2012-12-10, 21:05
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Drar till med en personlig favorit.
" Det blir den bsta dagen i mitt liv"
Sagt av Blomman nr det str klart sverige vinner OS- staffeten i Vancuver.
Undrar vad fru blomman tyckte om detta :-D

Det finns mnga skna citat bara frn slutstrckan i den stafetten... Vi har ju ofta terkommit till Blommans:

"h vad sknt! h vad sknt! h vad sknt!"

...nr Jacob Hrd just har konstaterat att Northug inte lngre tar in p Hellner, vid sista varvningen inne p stadion. Blomman, som ngra sekunder tidigare lakoniskt har konstaterat nr Hrd ska kolla hur stort avstndet r: "Det r mindre."

Jag lskar ocks Blomqvists utrop:

"Och det blir sol!"

...nr Hellner bara har ngon enstaka kilometer kvar av stafetten.
Citera
2012-12-10, 21:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Tack fr svaret. Det r skert s att historien har frbttrats eller blandats samman med t.ex. Hggblads uttalande. Det kan ocks vara s att det har blandats ihop med ngot annat uttalande av Stenmark. Jag har en minnesbild av att ngon (Plex?) intervjuar honom om hur han ser p sin roll som utfrskare och Stenmark svarar att det inte r s enkelt att vinna som folk tycks tro och bland annat sger ngot liknande: "...men folk tror att det r s jvla ltt", utan en tillstymmelse till ilska...

Ja, det r det uttalandet och fr att rtta mig sjlv en aning s hnvisar reportern (tror inte att det var "Plex", snarare Bengt Frendelius) till att mnga brjar tycka att det gtt dligt p senaste tiden. Det r i det lget som Stenmark [utan ilska, men med lite modstulen biton] svarar: "De tror att det r s ltt, men det r inte s ltt. Om de tror det kan de ju ka sjlva, s fr de se.".
Citera
2012-12-10, 21:57
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Drar till med en personlig favorit.
" Det blir den bsta dagen i mitt liv"
Sagt av Blomman nr det str klart sverige vinner OS- staffeten i Vancuver.
Undrar vad fru blomman tyckte om detta :-D

Kollade faktiskt lite p OS-stafetten innan och han sa faktiskt "Det hr blir EN av de bsta dagarna i mitt" fr att vara petig, hehe!
Citera
2012-12-10, 22:52
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Det finns mnga skna citat bara frn slutstrckan i den stafetten... Vi har ju ofta terkommit till Blommans:

"h vad sknt! h vad sknt! h vad sknt!"

...nr Jacob Hrd just har konstaterat att Northug inte lngre tar in p Hellner, vid sista varvningen inne p stadion. Blomman, som ngra sekunder tidigare lakoniskt har konstaterat nr Hrd ska kolla hur stort
Inte fr att vara sn, men jag tror att det dr r frn frsta varvningen p tredjestrckan, efter att kommentatorerna pratat om hur oskra de r p Sdergrens form och sagt att han genast borde kliva t sidan och lta ngon annan dra. Nr de sedan kan konstatera att de andra lagen inte tagit in ngonting kan Blomman inte helt lgga band p sig.
Citera
2012-12-10, 23:15
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp
Inte fr att vara sn, men jag tror att det dr r frn frsta varvningen p tredjestrckan, efter att kommentatorerna pratat om hur oskra de r p Sdergrens form och sagt att han genast borde kliva t sidan och lta ngon annan dra. Nr de sedan kan konstatera att de andra lagen inte tagit in ngonting kan Blomman inte helt lgga band p sig.

Nja, HerrGickhan har rtt. Blomman sger "h vad sknt!" tre gnger vid den sista varvningen. Var tvungen att kolla, ha stafetten kvar p datorn.
Citera
2012-12-10, 23:19
Medlem
Citat:
Han sger det tv gnger vid det tillflle du nmner men ocks tre gnger vid sista varvning som citerades tidigare.
Citera
2012-12-10, 23:26
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:

Ingen fara - det hr mste ju bli rtt.

