2014-04-14, 09:29
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Jo men sen ær nog du ganska bortskæmd och verkar vara typen som inte har några problem med att bo hemma tills du ær 30. De flesta vill ut och prova sina vingar långt innan dess, vilket oftast slutar bra också.

Att du isolerar dig i hemmet ær ett eventuellt misstag du sjælv kommer ångra som ældre. Men det ær bara ditt problem.
"Bortskämd", nej. Snarare du som är avundsjuk att dina föräldrar är giriga och inte kan hantera sina pengar.

Tills 30 bor jag knappast hemma då jag skall studera på annan ort.

Avundsjukan är stark.
Citera
2014-04-14, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busigt
24 år (boende i USA), tjänar väl mellan 20-35 000/månad men har nästan inga utgifter (och låg skatt) då jag får boende, sjukförsäkring och mat betalt. Den enda fasta utgiften är bilförsäkring på 700kr/månad. Lyckas investera ungefär 20 000/månad.
.....

Hur lång investeringshorisont har du?

Verkar ju helt idiotiskt att spara så mycket när det är nu du är ung och frisk.

Jag vet att privatekonomin inte är som för ett företag, men rekommenderar ändå att du läser Dittmers artiklar om "The value of Cash"
Citera
2014-04-14, 11:46
Medlem
Spriteees avatar
ca. 23 år
runt 400 tkr brutto/år
Lån 1.9 mil
500 tkr ligger i lägenheten (insats)
60 k på sparkontot

Sambon pluggar fortfarande så har inte direkt någon möjlighet att spara något just nu, bränner varje krona av lönen.
Citera
2014-04-14, 15:01
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf
Tack, lite så är det. Mina föräldrar har sparat undan en fast summa pengar sen jag föddes. Som jag kan ta ut när jag vill men tycker inte där är tillräckligt med pengar så därför bor jag hemma och jobbar så den summan växer och sen kan jag flytta dit jag själv vill. Att betala 6 k stör mig inte utan känns mer som bra förbredelse till att flytta hemmifrån. sen har mina föräldrar aldrig varit snåla mot mig utan alltid fått vad jag velat, mobiler,kläder,saker osv så känner mig nästan "skyldig" att betala tillbaka.

Bra inställning iaf.

Själv tycker jag det skulle kännas skämmigt att sitta med heltidslön och bo gratis hemma. Där har man passerat gränsen där ens föräldrar som offrat så mycket för en ska kunna börja tänka på sig själva istället för att finansiera sin heltidsarbetande sons mat
Citera
2014-04-14, 15:19
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Austrianschool

Jag vet att privatekonomin inte är som för ett företag, men rekommenderar ändå att du läser Dittmers artiklar om "The value of Cash"
Det är tvärtom idiotiskt att INTE börja spara tidigt. Ränta-på-ränta effekten är bättre ju längre man investerar, så börjar du vid 20 istället för 30 så behöver du lägga undan betydligt mindre/månad (och totalt i slutändan) för att nå samma summa.

Faktum är att de flesta som pratar om att "spendera pengar då du är ung och frisk!" slösar allt på konsumtionsprylar, dyrt boende och annat skit. Man kan leva gott och ändå investera en stor del av sin lön bara man inte fastnar som fisken på hoken i hamsterhjulet.

Du borde lära dig att 1 dollar idag=3 dollar om 20 år. Bara proletärer som super upp sin dollar så fort de får den, förmögna förstår sig på hur man bör sköta pengarna för att få ett trevligt och tryggt liv.
Citera
2014-04-14, 15:21
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Bra inställning iaf.

Själv tycker jag det skulle kännas skämmigt att sitta med heltidslön och bo gratis hemma. Där har man passerat gränsen där ens föräldrar som offrat så mycket för en ska kunna börja tänka på sig själva istället för att finansiera sin heltidsarbetande sons mat
Nu snackar han ju om 6k/mån, vilket är sjukt mycket (man äter bara innerfilè och lax varje dag med den pengen).

Dessutom är det föräldrarna som skaffat sina barn och då bör de inte bli griniga om man stannar några år till efter studenten för att samla ihop en bra hög pengar för lägenhet eller studier/investerande.

Har man inte råd/tid att uppfostra barn så bör man inte skaffa barn alls.

Vill du inte ha problem med att ungen bor hemma tills 23 så bör du inte skaffa barn, om man anser att några extra år efter 18 är för mycket att "offra" så bör man tänka på att man redan offrat 18 år av sitt liv, några till klarar man nog av efter att man varit en egoistisk idiot och skaffat unge. Anti-natalistiskt kanske, men detta är min åsikt.
Citera
2014-04-14, 15:23
Medlem
Zeliciouss avatar
ca 23 år.
Lön - 15700 innan skatt.
Extra jobb - 4000-6000 innan skatt.
Dricks - ca 2000-3000/månaden.

