2014-04-16, 13:37
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist

Nettoförmögenhet på 60tkr, det är skit det. Italienare har 3x mera nettoförmögenhet trots att landet är i ekonomisk svacka. Kineser sparar nästan 50% av sin lön, svenskar är totalt kassa på det (kolla upp valfri studie om hur man ser på pengar i olika delar av världen). Man tror att välfärdssamhället rättar alla misstag man gör och tar hand om en på ålderdomens höst och därför slösas alla pengar. Inte en bra inställning.

det kan ju ha att göra med att man har olika system för tex pension och arbetslöshet och annat. I Sverige har man under lång tid haft system om allmän pension och A-kassa osv. vilket gör att man inte "behövt" spara så mycket som man i vissa andra länder har varit tvungen till.
Citera
2014-04-16, 14:42
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ashura
"To make life simple, you need to know the difference between what you need and what you want. All too often, people become preoccupied with what they want. A “want” mentality has no end."

Det enda du behöver är mat, vatten, transport och tak över huvudet.
Det är väl exakt den grundpremissen som jag baserar mitt tankesätt på, ja.
Citera
2014-04-16, 14:43
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det undrar jag också ibland.

Men jag tror det grundar sig i att Anonym.Hedonist är 19år, bor hos sin mamma och pappa och tror sig veta allt om hur vuxenlivet fungerar fast han inte är där än. För honom är vuxenlivet enormt enkelt bara man har allting planerat. Det är väl egentligen pudelns kärna.
Istället för att ta upp irrelevanta saker som ålder så kunde du ju faktiskt reflektera över vad ditt problem är med mig. Du blir alltid defensiv då jag visar de negativa sidorna som din livsstil för med sig, varför det?
Citera
2014-04-16, 14:46
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
det kan ju ha att göra med att man har olika system för tex pension och arbetslöshet och annat. I Sverige har man under lång tid haft system om allmän pension och A-kassa osv. vilket gör att man inte "behövt" spara så mycket som man i vissa andra länder har varit tvungen till.
Jag är väl medveten om det och det var lite det som var poängen. Dessa systems existens har bidragit till ett förslappat mentalt tillstånd och ett starkt pro-statism tankesätt. Kolla bara på hur jävla mycket förbud och skit det finns i Svedala, jämför sedan med t.ex. USA. Skillnaden är att medborgarna lär sig ta hand om sig själva och värna om frihet, i det andra landet finns nästan ingen frihet och medborgarna är för omtumlade av TV:n och thailandresorna för att tänka efter och be om förändring.

Detta är dock baserat på att man bör vilja ha frihet och det ser jag som det vettigaste, för avsaknad av frihet har sällan visat sig vara en bra sak om man blickar tillbaka på världshistorien.
Citera
2014-04-16, 14:49
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Jag är väl medveten om det och det var lite det som var poängen. Dessa systems existens har bidragit till ett förslappat mentalt tillstånd och ett starkt pro-statism tankesätt. Kolla bara på hur jävla mycket förbud och skit det finns i Svedala, jämför sedan med t.ex. USA. Skillnaden är att medborgarna lär sig ta hand om sig själva och värna om frihet, i det andra landet finns nästan ingen frihet och medborgarna är för omtumlade av TV:n och thailandresorna för att tänka efter och be om förändring.

Detta är dock baserat på att man bör vilja ha frihet och det ser jag som det vettigaste, för avsaknad av frihet har sällan visat sig vara en bra sak om man blickar tillbaka på världshistorien.

Håller med i mångt och mycket gällande att många förutsätter att någon ska "baila" ut dem om det går åt skogen, vilket jag retar mig på.

Däremot är USA uruselt att ta som "bra" exempel då det landet har så mycket förvirrande dubbelmoral och märkliga system så det inte finns maken till. USA är ett tragiskt land på väldigt många sätt.
Citera
2014-04-16, 15:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Istället för att ta upp irrelevanta saker som ålder så kunde du ju faktiskt reflektera över vad ditt problem är med mig. Du blir alltid defensiv då jag visar de negativa sidorna som din livsstil för med sig, varför det?

Jag skulle kunna säga precis samma sak till dig.

Varför blir du defensiv när alla förespråkar de negativa sidorna med din livsstil?

Skillnaden mellan oss då är att jag lever mitt liv som jag har valt och är nöjd med det. Du vet inte ett skit av vad du har framför dig. Det är väl problemet alla har med dig skulle jag vilja påstå.

EDIT: Vad är förresten de negativa sidorna med min livsstil? Jag skulle också kunna sälja mitt hus om 10 år och leva på existensminimum resten av livet med hur mycket fritid som helst men det intresserar mig inte. Jag ser inte jobbet som ett större hinder för att ha en bra fritid utan snarare som en fördel.
Senast redigerad av Conception 2014-04-16 kl. 15:36.
Citera
2014-04-16, 15:35
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag skulle kunna säga precis samma sak till dig.

