2012-12-21, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cedrick
Och andra hade tyckt det var helt rätt uttryckt med kärringplogat och att kvinnor inte ska vara så lättkränkta med tanke på att de haft plogningsförmåner i hur många år som helst. För kärringplogat är ju vad man kunde ha kallat det om det hade varit så.

Så du menar alltså att män haft plogningsförmåner? Det är ju löjligt.
Citera
2012-12-21, 16:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Givetvis blev det av underordnad betydelse, det visade ju sig att det inte fanns någon signifikans i påståendet att kvinnor lämnar barnen på dagis och inte männen (en undersökning som för övrigt verkar högst statistikt undermålig). Hade det visat sig att det stämde, kan du ge dig fan på att det hade varit högst signifikant. Vad var annars syftet med undersökningen överhuvudtaget? Hade det varit av underordnad betydelse (vilket det för i h-vete är!) så hade man inte ödslat tid på en sådan undersökning överhuvudtaget, eftersom det handlar om snöröjning.

Jämställdhetsperspektivet tar inte enbart sikte på man-kvinna i perspektivet snöröjning? Jamen så bra, för jag är av den åsikten att ett jämställdhetsperspektiv inte har ett förbannat skit med snöröjning att göra. Jag hade gärna sett en vettig och seriös undersökning om hur man kan förbättra snöröjningen, punkt, men nu ska vi fokusera på vilket kön människorna har innan vi börjar ploga. Och så undrar folk vart välfärden har tagit vägen, när vi kan spendera 800.000:- på sån här skit.

När feminismen insett att det inte handlar om man-kvinna, bara vi, så kanske den kan komma vidare. Men det vill givetvis inte feministfanatikerna, de vill vinna, förtrycka mannen tillbaka som hämnd och skapa segregerad konflikt.
Om du tog dig tid att läsa artikeln och tog in kunskapen om vad pengarna gått till så skulle du inse att den som låst fast sig i detta med kön är du - inte de som uförde den första kartläggningen/utredningen, inte de som ger kursen och inte kommunen som arbetar utifrån ett jämställdhetsperspektiv.

Det blir lite kissnödigt när människor skall vara emot saker och kritisera enbart för att de tror sig veta att det kanske är en feministisk tanke bakom idén. Sorgligt och kissnödigt.
Citera
2012-12-21, 17:11
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om du tog dig tid att läsa artikeln och tog in kunskapen om vad pengarna gått till så skulle du inse att den som låst fast sig i detta med kön är du - inte de som uförde den första kartläggningen/utredningen, inte de som ger kursen och inte kommunen som arbetar utifrån ett jämställdhetsperspektiv.

Det blir lite kissnödigt när människor skall vara emot saker och kritisera enbart för att de tror sig veta att det kanske är en feministisk tanke bakom idén. Sorgligt och kissnödigt.
Jag förstår väl också att man inte bara utgick från ett feministiskt tramsperspektiv och faktiskt hade något uns av substans i sin högst undermåliga utredning, konstigt vore väl annars. Vad jag och femton andra försöker framföra i 12 sidor är orimligheten i att i det här fallet ha ett jämställdhetsperspektiv ÖVERHUVUDTAGET ditt jävla spån. Men det kommer du aldrig förstå varför, så det är inte ens lönt att diskutera.

Men det kanske är högst okänsligt av mig att bli förbannad när man bränner 800.000:- på trams och utför förändringar baserat på substanslöst tyckande, när vårt samhälles välfärd håller på att kollapsa av onödiga utgifter och minskande inkomster (och en kriminell finanssektor och ett ohålbart system, men nu ska vi diskutera detaljer istället). Det är väl bara sparka några fler i vården. Om vi någonsin får någonting som liknar en välfärd när det här är över, så kan genusvetare för all del fokusera på hur man knyter skorna på ett jämnställt sätt och andra viktiga kärnfrågor i jämnställdhetens namn.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2012-12-21 kl. 17:30.
Citera
2012-12-21, 21:40
Medlem
MilitantCanibals avatar
Det är ingen hemlighet att jag bor i Bromölla kommun. Det har jag redan avslöjat när jag sagt att jag bor granne med Assange-åklagaren Marianne Ny, vars bostadsort går att googla.

Den kommunen tillämpar samma prioritetsordning som Karlskoga, cykelvägarna först. Dock inte med tramsiga floskel-tillägget 'jämställdhetsperspektiv'. Det blir ju inte mer jämställt för att kärringar prioriteras före gubbar, bara annorlunda.

http://www.bromolla.se/sv/Bo-bygga--miljo/Gator-och-trafik/Gator-och-vagar/

Och nyligen gjorde Natalia Kasmierska bort sig, när hon sågade Bromölla och hyllade Karlskogas snöröjning i en krönika som upprepade ordet 'gubbplogat' flera gånger.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article15936402.ab
Citera
2012-12-25, 21:09
Medlem
mr.laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Vad snackar du om? Riktlinjerna och förutsättningarna för kursen och sedermera rapporten/sammanfattningen var ju just genustänk. Inte effektivitet. Inte bättre snöröjning.

