2012-12-11, 14:43
Medlem
Existumators avatar
Enligt nedanstående ledarskribent är snöröjning i allmänhet kvinnofientlig eftersom man normalt sätt snöröjer större vägar och högtrafikerade leder snabbare och oftare än cykelbanor och mindre vägar som leder till dagis och skola. Själva kärnpunkten i resonemanget är att det är män som främst använder de större vägarna och främst kvinnor som använder sig av cykelbanor och vägar till dagis.

http://arbetarbladet.se/ledare/1.5382292-gubbplogat

Frågeställningar:
Kan verkligen snöröjning vara en jämställdhetsfråga i detta avseende?
Är ledarskribenten galen?
Är snöskottning verkligen, för kvinnor, ett av de mansdominerade arbeten varur man gärna vill ha en större del av kakan?
Hur skulle en feministisk snöröjningsplanering påverka trafiksäkerheten och Trafikverkets noll-vision?
Citera
2012-12-11, 14:53
Medlem
Ettan^s avatar
Detta är ju en follow-up på förra årets stora feministpanik där man skickat kommunala chefer i Karlskoga på jämställdhetskurser som resulterade i ett förslag om mer "genusmedveten" snöröjning.

Citat:
Nu plogas gångvägar, cykelvägar och busshållplatser före större bilvägar.

Att pajasen Jenny Wennberg skriver att "gubbplogningen" inte går att motivera är väl urbota dumt. Tidigare var stora bilvägar prioriterade framför t.ex. dagis. Frågan är väl snarare hur man kan motivera att inte i första hand ploga vägar som nyttjas mest? Att det sen är 60-70% män som kör på vägarna är väl totalt jävla irrelevant.

Jag skulle faktiskt vilja veta vad denna förändrade prioritering har medfört för positiva och negativa effekter utöver att alla tydligen känner sig mer jämställda i Karlskoga nu.
Citera
2012-12-11, 15:05
Medlem
gubbjavlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Existumator
Är ledarskribenten galen?
Japp! Spritt språngande.
Citera
2012-12-11, 15:10
Medlem
Men bussjäveln kör ju på vägen som alla kvinnor åker med, är inte det ett bevis på matrikat så vet jag inte vad.

Men okej, beordra alla plogare att röja cykelvägar, gångbanor, hållplatser, skogsstigar och strunta i allt vad gator, ringleder, riksvägar osv. heter så får vi se hur många av feministfruntimmrerna som fortsätter sitt patetiska gnäll efter vintern 2012.

Får de betalt för att sitta och gnälla?
Citera
2012-12-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llol123

Får de betalt för att sitta och gnälla?

Absolut! Här råder det ingen tvekan.
Citera
2012-12-11, 15:37
Medlem
Gollumns avatar
Jag läste detta förra året på betryggande avstånd från Sverige och försökte se, förutom det uppenbart sjuka, det lite galna och roliga i det hela. Sen dess är jag hemkommen och verkligheten har återigen hunnit ifatt mig. Detta är galenskap. Det måste få ett slut nu

Jag har ett förslag ;

Jag tycker kvinnor kan sätta sig i traktorer de själva byggt och röja den snö de själva vill röja, för de biljarders miljarder i skattekronor som företagsdrivande och arbetande män betalar i skatt till dem
Och jag tycker att fröken Wennberg kan ställa sig först i ledet när hennes anställning som journalist så småningom, och tack och lov för det, försvinner.

- Öh, Jenny, hör du det eller? Jag vill se dig jobba som snöröjare nästa vinter! Visa hur progressiv du är och ta täten för att genuscertifiera arbeten som innefattar stora maskiner!

Inga kvinnor som tillverkar traktorer/traktordelar? Dags att börja kvotera in
Inga kvinnor som kör 15 timmars skift sträckt över natten för att röja snö? Kvotera in!
Citera
2012-12-11, 15:52
Medlem
Orkos avatar
Nu fick jag intrycket att det handlar om att man gjorde en annan värdering av vilka vägar som ska plogas först, inte främst att snöplogningen är en genusfråga.

Men, om man vill problematisera frågeställningen så kan man ju se det såhär:

Män plogar vägarna, som anlagts av män, med plogbilar och traktorer som män skapat. Dessa vägar leder fram till fabriker och sjukhus som även de har byggts av män.

Med tanke på att män har byggt i stort sett hela vår infrastruktur så kan man se det som att kvinnor snyltar på dessa manliga skapelser som de inte hjälpt till att bygga. Om man ska genusanalysera dvs.

Eller så gör man helt enkelt en rationell bedömning av vilka vägar som behöver plogas först. Utan att blanda in kön.
Citera
2012-12-11, 15:53
Moderator
pewpews avatar
Det kryper i hela kroppen på mig när jag läser detta och jag tappar all tro på mänsklig intelligens.

Detta är bisarrt. Visst kan det vara värt att titta över prioriteringsordningen för att underlätta för våra medborgare, det är kommunernas skyldighet! Men att tvista detta till att detta skulle handla kön och kvinnofientlighet ställer jag mig totalt frågande till.

Hur lyckas dessa journalister och politiker överhuvudtaget få jobb?
Citera
2012-12-11, 16:19
Bannlyst
Hon har helt rätt, givetvis är du en massiv mansgris och en stor sexist om du inte gladeligen räcker över skyffeln till din sötnos, ger henne en uppmuntrande klapp på baken, skickar ut henne i 10 minus och själv kryper ner under täcker igen.

Det nya fina Sverige! Kvinnor kan!
Citera
2012-12-11, 16:33
Medlem
shoreditchs avatar
För all del, nog har man hört om folk som har krupit längs snövallar och slängt ungarna över snöhögar för att kunna lämna dem i förskolan/skolan eftersom gångbanor och trottoarer inte varit snöröjda. Men att det skulle vara fråga om en kvinnofientlig snöröjning? Fotgängarfientlig snarare. Och hur lämpligt det är att ha fotgängare omkringsnubblande på vägbanan kan givetvis diskuteras.

Att ringleder och större gator/vägar röjs först torde dock alla tacka för. Framkomlighet för räddningsfordon och kollektivtrafik måste trots allt vara att föredra framför framkomlighet på cykelbanor. Även om själva busshållsplatserna inte snöröjs ordentligt måste bussarna först och främst kunna ta sig fram på vägbanan.

Och vad fan innebär det att röjning av "större gator som leder till mansdominerade arbetsplatser" prioriteras?
Citera
2012-12-11, 16:36
Medlem
Ogdens avatar
Hur ska bussen kunna köra om vägarna inte är plogade? Då spelar det ju ingen roll att busshållsplatsen är plogad. Herregud, hur kan man få snöröjning att handla om feminism?

Det är så urbota dumt att jag saknar ord.
Citera
2012-12-11, 16:43
Medlem
JasonVs avatar
Vem tar Jenny Wennberg på allvar?
Räddningstjänstens verksamhet sker på vägar,skall de då hjälpa folk genom utryckningar via trottoarer,Jenny är en genuin idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in