2012-12-21, 15:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.law
Du försvarar ett papper där någon tycker saker, utan underbyggnad. Du tycker att det räcker för att kommunen ska ändra sin snöröjning.

Inga fakta, ingen undersökning. Ingen redovisning av vad som gjorts eller hur slutsatserna dragits.
Det framgår att de undersökt saken, redovisat det, och vilka slutsatser man dragit.

Citat:
Du tycker detta är bra och fullt tillräckligt underlag. Ska vi organisera övrig offentlig verksamhet på så lösa boliner också?
Att konstatera att något inte fungerar bra och åtgärda det vore en mycket bättre strategi än som idag, utreda, utreda och utreda och aldrig åtgärda. Här har man utrett, redovisat och åtgärdat - föredömligt.

Citat:
Precis kursen hölls och var startskottet för genusplogning. Detta kostade minst 800 000 kronor och resultatet blev tre sidor skräp. Detta har konstaterats och du har nu försvarat detta. Trevlig helg!
Utbildningarna kostade pengar ja - inte rapporten i sig. Utbildningarna har lett till att hela samhällsplaneringen Karlskoga skall ha ett jämställdhetsperspektiv och vara brukaranpassat i fortsättningen -- man skall inte längre bygga eller göra saker på rutin utan fråga sig vilka som skall bruka sakerna och vilka behov som finns, det är det som skall styra samhällsplaneringen. Precis så som man skall tänka - ett samhälle är för alla, inte bara för en grupp i första hand.
Senast redigerad av micro113 2012-12-21 kl. 15:16.
Citera
2012-12-21, 15:17
Medlem
mr.laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det framgår att de undersökt saken, redovisat det, och vilka slutsatser man dragit.

Hur menar du att de har redovisat det?
Citera
2012-12-21, 15:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hur menar du att de har redovisat det?
Ett av de sätt som de redovisat sina resultat på är muntligt inför övriga kursdeltagare - där Bosse uppenbarligen var en. Ett annat ser du i sammanfattningen - där skriftligt.
Citera
2012-12-21, 15:24
Medlem
Citat:
De tar upp olyckor och säkerhet. Det är väldigt löjligt att man inte tänkt på det innan tycker jag.
Men var? Kan du inte länka till detta? I den citerade texten i tråden nämns inget om det.

Citat:
Nej, det var konsekvensen av att en långtradare inte bromsade i tid -- du sa det själv.

Här följer 2 faktum om trafik:
1. Olyckor kan vara lisvfarliga.
2. Folk kör inte perfekt.

Därför tänker jag: det är smart att göra förutsättningarna för trafik så säkra som möjligt. Du verkar tänka "felet är att folk inte kör perfekt, de borde skärpa sig så blir allting bra".

Citat:
Nej, tråden handlar om att du och många andra vägrar inse att samhället består också av andra än män som kör från hemmet till jobbet.
Suck.
Citera
2012-12-21, 15:25
Medlem
mr.laws avatar
Citat:
Ett av de sätt som de redovisat sina resultat på är muntligt inför övriga kursdeltagare - där Bosse uppenbarligen var en. Ett annat ser du i sammanfattningen - där skriftligt.

Enligt dig räcker detta. Enligt mig är det ett hån mot demokratin att kommuner fattar beslut på så bristfälliga underlag.
Citera
2012-12-21, 15:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Men var? Kan du inte länka till detta? I den citerade texten i tråden nämns inget om det.
Det tas bland annat upp i artikeln och den insändare som flera hänvisat till.

Citat:
Här följer 2 faktum om trafik:
1. Olyckor kan vara lisvfarliga.
2. Folk kör inte perfekt.

Därför tänker jag: det är smart att göra förutsättningarna för trafik så säkra som möjligt. Du verkar tänka "felet är att folk inte kör perfekt, de borde skärpa sig så blir allting bra".

Ja, och ett steg i att göra trafiken säker är att se till att cyklar och fotgängare inte behöver vistas i körfälten i onödan. Du vet väl att trafik förekommer på fler ställen än våra motorvägar?