9000kr fonder.
1000kr framtidskonto.
11000kr i kontanter.

Slösat varenda liten krona tills Januari i år. Då började jag spara, betala tillbaka till mina föräldrar (levt på dom när jag var arbetslös). Så nu är jag väldigt sparsam och det är skit tråkigt men roligt på långsikt.
Citera
2014-04-14, 15:47
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Nu snackar han ju om 6k/mån, vilket är sjukt mycket (man äter bara innerfilè och lax varje dag med den pengen).

Dessutom är det föräldrarna som skaffat sina barn och då bör de inte bli griniga om man stannar några år till efter studenten för att samla ihop en bra hög pengar för lägenhet eller studier/investerande.

Har man inte råd/tid att uppfostra barn så bör man inte skaffa barn alls.

Vill du inte ha problem med att ungen bor hemma tills 23 så bör du inte skaffa barn, om man anser att några extra år efter 18 är för mycket att "offra" så bör man tänka på att man redan offrat 18 år av sitt liv, några till klarar man nog av efter att man varit en egoistisk idiot och skaffat unge. Anti-natalistiskt kanske, men detta är min åsikt.

Han är inte ett barn han är en heltidsarbetande vuxen människa.
Citera
2014-04-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinga
Vad ska du göra med pengarna? har du något mål? Eller ska du dö med dom?

Citat:
Ursprungligen postat av Austrianschool

Jag har redan boende betalt (bredband, telefoni samt hyra) för en längre tid framöver. Lyckas lägga undan pengar för resor och gå ut på krogen ett par gånger i veckan. Jag förstår inte vad jag skulle lägga pengarna på för tillfället. I min mening är det sunt att ha en stor buffert och inte leva så belånad som många människor gör. Funderade på en bostadsrätt som sagt, men då du i min stat betalar hög bostadsskatt så är det inte en lika bra investering som i Sverige. Vad tycker ni att jag borde spendera mina pengar på?

Dittmar fungerar ju relativt bra från en investeringssynpunkt, däremot säger hon själv att en välskött företag inte fungerar för hennes tes. Så det gäller bara att vara påläst vad du investerar i helt enkelt. Jag har väl förstått att jag har en näsa för att sälja innehav vid rätt tillfälle också.
Citera
2014-04-14, 18:33
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Han är inte ett barn han är en heltidsarbetande vuxen människa.
Mig veterligen är han runt 20 och studerar inte.

Finns ingen orsak att ta sjuk hyra om barnet bor hemma i den åldern. Annat är det om man är kvar vid 30.
Citera
2014-04-14, 18:33
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busigt
Jag har redan boende betalt (bredband, telefoni samt hyra) för en längre tid framöver. Lyckas lägga undan pengar för resor och gå ut på krogen ett par gånger i veckan. Jag förstår inte vad jag skulle lägga pengarna på för tillfället. I min mening är det sunt att ha en stor buffert och inte leva så belånad som många människor gör. Funderade på en bostadsrätt som sagt, men då du i min stat betalar hög bostadsskatt så är det inte en lika bra investering som i Sverige. Vad tycker ni att jag borde spendera mina pengar på?

Dittmar fungerar ju relativt bra från en investeringssynpunkt, däremot säger hon själv att en välskött företag inte fungerar för hennes tes. Så det gäller bara att vara påläst vad du investerar i helt enkelt. Jag har väl förstått att jag har en näsa för att sälja innehav vid rätt tillfälle också.
Får man fråga hur du fick jobb i USA? Greencard-vinnare eller H1B visa?
Citera
2014-04-14, 18:43
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Mig veterligen är han runt 20 och studerar inte.

Finns ingen orsak att ta sjuk hyra om barnet bor hemma i den åldern. Annat är det om man är kvar vid 30.

Han skrev att ha jobbar och får ut 19 efter skatt.

Han är en vuxen självständig människa och behandlas som en. Man utvecklar en ny relation med sina föräldrar i det stadiet. Men du är väll expert på det med.

Dessutom så har hans föräldrar sparat pengar åt honom under hans uppväxt som han också skrev. Så giriga är dom knappast. Förmodligen vill dom välkomna sitt barn till verkligheten och hoppas på att han ska flytta ut. Du vet inte ett skit vad dom har tänkt sig med pengarna. Enbart spekulationer.
Senast redigerad av Bbobi 2014-04-14 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in