• 1
  • 2
2012-12-15, 03:51
Medlem
mrgangster655s avatar
Har jag startat tråden på fel forums del så flytta gärna tack!

Nu till saken. Jag jobbade på ett företag för ungefär ett år sedan (nämner inget namn på företaget).
Vi hade kameror som läste av reg nr och systemet kollade upp ifall dom va godkänd eller ej ifall dom fans med i listan öppnades grinden. Så jag fick lära mig att kameran som läser av reg plåten har man ändrat kontrasten så den filmar i kålsvart även på dagsljus och den har någon typ av ir snedare som riktar sig mot reg plåten. Eftersom plåten är gjort av reflex så lyser plåten och vid de läge snappar kameran ett kort så blir det en klockren bild på plåten.

Min fråga är ifall trängselskatts kameran är byggd på samma teknik kan man bara måla över den vita delen med vitt färg och siffrorna med svart så reflexet inte syns och när ir sändaren lyser på plåten lyser den inte då blir det en kålsvart bild och svårt att läsa av reg plåten.

Så vad tycker ni är det inte ett smart teknik att slippa trängselskatten? Svårt att bli upptäckt dessutom. Bara du inte målar slarvigt
Senast redigerad av mrgangster655 2012-12-15 kl. 03:54.
Citera
2012-12-15, 04:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrgangster655
Svårt att bli upptäckt dessutom. Bara du inte målar slarvigt
syns på 3km håll om du målar över skylten för den reflekterar ljus fel och det är inget farbror polisen blir så glada över.
Citera
2012-12-15, 04:52
Medlem
mrgangster655s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
syns på 3km håll om du målar över skylten för den reflekterar ljus fel och det är inget farbror polisen blir så glada över.

Hur menar du nu. Om ljus reflekterar på målad plåt bländer den då?
Måste finnas annat sätt att få bort reflexen på plåten eller ?
Citera
2012-12-15, 06:17
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamdjungel
Eh, wasp?

Lider herrn måhända av dyslexi? Det är förvisso inget litterärt mästerverk, men poängen är ju slående lätt att identifiera. Det framförs en teori om att med en målad registreringsplåt slipper du trängselskatt. Trängselskatt är en skatt stockholmare drabbas av.

Det vore intressant att testa om det stämmer. Håller det inte för osant att det skulle vara på detta sätt. Det är ju inte speciellt svårt att testa.
Citera
2012-12-15, 07:56
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrgangster655
Hur menar du nu. Om ljus reflekterar på målad plåt bländer den då?
Måste finnas annat sätt att få bort reflexen på plåten eller ?

Det är ju det den INTE gör, det var ju syftet med övermålningen. Men om en polis kör bakom dig en mörk kväll så kommer inte de se regplåten heller, och de lär stanna dig.
Citera
2012-12-15, 08:05
Medlem
De skyltar som finns nu har "utstickande" tecken, kameran tar ju bilder i vinkel vilket gör att bokstäverna syns väldigt bra, dessutom lär polisen starkt ogilla att du manipulerar skylten med färg.

Ifall ditt trick skulle fungerar vore det bästa att bara måla kring en bokstav eller siffra, då skulle skylten blänka mot polisen men kanske bli svår att läsa för trängselskattestationen.
Citera
2012-12-15, 09:23
Medlem
fnurgles avatar
Borde det inte gå att ha någon sorts polariserad film som hindrar insyn i vinkel men tillåter den framifrån?
Citera
2012-12-15, 09:28
Bannlyst
Med 99% säkerhet så kommer kameran också att "larma" (direkt eller genom att man bygger en databas över ej registrerbara bilder) så jag tror att du kommer åka dit ganska snabbt, om du kör ofta/mycket.

Trängselskatt är vidrigt på många sätt, men det där är ju som att planka på spårvägen.
Citera
2012-12-15, 09:29
Medlem
Qarabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnurgle
Borde det inte gå att ha någon sorts polariserad film som hindrar insyn i vinkel men tillåter den framifrån?

Det har man ju ofta på banken, hade dom senast jag var där. Måste vara en tunn film då så man kan typ klistra på den.
Citera
2012-12-15, 09:30
Medlem
killen30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe86
De skyltar som finns nu har "utstickande" tecken, kameran tar ju bilder i vinkel vilket gör att bokstäverna syns väldigt bra, dessutom lär polisen starkt ogilla att du manipulerar skylten med färg.

Ifall ditt trick skulle fungerar vore det bästa att bara måla kring en bokstav eller siffra, då skulle skylten blänka mot polisen men kanske bli svår att läsa för trängselskattestationen.

Är nog bättre

Eller så ställer man bilen och åker buss/tåg om man inte har råd med kostnader kring sin bil
Citera
2012-12-15, 09:37
Medlem
JohnLocke2s avatar
Detta är bättre:
http://www.youtube.com/watch?v=KXiCca5nkhA
Citera
2012-12-15, 09:39
Medlem
Maajkas avatar
Kan det funka om man sprayar på reflexspray?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in