Jag passade just p att se slutvarvet p stafetten och citatet som jag tnkte p r nr Hellner just ska g ut p slutvarvet.

Alla var ju nervsa fr Sdergrens form... Jag har inte hela hans strcka inspelad, men hittade bland annat fljande:

"Jag tyckte att Sdergren sg ut att ha kontroll p det hr faktiskt. h vad sknt det r att se Anders Sdergren tillbaka i spren p det hr sttet!"

Fr vrigt r det en ren njutning att se slutet av den stafetten (liksom andra halvan av skiathlonloppet, som jag har sett lite fr mnga gnger). Det finns hur mnga skna citat som helst..

"Det var en s gullig bild hr nyss. Sdergren var framme och bad om urskt till Manificat fr han gjorde nu precis det som han sjlv ftt uppleva s mnga, s mnga gnger. Nr han har legat och dragit kommer ngon som har legat efter och spurtar frbi och tar ngra sekunder och han sa: 'Jag hade inget val' och fransmannen sa: 'jag frstr dig'. Tror jag."
(Anders Blomqvist)

"Han r p jakt! Stora stygga vargen r p jakt!"
(Anders Blomqvist)

Nr Hellner gr ut p det tredje och sista varvet p sistastrckan:

- Dr startar vi klockan. Femton sekunder var Northug efter senast.
- Det r mindre. Det r mindre igen.
- Nae, det r precis femton, faktiskt.
- h, vad sknt.
- Det r precis femton...
- h, vad sknt.
- ...sekunder fortfarande
- H, VAD SKNT! Och Northug ser lite trtt ut faktiskt ut ur stadion!

"Han gr STARKT nu Hellner!"
(Anders Blomqvist)

"Det hr brjar se hur bra ut som helst, Jacob. Det har sett bra ut hela dan, men nu...ser det nnu bttre ut."
(Anders Blomqvist)

"Ja, det r hrligt att hra de svenska ledarna..."
(Jacob Hrd om Bjrn Ferry som str och manar p Hellner)

- Och hr kommer Marcus Hellner!
- Och det blir sol!
- Hahahahaa!

- Vi inledde den hr dagen med att stlla oss frgan om den 24 februari 2010 skulle bli ett historiskt datum i den svenska skidhistorien och det ser baske mig ut att bli det!
- Ja, det blir en av de bsta dagarna i mitt liv!
Citera
2012-12-11, 21:29
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Fr vrigt r det en ren njutning att se slutet av den stafetten (liksom andra halvan av skiathlonloppet, som jag har sett lite fr mnga gnger). Det finns hur mnga skna citat som helst..

"Det var en s gullig bild hr nyss. Sdergren var framme och bad om urskt till Manificat fr han gjorde nu precis det som han sjlv ftt uppleva s mnga, s mnga gnger. Nr han har legat och dragit kommer ngon som har legat efter och spurtar frbi och tar ngra sekunder och han sa: 'Jag hade inget val' och fransmannen sa: 'jag frstr dig'. Tror jag."
(Anders Blomqvist)
Den dr r hur skn som helst. Mitt uppe i utlggningen kommer Blomman p att han egentligen inte alls vet vad som sgs och lgger till "tror jag". En annan favorit frn loppet r nr Sdergren gr ett litet ryck i sista backen och Blomqvist utbrister: "Jag tycker s mycket om Anders Sdergren, och jag tycker s mycket om sttet som han fullfljer den hr stafetten p".

