2014-04-16, 16:17
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Har aldrig påstått att man tar ett till jobb, har bara påstått att man jobbar längre för att finansiera en överflödig, ytlig livsstil som inte ger mest "lycka för pengarna" så att säga.

En "ny, fräsch bil" kostar mycket oavsett tidshorisont såvida du inte tjänar fantasisummor.

Tror jag inte. Man anpassar sig till sin inkomst. Har man även en arbetande partner att dela kostnaderna med blir det ännu enklare. Många har ärvt pengar/mark som dom tjänat en hacka på.

Ja, mycket kostar det. Men det beror ju på vilken ekonomi man ha. Dom som inte har råd kör begagnade bilar. Kanske inte har noterat hur många av bilarna på gatorna som är 5,10,20år gamla?
Citera
2014-04-16, 16:28
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Tror jag inte. Man anpassar sig till sin inkomst. Har man även en arbetande partner att dela kostnaderna med blir det ännu enklare. Många har ärvt pengar/mark som dom tjänat en hacka på.

Ja, mycket kostar det. Men det beror ju på vilken ekonomi man ha. Dom som inte har råd kör begagnade bilar. Kanske inte har noterat hur många av bilarna på gatorna som är 5,10,20år gamla?
Vad har det faktum att de flesta anpassar sin livsstil efter sin inkomst något med detta att göra?

Nej, de som har vett i huvet kör begagnade bilar. Att köpa en ny bil är det absolut sämsta ekonomiska beslutet du kan ta (värdeminskningen), bortsett från att elda upp sedlarna såklart.
Citera
2014-04-16, 16:39
Medlem
knug87s avatar
26 år dock var situationen nästan exakt lika som 25åring

var nere på 0 i inkomst för 2.5 år sen och inget på sparkontot då heller (inte ens ersättning från ams, då det blev en massa strul men det är en lång historia ej värd att nämnas)

Nu har det vänt en smula, har köpt lägenhet, bil, båt, ny båttrailer på ingång, aktieportfölj för 20 000 som planeras att byggas på naturligtvis, samt cirkus 25 000 i buffert

Summan kvar att avbetala totalt (lån) är strax under 200 000 så det är inga direkt jobbiga kostnader per månad!

Har ingen eftergymnasial utbildning så inga studieskulder, tjänar inte heller särskilt bra men bor inte i någon storstad så det räcker och blir över iallafall!

Som det är nu gör jag vad jag vill när jag vill inom rimliga gränser (ej spontanresor utomlands etc) och det är riktigt skönt att kunna dra kortet och aldrig oroa sig för att det ska vara tomt eller risk för kravbrev

Viktigaste är livskvalitet, tänk på det! Skulle jag bli erbjuden ett jobb i sthlm med 45 lök i lön hade jag tackat nej utan att blinka! Hålla på att jävlas med pendeltåg å skit och inte kunna ha nära till allt inom mitt intresse är inte min typ av liv alls

Som 18-22 åring jobbade jag lite överallt, men spenderade pengarna under tiden så ingenting blev sparat från flertalet välbetalda jobb

Men man lever och lär!
Citera
2014-04-16, 16:54
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Vad har det faktum att de flesta anpassar sin livsstil efter sin inkomst något med detta att göra?

Nej, de som har vett i huvet kör begagnade bilar. Att köpa en ny bil är det absolut sämsta ekonomiska beslutet du kan ta (värdeminskningen), bortsett från att elda upp sedlarna såklart.

Ja inte är det bra ekonomiskt inte men många tjänar bra nog för att köpa det ändå.

Mina föräldrar kör sprillans nya bilar. Dels tjänar dom väldigt bra och dels så bor inga barn kvar hemma. Bilen kostar mindre än vad vi gjorde.
Citera
2014-04-16, 18:15
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ja inte är det bra ekonomiskt inte men många tjänar bra nog för att köpa det ändå.

Mina föräldrar kör sprillans nya bilar. Dels tjänar dom väldigt bra och dels så bor inga barn kvar hemma. Bilen kostar mindre än vad vi gjorde.
Det är väl ingen nyhet att man kan köpa en bil om man tjänar tillräkligt för avbetalningen...?

Poängen var att det är som att elda upp pengar. Bara för att bilen kostar en bråkdel av vad ungar kostar så betyder det inte att bilen blir ett "bra" köp.
Citera
2014-04-16, 19:57
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Det är väl ingen nyhet att man kan köpa en bil om man tjänar tillräkligt för avbetalningen...?

Poängen var att det är som att elda upp pengar. Bara för att bilen kostar en bråkdel av vad ungar kostar så betyder det inte att bilen blir ett "bra" köp.

Poängen är att man inte per automatik sabbar sin ekonomi för att man kör ny bil även om det är som att bränna pengar.
Citera
2014-04-16, 21:59
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Poängen är att man inte per automatik sabbar sin ekonomi för att man kör ny bil även om det är som att bränna pengar.
Har jag aldrig påstått heller.
Citera
2014-04-16, 22:07
Medlem
Citat:
Har jag aldrig påstått heller.

Antingen har du inte råd med "ny" bil eller så är du fruktansvärt snål!
Citera
2014-04-16, 22:20
Medlem
Another.Bricks avatar
25 år, har ungefär 60k undansparat. Inte så mycket men jag har levt på i princip plus minus noll sedan lite mer än ett år tillbaka (levt på det jag fått in, inte kunnat sparat) ... Har studieskulder och håller på att ta körkort. Inte sådär jätteroligt, speciellt när man ska betala körlektionerna. De är sanslöst dyra nuförtiden, 600 kronor för 45 minuter! Galet!
Citera
2014-04-16, 23:09
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Det är ingen skillnad. Grundpremissen är densamma: man är rädd för det man inte kan undvika och så sätter man en "tidtabell" för när det KAN hända. Finns inget rationellt i att förvänta sig att dö vid 40, precis lika sannolikt att du blir 90.

Tror du missat poängen av Gordon Gekko (ser inte på suits men det är väl någon spydig amerikansk juristserie), de är idolerna för de som aldrig får tillräkligt med pengar. Skulle jag försöka apa efter dem så skulle jag knega tills jag dör.

Bättre kan du.
Jodå, det finns en skillnad. När man kommer i 40-årsåldern händer då och då att folk man känner/vet vem de är helt plötsligt blir sjuka och faktumet att man uppmärksammar det på ett annat sätt än när man var 20 år och odödlig. Så var det i vart fall för mig och många runt ikring mig. Det handlar inte så mycket om en tidtabell utan det är snarare en upplevelse av att folk ibland dör i förtid och att det hade varit trist om man snålat i en massa år för att sedan dö innan man börjat få riktig nytta av pengarna man skrapat ihop.
Citera
2014-04-16, 23:56
Medlem
4N0NYMs avatar
22år och har 5200kr på kontot just nu. Sparpengarna är borta sedan ett år, studielån på dryga 50 000kr. Lever i en hyresrätt på 30kvm, all inredning IKEA, 42" philips led tv, iPhone, ipad, macbook pro och jag lever på dafgårds färdigrätter. I sommar är jag färdigutbildad o ska fixa jobb. Direkt när man får en inkomst fixar jag ett rejält sparande
Citera
2014-04-17, 00:39
Medlem
Citat:
Får man fråga hur du fick jobb i USA? Greencard-vinnare eller H1B visa?

Har studerat där under flertalet år, så kom till USA med ett F1-visum. När du väl är där kan en arbetsgivare välja att sponsra ett greencard. Om du är välutbildad är det en relativt lätt och snabb process. Jag har ett EB-1 green card sponsrat av ett universitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in