2012-12-05, 00:23
Medlem
Hzjs avatar
Fast aprop uttal i en citattrd s mste ju Karlssons lilla ventyr i ryska under frra rets TdS nmnas.

Citatet blir vl d kanske enbart "Pjtkoff", utlses med frestlld sjlvgod "lyssna nu p mig som kan ni tittare och expertkommentator"-betoning.

Blommans stakande hrmande av Karlssons uttal, nstan som om han drog sig fr att nmna ryssarna eftersom han inte visste vad han skulle sga, var ocks roliga. S frsts den indiskreta och lite skamsna tergngen till de vanliga uttalen igen d Karlsson hade blivit upplyst. Sjlvklart ltsandes som om inget hade hnt tidigare och felen aldrig frekommit.

--------------

Edit: Citatet frn "Srna" i Gag Halfrunts signatur mste ju ocks vara med. Det frsta "gubbjvelyttrandet". Huruvida det verkligen stmmer att Hggblad, Stenmark och Wassberg alla sedan teranvnde ordet undrar jag om det stmmer?
Senast redigerad av Hzj 2012-12-05 kl. 00:27.
Citera
2012-12-05, 00:27
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Fast aprop uttal i en citattrd s mste ju Karlssons lilla ventyr i ryska under frr rets TdS nmnas.

Citatet blir vl d kanske enbart "Pjtkoff", utses med frestlld sjlvgod "lyssna nu p mig som kan ni tittare och expertkommentator"-betoning.

Blommans stakande hrmande av Karlssons uttal, nstan som om han drog sig fr att nmna ryssarna eftersom han inte visste vad han skulle sga, var ocks roliga. S frsts den indiskreta och lite skamsna tergngen till de vanliga uttalen igen d Karlsson hade blivit upplyst. Sjlvklart ltsandes som om inget hade hnt tidigare och felen aldrig frekommit.

Ha, ha, ha spot on

Han brjade ju ven med "Ma-rilof". Men dr var det vl ngon hr som sa att o ibland uttalas som a i ryskan. Typ som att Poltoranin helt korrekt blir Poltaranin i uttal.
Citera
2012-12-05, 06:57
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Citatet frn "Srna" i Gag Halfrunts signatur mste ju ocks vara med. Det frsta "gubbjvelyttrandet". Huruvida det verkligen stmmer att Hggblad, Stenmark och Wassberg alla sedan teranvnde ordet undrar jag om det stmmer?

Absolut. Jag nominerar nedanstende bda klassiker till underkategorin "Bsta gubbjvel-yttrande"

"Dg drkten t dig nu d, gubbjvel?"
Srna-Hedlund

"k sjlv din gubbjvel s fr du se hur det knns."
Arthur Hggblad

Enligt myten sade vl Hggblad detta till landshvdingen sedan denne undrat hur loppet kndes. Jag misstnker att man nog hade en lite strre respekt fr en landshvding p den tiden n idag...

Jag har fr vrigt alltid varit tveksam till legenden om Stenmarks "gubbjvel-yttrande". Jag vet inte vad ni har hrt att han skulle ha sagt, men som jag har ftt historien terberttad fr mig skulle han ha blivit intervjuad i radio eller TV efter att det hade gtt dligt i en tvling. Reportern frgar Stenmark: "r du slut nu?" Stenmark svarar: "k sjlv din jvel."

Det knns lite out of character fr att vara Stenmark. Dessutom r det lite fr likt Hggblad-citatet, s jag misstnker att ngon hrde talas om Hggblad-citatet p 70- eller 80-talet och sedan gav det en ny frpackning fr att kunna bertta historien vidare, eftersom Hggblad nog var ganska bortglmd redan d...
Citera
2012-12-05, 10:23
Medlem
Izkalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Ha, ha, ha spot on

Han brjade ju ven med "Ma-rilof". Men dr var det vl ngon hr som sa att o ibland uttalas som a i ryskan. Typ som att Poltoranin helt korrekt blir Poltaranin i uttal.

glm inte J:et. "Mariljoff" skulle jag till och med vilja pst att han sa
Citera
2012-12-05, 12:56
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
"Dg drkten t dig nu d, gubbjvel?"
Srna-Hedlund

Det dr citatet r inget mindre n Svensk idrottshistoria. Jag hoppas verkligen dagens kare vet varfr de ker i vit drkt.
Citera
2012-12-05, 13:10
Medlem
Moon The Loons avatar
Mer gubbjvel.

Samtidigt som han drmde stavarna i statyn av Gustav Vasa

Morkarlsjvlar - Det r ditt fel gubbjvel!"

Sixten Jernberg

Citera
2012-12-06, 14:07
Medlem
Moon The Loons avatar
Den hr mste sjlvklart vara med.

"Smrtgrnsen? Den skiter jag i!"

Thomas Wassberg
Citera
2012-12-06, 16:28
Medlem
xbox360masters avatar
Var det inte Jernberg som sade typ "jag inleder hrt, sen r det bara att ka"?
Citera
2012-12-06, 18:18
Medlem
Waterfalls avatar
Kombinationen halvfull Ulfbge och svensk framgng = minnesvrda citat

http://www.youtube.com/watch?v=-3cuwuiqtcE

Vad r det han frsker sga vid 36:28?

"Precis hahahahahoho det r s sknt ass med jag r lite ahoea lite ehahaha jag r lite orolig"

Eller de ngot perversa jaaaaa vid 55:50

Men framfr allt 1:06:19 nr han avbryter Grenemark och skriker STAFFFFAN!! Grteru eller?
Citera
2012-12-06, 18:39
Medlem
mishimas avatar
Har ni sett inslaget om Bgen?
http://blogg.svt.se/vinterstudion/20...ntatorshytten/
Citera
2012-12-06, 20:35
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterfall
Kombinationen halvfull Ulfbge och svensk framgng = minnesvrda citat

http://www.youtube.com/watch?v=-3cuwuiqtcE

Vad r det han frsker sga vid 36:28?

"Precis hahahahahoho det r s sknt ass med jag r lite ahoea lite ehahaha jag r lite orolig"

Eller de ngot perversa jaaaaa vid 55:50

Men framfr allt 1:06:19 nr han avbryter Grenemark och skriker STAFFFFAN!! Grteru eller?

Hahaha tackar fr den videon
Citera
2012-12-06, 23:46
Medlem
Waterfalls avatar
Haha upptckte nyss ocks att Ulfbge dyker upp nr han inte ska. Vid intervjun med Helena 1:20:10 hr man Ulfbge oroande sga "aah hon ska vl inte ta 25 sekunder?" och Grenemark svara "vem?"

Men men, man ska aldrig ta ut segern i frskott trots att det var typ den mest verlgsna vinnaren i skidskyttesammanhang.

r det inte mongot KEK som r speaker hr med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in