2012-09-30, 18:16
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Testa med att vädra tröjan bara, det känns ju vettigare att börja med det istället för att börja med att hälla på Vanish, ättiksprit, kaffesump och allt vad som föreslagits.
Citera
2012-09-30, 20:51
Medlem
ShogunAssasins avatar
Inlägg sammanfogade.

/Mod.
Citera
2012-09-30, 22:13
Medlem
jenny747s avatar
vad är ni för snuskrumpor egentligen som måste tvätta jeans en gång i veckan? haha!

ok;

underkläder, strumpor etc; efter varje användning. inga kompromisser.

linnen, eller andra kläder på överkroppen som sitter tight; vid behov kan det ju vara efter varje användning (om man svettats tex), men annars kan man gott ha dem 2-4 ggr.

lösa tröjor, skjortor etc; tvättas efter 6-8 ggrs användning. tilläggas kan att jag alltid har ett tight linne under.

jeans; SKA egentligen bara tvättas 2 ggr per år för att inte slita, men uppenbarligen kan det blir oftare. jag tycker ffa att jeans blir skitiga nertill (stänk från smuts på marken) och då tvättar jag dem kanske 1 gång per månad. jeans är ett sådant typ av tyg som man kan "skrapa"/"småtvätta" bort smuts på. helt onödigt att tvätta bara för att det kommit en liten smutsfläck längst ner alltså.

sen beror ju allt såklart på användadet. jag som duschar 1-2 ggr/dag, har ett rätt stillasittande arbete (svettas alltså inte i kläderna), skitar ju inte ner kläderna i mitt arbete. jobbar man aktivt i sina kläder är det klart att de ska tvättas oftare.

men vädring av kläder är väldigt underskattat, ffa nu på tidiga hösten då temperaturen på sommaren är väldigt bra.
Citera
2012-09-30, 22:14
Medlem
jenny747s avatar
kan tillägga att jag nog aldrig tvättat en jacka, mössa eller annat ytterplagg. jag är dum tjej och köper nytt hela tiden istället
Citera
2012-10-01, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnCa89
Underkläder skall bytas varje dag. Vem fan vill ta på sig smutsiga trosor efter duschen?
T-shirts skall också bytas varje dag, speciellt på sommaren. Jeans beror väl på, men en gång i veckan skulle nog räcka, i fall man inte smutsar ner dom varje dag.

Tjocka tröjor, en gång i veckan typ, ifall man inte sprungit runt i dom och svettats.
Jackor, kappor osv räcker väl med en gång i månaden och då föredrar jag att lämna in dom på kemtvätt.

Motivering: Ingen normal människa vill gå runt och stinka smuts.
Tvätta jeans en gång i veckan?? Är du galen?
Citera
2012-10-01, 18:56
Medlem
AnCa89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Tvätta jeans en gång i veckan?? Är du galen?
Varför då? Begriper mig inte på folk som tvättar sina jeans en gång i månaden lr ännu värre, en gång om året. Om du menar att dom blir slitna av att tvättas så ofta så har du fel, mina jeans blir typ aldrig det.
Citera
2012-10-01, 18:58
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritspotatisen
Jeans tvättar man verkligen inte varje vecka!

efter två år kanske
Citera
2012-10-01, 20:33
Medlem
L.A.s avatar
Kalsonger och strumpor efter varje användning, kanske använder samma två dagar i rad om jag bara ska vara hemma andra dagen.

T-shirts, linnen och skjortor efter ungefär varannan användning, beror lite på vad jag gjort under dagen.

Tröjor (som inte sitter närmast huden) efter var tredje användning.

Jackor, mössor, halsdukar, handskar etc vädrar jag inför säsongen och tvättar efter säsongen.

Jeans vädrar jag före och efter varje användning samt torkar bort eventuella fläckar med en våt trasa. Tvättar dem första gången efter kanske 50-100 användningar, därefter lite oftare.

Kostymer vädrar jag före och efter varje användning samt torkar bort eventuella fläckar med en våt trasa. Har aldrig lämnat in en kostym till kemtvätt, men min äldsta som jag använt kanske 10-15 gånger börjar nog bli dags snart.
Citera
2012-10-01, 20:53
Medlem
Wzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnCa89
Varför då? Begriper mig inte på folk som tvättar sina jeans en gång i månaden lr ännu värre, en gång om året. Om du menar att dom blir slitna av att tvättas så ofta så har du fel, mina jeans blir typ aldrig det.

Nu beror det ju på vad man köper för jeans. Otvättade/råa jeans ska man undvika att tvätta pga man tvättar ur indigon och på så vis förstör man hela idén med råa. Men här man några redan tvättade, typ svarta Drdenim så kvittar det ju.
Citera
2012-10-01, 21:10
Medlem
jag tvättar mina jeans när de börjar stinka lite svagt dvs varannan månad eller så
Citera
2012-10-01, 22:43
Medlem
Handtvätta jeans, är det lugnt att göra oftare eller?
Senast redigerad av Ivey 2012-10-01 kl. 23:13.
Citera
2012-10-03, 00:34
Medlem
Kalsonger & strumpr - tvättas efter varje användning

Tshirts/tunnare långärmade tröjjor - tvättar när jag får en fläck på de eller om jag har svettats i de (naturlig svett i armhålan är OK). Annars kanske efter 4e användningen. Ingen orsak att tvätta/slita fina och dyra märkeskläder i onödan.

Jeans - Aldrig. Förutsatt om inte de skulle bli helt leriga.

Finbyxor - aldrig. Använder sådana här max 1 gång i veckan och är då väldigt försiktig om de när jag använder de. Vissa finbyxor använder jag mer än andra. Vissa klarar av maskintvätt, då tvättas dessa efter någon veckas användning. De som enbart klarar kemtvätt värnar jag om tills jag ser att det är dags för kemtvätt och detta kan ta sin tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in