2012-12-15, 22:57
Medlem
speedfreaks avatar
På Korsika har dom lösta skyltproblemet på ett bra sätt.
Hagelbössa på alla skyltar och en rejäl sprängladdning i myndighetsbyggnader.
Dom kan. Varför gör inte vi så?
Citera
2012-12-16, 07:18
Medlem
Det ett mänskligt öga uppfattar, är något helt annat än vad en bildsensor uppfattar
Det var första tankegången

Okej, sedan lägger vi till lite grundläggande signalbehandling av registrerad data.
Högpassfilter eller annan frekvensseparerande algoritm för att öka kontrasten

Detta kan ni testa i Photoshop/GIMP eller liknande

Sånt är enkelt att automatisera och kräver väldigt liten processorkraft

Gäääsp
Citera
2012-12-16, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedfreak
På Korsika har dom lösta skyltproblemet på ett bra sätt.
Hagelbössa på alla skyltar och en rejäl sprängladdning i myndighetsbyggnader.
Dom kan. Varför gör inte vi så?
Ingen aning. Jag har korsikanskt blod fö.
Citera
2012-12-16, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseNollkoll
duck tape!

jag har använt silvertape när jag åkt till stockholm.. inte betalat nått på tre år..
Duck tape?
Citera
2012-12-16, 07:59
Medlem
Emmelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Duck tape?

Duck tape eller duct tape. Vävtejp, silvertejp och ibland också benämning för gaffatejp.
Citera
2012-12-16, 13:40
Medlem
patrikgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Såg en video för massa år sedan där man sprayade på något på plåten. Ögat såg ingen skillnad men för kameran blev det helt vitt. Minns inte vad det var de använde dock.

Klarlack?
Citera
2012-12-16, 18:47
Medlem
Viggen82s avatar
Det var ett djävla tjat om två inkompetenta idioter i det amerikanska programmet "mythbusters".

Det svenska programmet "trafikmagasinet" testade sprayen, och den fungerade faktiskt som vapen mot just hastighetskamerorna, dock ska den väl bara fungera på plastskyltarna utan relief som fanns ett tag? Ville mest klargöra detta.... Det fanns en gång ett SVT fritt från politiska pekpinnar och lucior mörka som synden.

Men hur var det med tullkepsen? Visade det sig att den var laglig eller inte? Kan ju i så fall fungera som budgetalternativ om man har en äldre bil som man inte är så rädd om.
Citera
2012-12-17, 06:55
Medlem
Flo-Ridahs avatar
Tullkeps fungerar för fortkörning då detta är ett brott - dvs man kan inte bötfälla fordonet utan måste utan rimligt tvivel utröna vem som framförde det för att lagföra vederbörande.

Trängselskatten går dock utmärkt att debitera ägaren av fordonet så du kan ha en tomtemask på dig när du kör förbi tullen, du kommer likväl få en faktura hemskickad.

Till alla er som håller på att modifiera skyltar, ta bort dem och på andra sätt göra fordonet oidentifierbart - tänk ett steg längre. Vad gör ni om någon idiot med dolda plåtar orsakar en olycka där er dotter förolyckas och ni kan inte identifiera bilen för att någon snålfitta inte kunde tänka sig betala trängselskatt? Kör med en lins om ni känner - men bibehåll möjligheten för visuell identifiering.
Citera
2012-12-18, 01:50
Medlem
Viggen82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flo-Ridah
Tullkeps fungerar för fortkörning då detta är ett brott - dvs man kan inte bötfälla fordonet utan måste utan rimligt tvivel utröna vem som framförde det för att lagföra vederbörande.

Trängselskatten går dock utmärkt att debitera ägaren av fordonet så du kan ha en tomtemask på dig när du kör förbi tullen, du kommer likväl få en faktura hemskickad.

Till alla er som håller på att modifiera skyltar, ta bort dem och på andra sätt göra fordonet oidentifierbart - tänk ett steg längre. Vad gör ni om någon idiot med dolda plåtar orsakar en olycka där er dotter förolyckas och ni kan inte identifiera bilen för att någon snålfitta inte kunde tänka sig betala trängselskatt? Kör med en lins om ni känner - men bibehåll möjligheten för visuell identifiering.

Va? Tullkepsen sätter du ju över skylten...
Citera
2013-01-03, 08:26
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blanagel
Ni har röstat fram politikerna som valt det. Demokrati.

Fel, det är parlamentarisk demokrati. Hade det varit demokrati hade det inte gått igenom...
Citera
2013-01-03, 12:13
Medlem
Jag hörde på nyheterna igår att de räknar med att kamerorna klarar av att läsa 95% av bilderna, resten ska avläsas manuellt. Detta betyder att reflexspray och liknande är verkningslöst.
Citera
2013-01-03, 12:31
Medlem
rimmbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrgangster655
Har jag startat tråden på fel forums del så flytta gärna tack!

Nu till saken. Jag jobbade på ett företag för ungefär ett år sedan (nämner inget namn på företaget).
Vi hade kameror som läste av reg nr och systemet kollade upp ifall dom va godkänd eller ej ifall dom fans med i listan öppnades grinden. Så jag fick lära mig att kameran som läser av reg plåten har man ändrat kontrasten så den filmar i kålsvart även på dagsljus och den har någon typ av ir snedare som riktar sig mot reg plåten. Eftersom plåten är gjort av reflex så lyser plåten och vid de läge snappar kameran ett kort så blir det en klockren bild på plåten.

Min fråga är ifall trängselskatts kameran är byggd på samma teknik kan man bara måla över den vita delen med vitt färg och siffrorna med svart så reflexet inte syns och när ir sändaren lyser på plåten lyser den inte då blir det en kålsvart bild och svårt att läsa av reg plåten.

Så vad tycker ni är det inte ett smart teknik att slippa trängselskatten? Svårt att bli upptäckt dessutom. Bara du inte målar slarvigt

kolla här.

http://www.potatisgris.se/index.php?...tegory&path=59

vet ej om det vart olagligt eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in