2005-04-24, 12:13
Medlem
tokens avatar
Notis till moderator: Jag placerar detta här under Mode & livsstil då det handlar om tyg (som också finns i kläder). Har en moderator invändningar mot detta är moderatorn välkommen att peka tråden i rätt riktning. Ev. straff utdelade till undertecknad tas gärna emot i natura.

Jag har fått en stor blodfläck på mitt påslakan. Jag har slängt det i tvättmaskinen en gång, men fläcken sitter kvar. Hur blir jag lämpligast av med den? Påslakanet är nästan heltvitt.
Citera
2005-04-24, 12:29
Medlem
Dannybois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Notis till moderator: Jag placerar detta här under Mode & livsstil då det handlar om tyg (som också finns i kläder). Har en moderator invändningar mot detta är moderatorn välkommen att peka tråden i rätt riktning. Ev. straff utdelade till undertecknad tas gärna emot i natura.

Jag har fått en stor blodfläck på mitt påslakan. Jag har slängt det i tvättmaskinen en gång, men fläcken sitter kvar. Hur blir jag lämpligast av med den? Påslakanet är nästan heltvitt.

Lite American Psycho-känsla över det här inlägget...
Citera
2005-04-24, 12:37
Medlem
Tesans avatar
Nu när du tvättat det vet jag inte hur du ska lyckas...
Annars ska man direkt lägga det i kallt vatten, och sedan tvätta.
Prova Dylon2 - Fläckborttagningsmedel.
Citera
2005-04-24, 12:38
Bannlyst
Finns Via direkt kvar? Kolla annars runt på tvättmedelföretagens hemsidor, de brukar vara bra på fläckar.

Annars kan du ju färga hela lakanet rött, så ser man inte fläcken
Citera
2005-04-24, 12:44
Bannlyst
Blodfläckar som legat länge och inte vill gå bort skall behandlas som "rost"fläckar ,och för att ta bort rost använder man Oxalsyrebehandling ,dvs 20gr oxalsyra per liter vatten.Lägg i hela plagget och låt det ligga tills fläcken är borta eller högst 2 timmar.Lösningen skall vara varm,men inte varmare än plagget tål.skölj noga i minst tre vatten omgångar.

Hittade ovan tips i en gammal "tvätthandbok"
Citera
2005-04-24, 12:54
Medlem
tokens avatar
Okej. Tack.

Jobbigt, då måste man ut och köpa en massa konstiga syror. Skall prova att skrubba bort det en gång. Går inte det kör jag på ovannämnda vis.

Hade fläcken varit liten hade jag kunnat strunta i den, men nu är det två ganska stora fläckar - vilket kan verka vara lite osmakligt för främmande personer.
Citera
2005-04-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannyboi
Lite American Psycho-känsla över det här inlägget...
Precis vad jag tänkte när jag såg topicen
Citera
2005-04-24, 13:06
Medlem
Citat:
Okej. Tack.

Jobbigt, då måste man ut och köpa en massa konstiga syror. Skall prova att skrubba bort det en gång. Går inte det kör jag på ovannämnda vis.

Hade fläcken varit liten hade jag kunnat strunta i den, men nu är det två ganska stora fläckar - vilket kan verka vara lite osmakligt för främmande personer.

Har du bara ett lakan?
Citera
2005-04-24, 13:09
Bannlyst
Vågar man fråga vad du gjort för att dessa fläckar ska uppkomma?
Citera
2005-04-24, 13:32
Medlem
Citat:

Som sagt är det alltid lättast att få bort blodfläckar om man så fort som möjligt löser upp fläcken i kallt vatten. Men det är ju så dags att säga nu...

Jag har en bok här: "TUSEN TIPS FÖR HEM OCH HUSHÅLL" av Lizzie Evans. Jag citerar vad som står om fläckurtagning gällande blodfläckar:

Citat:
Tvättbara tyger: Blötlägg omedelbart i starkt saltat kallt vatten. Byt saltvatten tills ingen mer färg kommer ur tyget. Gnid kvarvarande fläckar med salt. En liten envis fläck kan du försöka behandla med saliv. Blötlägg sedan i biologiskt tvättmedel och tvätta som vanligt. Det är mycket viktigt att behandla fläcken före tvätt, eftersom minsta värme förseglar fläcken.

En gammal fläck är svårt att få bort, men man kan försöka med att lägga plagget över natten i en kall lösning av biologiskt tvättmedel.
Citera
2005-04-24, 13:35
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

Jag har använt vanish oxyaction på blodfläckar, det funkade skitbra.
Citera
2005-04-24, 13:40
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villimey
Har du bara ett lakan?

Nej. Däremot har jag bara två påslakan. Kan vara bra att ha något att varva med när det andra ligger i tvätten.

Citat:
Ursprungligen postat av njurpaj
Vågar man fråga vad du gjort för att dessa fläckar ska uppkomma?

Jag vet inte, vågar du det?

Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Som sagt är det alltid lättast att få bort blodfläckar om man så fort som möjligt löser upp fläcken i kallt vatten. Men det är ju så dags att säga nu...

Jag har en bok här: "TUSEN TIPS FÖR HEM OCH HUSHÅLL" av Lizzie Evans. Jag citerar vad som står om fläckurtagning gällande blodfläckar:

Jag skall ge det ett litet försök, nu i efterhand iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in