Jag som trafikant vet också att när det är snö och halka så måste jag anpassa mitt körsätt till det - oavsett om det är plogat eller oplogat.
Du anger själv i ditt scenario att vederbörande bromsar för sent - bromsar man försent så har man inte anpassat sitt körsätt, brustit i uppmärksamheten osv..
Citera
2012-12-21, 15:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Enligt dig räcker detta. Enligt mig är det ett hån mot demokratin att kommuner fattar beslut på så bristfälliga underlag.
Enligt dig är det ett hån att man förbättrat - effektiviserat - plogningen i Karlskoga och inte längre gynnar en enskild grupp av hävd...

Rolig slutsats.
Citera
2012-12-21, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Det luktar trams i det här...

Kan inte varje familj själv bestämma vem som hämtar och lämnar på dagis?

Det är möjligt att det var fel på snöröjningen. Att se på det i ett jämställdhetsperspektiv är bara tramsigt däremot. Se över röjningen och skotta först där flest människor behöver åka. Vad folk har för kön spelar bara roll för påhittade tjänster som eldar skattepengar inom kommunen.

Och skriver man gubbplogat så får man räkna med att få tillbaks med samma mynt. Som man bäddar får man ligga.

Hade hon skrivit något negativt om kvinnor skulle hon fått gömma sig i Norrland nu.

Låt säga att en man använt "kärringplogat", vad hade hänt då? Jo, då hade twitterfeministerna gått i taket och det hade blivit kritikstorm utan dess like. Men det är naturligtvis helt okej om en kvinna skriver nedvärderande om män, då är det bara jämställt .
Jag håller helt och hållet med dig, det kan ha varit vissa brister i snöröjningen, även om jag själv tycker att det är mer rätt att ploga vägar som trafikeras av många än att prioritera busshållplatser och cykelvägar, men i så fall var det en prioriteringsfråga, inte en jämställdhetsfråga.
Citera
2012-12-21, 15:44
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Man har helt klart valt fel bransch.

"Jag tycker som utgångspunkt att kvinnor är förtryckta överallt och vi ska genomföra lite förändringar. Skit i bilvägar och ringleder, det är bara gubbar som kör mest där. Ploga allt som kan relateras till kvinnligt först. "
"Jaha, varför då?"
"Därför att jag gjort lite undersökningar och sådär."
"Har du något metodunderlag att visa upp?"
"Nej, men jag har siffrorna i huvudet. Sedan kan du få den här" *lämnar över rapporten*
"Aha, jamen dåså! Hela tre sidor, imponerande! En helsida med ett pildiagram också, det märks du är högutbildad. Hur gick undersökningen till?"
"Jag gick till två dagis och kollade hur många som lämnade ungar en stund. Annars är det mest eget tyckande. Utifrån min ideologiska övertygelse förstås!"
"Fullt tillräckligt underlag för en genusvetare. Fortsätt!"
"Vill du inte höra siffrorna jag har i huvudet?"
"Behövs det, du är ju genusvetare, ni har väl alltid rätt. Jaja, gör det då..."
"På ena stället var mamma/pappaproportionen 50/50, på det andra 60/40."
"Så kvinnor är alltså förtryckta!"
"Mmm, exakt."
"Då går vi vidare till beslut. Bra jobbat!"
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2012-12-21 kl. 15:50.
Citera
2012-12-21, 15:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Man har helt klart valt fel bransch.

"Jag tycker som utgångspunkt att kvinnor är förtryckta överallt och vi ska genomföra de här förändringarna."
"Jaha, varför då?"
"Därför att jag gjort lite undersökningar och sådär."
"Har du något metodunderlag att visa upp?"
"Nej, men jag har siffrorna i huvudet. Sedan kan du få den här" *lämnar över rapporten*
""Aha, jamen dåså! Hela tre sidor, imponerande! Hur gick undersökningen till?"
"Jag gick till två dagis och kollade hur många som lämnade ungar en stund."
"Fullt tillräckligt underlag för en genusvetare. Fortsätt!"
"Vill du inte höra siffrorna jag har i huvudet?"
"Behövs det, du är ju genusvetare, då har du alltid rätt. Jaja, gör det då..."
"På ena stället var mamma/pappaproportionen 50/50, på det andra 60/40."
"Så kvinnor är alltså förtryckta!"
"Mmm, exakt."
"Då går vi vidare till beslut. Bra jobbat!"

