Citat:
Ursprungligen postat av Yazoom
Om hon hade skrivit som att den "nya" plogningen vore en förbättring för hela samhället och särskilt för kvinnor, så skulle hon ha ett positivt budskap, få skulle ta illa upp, och få skulle skicka arga mail till henne.
Ja, men då har du överhuvudtaget inte framfört det faktum att kommunen behandlat plogningsfrågan ur ett jämställdhetsperspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Bil och cykel är ej de enda transportmedlen som finns!
Nej, men rör du dig inom kommunen så är valmöjligheterna ganska begränsade. Du kanske vill föreslå någon sorts orealistiskt nyttjande av den lokala busstrafiken?
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Du behöver inte haka upp dig på exakt nämd kvot utan se istället poängen med resonemanget. Om antalet kvinnliga bilitser är fler än antalet kvinnliga cyklister/fotgängare kommer även fler antal kvinnor att missgynnas (än gynnas) om cykelvägar plogas före bilvägar, men fler kvinnor än män kommer att gynnas om fler kvinnor cyklar/går än män.
Jag vet, det var ett kvickt påpekande som jag inte förväntat mig skulle mynna ut i en diskussion. I slutändan så är de konkreta antalen bilister/fotgängare inte särskilt relevanta, eftersom de inte ger någon information om vilka vägar som nyttjas i störst utsträckning. Som jag sade framgår det inte av artikeln att människors faktiska behov skulle förbises på något sådant vis. Jag har svårt att tro att särskilt många förvirrade själar skulle uppfatta artikeln på sådant sätt och därför reagera med att gå till angrepp mot skribentens utseende, men det är förstås möjligt.