Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-11, 16:02
  #361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
1. Jag skulle vilja se dig svara på samma fråga fast tvärt om: "Handeln med land L har minskat med X procent och det beror på mångfalden i Sverige"

2. Jag svarar på frågor när du slutar kalla mina medmänniskor för pack,


Vad glad jag blir att jag flydde PP, nu ser jag att jag gjorde rätt... Vilket skämt... Har man inga bra argument kan man ju alltid tramsa...
Citera
2012-12-11, 16:37
  #362
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerox
Hej Anna! Jag har inte läst igenom hela tråden, så hoppas att följande inte har ställts tidigare.
  1. Hur ser strategin ut vid val av block vid ett eventuellt riksdagsinträde ut 2014? Tidigare har ni spelat på vågmästarstrategin, vilket inte gick hela vägen. Tror du detta berodde på att ni underskattade hur mycket väljarna bryr sig om vilket block som har majoritet, eller något annat? Hur väl skulle en sådan strategi fungera ihop med ert breddningsprojekt?
  2. I ett alternativt universum där Sverige anammat PPs informationspolitik*– vilka jobb skulle vi haft som vi inte har idag, och vilka jobb skulle vi förlora?
  3. Vem/vilka av de nuvarande riksdagspolitikerna har du starkast respekt för?

1. Piratpartiet placeras inte så lätt in på den traditionella högervänsterskalan. Vi kommer att samarbeta med dem som vi har mest gemensamt med. Vem det blir är inte helt lätt att säga i nuläget. Skillnaderna mellan de traditionella partierna blir mindre och mindre. Inte ens SD skiljer sig så mycket som de vill göra gällande. Vissa mindre partier håller på att falla ur riksdagen. Det är helt enkelt extremt svårt at förutspå hur det parlamentariska läget kommer att se ut efter valet 2014.

2. Vi skulle ha fler IT-jobb. I dag vill många IT-företag inte etablera sig i Sverig på grund av FRA-lagen och det implementerade datalagringsdirektivet. Det skulle också vara lättare att starta upp något eget samtidigt som man är arbetslös. I dag gör ersättningsreglerna det komplicerat.

3. Åh, vad svårt... Som så många andra känner jag att mitt förtroende för riksdagspolitikerna blivit trampat i smutsen så många gånger. Det finns några politiker som jag gillar på ett personligt plan, men dessvärre vet jag att de tryckt på "fel" knapp i flera viktiga omröstningar, så ur ett politiskt perspektiv känns det svårt att nämna några namn.
Citera
2012-12-11, 16:40
  #363
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poita_
PP verkar enligt mig göra ett enormt misstag när man väljer att bredda sig. Snarare än att ha någon ideologi i grunden verkar det som att man lyssnat på input från olika människor och skapat en farlig röra av olika ståndpunkter utan någon tydlig mittpunkt.

Jag tror få människor har någon riktig ide om vad ni egentligen vill och allt ni står för. Ni låter som ett gäng kommunister mer än något annat. Och det har vi ju för övrigt redan i riksdagen i form av MP och V.

Tvärt om. Vi har mycket medvetet valt att först komma överens om en central kärna av principer och sedan expandera utifrån den. Något annat hade varit otänkbart, eftersom det oundvikligen skulle leda till en osammanhållen och sretig politik.

Andras etiketter på oss spelar ingen roll. Vi är pirater.
Citera
2012-12-11, 16:45
  #364
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror.Slapptask
Härligt att du kikar in och höjer diskussionsnivån på forumet Anna! Nu kommer jag visserligen inte att rösta på pp men är ändå intresserad av er åsikt i vad som borde vara den viktigaste politiska frågan (till skillnad från många andra här på FB så anser jag INTE att det är invandringspolitiken), nämligen jobben. Hur lyder eran strategi för att trolla fram fler jobb? Kan det vara tänkbart att införa 35-timmars arbetsvecka, vilket skulle innebära fler jobb?

Varför uppmuntrar man folk till att jobba heltid och inte anpassar fler jobb till 80% eller 60% tjänster, man hör ju ofta hur vänner och arbetskamrater klagar över att dom inte hinner med att göra saker och att det är så jobbigt när det är måndag och man måste jobba hela veckan osv och sen köper dom flesta bara en massa onödigheter för pengarna dom tjänar ändå. Själv jobbar jag ca 40% och har ändå råd att göra saker på helgerna och köpa saker som jag behöver och vill ha. Då har jag visserligen billig hyra och tjänar in lite extra pengar ibland på diverse hobbyaktiviteter, men tror ändå att många människor jobbar mer än vad både dom behöver och vad samhället behöver med tanke på ju mer allt automatiseras.

Som den sociala normen ser ut nu så ska man ju ha ett heltidsjobb men jag tror många skulle vilja hinna med att lägga mer tid och energi på självförverkligande och hobbies än att bara sälja sin tid till någon annan (om man nu inte har sitt absoluta drömjobb då förstås).
Nu flummade jag ur lite från politik som var ämnet, men det jag undrar då är:
Hur hade ni tänkt minska arbetslösheten?
Vad anser ni om 35-timmars arbetsvecka, eller att minska antalet heltidstjänster och skapa fler deltidstjänster för att få bukt med arbetslösheten?

I framtiden kommer vi alla att behöva fundera på det faktum att det kommer att finnas betydligt fler människor än vad det finns tillgängliga lönejobb. Det kommer att ske i samma takt som tekniken gör olika sorters uppgifter mindre och mindre arbetsintensiva.

Det kommer att vara ett globalt problem och det är inget som löses genom att vi stänger ute människor. Det är ett problem som måste lösas med att vi ser över de arbetsnormer som finns nu. Det kommer också att lösas genom att vi värderar olika typer av ideellt arbete på ett nytt sätt.