Läs om, gör rätt. Men du har väl fortfarande inte orkat ta till dig fakta trots att du fick dem serverade av mig.
Citera
2012-12-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Så, den feministiska skribenten konstaterar att kvinnor förtrycks i plogningen, utan att ha några belägg för detta överhuvudtaget. Den "rapport" som framställdes visade dels att det inte fanns någon signifikans för hypotesen, dels var den så uselt statistiskt säkerställd att den hade fått vilken statistiker som helst att sätta kaffet i vrångstrupen.

Hur man kan få effektiviteten i snöröjning till en könsfråga är fullständigt absurt, särskilt utan att sedan behöva visa några sakliga belägg för det. När man dessutom väljer att framhäva detta i nedlåtande termer, får man kanske räkna med en del mindre smickrande respons.
Nu har jag inte tagit mig tiden att bedöma vilket faktamässigt stöd det kan tänkas finnas för artikeln, men jag är inte heller den som litar blint på vad signaturen Mats skriver i kommentarsektionen på en blogg för att det han skriver bekräftar vad jag ville höra. Om det mot förmodan skulle vara så att han skulle vara mer insatt i frågan än artikelns författare, så ser jag i vilket fall inte hur något av det han skriver är en ansats till att rättfärdiga eller förklara den osakliga dynga som Wennberg fått motta.

Jag skulle inte beskriva det som absurt att anlägga ett jämställdhetsperspektiv på den kommunala snöröjningen. Att redovisa den fullständiga faktamässiga bakgrunden för en fråga är inte direkt vanligt för ledarartiklar, utan man brukar fatta sig förhållandevis kort, så jag får nog tvivla på att det är det som upprör. Jag får nog stå fast vid att det är utpekandet av någon som innehavandes ett orättvist privilegium som väcker reaktioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Yazoom
Nej, bara vederbörande avstår från att peka ut mannen som Det Skyldiga Könet så är vederbörande inte mansfientlig.
Visst, jag får be om ursäkt för att jag inte var helt tydlig. Det är förmodligen den överlägset vanligaste slutsatsen i de tidningsartiklar man läser om ämnet.
Senast redigerad av Disciplina 2012-12-25 kl. 23:11.
Citera
2012-12-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yazoom
Ledarskribenten Jenny Wennberg skrev en artikel som hette "Gubbplogat" som diskuteras i en annan FB-tråd. Den gick ut på att det är "gubbplogning" att ploga stora vägar först och överlägset att istället först ploga vägarna till förskolorna.

Nu har Jenny Wennberg skrivit att hon har fått nedlåtande mail om sitt sexliv, sin intelligens och sin mentala hälsa efter "Gubbplogat"-artikeln.

Jag stödjer inte nedlåtande mail till folk som använder sin yttrandefrihet och sitt stora inflytande som skribent.

Men jag tror ändå att man kan undvika sådana mail om man 1) inser att genus är ett område som väcker heta känslor och 2) undviker att uttrycka sig på ett kollektivt nedlåtande eller negativt kategoriserande sätt. Väljer man att provocera så bör man tyvärr räkna med negativa reaktioner, under bältet.

Om hon hade skrivit om en ny metod för att ploga utan att avfärda den gamla metoden som "gubbplogning" - vilket är nedlåtande mot män - så hade hon inte fått några sådana mail. Tror jag.

Vad tror ni?

Tror faktiskt kritiken kommit oavsett. Själva åsikten i sig uppfattas av många som provocerande.
Citera
2012-12-25, 23:02
Medlem
Dogrusts avatar
Kan det ha varit denna genuspanik som ledde till att inga bussar gick (när det snöade 'lite', men egentligen inte så mycket att något borde ha ställts in) p.g.a. att ingen snöröjning fanns?
Citera
2012-12-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.law
Enligt dig räcker detta. Enligt mig är det ett hån mot demokratin att kommuner fattar beslut på så bristfälliga underlag.

Bättre att kommunen fattar beslut utan underlag då, menar du? För var är de utredningar som motiverade föregående praktik? Med ditt sätt att resonera verkar de ju inte finnas överhuvudtaget. Kritiken kan alltså svårligen bli att man slösat pengar i det här fallet. Snarare att man borde använt ännu mer pengar för att utreda frågan i detalj. Oavsett förstår jag inte din position.

