2012-12-07, 13:07
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterfall
STAFFFFAN!! Grteru eller?

En av mina absoluta favoriter

Jaaaaa... KALLE! r ocks bra.

Fan han r p gng i den dr sndningen.
Senast redigerad av Moon The Loon 2012-12-07 kl. 13:10.
Citera
2012-12-09, 16:10
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Aprop Gunde - salig Lars-Gunnar Bjrklund berttade ngon gng en underbar anekdot om Gundes mamma Gunnel Svan. Efter att Gunde hade vunnit ngot av sina OS-guld i Sarajevo 1984 frde Radiosporten samman Gunde med mamma Gunnel i direktsndning. Reportern undrade om Gunnel hade ngot att sga till sin son. Vad radiolyssnarna fick hra var:

"Du duschar vl ordentligt och torkar dig, Gunde?"

Finns detta bevarat fr eftervrlden i ngot ltttillgngligt bild eller ljudklipp? Zryden? Mste vara hur kul som helst.
Citera
2012-12-09, 16:21
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Finns detta bevarat fr eftervrlden i ngot ltttillgngligt bild eller ljudklipp? Zryden? Mste vara hur kul som helst.

Jag har bland annat lst om det i Lars-Gunnar Bjrklunds krnika i "Sporten idag 1984/1985", men har aldrig hrt det. Jag skulle ocks vldigt grna vilja lyssna p hur det lt. Det spelar ingen roll om man r olympisk mstare - i mammas gon r man alltid ett litet barn...

Ett av dagens bsta citat tycker jag att Anna-Maria Jansson stod fr:

"Och nu vntar Makoveev p att ta ver den ryska stafettpinnen."
Citera
2012-12-09, 16:34
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek

Nope, inget jag har, tyvrr.

Men det fr mig att tnka p Kallas samtal med farfar efter OS-guldet. Flaggan skulle i topp och allt. Och ven efter TdS nr hon fr ovntat besk; "Titta, det r pappa och hela kommunalrdet i Pajala!"

Haha, var skert inte exakt s hon sa men det var otroligt gulligt och charmerande smstadsaktigt.
Citera
2012-12-09, 16:48
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Nope, inget jag har, tyvrr.

Men det fr mig att tnka p Kallas samtal med farfar efter OS-guldet. Flaggan skulle i topp och allt. Och ven efter TdS nr hon fr ovntat besk; "Titta, det r pappa och hela kommunalrdet i Pajala!"

Haha, var skert inte exakt s hon sa men det var otroligt gulligt och charmerande smstadsaktigt.

Det r vl det klippet som finns p sr.se, tillsammans med bland annat Mathias Fredrikssons hysteriska gnggande skratt nr han svarar ngot i stil med att han kan komma p flera saker som r roligare n att ka femmilen (typ). Hller med - kommentaren om kommunalrdet r underbar.

Jag r ocks mycket frtjust i kungens felsyftning (?) i en TV-intervju direkt efter guldet och bronset i skiathlonloppet i samma OS:

"Det r trevligt att vara p plats nr det gr bra fr svenskarna fr en gngs skull."
Senast redigerad av Gag Halfrunt 2012-12-09 kl. 16:50.
Citera
2012-12-09, 16:51
Medlem
ZRydens avatar
Haha, den med kungen r underbar. Men jag kan inte heller tro att han menade det som det framkom. Men han kan ju te sig en aning frvirrad ibland...
Citera
2012-12-09, 17:30
Medlem
Haha, lyssna p Anders Blomqvist uppgivna stn vid 51:45-51 nr Pajala gr i ml. Vilken passion!

"Hela vgen in nu Pajala! uuughh! Uuuuh!"

http://www.svtplay.se/video/900132/8...bed&position=4
Senast redigerad av golgiapparaten 2012-12-09 kl. 17:32.
Citera
2012-12-10, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Men det fr mig att tnka p Kallas samtal med farfar efter OS-guldet. Flaggan skulle i topp och allt.

Jag kanske minns fel, men jag har fr mig att orden han anvnde var "Nu ska ja ut dra flagga i stng!"
Citera
2012-12-10, 09:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
...

Jag har fr vrigt alltid varit tveksam till legenden om Stenmarks "gubbjvel-yttrande". Jag vet inte vad ni har hrt att han skulle ha sagt, men som jag har ftt historien terberttad fr mig skulle han ha blivit intervjuad i radio eller TV efter att det hade gtt dligt i en tvling. Reportern frgar Stenmark: "r du slut nu?" Stenmark svarar: "k sjlv din jvel.". Det knns lite out of character fr att vara Stenmark. ...

Ja, s sade han inte. Det han sade var ungefr:

- k sjlv d, om du du tror att det r s ltt.

Jag var hrande till detta, men tiden har ju en bengenhet att stuva om orden. Ngot "gubbjvel/din jvel" fanns inte med. Det r vl samma typ av efterkonstruktion som "bapelsin" i "Upp till tretton".
Citera
2012-12-10, 19:12
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, s sade han inte. Det han sade var ungefr:

- k sjlv d, om du du tror att det r s ltt.

Jag var hrande till detta, men tiden har ju en bengenhet att stuva om orden. Ngot "gubbjvel/din jvel" fanns inte med. Det r vl samma typ av efterkonstruktion som "bapelsin" i "Upp till tretton".

Tack fr svaret. Det r skert s att historien har frbttrats eller blandats samman med t.ex. Hggblads uttalande. Det kan ocks vara s att det har blandats ihop med ngot annat uttalande av Stenmark. Jag har en minnesbild av att ngon (Plex?) intervjuar honom om hur han ser p sin roll som utfrskare och Stenmark svarar att det inte r s enkelt att vinna som folk tycks tro och bland annat sger ngot liknande: "...men folk tror att det r s jvla ltt", utan en tillstymmelse till ilska.

Fr vrigt knns det ju som att en viss, inte helt oknd, svensk fotbollsspelares svar till Peter Jidhe att "vi ska stta in dig p mitten, s att du kan styra och stlla" anknyter till en gammal fin svensk "gr det sjlv d, gubbjvel"-tradition i intervjuer...
Citera
2012-12-10, 19:23
Medlem
Waterfalls avatar
Anna Ottosson Blixth bjd p en del knivskarpa analyser frra ssongen

"Det gller att ka bra idag fr att vinna"

Anna Ottosson Blixth frsker analysera vad som krvs fr att vinna i alipint.

"Jag tror faktiskt att han ville vinna idag"

Anna frsker frst vad Andr Myhrer hade fr ml innan tvlingen..
Citera
2012-12-10, 19:35
Medlem
god.childs avatar
Drar till med en personlig favorit.
" Det blir den bsta dagen i mitt liv"
Sagt av Blomman nr det str klart sverige vinner OS- staffeten i Vancuver.
Undrar vad fru blomman tyckte om detta :-D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in