Jag tror inte att vi är där än, men det kommer att ske, och när det gör det måste vi ha nya och kreativa lösningar.
Citera
2012-12-11, 16:46
  #365
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleCore
Vad roligt att se något politiskt på fb som inte handlar om SD!

Hur ser ni på användandet av droger för eget bruk?

Vi vill avkriminalisera innehav av små doser narkotika för personligt bruk. Vi tror att hjälp är en mycket bättre väg till mindre missbruk än straff.
Citera
2012-12-11, 16:48
  #366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
1. Jag skulle vilja se dig svara på samma fråga fast tvärt om: "Handeln med land L har minskat med X procent och det beror på mångfalden i Sverige"

2. Jag svarar på frågor när du slutar kalla mina medmänniskor för pack,

Ja, det var ju också ett sätt att undvika att svara på obekväma frågor.

Hade varit ganska enkelt att bara peka på "Japan har gått i konkurs sedan stängde gränserna" eller "Liberia är det landet som har högst BNP, just för att den är så mångkulturell och har miljontals utländska investerare".
Citera
2012-12-11, 16:51
  #367
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassimir
Detta är anledningen till att jag gick ur PP och slutar rösta på dom. Anna Troberg är en pk människa. Tråkigt men sant. Hon går på vad hon tror ist på fakta. Kolla bara vad hon tror om lappar. Jag ser nu att jag gjorde rätt. PP är på väg utför med Anna. Det är för lite fakta och för mycket vänstermyter.. PP är inte sossarna med internetpolitik osv osv. Borde inte vara iaf... Sluta tro, det är svenskar less på från sina politiker. Jag vill ha folk som är smartare än mig, inte dummare att styra landet..

Jag vet inte hur du ser på det hela, men politiskt korrekt är för mig någon som passar in i någon sorts etablissemangsroll. Trust me, när man är flata och pirat är man inte en del av etablissemanget. Man är en av de där som oftast får stå utanför, medan etablissemanget myser runt i värmen. Jag sitter ju inte ens i riksdagen, till skillnad från andra politiker som tydligen anses vara väldigt o-pk.
Citera
2012-12-11, 16:52
  #368
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassimir
I ditt land får jag gå in i ditt hus och ta saker. Märkligt att sätta gränser ju.... Här ser vi igen prov på naiviteten från Anna, PP tappar min röst pga av dig..
Ett land behöver också gränser för att alla inte ska kunna komma in och ta saker.

Jag vill inte att folk ska bryta sig in och ta saker i vårt land. Jag vill att vi ska bjuda in dem och få dem att känna sig välkomna.
Citera
2012-12-11, 16:54
  #369
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benditist
I min drömvärld är pp och sd bästaste vänner.
Gillar er båda och skulle gärna se er samarbeta, kanske rentav slå ihop partierna till ett, något i stil med: Piratdemokraterna

Även Sd skulle må bra av det då enbart deras partinamn klingar illa i mångas öron. Sverige är fint men i detta lagom-land är landet och uttrycket Sverige ett väldigt laddat ord som förknippas med rasism om man använder ordet i fel sammanhang, t ex vid politiska diskutioner.

Så när tvinnar ni ihop era nätverkskablar?

mvh/ en av många hemska dödsgrävarnazister som sprider fasa och ve.

Vi kommer inte att tvinna ihop våra nätverkskablar. Vi är nämligen väldigt olika partier med väldigt olika syn på saker och ting. Så, jag tror helt enkelt inte att det finns något intresse för "ihoptvinning" från någon sida. ;-)
Citera
2012-12-11, 16:55
  #370
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovjet.Television
Har inget emot kultur.

SD vill ha hårdare straff och det är väll hyfsat allmänt känt. Övervakning vill dem använda för att kunna hitta fler kriminella. SD har även sagt att de inte tänker jaga småbrott till att börja med.
Jag tror inte heller PP är för legalisering av fildelning. Fildelning är alltså ett brott/stöld.

Öhm... You'd better believe it. PP är för en legalisering av fildelning av upphovsrättsskyddat material i ickekommersiellt syfte, dvs, privat bruk. :-)
Citera
2012-12-11, 16:59
  #371
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pathogen
Hej Anna. Bra initiativ.

2011 så kom det tyska Piratpartiet in i Berlins representanthus. Efter det så lyckades de få igenom en resolution angående någonting som kallas "Pony Time" i det egna partiet. Jag har två frågor angående detta.

Vad är det svenska Piratpartiets, och även din, åsikt om "Pony Time"?

Har det svenska Piratpartiet någonting liknande det här?

Ah, Pony Time! För er som inte vet vad det är, så är det när man avbryter en hetsig debatt med att titta på My Little Pony tillsammans en stund. Tanken är att ingen kan fortsätta vara arg när man har tittat på My Little Pony en stund.

Jag har inte varit med i något svenskt piratsammanhang där man använt sig av Pony Time, men principen är naturligtvis väldigt bra. Det är bra med en liten andningspaus när diskussioner har kört fast.
Citera
2012-12-11, 17:01
  #372
Medlem
Poita_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Tvärt om. Vi har mycket medvetet valt att först komma överens om en central kärna av principer och sedan expandera utifrån den. Något annat hade varit otänkbart, eftersom det oundvikligen skulle leda till en osammanhållen och sretig politik.

Andras etiketter på oss spelar ingen roll. Vi är pirater.
Hur kan man skriva ett sånt här inlägg utan att samtidigt redogöra för vad denna påstådda kärna består av, alternativt peka mig till var jag kan hitta info i frågan.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback