bevisa vem som satt bakom tangentbordet och skrev eller laddade upp bilderna. Likaså är IPRED lagen ett skämt.
Hur i helvete skall de bevisa vem som fysiskt begått brottet?

En sak jag personligen tycker att FB och IG kam göra är att skippa anonyma konton. Gör så att man endast kan skapa ett konto med hjälp av säg ett bankID.

Hursomhelst är hela grejen i GBG pinsam och ett resultat av att samhället inte hänger med och bara tycker att det är kul med internet..
Blev du mobbad i skolan förut kunde du alltid gå hem idag kan mobbarna nå dig överallt via nätet, SMS etc..

Även med en IP-adress kan det ju vara svårt att veta exakt vem som var den som skrev mordhotet till din dotter...

Hur ska användare i andra länder gå till väga för att legitimera sig? Jag tror att långt ifrån alla länder erbjuder möjligheter att legitimera sig på nätet via t.ex. BankID eller någon annan slags E-legitimation.
Citera
2012-12-21, 20:00
Medlem
zemfiras avatar
Satt hos grannen igår, hennes killkompis kom över som bor i samma område som Merima. Vi kom in på ämnet och han sa att det var hon. Då sa jag att misstanken inte är så hög mot henne längre, då sa han ngt i stil med att "alla vet att det är hon".
Citera
2012-12-21, 20:05
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemfira
Satt hos grannen igår, hennes killkompis kom över som bor i samma område som Merima. Vi kom in på ämnet och han sa att det var hon. Då sa jag att misstanken inte är så hög mot henne längre, då sa han ngt i stil med att "alla vet att det är hon".
Jag är absolut inte ute efter att outa någon, bara så det är klart.

Vilken ålder är det på personen som uttryckte sig så? Det känns som att tonåringarna inte tänker så långt nämligen.
Citera
2012-12-21, 20:09
Medlem
zemfiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag är absolut inte ute efter att outa någon, bara så det är klart.

Vilken ålder är det på personen som uttryckte sig så? Det känns som att tonåringarna inte tänker så långt nämligen.

Han är 24, langare för övrigt så han träffar många när han "jobbar" haha.
Citera
2012-12-21, 20:11
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemfira
Han är 24, langare för övrigt så han träffar många när han "jobbar" haha.
Okej. Det är intressant information, men jag antar att inte heller han kunde säga varför "alla vet att det är hon"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in