Citat:
Ursprungligen postat av token
Notis till moderator: Jag placerar detta här under Mode & livsstil då det handlar om tyg (som också finns i kläder). Har en moderator invändningar mot detta är moderatorn välkommen att peka tråden i rätt riktning. Ev. straff utdelade till undertecknad tas gärna emot i natura.
Jag har fått en stor blodfläck på mitt påslakan. Jag har slängt det i tvättmaskinen en gång, men fläcken sitter kvar. Hur blir jag lämpligast av med den? Påslakanet är nästan heltvitt.
Som sagt är det alltid lättast att få bort blodfläckar om man så fort som möjligt löser upp fläcken i kallt vatten. Men det är ju så dags att säga nu...
Jag har en bok här: "TUSEN TIPS FÖR HEM OCH HUSHÅLL" av Lizzie Evans. Jag citerar vad som står om fläckurtagning gällande blodfläckar:
Citat:
Tvättbara tyger: Blötlägg omedelbart i starkt saltat kallt vatten. Byt saltvatten tills ingen mer färg kommer ur tyget. Gnid kvarvarande fläckar med salt. En liten envis fläck kan du försöka behandla med saliv. Blötlägg sedan i biologiskt tvättmedel och tvätta som vanligt. Det är mycket viktigt att behandla fläcken före tvätt, eftersom minsta värme förseglar fläcken.
En gammal fläck är svårt att få bort, men man kan försöka med att lägga plagget över natten i en kall lösning av biologiskt tvättmedel.