Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Citatet frn "Srna" i Gag Halfrunts signatur mste ju ocks vara med. Det frsta "gubbjvelyttrandet". Huruvida det verkligen stmmer att Hggblad, Stenmark och Wassberg alla sedan teranvnde ordet undrar jag om det stmmer?
Absolut. Jag nominerar nedanstende bda klassiker till underkategorin "Bsta gubbjvel-yttrande"
"Dg drkten t dig nu d, gubbjvel?"
Srna-Hedlund
"k sjlv din gubbjvel s fr du se hur det knns."
Arthur Hggblad
Enligt myten sade vl Hggblad detta till landshvdingen sedan denne undrat hur loppet kndes. Jag misstnker att man nog hade en lite strre respekt fr en landshvding p den tiden n idag...
Jag har fr vrigt alltid varit tveksam till legenden om Stenmarks "gubbjvel-yttrande". Jag vet inte vad ni har hrt att han skulle ha sagt, men som jag har ftt historien terberttad fr mig skulle han ha blivit intervjuad i radio eller TV efter att det hade gtt dligt i en tvling. Reportern frgar Stenmark: "r du slut nu?" Stenmark svarar: "k sjlv din jvel."
Det knns lite out of character fr att vara Stenmark. Dessutom r det lite fr likt Hggblad-citatet, s jag misstnker att ngon hrde talas om Hggblad-citatet p 70- eller 80-talet och sedan gav det en ny frpackning fr att kunna bertta historien vidare, eftersom Hggblad nog var ganska bortglmd redan d...