Hån mot demokratin, om något, är att inte se till samtliga medborgares behov och intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av Dogrust
Kan det ha varit denna genuspanik som ledde till att inga bussar gick (när det snöade 'lite', men egentligen inte så mycket att något borde ha ställts in) p.g.a. att ingen snöröjning fanns?

Vilken händelse syftar du på?
Citera
2012-12-25, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Men micro, som det påpekats ovan är det genuspedagogen som klivit in och fått kommunen dit man vill. Håller du inte med om att ett underlag som diskuterar snöröjningsprioriteringar och inte tar upp aspekter som säkerhet, olyckskonsekvenser, och hur många som drabbas om ett problem uppstår, är direkt störtlöjlig?

"...eftersom en decimeter snö är svårare att ta sig fram i med cykel än med bil"

Mer löjlig argumentation än så här kan man ju inte göra!

Häromveckan i Sundsvall hade det bildats en kö på E4an efter en första olycka beroende på dålig snöröjning, och det var en långtradare som inte bromsade i tid inför kön, och var nära att trycka den påkörda bilen under en framförvarande timmerbil men som genom ett mirakel överlevde föraren. Det är ju såna konsekvenser det blir av dåligt röjda bilvägar! Är det en dåligt röjd cykelväg kan man kliva av cykeln och gå, och ingen kommer att dö.

I detta fall var det en man som mirakulöst överlevde, men det färdas även massor med kvinnor på vägarna. Genuspedagogerna skiter i deras säkerhet i sin vanliga strävan efter milimeterrättvisa och sin önskan att få vräka ur sig några nedlåtande epitet.

(Jag kanske är lite offtopic nu, denna tråd handlar ju om hur genusdebattören vägrar bemöta sakliga argument.)

1) På vilken basis gör du detta påstående?

2) E4:an är statlig väg. Statlig väg svarar trafikverket för. Trafikverket prioriterar mig veterligen inte resurser mellan gång och cykelväg och bilväg.
Citera
2012-12-25, 23:15
Medlem
Citat:
Du försvarar ett papper där någon tycker saker, utan underbyggnad. Du tycker att det räcker för att kommunen ska ändra sin snöröjning.

Inga fakta, ingen undersökning. Ingen redovisning av vad som gjorts eller hur slutsatserna dragits.

Du tycker detta är bra och fullt tillräckligt underlag. Ska vi organisera övrig offentlig verksamhet på så lösa boliner också?

Precis kursen hölls och var startskottet för genusplogning. Detta kostade minst 800 000 kronor och resultatet blev tre sidor skräp. Detta har konstaterats och du har nu försvarat detta. Trevlig helg!

Nej. Resultatet blev en förändrad samhällsplanering. Rapporten är inget annat än just en rapport. Kommuner bedriver inte vetenskaplig kunskapsproduktion. Man har helt enkelt bara övergripande rapporterat hur pengarna används och med vilket resultat. Knappast något att uppröras över.

Citat:
Till att börja med vad snöröjningens syfte är. Hur invånarnas behov ser ut. Vad som är samhällsekonomiskt riktigt att göra etc.

Detta påstås delvis ha gjorts i rapporten men inga fakta har visats. Dessutom påstås det ha vägts in genusperspektiv. Kontentan är dock en massa tyckande. För inget har redovisats.

En vetenskaplig undersökning kan man nog kräva för 800 000 kr. Till exempel hur många som åkt och gått på vissa vägar och vid vilka tider. Detta bör redovisas. Så att vem som helst kan ta del av underlaget.

800' är förhållandevis lite pengar. Släng personal i utbildning några dagar och merparten av pengarna ryker redan där. Dessutom har, vad jag kan förstå, vetenskaplig kunskapsproduktion aldrig varit målet. Antagligen skulle en sådan undersökning kostat 800' bara den (om vi nu räknar den faktiska kostnaden som uppstår och inte bara ersättning till forskaren i fråga).

Citat:
Vad snackar du om? Riktlinjerna och förutsättningarna för kursen och sedermera rapporten/sammanfattningen var ju just genustänk. Inte effektivitet. Inte bättre snöröjning.

Läs om, gör rätt. Men du har väl fortfarande inte orkat ta till dig fakta trots att du fick dem serverade av mig.

Implicit i genustänk är i det här fallet ökad effektivitet och bättre snöröjning, då kommunens verksamhet per definition just ska vara demokratisk och därmed jämställd; kommunen har ansvar gentemot samtliga medborgare och varken bör eller får - givet detta- priveligiera vissa.
Citera
2012-12-25, 23:45
Medlem
Dogrusts avatar

Se nedanstående kommentar. En vinterkväll, denna vinter, var alla bussar inställda. Vanliga bilar och Taxi gick smärtfritt.
Senast redigerad av Dogrust 2012-12-25 kl. 23:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in