Angende "h vad sknt" s snabbkollade jag p Sdergrens frsta varv och shr lter det nr de r p vg in i stadion

- Frankrike, Sverige och Tjecken. Det r tttrion efter frsta varvet av tre p den tredje strckan. Och hr kommer Norge, hr kommer Tyskland, hr kommer Finland, hr kommer Ryssland. Fyra starka lag p jakt.
- Ja och p nskelistan just nu, hgst upp, det r: Hll undan fr Norge, Anders Sdergren och slpp inte fr mycket p nn annan. D blir det hr en riktigt rolig dag.
- Drygt 30 sekunder skiljde allts senast... 34 noterar vi nu.
- h vad sknt!
- Dom tar ingenting.
- H vad sknt!
- Dom tar ingenting p ttgruppen just nu.
Citera
2012-12-12, 22:24
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, det r det uttalandet och fr att rtta mig sjlv en aning s hnvisar reportern (tror inte att det var "Plex", snarare Bengt Frendelius) till att mnga brjar tycka att det gtt dligt p senaste tiden. Det r i det lget som Stenmark [utan ilska, men med lite modstulen biton] svarar: "De tror att det r s ltt, men det r inte s ltt. Om de tror det kan de ju ka sjlva, s fr de se.".

Det finns vl ytterligare ett ganska bitskt Stenmark-citat som inte har varit uppe n, nmligen hans svar till Plex p varfr han inte vann en viss tvling:

"Om du frg s jvla dumt s slut ja k."

Citat:
Den dr r hur skn som helst. Mitt uppe i utlggningen kommer Blomman p att han egentligen inte alls vet vad som sgs och lgger till "tror jag". En annan favorit frn loppet r nr Sdergren gr ett litet ryck i sista backen och Blomqvist utbrister: "Jag tycker s mycket om Anders Sdergren, och jag tycker s mycket om sttet som han fullfljer den hr stafetten p".

Japp, han gr en skn konstpaus p ngon sekund nr han pltsligt verkar inse att han faktiskt inte kan ha den blekaste aning om vad Sdergren och Manificat egentligen har pratat om.

Det finns mnga guldkorn i sndningarna frn Vancouver. Framfr allt Blomman var ju i storform under hela msterskapet. Jag frknippar nog mest slutet av stafetten med skna kommentarer. Jag har inte lika mnga minnesbilder av udda/roliga/minnesvrda citat frn Kallas guld. Dremot finns det en del hrliga gonblick under skiathlonloppet. Mste nog se andra halvan av det loppet snart igen... Intervjun med Elofsson r bra.

Aprop lite ldre citat vill jag ocks ta upp ke Strmmers kommenterande av mlgngen i den klassiska rysarstafetten i Lahtis-VM 1989, dr fyra lag gr i ml inom tv sekunder:

"Och Sverige vinner guld, guld, guld, guld som vanligt! LTT vinner vi guld!"

Hela slutskedet r, som jag har ppekat tidigare, fr vrigt helt magiskt:
http://www.youtube.com/watch?v=UoyGuGo0-6c (frn cirka 3:35 och framt... )

Det r bara ke Strmmer som kunde f Lasse Granqvist att verka svlig...

Klassisk r ocks kommentarerna till Mogrens underbara upplopp p femmilen i Falu-VM 1993:

"Han kommer att bli vrldsmstare och han vet om det. Han spurtar nd, fast han vet att han r verlgsen i den hr femmilen och publiken jublar honom till mtes och det vajar svenska flaggor - inte en norsk flagga p hela stadion! Bara miljoner svenska flaggor som viftar nr Torgny Mogren har bara ngra meter kvar...och klockan r 14:06.30 denna historiska skiddag nr det ddsdmda Sverige tar GULD genom Mogren p 50 km DR! 2.03:36,8."

http://www.youtube.com/watch?v=FgmBUZHSAus

Jag lskar bde kommentaren om miljoner svenska flaggor och "det ddsdmda Sverige"...
Citera
2012-12-12, 22:46
Medlem
ruckaalis avatar
Mycket nje och nostalgi nr du skriver inlgg Gag Halfrunt, fortstt s.
Citera
2012-12-12, 23:26
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
"Ja, det r hrligt att hra de svenska ledarna..."
(Jacob Hrd om Bjrn Ferry som str och manar p Hellner)

Och nr Ferry flyttar sig lite t sidan dyker en skylt med texten "No coaching zone" upp i bild.