Varför blir du defensiv när alla förespråkar de negativa sidorna med din livsstil?

Skillnaden mellan oss då är att jag lever mitt liv som jag har valt och är nöjd med det. Du vet inte ett skit av vad du har framför dig. Det är väl problemet alla har med dig skulle jag vilja påstå.
Får väl ta ditt ord för det då.

Det kräver inte särskilt mycket hjärnkapacitet att veta vad man har framför sig.
Citera
2014-04-16, 15:37
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Håller med i mångt och mycket gällande att många förutsätter att någon ska "baila" ut dem om det går åt skogen, vilket jag retar mig på.

Däremot är USA uruselt att ta som "bra" exempel då det landet har så mycket förvirrande dubbelmoral och märkliga system så det inte finns maken till. USA är ett tragiskt land på väldigt många sätt.
Nu var det ju dock självständighets-tankesättet hos befolkningen som jag betonade, påstod aldrig att det landet funkar bra i det stora hela. Hatar fundamentalister, speciellt religiösa, så du förstår säkert varför jag inte sätter USA på topp...
Citera
2014-04-16, 15:37
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Kanske ska fråga dig själv varför du får så lite gehör för dina åsikter.

Är det;

1, Du utan egen livserfarenhet vet mycket bättre i alla frågor? (mindre troligt).

2, Det är precis tvärtom. Dina föreställningar är inget vi i den vuxna världen känner igen. Dessutom överdriver du otroligt mycket i dina argument om "hjärnlösa drönare" och allt vad det är. Vilket gör det svårt att ta det seriöst.

Självklart bryr man sig om vad andra tycker. Man köper inte som kille en rosa audi tt bara för att det är bra pris....Men man tar inte ett andra jobb bara för att köpa onödiga saker för att imponera (som du får det att låta som). Utan man ser till sin ekonomi och har man utrymme för att lyxa till det med en ny fräsch bil som över tid inte behöver kosta så mycket, ja vad gör då det?
Senast redigerad av Bbobi 2014-04-16 kl. 15:39.
Citera
2014-04-16, 16:01
Medlem
Citat:
Det är ingen halmdocka. Det är ingen skillnad på "du kan dö imorgon" och "du kan dö om 20 år", det är bara idioter som går omkring och oroar sig för döden (som är det enda verkligt oundvikliga) och planerar livet efter det.

Det är en jävla skillnad, men det förstår ju inte du. Seså, gå och titta på Gordon Gekko eller Suits nu, det är väl därifrån du blivit inspirerad - precis som alla andra snorvalpar vars drömmar kretsar kring stålar och inget annat.
Citera
2014-04-16, 16:06
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Det är en jävla skillnad, men det förstår ju inte du. Seså, gå och titta på Gordon Gekko eller Suits nu, det är väl därifrån du blivit inspirerad - precis som alla andra snorvalpar vars drömmar kretsar kring stålar och inget annat.
Det är ingen skillnad. Grundpremissen är densamma: man är rädd för det man inte kan undvika och så sätter man en "tidtabell" för när det KAN hända. Finns inget rationellt i att förvänta sig att dö vid 40, precis lika sannolikt att du blir 90.

Tror du missat poängen av Gordon Gekko (ser inte på suits men det är väl någon spydig amerikansk juristserie), de är idolerna för de som aldrig får tillräkligt med pengar. Skulle jag försöka apa efter dem så skulle jag knega tills jag dör.

Bättre kan du.
Citera
2014-04-16, 16:08
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Kanske ska fråga dig själv varför du får så lite gehör för dina åsikter.

Är det;

1, Du utan egen livserfarenhet vet mycket bättre i alla frågor? (mindre troligt).

2, Det är precis tvärtom. Dina föreställningar är inget vi i den vuxna världen känner igen. Dessutom överdriver du otroligt mycket i dina argument om "hjärnlösa drönare" och allt vad det är. Vilket gör det svårt att ta det seriöst.

Självklart bryr man sig om vad andra tycker. Man köper inte som kille en rosa audi tt bara för att det är bra pris....Men man tar inte ett andra jobb bara för att köpa onödiga saker för att imponera (som du får det att låta som). Utan man ser till sin ekonomi och har man utrymme för att lyxa till det med en ny fräsch bil som över tid inte behöver kosta så mycket, ja vad gör då det?
Har aldrig påstått att man tar ett till jobb, har bara påstått att man jobbar längre för att finansiera en överflödig, ytlig livsstil som inte ger mest "lycka för pengarna" så att säga.

En "ny, fräsch bil" kostar mycket oavsett tidshorisont såvida du inte tjänar fantasisummor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in