Jag tror i och för sig att vem som lämnar på dagis var av underordnad betydelse, tanken var nog mer att kartlägga hur det såg ut i den delen.

Sedan har man ur ett jämställdhethsperspektiv - givet kursens syfte - kartlagt hur plogningen genomförs och kommit fram till att det behövs förändringar, där dagis måste prioriteras upp eftersom föräldrar som arbetar är beroende av att kunna ta sig fram till dagis, oavsett kön.

Läser du artikeln som följer med i länkningen så ser du att jämställdhetsperspektivet inte enbart tar sikte på man-kvinna, utan på samhällsplanering för kommunens brukare också ur andra perspektiv. Kommunen skall i olika delar vara tillgänglig för sina medlemmar utifrån deras behov - och däri ingår då även rörelsehindrade, barn, äldre osv.. Perspektivet blir alltså större än könsperspektivet - det handlar om att få en brukarvänlig kommun.
Citera
2012-12-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Låt säga att en man använt "kärringplogat", vad hade hänt då? Jo, då hade twitterfeministerna gått i taket och det hade blivit kritikstorm utan dess like. Men det är naturligtvis helt okej om en kvinna skriver nedvärderande om män, då är det bara jämställt .
Jag håller helt och hållet med dig, det kan ha varit vissa brister i snöröjningen, även om jag själv tycker att det är mer rätt att ploga vägar som trafikeras av många än att prioritera busshållplatser och cykelvägar, men i så fall var det en prioriteringsfråga, inte en jämställdhetsfråga.

Och andra hade tyckt det var helt rätt uttryckt med kärringplogat och att kvinnor inte ska vara så lättkränkta med tanke på att de haft plogningsförmåner i hur många år som helst. För kärringplogat är ju vad man kunde ha kallat det om det hade varit så.
Citera
2012-12-21, 16:04
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Jag tror i och för sig att vem som lämnar på dagis var av underordnad betydelse, tanken var nog mer att kartlägga hur det såg ut i den delen.

Sedan har man ur ett jämställdhethsperspektiv - givet kursens syfte - kartlagt hur plogningen genomförs och kommit fram till att det behövs förändringar, där dagis måste prioriteras upp eftersom föräldrar som arbetar är beroende av att kunna ta sig fram till dagis, oavsett kön.

Läser du artikeln som följer med i länkningen så ser du att jämställdhetsperspektivet inte enbart tar sikte på man-kvinna, utan på samhällsplanering för kommunens brukare också ur andra perspektiv. Kommunen skall i olika delar vara tillgänglig för sina medlemmar utifrån deras behov - och däri ingår då även rörelsehindrade, barn, äldre osv.. Perspektivet blir alltså större än könsperspektivet - det handlar om att få en brukarvänlig kommun.
Givetvis blev det av underordnad betydelse, det visade ju sig att det inte fanns någon signifikans i påståendet att kvinnor lämnar barnen på dagis och inte männen (en undersökning som för övrigt verkar högst statistikt undermålig). Hade det visat sig att det stämde, kan du ge dig fan på att det hade varit högst signifikant. Vad var annars syftet med undersökningen överhuvudtaget? Hade det varit av underordnad betydelse (vilket det för i h-vete är!) så hade man inte ödslat tid på en sådan undersökning överhuvudtaget, eftersom det handlar om snöröjning.

Jämställdhetsperspektivet tar inte enbart sikte på man-kvinna i perspektivet snöröjning? Jamen så bra, för jag är av den åsikten att ett jämställdhetsperspektiv inte har ett förbannat skit med snöröjning att göra. Jag hade gärna sett en vettig och seriös undersökning om hur man kan förbättra snöröjningen, punkt, men nu ska vi fokusera på vilket kön människorna har innan vi börjar ploga. Och så undrar folk vart välfärden har tagit vägen, när vi kan spendera 800.000:- på sån här skit.

När feminismen insett att det inte handlar om man-kvinna, bara vi, så kanske den kan komma vidare. Men det vill givetvis inte feministfanatikerna, de vill vinna, förtrycka mannen tillbaka som hämnd och skapa segregerad konflikt.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2012-12-21 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in