Citat:
Japp, han gr en skn konstpaus p ngon sekund nr han pltsligt verkar inse att han faktiskt inte kan ha den blekaste aning om vad Sdergren och Manificat egentligen har pratat om.

En likhet Blomman har med den senare nmnda Granqvist. De bgge tenderar att ibland beskriva konversationer utvare emellan samt tankegngar som rr sig i de tvlandes huvuden. Dessutom med egen vertygelse om att det r helt rtt tminstone fr stunden. Vldigt underhllande nr s sker.

Citat:
Det finns mnga guldkorn i sndningarna frn Vancouver. Framfr allt Blomman var ju i storform under hela msterskapet. Jag frknippar nog mest slutet av stafetten med skna kommentarer. Jag har inte lika mnga minnesbilder av udda/roliga/minnesvrda citat frn Kallas guld. Dremot finns det en del hrliga gonblick under skiathlonloppet. Mste nog se andra halvan av det loppet snart igen... Intervjun med Elofsson r bra.

Har sedan tidigare skrivit upp alla Blommans yttranden i skiathlonloppet frn det att Olsson, fortfarande ensam, brjar nrma sig sista backen till dess att Sdergren gr i ml. Vad Hrd sa dr emellan r dremot inte helt klart, ven om man minns en hel del att fylla i, men det blir nstan roligare utan honom. Men han nmner vl Northug uppemot tio gnger i sista backen tills det konstateras att: "Northug r... ...inte ens femma, Northug r borta!"

Citat:
Nst sista backen avklarad, en kvar fr Johan Olsson.

Det hr r ett bra lge fr Hellner ocks.

Jad han biter med!

Och HELLNER har krafter!!

Hellner har ett jttelge!

DET HR R ETT KANONLGE!

JAA!

HEULLNER!!!!

Hahahaha!

JAA!

HAN KLARAR OCKS!!

EHUE!!

VILKET LOPP!!

Ah det r s sanslst, och de gr allt fr att hjlpa Olsson. Man ser; Hellner har krafterna kvar. Nr de fngar in Johan Olsson; ok nu tar jag ocks chansen, d brjar han jobba fr sig sjlv. Helt otroligt bra gjort, och vad ltt han tog det!

Och en TAPPER Sdergren blir tia!

Vad jag minns s sa Blomman vid flera tillfllen under loppet att Hellners krafter nog var slut och loppet var ver fr hans del, men i efterhand s syntes det tydligen att krafterna fanns dr nd.

Minns inte heller just ngra citat frn det individuella loppet, troligen fr att kommentatorerna aldrig hann bli riktigt nervsa frutom vid en liten flck i sista utfrslpan. Mste drmed konstatera att masstartsformatets avslutande dramaturgi nog inbjuder till mer klassiska kommentatorinsatser. Blomman vrlade rtt bra i damskiathlonen och femmilen ocks. ven sprinttvlingar har ju denna effekt mste n mer motvilligt konstateras. Bde Hrd och Blomman samt Vacchi stod fr lysande insatser under sprinten i Holmenkollen 2011.

Det behvs nog en ny Strmmer som kan tnda till ven under uppsummeringen av en klassisk intervallstart. Bde Mogren 93 och Wassberg vs. Gunde 84 r ju, som sagt mnga gnger frr, guldreferat.
Citera
2012-12-12, 23:37
Medlem
Waterfalls avatar
Var vl blommans beskrivning om Smiguns avslutning som "snuskigt fort" som var ganska kul.

Sista backen r frsts ocks ganska kul iofs nr de r skitnervsa, men synkar kommenteringen som bara de kan.

Hrd - Allting...
Blomman - Str hon p benen s r det mycket som tyder p det.
Hrd - Allting har ju tytt p det
Hrd - Oh
Blomman - Aaaa
Hrd - host Hah
Blomman - Hrligt
Hrd - Hohohaha... Nu!!! r faran ver!

http://vimeo.com/9642428
Senast redigerad av Waterfall 2012-12-12 kl. 23:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in